طراحي سنسوري جديد براي آيفون با قابليت تشخيص بوي دهان!

به تازگی استارت‌آپی در سانفرانسیسکو به نام Adamant Technologies حسگری را به بازار عرضه کرده است که جای «ها کردن» را برای آزمودن بوی دهان خواهد گرفت! اين محصول به لحاظ قیمت و کارایی نمونه منحصر به‌فردی خواهد بود که در ادامه با آن بيشتر آشنا خواهيم شد.با گجت نيوز همراه باشيد.

 البته چنین ابزارهایی چندان تازه و جدید نیستند. پیش از این هم ابزارهایی برای تحلیل مواد موجود در هوای بازدم یا حتی هوای محیط طراحی شده‌اند. نمونه آشکار آن سنسورهای دود و آتش در صنعت ساختمان است. این ابزارها حتی در حوزه تلفن‌های هوشمند هم تازه نیستند. در سال ۲۰۱۱ شرکت NTT DOCOMO (اپراتور موبایل و تولیدکننده تجهیزات ارتباطی سیار در ژاپن) موفق به ساخت حسگرهایی شده بود که براساس تحلیل هوای بازدم تعیین می‌کرد که فرد تا چه حد به غذا احتیاج دارد یا گرسنگی او چقدر واقعی است. همین‌طور مشخص می‌کرد که آیا فرد در وضعیتی قرار دارد که با انجام حرکات ورزشی چربی‌های بدنش را بسوزاند یا خیر.

اما محصول آدامانت به لحاظ قیمت و کارایی نمونه منحصر به‌فردی خواهد بود. مشکل این‌جاست که کامپیوتر می‌تواند به‌سادگی یک مولکول خاص را در هوا تشخیص دهد. اما شناختن ترکیب‌های مختلف و متعدد از مولکول‌های مختلف باعث گیج شدن آن خواهد شد. برای اطلاع از نحوه کار سنسورهای تشخیص بو یا «بینی‌های الکترونیکی» می‌توانید به این صفحه ویکی‌پدیا مراجعه کنید.

راه‌حل آدامانت استفاده از تعداد زیادی (واقعا زیاد!) حسگر برای تشخیص مولکول‌های مختلف است. به گفته مدیرعامل این شرکت، حسگر بوی دهان آدامانت که قرار است با قیمتی کمتر از ۱۰۰ دلار به بازار عرضه شود به بیش از ۲۰۰۰ حسگر مختلف (حدودا به اندازه حسگرهای بینی یک سگ) مجهز است که این تعداد در مورد بینی انسان ۴۰۰ عدد است! این دستگاه به آی‌فون متصل شده و می‌تواند با انواع مختلف اپ‌ها کار کند

مثلا یکی از این اپ‌ها می‌تواند در ابتدای یک جلسه کاری در مورد بوی بد دهانتان به شما هشدار داده یا حتی دلیل آن را بگوید. اپ دیگری که قرار است برای این سنسور عرضه شود، می‌تواند به صورت بی‌درنگ متابولیسم شما را آنالیز کرده و به دقت کالری مصرف شده توسط شما را محاسبه کند، یا حتی در مورد بیماری‌های خاصی نظیر دیابت هشدار دهد و یا به صورت ساده برای آزمودن میزان الکل خون مورد استفاده قرار بگیرد. البته تا کامل و عرضه شدن این سنسور به عنوان یک وسیله کاربردی و همین‌طور کامل‌شدن اپ‌های این سیستم زمان زیادی (حدود ۱ تا ۲ سال) باقی مانده است.


منبع : en.gadgetnews

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*