بزرگترين ساختار کائنات با گستره 4 ميليارد سال نوري کشف شد

بزرگترین چیز ممکن!؟ این درست همان ادعایی است که دانشمندان مطرح کرده‌اند. اخترشناسان دانشگاه مرکزی لنکستر در انگلستان موفق شدند مجموعه‌ای از اجرام نورانی و اختروش‌های (کوزار) بسیار درخشان را کشف کنند؛ که به عقیده‌ی کارشناسان امر بزرگترین ساختار کیهانی ممکن در جهان است. این گروه بزرگ اختروش (LQG) در عریض‌ترین بخش خود دارای پهنایی معادل چهار میلیارد سال نوری است.

سال نوری یکی از یکاهای سنجش فاصله است که بیشتر در محاسبات مربوط به کیهان‌شناسی و نجوم به کار می‌رود. سال نوری طبق تعریف برابر است با مسافتی که نور در خلاء در مدت یک سال طی می‌کند. بیشتر …

به گزارش ساینس دیلی، این اجسام نورانی‌ترین ساختارهای سماوی هستند. و به عقیده‌ی پایگاه اطلاع‌رسانی Space.com عظیم‌تر از بزرگترین ساختار کشف شده‌ی پیشینی است که پهنایی معادل 600 میلیون سال نوری داشت. البته، توجه داشته باشید که دانشمندان نسبت به مقیاس اندازه‌گیری این یافته جدید هنوز به توافقی دست پیدا نکرده‌اند.

گروه بزرگ اختروش (LQG) به اندازه‌ای عظیم است که اصول اخترشناسی را به چالش کشیده! در بخشی از این مبنای علمی آمده است، «اگر از دیدی به حد کافی دور به بزرگی کائنات نظر کنیم، خصوصیات آن از هر نقطه‌ی دیدی یکسان به نظر می‌آید» – یعنی، اصولاً اگر از فاصله‌ای دور به کائنات نگاه کنیم، تمامی اجزای آن را هم‌جنس خواهیم دید. اما اندازه‌ی این غول آسمانی آنچنان بزرگ است که از هر کجا به آن نظر کنیم، باز هم این گروه بزرگ اختروشی را متمایز خواهیم دید!

گفتنی است، اختروش‌ها یا کوآزارها را می‌توان نورانی‌ترین اجرام سماوی دانست که در گروه‌های بزرگ گرد هم می‌آیند. اختروش‌ها یک هسته، فعال به شدت نورانی و دوردست هستند که متعلق به یک کهکشان جوان می‌باشند. اختروش‌ها پیشتر به عنوان منابع انرژی الکترومغناطیسی شناخته می‌شدند که به ستاره‌ها شبیه بودند. با وجود بحث‌های مختلف بر سر موجودیت این شئ آسمانی، همگی دانشمندان به یک توافق علمی رسیده‌اند که یک اختروش هاله‌ای متراکم شده از ماده ‌است که ابر سیاهچاله یک کهکشان جوان را احاطه کرده ‌است.

برای درک بهتر این موضوع می‌توانید به ویدئوی ضمیمه نگاهی بیاندازید :

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*