فتح کره ماه

ماموریت فضایی هند برای فتح کره ماه تا سال 2018

سازمان پژوهش‌های فضایی هند (Indian Space Research Organisation) ماموریت فضایی تازه‌ای را برای فتح کره ماه تا سال 2018 در دست بررسی دارد. هندی‌ها به ماه می‌روند!

می ماه 2013، آخرین تلاش انسان برای فتح کره ماه توسط چینی‌ها صورت گرفت. در این تاریخ، سازمان ملی فضایی چین، موفق شد ماهنورد «یوتو» (Yutu) را با موفقیت بر سطح کره ماه فرود آورد. پیش از آن، بشر در دهه 70 میلادی توانسته بود برای آخرین بار بر سطح ماه قدم بگذارد.

اما در سال 2018، قرار است یک بار دیگر این فراق درازمدت به پایان رسیده و این بار هندی‌ها برای فتح کره ماه قدم پیش بگذارند! سازمان پژوهش‌های فضایی هند در نظر دارد که در مارس 2018، ماهنورد جدید خود را به عنوان بخشی از ماموریت چاندریان-2 (Chandrayaan-2) به کره ماه بفرستد.

عبارت «چاند» (Chaand) معادل کره ماه در زبان هندی است و «چاندریان» با عبارات «ماهنورد» و یا «سفر به ماه» معنی می‌دهد. البته این اولین تلاش سازمان پژوهش‌های فضایی هند برای فتح کره ماه نیست. ولی با این وجود، ماموریت‌های فضایی «چاندریان»، از پروژه‌های محبوب دولت هند به شمار می‌رود.

ماموریت فضایی «چاندریان-1» (Chandrayaan-1) در سال 2008 و از جزیره سری‌هاری‌کوتا (Sriharikota) در سواحل شرقی هند به فضا پرتاب شد. این ماموریت فضایی، 83 میلیون دلار هزینه داشت و به اطلاعات جامعی از سطح کره ماه دست یافت که از جمله آن‌ می‌توان به کشف آب ماگمایی ماه اشاره کرد.

پس از این دستاوردها، در 14 نوامبر 2008 این کاوشگر پس از برخورد با سطح ماه از کار افتاد. 8 سال بعد یعنی در سال 2016، آژانس فضایی ناسا (NASA) توانست بقایای آن را در مدار ماه پیدا کند.

ماموریت فضایی «چاندریان-2» فرصت تازه‌ای برای سازمان پژوهش‌های فضایی هند است تا باری دیگر بتواند به یافته‌های مهمی از سطح ماه دست یافته و نگاه دقیق‌تری به آن داشته باشد. تیم فضایی هند در حال آماده‌سازی سه وسیله نقلیه بدون سرنشین برای این ماموریت هستند که شامل موارد زیر است:

فتح کره ماه

  • مدارگرد مخصوص که در بالای سطح ماه قرار خواهد گرفت.
  • سطح‌نشین ماه که قرار است ماهنورد را در سطح این کره فرود آورد.
  • ماهنورد مخصوص که با فرود بر سطح قمر زمین، ماجراجویی خود را آغاز می‌کند.

مدارگرد مورد استفاده در ماموریت فضایی «چاندریان-2» قادر است تصاویری 3 بعدی از سطح کره ماه را با جزئیات و وضوح بسیار بالا به ثبت برساند. همچنین سطح‌نشین در نظر گرفته شده برای این ماموریت، قرار است نگاه عمیق‌تری به پوسته و گوشته این قمر داشته باشد. ناسا می‌گوید که این کاوشگر ده‌ها متر از عمق قمر زمین را مورد بررسی دقیق قرار خواهد داد.

سطح‌نشین و ماهنورد این ماموریت، همزمان با هم به سطح کره ماه خواهند نشست و اندکی بعد، ماهنورد مسیر خود را جدا کرده و ماجراجویی مستقل خود بر سطح ماه را آغاز می‌کند. ماهنورد ماموریت «چاندریان-2» قرار است که ویژگی‌های سنگ و خاک قمر زمین را با دقت بی‌سابقه‌ای مورد بررسی قرار دهد.

بودجه اختصاص یافته برای اجرای این ماموریت فضایی، حدودا 93 میلیون دلار بوده که در نوع خود رقم قابل توجهی است! این در حالی‌ست که ماموریت «چاندریان-2» تنها یکی از پروژه‌های سازمان پژوهش‌های فضایی هند در سال‌های آتی است. این سازمان به طور همزمان بر روی پروژه دیگری تحت عنوان «آدیتیا» (Aditya) کار می‌کند که با هدف مطالعه خورشید آغاز شده و یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها در آینده سفرهای فضایی هند به شمار می‌رود.

اگر همه چیز مطابق با برنامه‌ها پیش برود، این ماموریت در 14 روز به نتیجه خواهد رسید و در این مدت، کره ماه یک دور کامل را در مدار زمین گردش خواهد کرد.

مطالعه دقیق کره ماه و کشف اطلاعات تازه از ماهیت یار دیرینه سیاره زمین، نقش مهمی را در آینده سفرهای فضایی انسان بازی می‌کند؛ چرا قرار است از کره ماه، به عنوان یک ایستگاه موقت برای سفر انسان به مریخ در سال 2033 استفاده شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه