بررسی گوشی ایسوس زنفون 4 مکس - Asus Zenfone 4 Max Review

بررسی ایسوس زنفون 4 مکس ؛ میان رده‌ی جدید تایوانی با یک باتری غول‌پیکر

در بررسی ایسوس زنفون 4 مکس (Asus Zenfone 4 Max) گوشی جدید این برند تایوانی را از نظر طراحی، عملکرد فنی، مشخصات سخت افزاری، دوربین، امکانات صدا، قیمت و امکانات نرم افزاری بررسی ‌می‌کنیم تا ارزش خرید این اسمارت فون جذاب نسبت به دیگر محصولات هم‌رده برایمان مشخص شود.

در طول چند سال گذشته، بازار موبایل های هوشمند به سمتی رفته است که اکثر کمپانی‌های سازنده در یک مسیر یکسان قرار گرفته‌اند و ممکن است حتی در پرچمداران چندین برند رقیب، ده‌ها امکان و قابلیت یکسان به چشم بیاید. اما در این بازار و در حالی که کم کردن حاشیه‌های اطراف نمایشگر و کاهش ضخامت بدنه به اصل‌های اساسی مد نظر تولیدکنندگان تبدیل شده‌اند، هستند برندهایی که تمرکز اصلی خود را بر روی نیازهای اکثریت مخاطبان قرار داده‌اند. کمپانی ایسوس نیز یکی از همین برندها به شمار می‌آید.

این کمپانی در اسمارت فون های خود که همگی تحت برند خانواده‌ی زنفون روانه‌ی بازار می‌شوند، تلاش دارد تا بر روی برطرف کردن نیازهای مهم کاربران تمرکز داشته باشد. گوشی های سری زنفون در رده‌های قیمتی متفاوتی با مشخصات سخت افزاری متنوع عرضه می‌شوند و هر سال ایسوس تلاش می‌کند که علاوه بر بهبود کلی سبک طراحی و عملکرد کلی، برخی از مدل‌های خود را نیز با قابلیت‌های ویژه‌ای روانه‌ی بازار کند.

ایسوس زنفون 4 مکس یکی از همین دیوایس‌های ویژه است. این گوشی هوشمند دارای قابلیت‌های جذابی است که بسیاری از آنها در پرچمداران سایر برندها دیده نمی‌شود. باتری غول‌پیکر با مجموعه‌ی بزرگی از امکانات مدیریتی نرم افزاری، بخشی از این قابلیت‌ها هستند. بنابراین اگر شما کاربران عزیز گجت نیوز هم قصد خرید یک گوشی خاص با قابلیت‌هایی متفاوت را دارید، در ادامه بررسی ایسوس زنفون 4 مکس را از دست ندهید تا با نقاط ضعف و قوت این گوشی تایوانی آشنا شوید و با مقایسه‌ی عملکرد آن در میدان عمل، برای انتخابش بتوانید تصمیم دقیق‌تری بگیرید.

فهرست

با کلیک کردن بر روی هر عنوان می‌توانید به آن بخش از بررسی اختصاصی گوشی ایسوس زنفون 4 مکس دسترسی پیدا کنید:

مشخصات فنی ایسوس زنفون 4 مکس

بررسی گوشی ایسوس زنفون 4 مکس - Asus Zenfone 4 Max Review

با وجود این که شاید بر روی کاغذ، با مشخصات سخت افزاری بسیار جذابی در ایسوس Zenfone 4 Max مواجه نیستیم، اما قطعا امکانات ویژه‌ای نظیر امکان استفاده از گوشی به عنوان پاور بانک و ظرفیت فوق‌العاده‌ی باتری آن می‌تواند نظر بسیاری از کاربران پرمصرف را به خود جلب کند. برخورداری از دوربین دوگانه و البته ۴ گیگابایت حافظه‌ی رم، بخشی از نقاط قوت این گوشی جدید هستند:

  • طول بدنه: ۱۵۴ میلی‌متر (۶.۰۶اینچ)
    ضخامت: ۸.۹ میلی‌متر ( ۰.۳۵ اینچ)
    عرض: ۷۶.۹ میلی‌متر (۳.۰۳ اینچ)
  • وزن: ۱۸۱ گرم
  • رنگ‌ها: مشکی، طلایی و صورتی
  • جنس بدنه: آلومینیوم، پلاستیک و شیشه
  • پوشش محافظتی: گوریلا گلس (ورژن نامشخص)
  • استاندارد مقاومتی: اعلام نشده است
  • پورت‌های ورودی: میکرو یو اس بی ۲.۰ و جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون
  • پردازنده: اسنپدراگون ۴۳۰ کوالکام سری MSM8937 (هشت هسته‌ای به همراه پردازشگر گرافیکی آدرنو ۵۰۵)
  • فرکانس پردازنده: ۱.۴ گیگاهرتز
  • حافظه رم: ۲/ ۳/ ۴ گیگابایت حافظه‌ رم
  • ظرفیت داخلی: ۳۲/ ۶۴ گیگابایت با قابلیت ارتقا تا ۲۵۶ گیگابایت از طریق کارت حافظه جانبی
  • محتویات جعبه: گوشی ایسوس زنفون 4 مکس، آداپتور شارژر ۵ ولت/ ۲ آمپر، کابل میکرو یو اس بی، هدفون ایسوس به همراه دو جفت سری با اندازه‌های متفاوت، کابل OTG، سوزن خروج خشاب سیم‌کارت، فرم خدمات پس از فروش و دفترچه راهنما (محتویات جعبه با توجه به شماره مدل و بازار مقصد ممکن است متفاوت باشد)
  • ابعاد نمایشگر: ۵.۵ اینچ
  • پنل نمایشگر: IPS LCD (نمایش ۱۶ میلیون رنگ)
  • تراکم پیکسلی: ۴۰۱ پیکسل بر هر اینچ (با نسبت تصویر ۱۶:۹)
  • رزولوشن نمایشگر: ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل (فول اچ دی)
  • نسبت مساحت نمایشگر به بدنه: ۷۰.۴ درصد
  • دوربین سلفی: ۸ مگاپیکسل با گشودگی دیافراگم f2.2، لنز ۲۴ میلی‌متری
    فلش ال ای دی و تصویربرداری با لنز واید (میدان دید ۸۵ درجه)
  • دوربین اصلی: دوربین دوگانه ۱۳+۱۳ مگاپیکسل با گشودگی دیافراگم f2.0
    فلش ال ای دی و لنزهای  ۲۵ و ۱۲ میلی‌متری
    قابلیت‌های دوربین: فوکوس خودکار مبتنی بر تشخیص فاز صحنه
    قابلیت ثبت تصویر حین فیلمبرداری و تثبیت دیجیتال تصویر
    فیلمبرداری تا رزولوشن فول اچ دی با نرخ ۳۰ فریم بر هر ثانیه
    حالت‌های از پیش تعریف شده برای تنظیم وایت بالانس
    امکان کنترل میزان اکسپوژر و حساسیت به نور (ایزو)
    تگ‌گذاری جغرافیایی، فناوری تشخیص چهره، عکاسی پانوراما و HDR
  • باتری: ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت، لیتیوم-پلیمری غیر قابل تعویض توسط کاربر
  • نرم افزار و سیستم عامل: اندروید ۷.۰ نوقا و ورژن ۴.۰ رابط کاربری اختصاصی ایسوس ZenUI
  • امکانات ارتباطی: ۲ سیم‌کارت همزمان، LTE Cat 4، وای فای 802.11 a/b/g/n/ac، وای فای دایرکت، هات اسپات، رادیو اف ام و بلوتوث ۴.۱
  • سنسورها: سنسور اثر انگشت، ژیروسکوپ، سنسور تشخیص مجاورت، سنسور نور محیط، قطب‌نما، شتاب‌سنج

طراحی؛ حاشیه‌های نمایشگر می‌توانست کمتر باشد

بررسی گوشی ایسوس زنفون 4 مکس - Asus Zenfone 4 Max Review

ایسوس زنفون 4 مکس نیامده است که یک دیوایس لوکس باشد و کمپانی سازنده هم چنین ادعایی ندارد. از همان اولین نگاه که چشمتان به حاشیه‌های ضخیم اطراف نمایشگر روشن می‌شود، متوجه خواهید شد که این گوشی بیشتر از این که بخواهد زیبا باشد، کاربردی است. در حالی که تعداد زیادی از برندهای جهان در حالا تلاش برای نزدیک کردن نسبت مساحت نمایشگر به بدنه‌ی محصولات خود به عدد ۹۰ درصد هستند، این رقم در گوشی جدید ایسوس بر روی ۷۰ درصد متوقف شده است و این خبر خوبی نیست. این روزها که چشم کاربران به جمال محصولاتی همچون گلکسی نوت ۸ و آیفون ایکس روشن شده، قطعا وجود حاشیه‌های چند سانتی‌متری در بالا و پایین نمایشگر یک نقطه‌ی منفی است.

البته زمانی که به خودتان یادآوری می‌کنید که ایسوس زنفون 4 مکس یک گوشی میان رده با قیمتی مقرون به صرفه است، نگاهتان تغییر خواهد کرد. زنفون 4 مکس بدنه‌ای کاملا فلزی دارد و برخورداری از وزن نسبتا مناسب، باعث می‌شود که در همان اولین مواجهه و هنگامی که دیوایس را در دست خود می‌گیرید، از کیفیت ساخت آن راضی شوید. پنل فلزی قرار گرفته بر روی پشت دیوایس، با وجود اینکه ظاهری مات دارد و از بافت خاصی برخوردار است، اما نسبت به جذاب اثر انگشت و چربی رفتار مناسبی از خود نشان نمی‌دهد؛ نوارهای آنتن که در بالا و پایین این پنل تعبیه شده‌اند نیز دارای کمی فرورفتگی هستند که همین موضوع باعث می‌شود تمیز نگه داشتن این دیوایس کمی سخت شود و این برای کاربران سخت‌پسند مشکلاتی را به وجود خواهد آورد.

لوگوی ایسوس با طراحی محو در مرکز، کادر بیضی‌شکل شامل لنزهای دوربین دوگانه و فلش ال ای دی در بالا و اطلاعات فنی و علائم تجاری در پایین، آیتم‌هایی هستند که پنل پشتی را تشکیل می‌دهند. به طور کلی طراحی این قسمت، ظاهر خلوت و مدرنی به آن بخشیده و اگر نیمی از حفره‌ی مربوط به جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون به داخل آن کشیده نشده بود، می‌توانستیم بگوییم که طراحی بدون نقصی دارد؛ جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون که بر روی لبه‌ی بالایی دیوایس قرار دارد، کمی به سمت پنل پشتی نیز متمایل شده است که شخصا از این تصمیم خوشم نیامد.

نمایشگر ۵.۵ اینچی با حاشیه‌هایی که در بالا به آن پرداختیم، بر روی پنل جلویی دیده می‌شود و یک لایه‌‌ی محافظتی از شیشه‌ی مقاوم گوریلا گلس کمپانی کورنینگ که ورژن آن اعلام نشده، بر روی آن کشیده شده است. حاشیه‌ی پایین نمایشگر با دکمه‌ی هوم که نقش اسکنر اثر انگشت را نیز بازی می‌کند و البته دکمه‌های خازنی بازگشت به عقب و دسترسی به مالتی تسکینگ در دو طرف آن، پر شده است. اما در بخش بالایی، بلندگوی مخصوص تماس، دوربین سلفی و سنسورهای دیوایس با فاصله‌ی نسبتا زیادی از لبه‌ی بالایی نمایشگر قرار گرفته‌اند و به نظر کمپانی سازنده می‌توانست این حاشیه را کمتر کند. البته این نکته را نیز فراموش نکنید که فلش ال ای دی برای دوربین سلفی نیز بر روی همین بخش قرار گرفته و این تفاوتی است که گوشی زنفون 4 مکس ایسوس با بسیاری از رقبای هم‌رده دارد.

بر روی لبه‌ی پایینی زنفون 4 مکس، پورت میکرو یو اس بی و حفره‌های مربوط به اسپیکر در دو طرف آن به چشم می‌خورند. در نگاه اول شاید فکر کنید که این گوشی دارای اسپیکر استریو است و البته خارج شدن صدا از تمام حفره‌ها نیز شاید این شک را تقویت کند. اما باید بدانید که زنفون 4 مکس تنها یک اسپیکر دارد و کمپانی سازنده برای به وجود آوردن تقارن در ظاهر این بخش، دقیقا همان حفره‌ها را در سمت دیگر نیز قرار داده است. از آنجا که این عمل تاثیری در کارایی محصول به وجود نمی‌آورد، به نظر اقدام جالبی در جهت افزایش زیبایی ظاهری گوشی بوده است.

بر روی لبه‌ی سمت راست، دکمه‌ی پاور با بافتی متفاوت و دکمه‌های تغییر ولوم صدا در بالای آن دیده می‌شوند. این دکمه‌ها به همدیگر چسبیده‌اند و امکان لمس اشتباه آنها وجود دارد. خشاب مربوط به سیم‌کارت‌های دوگانه و کارت حافظه‌ی جانبی میکرو اس دی نیز بر روی لبه‌ی سمت چپ گوشی دیده می‌شود. یکی از نقاط قوت این خشاب نسبت به رقبا این است که به سبب طراحی خاص آن، امکان استفاده از دو سیمکارت و یک کارت حافظه به صورت همزمان وجود دارد و مثل خشاب‌های هیبریدی دیگر گوشی ها، نیازی نیست که بین استفاده از سیمکارت دوم و کارت حافظه، یکی را انتخاب کنید.

در مجموع می‌توانیم بگوییم طراحی ایسوس زنفون 4 مکس تفاوتی با آن چیزی که از یک گوشی میان‌رده‌ی خوش‌قیمت انتظار داشتیم، ندارد. این بدنه طراحی لوکسی ندارد، برای به‌ وجود آوردن یک حس خاص و بهبود اصول ارگونومیک نیز در آن تلاش عجیبی صورت نگرفته است، اما نتیجه‌ی نهایی، در حد قابل قبولی قرار دارد و کیفیت ساخت مناسب و ظاهر معقولی را شاهد هستیم.

نمایشگر؛ کیفیتی پایین‌تر از سطح متوسط بازار

بررسی گوشی ایسوس زنفون 4 مکس - Asus Zenfone 4 Max Review

«با نمایشگر خوبی مواجه نیستیم» متاسفانه این جمله‌ای است که از اکثر نزدیکانم بعد از مشاهده و کار کردن با نمایشگر زنفون 4 مکس، شنیدم. ابتدا به اعداد و ارقام این نمایشگر ۵.۵ اینچی بر روی کاغذ می‌پردازیم. زنفون 4 مکس از یک نمایشگر اچ دی برخوردار است. یعنی رزولوشن آن ۷۲۰ در ۱۲۸۰ پیکسل است و با توجه به ابعاد آن، تراکم پیکسلی ۲۶۷ پیکسل بر هر اینچ برای آن در نظر گرفته شده است. این ارقام به هیچ وجه برای کاربرانی که در سال ۲۰۱۷ قصد دارند یک گوشی هوشمند بخرند، مناسب نیست. حتی کاربرانی که به دنبال یک محصول میان‌رده با قیمت نه‌چندان بالا هستند نیز انتظارات خاصی دارند و با وجود رقبایی همچون سامسونگ و هواوی که در این رده‌ی قیمتی، نمایشگرهای بسیار باکیفیت‌تری در گوشی‌ های خود قرار می‌دهند، زنفون 4 مکس شانس کمی برای موفقیت در این زمینه دارد.

اما جدای از بحث فنی، در عملکرد میدانی هم انتظاراتمان از این نمایشگر برآورده نشد. رنگ‌های بدون طراوت و تصاویری که شفافیت چندانی ندارند، دقیقا مواردی هستند که باعث ضربه خوردن نمایشگر این دیوایس شده‌اند. ایسوس به عنوان کمپانی سازنده نیز در اقدامی هوشمندانه، در اکثر تبلیغات و مطالب معرفی این گوشی، اشاره‌ی خاصی به نمایشگر و مشخصات آن نداشته است و به نظر می‌رسد که ما نیز نباید انتظار چندانی از آن داشته باشیم.

در نگاه اول احساس می‌کنید که یک هاله‌ی بین رنگ زرد و رنگ آبی به صورت محو، بر روی تمام نمایشگر کشیده شده است و این موضوع به خصوص زمانی که از اطراف و با زاویه به نمایشگر نگاه می‌کنید، بیشتر توی ذوق کاربر می‌زند. همه چیز درباره‌ی این نمایشگر در بازه‌ی متوسط تا ضعیف قرار دارد و روشنایی و کنتراست آن نیز به همین وضعیت دچار است. حداقل روشنایی نمایشگر زنفون 4 مکس در حدود ۹ نیت و حداکثر روشنایی آن در حدود ۴۶۰ نیت اندازه‌گیری شده و این به معنای آن است که به ترتیب، نه در محیط‌های با نور کم (کار کردن با دیوایس در ساعات پایانی شب) و نه در محیط‌های پرنور (زیر نور مستقیم آفتاب) نباید انتظار عملکرد مناسبی از نمایشگر گوشی خود داشته باشید و این اصلا قابل قبول نیست.

یکی از معدود نقاط قوت این نمایشگر که آن هم به تنظیمات نرم افزاری مربوط می‌شود، امکان فیلتر کردن نور آبی صفحه و وجود چندین گزینه در این بخش است که البته آن هم به لطف وجود چندین و چند نرم افزار شخص ثالث در فروشگاه‌های نرم افزاری، چندان قابلیت انقلابی و عجیبی به شمار نمی‌رود. در نهایت نیز با برخورداری از نرخ کنتراست 1:1074، بررسی ایسوس زنفون 4 مکس در بخش نمایشگر را با این جمله به پایان می‌رسانیم که همه چیز در مشخصات و عملکرد نمایشگر این دیوایس، حتی در مقایسه با دیگر مدل‌های خانواده‌ی زنفون 4، می‌توانست بهتر از این باشد!

دوربین؛ لنزهای دوگانه و قابلیت‌های متنوع نرم افزاری

بررسی گوشی ایسوس زنفون 4 مکس - Asus Zenfone 4 Max Review

دوربین دوگانه‌ی زنفون 4 مکس یکی از مواردی است که ایسوس مانور گسترده‌ای در تبلیغات این گوشی بر روی آن داشته است. این ساختار دوگانه از دو لنز ۱۳ مگاپیکسلی تشکیل شده که هر جفت آنها از گشودگی دریچه‌ی دیافراگم به میزان f/2.0 بهره می‌برند. یکی از این لنزها ۲۵ میلی‌متر برای تصویربرداری معمولی و دیگر ۱۳ میلی‌متری برای تصویربرداری واید با گستره‌ی پوششی عریض است.

تثبیت اپتیکال تصویر و زوم اپتیکال، دو فاکتور مهمی هستند که در این دوربین وجود ندارند و به غیر از اینها، تقریبا تمام قابلیت‌های مهم دیگر برای یک تجربه‌ی عکاسی قابل قبول در حد یک گوشی میان‌رده برای کاربران فراهم شده است. تثبیت دیجیتال تصاویر که به صورت نرم افزاری انجام می‌شود، در جهت کاهش لرزش‌های دست به خصوص در بخش فیلمبرداری برای جبران عدم وجود تثبیت اپتیکال در این دوربین به کار گرفته شده است که عملکرد آن چندان هم کامل نیست.

از حیث عملکرد و ثبت تصاویر، دوربین زنفون 4 مکس عملکردی معمولی به ثبت می‌رساند و مورد فوق‌العاده‌ای درباره‌ی آن وجود ندارد. به خصوص در هنگام شب و محیط‌های کم نور، برای ثبت یک تصویر بدون نویز و قابل قبول خیلی تلاش کنید. اما در سوی دیگر، کمپانی سازنده یکی از غول‌های سخت افزاری و نرم افزاری جهان است و علیرغم اینکه با مشخصات چندان ویژه‌ای از حیث سخت افزاری مواجه نیسیتیم، اما وجود چندین قابلیت جالب در بخش نرم افزاری، باعث شده است که عکاسی با زنفون 4 مکس تفاوت‌های مهمی با رقبای هم‌رده داشته باشد.

در رابط کاربری اصلی دوربین، تلاش شده است تا بیشتر تمرکز کاربر بر روی سوژه‌ی مورد نظر خود باشد و آیکون‌های تنظیمات و دکمه‌های شاتر، در دو لبه‌ی بالا و پایین نمایشگر فضای کمی را به خود اختصاص داده‌اند. در نمای اصلی، دکمه‌ی شاتر، دکمه‌ی آغاز فیلمبرداری، دکمه‌ی تعویض بین دوربین جلو و عقب، نمایشگر حالت تصویربرداری و میانبر گالری در پایین صفحه و میانبرهایی برای تغییر و فعال کردن فلاش دوربین، تایمر و نسبت تصویر در بالا به چشم می‌خورند.

اگر می‌خواهید حالت تصویربرداری را تغییر دهید، کافی است دست خود را از سمت چپ به داخل صفحه بکشید و اگر می‌خواهید فیلترهای نوری متنوعی را بر روی تصویرتان قرار دهید، کافی است این کار را از سمت راست به داخل انجام دهید. تصویربرداری با دوربین این اسمارت فون در چند حالت مختلف قابل انجام است که در زیر به هرکدام از آنها خواهیم پرداخت:

  • حالت تنظیمات دستی (Pro): این حالت برای آن دسته از کاربرانی است که دانش مناسبی از علم تصویربرداری و اصطلاحات و فاکتورهای مخصوص این هنر دارند و خودشان می‌خواهند تمام ویژگی‌های دوربین را کنترل کنند. با فعال کردن این حالت، امکان تغییر و تنظیم ایزو (میزان حساسیت به نور)، سرعت شاتر، نوع فوکوس بر روی سوژه و میزان اکسپوژر یا شدت نوردهی وجود دارد و با تغییر این المان‌ها به میزان لازم، می‌توانید از حداکثر ظرفیت دوربین بهره ببرید. یکی از ویژگی‌های جالب این حالت نیز این است که یک دیاگرام مخصوص سطوح نوری در قسمت‌های مختلف تصویر (مشابه همان نموداری که در بخش Levels نرم افزار فتوشاپ وجود دارد) در گوشه‌ی سمت چپ بالای صفحه به نمایش درمی‌آید تا در هر لحظه و به صورت زنده، بتوانید نحوه‌ی نوردهی در قسمت‌های مختلف را زیر نظر داشته باشید.
  • حالت اتوماتیک (Auto): در حالت اتوماتیک که به طور پیشفرض نیز فعال است، شما نیازی به انجام تنظیمات پیچیده‌ای نخواهید داشت و خود دوربین با تشخیص محیط و سوژه‌ای که قصد تصویربرداری از آن را دارید، بهترین شرایط برای عکاسی را فراهم می‌کند.
  • حالت Super Resolution: در این حالت که یکی از قابلیت‌های انحصاری دوربین ایسوس زنفون 4 مکس محسوب می‌شود، کاربر می‌تواند تصویر بسیار باکیفیتی را ثبت کند و با انجام پردازش‌های مخصوص و تنظیمات نرم افزاری بر روی این تصویر، یک عکس مخصوص ۵۲ مگاپیکسلی با جزئیات بسیار بالا که قابلیت چاپ در اندازه‌های بزرگ نیز دارد را به دست بیاورد.
  • حالت زیباسازی هوشمند (Beauty): حالت زیباسازی خودکار که معمولا نیز برای عکاسی سلفی کاربرد دارد، در بسیاری از گوشی‌ های هوشمند امروزی دیده می‌شود، اما در اسمارت فون جدید ایسوس، این قابلیت دارای یک حالت مخصوص به خود است تا دست کاربر برای انتخاب فاکتورهای مختلف باز باشد. با رفتن به این حالت، نمای اصلی رابط کاربری دوربین تغییر کرده و دکمه‌ی شاتر نیز به رنگ صورتی درمی‌آید. سپس کاربر می‌تواند با انتخاب ابزارهای مختلف که کاربردهایی نظیر روشن‌سازی پوست، لاغرتر کردن گونه‌ها، از بین بردن زوائد پوستی و بزرگ‌تر کردن چشم‌ها دارند، شدت هرکدام را تعیین کند تا دوربین به طور هوشمند، آن افکت را در چهره‌ی سوژه‌ی مورد نظر اعمال کرده و سلفی زیباتری از او به ثبت برساند؛ هرکدام از این ابزارها در ده سطح مختلف قابل تنظیم هستند.

سه حالت دیگر برای ثبت تصاویر متحرک (گیف)، تصاویر ۳۶۰ درجه (پانوراما) و تصویربرداری تایم لپس نیز دیگر امکانات دوربین را تشکیل می‌هند. البته در کنار تمام اینها، کاربر می‌تواند با مراجعه به بخش تنظیمات دوربین که به طور سریع از طریق لمس آیکون آن در گوشه‌ی سمت چپ بالای صفحه امکان‌پذیر است، ویژگی‌های دیگری نظیر رزولوشن تصاویر، نحوه‌ی فوکوس خودکار، رزولوشن ویدیو، نحوه‌ی عملکرد دکمه‌ی ولوم هنگام تصویربرداری و خطوط راهنما بر روی صفحه را نیز کنترل کند.

در بخش ویرایش تصاویر، ایسوس امکانات کاربردی و جالبی را در نرم افزار گالری تعبیه کرده است تا کاربر نیازی به نصب اپلیکیشن‌‌های شخص ثالث نداشته باشد. تمام ابزارها در چهار تب مخصوص دسته‌بندی شده‌اند که اولین آنها، مخصوص بخش فیلترهای رنگی است. انواع فیلترهای رنگی، افکت‌های هنری و استایل‌های فانتزی در این بخش وجود دارند تا جلوه‌ی جذابی به تصاویر معمولی خود هدیه کنید. تب دوم نیز مخصوص قاب‌های دور تصویر است و چند قاب نسبتا معمولی داخل آن دیده می‌شوند.

تب سوم مربوط به ابزارهای ویرایش فیزیک تصاویر می‌شود و از آنجا می‌توانید عکس‌های خود را در نسبت‌ها و اندازه‌های مختلف برش دهید، انحراف آنها نسبت به خط افق را اصلاح کنید، تصاویر را قرینه کنید و آنها را با درجات مختلف، به هر سمتی بچرخانید. تب آخر نیز مخصوص اصلاحات رنگی و تغییرات گرافیکی است که به کاربر امکان می‌دهد ویژگی‌هایی نظیر میزان کنتراست، شدت نوردهی، اشباع رنگ‌ها و فرورفتگی تصاویر را در چندین سطح مختلف تنظیم کند تا به تصویر مد نظر خود دست پیدا کند. یکی از نقاط قوت محیط ویرایشی ایسوس زنفون 4 مکس این است که در هر بخش از کار، می‌توانید از هرجای تصویر به سمت داخل یا اطراف سوایپ کنید، تا یک خط معیار برایتان نمایش داده شود و بتوانید به صورت زنده، تصویر نهایی را با تصویر بدون افکت مقایسه کنید. این کار بدون هیچ افت سرعت و لگ انجام می‌شود و قطعا به یکی از موارد جذاب برای گرافیست‌ها تبدیل خواهد شد؛ در ضمن امکان تعیین ابعاد فایل خروجی نیز وجود دارد و شما علاوه بر تصویر اورجینال، می‌توانید تصویر ویرایش شده را با هر ابعادی که مد نظرتان است و به صورت یک فایل جداگانه، ذخیره کنید.

دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی نیز بخش دیگری از امکانات دوربین را تشکیل می‌دهد که در بررسی ایسوس زنفون 4 مکس باید به آن بپردازیم. این دوربین از لنزی ۲۴ میلی‌متری با اف استاپ ۲.۲ برخوردار است که تصاویری با گستره‌ی پوششی مناسب ثبت میکند تا هنگام ثبت سلفی‌های گروهی، تمام دوستانتان داخل کادر تصویر جای بگیرند. اگر این پوشش کافی نبود نیز می‌توانید با استفاده از قابلیت سلفی پانوراما، تصاویری بسیار عریض با گستره‌ی ۱۴۰ درجه ثبت کنید تا تعداد بیشتری از سوژه‌ها داخل قاب تصویر جا شوند.

اگر نور محیط کافی و مناسب باشد، دوربین سلفی ایسوس Zenfone 4 مکس تصاویر باکیفیت و قابل قبولی ثبت می‌کند، اما اگر در یک محیط تاریک عکاسی کنید، نویز بیش از حدی داخل تصویر دیده خواهد شد. البته کمپانی سازنده فکر اینجا را هم کرده است و در یک اقدام قابل توجه، یک فلش اختصاصی برای دوربین سلفی این گوشی نیز تعبیه کرده است. پیش از این در گوشی‌هایی نظیر آیفون ۷ اپل و یا نوا ۲ پلاس هواوی دیده بودیم که بالا رفتن نور نمایشگر هنگام ثبت عکس، می‌تواند نقش یک فلش مجازی را ایفا کند، اما حالا در این محصول جدید ایسوس، یک فلش ال ای دی واقعی، این کار را انجام خواهد داد.

نور این فلش با توجه به رنگ پوست تنظیم شده و یک توناژ رنگی گرم را بر روی چهره‌ی او اعمال خواهد کرد. ما در تست‌هایی که در طول بررسی ایسوس زنفون 4 مکس انجام دادیم، از این فلاش سلفی کاملا رضایت داشتیم و به خصوص در محیط‌هایی که تقریبا هیچ منبع نوری وجود ندارد، می‌تواند خیالتان را از بابت ثبت یک سلفی واضح و البته جذاب از خودتان راحت کند!

البته مطمئنا بررسی عملکرد بخش‌هایی نظیر دوربین، حتما باید توسط خود کاربر انجام شود تا وضعیت این بخش در میدان عمل مشخص شود. اما برای اینکه دید بهتری از این ساختار دوگانه‌ی ۱۳ مگاپیکسلی به دست بیاورید، می‌توانید تصاویری که با این دوربین توسط تیم گجت نیوز ثبت شده است را در گالری زیر تماشا کنید:

باتری؛ غول جدید ایسوس در دنیای باتری‌های موبایل

حالا نوبت به توضیح درباره‌ی مهمترین بخش بررسی ایسوس زنفون 4 مکس می‌رسد، یعنی باتری غول‌پیکر ۵ هزار میلی‌‌آمپر ساعتی این میان‌رده که یک رکورد در بین دیوایس‌های هم‌قیمت محسوب می‌شود و برای آن دسته از کاربرانی که عمر باتری بیش از هر چیز دیگری برای آنها اهمیت دارد، یک امتیاز فوق‌العاده محسوب می‌شود.

اگر استفاده‌ای معمولی از گوشی خود داشته باشید و بیش از حد به انجام بازی‌های گرافیکی سنگین نپردازید، زنفون 4 مکس قادر است حدود دو روز تمام، بدون نیاز به شارژ مجدد، نیازهای شما را برطرف کند و شارژ باتری در این مدت برایتان باقی خواهد ماند. بعد از اتمام شارژ هم کافی است که دیوایس خود را به شارژر مخصوص این این مدل متصل کنید تا در مدتی حدود ۴ ساعت، ظرفیت آن مجددا برایتان پر شود. البته اگر نمی‌خواهید اینقدر برای شارژ شدن زمان بگذارید، کافی است که ۱۵ دقیقه آن را به برق متصل کنید تا شارژ کافی برای ۳ ساعت مکالمه‌ی تلفنی در اختیارتان قرار بگیرد.

شارژر ۱۰ واتی (۵ ولت/ ۲ آمپر) ایسوس زنفون 4 مکس که از شارژ سریع پشتیبانی می‌کند، به طور اختصاصی برای این باتری طراحی شده و با اتصال به گوشی، توسط باتری به طور هوشمند تشخیص داده خواهد شد و تمام این قابلیت‌ها در شرایطی است که از شارژ شدن بیش از حد دیوایس نیز جلوگیری به عمل خواهد آمد. البته اینها تنها نکاتی نیستند که درباره‌ی این باتری شگفت‌انگیز باید بدانید و کمپانی سازنده علاوه بر ۴۰ ساعت مکالمه‌ بر روی شبکه‌ی 3G، مرور اینترنت بر روی شبکه‌ی وای فای تا ۲۶ ساعت، ۲۲ ساعت پخش مداوم ویدیو و ۴۶ ساعت حالت استندبای بر روی شبکه‌ی 4G، چندین امکان و قابلیت ویژه‌ی دیگر نیز درون آن تعبیه کرده است که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

ایسوس در نرم افزار موبایل منیجر که مخصوص مدیریت و نظارت بر روی بخش‌های مختلف گوشی است، یک بخش ویژه‌ی باتری تحت عنوان Power Master را قرار داده است که علاوه بر نمایش وضعیت سلامت، دما و میزان شارژ باقی‌مانده‌ی باتری، چندین ابزار مختلف برای مدیریت بر روی نحوه‌ی استفاده و نظارت بر روی سلامت باتری نیز درون آن وجود دارد. یکی از این ابزارها، حالت double battery lifespan است که همانطور که از نامش مشخص است، با انجام بهینه‌سازی‌های هوشمند، اجازه میدهد که تعداد سیکل‌های کامل باتری تا ۵۰۰ مرتبه (خالی شدن شارژ از صد تا صفر درصد) و در دمای ۲۵ درجه‌ی سلسیوس، با کمترین مشکلی انجام شود و احتمال کاهش ظرفیت موثر باتری، تا ۵۰ درصد کاهش پیدا کند؛ البته میزان تاثیر این قابلیت مستقیما به دمای محیط و نحوه‌ی استفاده‌ی کاربر بستگی دارد.

دیگر ویژگی جالب این باتری، حالت Super Saving mode است که با فعال کردن آن، تنها با ۱۰ درصد شارژ باتری، می‌توانید ۹۱ ساعت گوشی را در حالت آماده به کار روشن نگه دارید که مسلما در مواقع ضروری و زمانی که نیاز به روشن ماندن گوشی در حداکثر زمان ممکن هستید، می‌تواند بسیار کاربری باشد. با مراجعه به بخش Battery Modes، میتوانید حالت استفاده از باتری را بر روی چهار حالت از پیش تعیین شده قرار دهید که هرکدام با غیر فعال کردن بخشی از ابزارها و امکانات گوشی، مدت زمان مشخصی را به میزان روشن ماندن گوشی اضافه می‌کنند. نکته‌ی جالب اینجاست که شما خودتان هم میتوانید حالت سفارشی‌شده‌ای را در این قسمت تعریف کنید و یا مشخص کنید که با رسیدن شارژ باتری به هر مقدار (مثلا ۱۰ درصد)، کدام‌یک از این حالت‌ها به طور خودکار فعال شود.

مورد بعدی، یکی از قابلیت‌هایی است که در کمتر تلفن همراهی دیده می‌شود و آن هم امکان استفاده از ایسوس زنفون 4 مکس به عنوان یک پاور بانک است! در واقع با استفاده از قابلیت Reverse Charging که درون نرم افزار Power Master وجود دارد، شما می‌توانید دیوایس‌های هوشمند خود را از طریق کابل OTG داخل جعبه، به زن فون 4 مکس متصل کنید و از ظرفیت باتری غول‌پیکر آن برای شارژ دیگر گجت‌های خود بهره ببرید؛ سرعت شارژ دیوایس‌های دیگر در این حالت، ۲ برابر سریع‌تر از قبل انجام می‌شود و می‌تواند تا حدی شما را از خرید یک پاور بانک بی‌نیاز کند.

در نهایت نیز ایسوس برای این که اتفاقات تلخی که برای باتری محصولاتی همچون گلکسی نوت ۷ سامسونگ رخ داد، برای این باتری پرظرفیت پیش نیاید، مجموعه‌ای از ابزارهای بهینه‌سازی، کنترل و نظارت هوشمند بر روی سلامت و وضعیت سخت افزاری باتری را در اختیار کاربران قرار داده است. این مجموعه که شامل ۱۲ ابزار و تست هوشمند انحصاری می‌شود، درون بخش Power-safe Technology قرار گرفته‌اند و اجرای انواع و اقسام‌ تست‌های ایمنی از کنترل وضعیت دمای باتری و جلوگیری از اتصال کوتاه گرفته تا افزایش بیش از حد ولتاژ و محافظت از OTG و شارژر دیواری از طریق آنها امکان‌پذیر است.

در مجموع می‌توان گفت که میزان شارژدهی و امکانات باتری ۵ هزار میلی‌آمپر ساعتی ایسوس ذنفون 4 مکس و قابلیت‌های نرم افزاری متنوعی که ایسوس برای مدیریت و کنترل سلامت آن در نظر گرفته است، در بهترین حالت ممکن قرار دارند و به خصوص با توجه به این که با یک اسمارت فون میان رده مواجه هستیم، تجربه‌ی کاربری بی‌نظیری را در این بخش به دست خواهید آورد.

بنچمارک و قدرت سخت افزاری

بررسی گوشی ایسوس زنفون 4 مکس - Asus Zenfone 4 Max Review

ایسوس زنفون 4 مکس با چندین کانفیگ سخت افزاری متفاوت در سراسر جهان روانه‌ی بازار شده است، اما محصولی که در این بررسی در اختیار گجت نیوز قرار داشت، دارای ۳ گیگابایت حافظه‌ی رم و ۳۲ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی داخلی با قابلیت افزایش از طریق کارت حافظه‌ی جانبی میکرو اس دی تا سقف ۲۵۶ گیگابایت بود. اما صرف نظر از این که چه مدلی را خریداری میکنید، پردازنده‌ی میان رده‌ی اسنپدراگون ۴۳۵ به همراه پردازشگر گرافیکی آدرنو ۵۰۵، مغز متفکر اصلی این دیوایس را تشکیل خواهند داد.

این پردازنده‌ی هشت هسته‌ای از معماری انحصاری Cortex-A53 با ساختار ۶۴ بیتی بهره می‌برد، تحت فرآیند لیتوگرافی ۲۸ میلی‌متری تولید شده و دارای فرکانس ۱.۴ گیگاهرتزی است. تقریبا در اکثر کارکردهای روزانه و جابه‌جایی بین نرم افزارها، افت سرعت و کاهش عملکرد به طور ناگهانی را شاهد نبودیم و با توجه به این که زنفون 4 مکس از سیستم عامل اندروید ۷ نوقا به طور پیشفرض برخوردار است، تجربه‌ای روان و سبک را به دست آوردیم.

چه در اجرای بازی‌های نیمه سنگین و چه هنگام انجام مالتی تسکینگ با چند نرم افزار مختلف، سطح عملکرد این دیوایس در وضعیت قابل قبولی قرار داشت و قطعا کاربرانی که به دنبال یک میان رده‌ی باکیفیت می‌گردند، از عملکرد سخت افزاری آن راضی خواهند شد. برخورداری از حافظه‌ی فلش eMCP با سرعت بالا، رادیو اف ام، شبکه‌ی وای فای WLAN 802.11 b/g/n، بلوتوث ۴.۱ و وای فای دایرکت نیز بخش دیگری از مهمترین مشخصات سخت افزاری این گوشی میان رده محسوب می‌شود.

سنسور اثر انگشت زنفون 4 مکس یکی از سریع‌ترین‌ها در دنیای گوشی های میان رده به شمار می‌آید و طبق ادعای کمپانی سازنده، قادر است تنها در عرض ۰.۲ ثانیه، قفل دیوایس را باز کند. این سنسور قادر به اسکن ۵ انگشت به صورت ۳۶۰ درجه است و عملکرد آن در اکثر مواقع، به خصوص اگر سطح اسکنر و انگشت کاربر تمیز باشد، تقریبا بدون نقص و کندی انجام می‌گیرد.

همانطور که در بخش طراحی نیز به آن اشاره کردیم، این گوشی جدید از یک اسپیکر تک کاناله بر روی لبه‌ی پایینی خود بهره می‌برد که شدت صدای آن در وضعیتی کاملا معمولی قرار دارد. البته سطح بلندی صدای خروجی از این بلندگو، از کیفیت آن بهتر است، اما هنگامی که هدفون‌های قرار گرفته درون جعبه را به دیوایس متصل می‌کنید، وضعیت متفاوت می‌شود و کیفیت و شدت صدای قابل قبولی را دریافت خواهید کرد. کمپانی سازنده از یک آمپلی‌فایر داخلی PMIC، میکرفون‌های دوگانه‌ی داخلی با برخورداری از تکنولوژی حذف نویز اختصاصی ایسوس، پشتیبانی از قابلیت مکالمه در حالت VoLTE (در برخی از کشور‌ها)، برای بهبود تجربه‌ی موسیقیایی کاربر هنگام کار با این محصول استفاده کرده است.

در نهایت برای این که وضعیت عملکرد سخت افزاری ذنفون 4 مکس در میدان عمل بهتر برایتان مشخص شود و بتوانید یک مقایسه‌ی نسبی بین نمرات این دیوایس هنگام اجرای کارکردهای مختلف پردازشی و گرافیکی با رقبا داشته باشید، برایتان نمرات بنچمارک آن در تست‌های مختلف را آماده کرده‌ایم که آنها را در نمودار زیر مشاهده می‌کنید:

سیستم عامل و رابط کاربری؛ امکانات سفارشی‌سازی کاملا فراهم است

بررسی گوشی ایسوس زنفون 4 مکس - Asus Zenfone 4 Max Review

نوبت به بررسی ایسوس زنفون 4 مکس در بخش رابط کاربری می‌رسد. اگر تجربه‌ی کار با یکی از اسمارت فون های قبلی این برند تایوانی را داشته باشید، قطعا می‌دانید که رابط‌های کاربری ایسوس، همواره یکی از پرامکانات‌ترین و البته، شلوغ‌ترین پلتفرم‌های نرم افزاری در میان تمام دیوایس های اندرویدی را به خود اختصاص داده‌اند. اما این بار در سری جدید محصولات خانواده‌ی زنفون، این اتفاق تا حد زیادی کنترل شده است و امکانات متعدد رابط کاربری در نسخه‌ی ۴.۰ ZenUI، در دسته‌بندی‌های مشخصی قابل دسترسی هستند.

در صفحه‌ی لاک اسکرین، بخش مرکزی و قسمت اعظم صفحه، به نمایش تصویر پس‌زمینه و البته نوتیفیکیشن‌های دریافتی اختصاص یافته است و ساعت و تاریخ به همراه پیش‌بینی آب و هوا در گوشه‌ی سمت چپ بالای صفحه و نشانگر میزان باقی‌مانده از شارژ باتری (بر واحد ساعت) و میانبر دوربین در پایین صفحه دیده می‌شوند. بعد از آن نوبت به صفحه‌ی اصلی می‌رسد، خوشبختانه همه چیز در اینجا خلوت و مرتب به نظر می‌رسد، اما نبود رنگ و لعاب در طراحی آیکون‌ها که البته ضعف نمایشگر در نمایش رنگ‌ها به شکل زنده نیز به آن دامن زده است، باعث می‌شود که رابط کاربری کمی مرده به نظر برسد.

زمانی که فولدرها را باز می‌کنید، محتویات فولدر تمام صفحه را می‌پوشانند و این شاید برای برخی از کاربران جالب نباشد. اپلیکیشن‌ها به صورت افقی بر روی صفحه چیده شده‌اند و البته اگر بخواهید می‌توانید با مراجعه به قسمت اپ دراور، آنها را به شکل صفحه به صفحه و مشابه آی او اس، مرور کنید. در صفحه‌ی مخصوص اپلیکیشن‌ها، قابلیت جست‌وجو، دسترسی به تنظیمات نحوه‌ی نمایش و البته دسترسی به ویجت‌های کاربردی نیز وجود دارد و طراحی کرافیکی این بخش به نحوی صورت گرفته که به آسانی و با سرعت بالا، بتوانید به هرکدام از این قسمت‌ها دسترسی داشته باشید.

با وجود این که سیستم عامل اندروید ۷ نوقا به عنوان بستر نرم افزاری اصلی ایسوس زنفون 4 مکس انتخاب شده است، اما قسمت نوتفیکیشن سنتر این گوشی تقریبا با تمام اسمارت فون هایی که تا به حال دیده‌اید، تفاوت دارد و دایره‌هایی آبی‌رنگ با ابعادی نسبتا بزرگ، آیکون‌های مربوط به میانبرها را پوشانده‌اند. این آیکون‌ها در صورت فعال بودن آن میانبر، به رنگ آبی روشن درمی‌آیند و در صورت غیر فعال شدن، به رنگ خاکستری تغییر می‌کنند. در ضمن نوار مخصوص تغییر میزان روشنایی، آیکون فعال‌سازی حالت مخصوص شب و میانبر قسمت سفارشی‌سازی نوتیفیکیشن سنتر به همراه میان‌بر ورود به صفحه‌ی تنظیمات در بالای صفحه و نوتیفیکیشن‌های دریافتی به صورت کارت‌هایی که در سایر رابط‌های کاربری نیز دیده می‌شوند، در پایین نوتیفیکیشن سنتر به چشم می‌خورند.

صفحه‌ی مخصوص نمایش اپلیکیشن‌های در حال اجرا، آن‌ها را به شکل کارت‌هایی عمودی به نمایش درمی‌آورد که البته علاوه بر این، میزان اشغال شده از ظرفیت حافظه‌ی موقت (رم) نیز در اینجا قابل مشاهده است. قابلیت فعال‌سازی حالت مخصوص استفاده‌ی کودکان با امکان تعیین ساعت‌های محدود برای بازی و اپلیکیشن‌های مختلف، قابلیت مشاهده‌ی ظرفیت اشغال شده و مصرف باتری در نمودارهای متنوع، قابلیت تغییر تم و دانلود پوسته‌های متنوع از فروشگاه اختصاصی ایسوس و قابلیت مانیتور و آنالیز سلامت و نحوه‌ی استفاده از قسمت‌های مختلف سخت افزاری دستگاه، از دیگر ویژگی‌های نرم افزاری زنفون 4 مکس به شمار می‌روند.

در مجموع باید بگوییم که ورژن ۴.۰ از رابط کاربری ZenUI به خوبی توانسته است تعادل میان امکانات بسیار متنوع این محصول را با زیبایی و سادگی ترکیب کند و با وجود اینکه تقریبا در تمام قسمت‌های رابط کاربری قادر خواهید بود آیتم‌های داخل صفحه و نحوه‌ی نمایش آنها را به شکل‌هایی متنوع ویرایش و سفارشی‌سازی کنید، اما ابزارها مانع از کارتان نخواهند شد و پیچیدگی بیش از حدی بر روی صفحات دیده نمی‌شود.

 

مزایا و معایب

مزایا

  • باتری با ظرفیت بسیار بالا و امکانات مدیریتی مناسب
  • قابلیت استفاده به عنوان پاور بانک
  • قابلیت استفاده از دو سیم‌کارت و یک کارت حافظه به طور همزمان
  • برخورداری از فلش ال ای دی برای دوربین سلفی
  • امکانات نرم افزاری انحصاری برای دوربین دوگانه
  • ارزش خرید بالا با توجه به نسبت امکانات به قیمت

معایب

  • طراحی نه چندان مدرن
  • کیفیت و رزولوشن پایین تصاویر نمایشگر
  • عدم برخورداری دوربین اصلی از OIS و زوم اپتیکال
  • حاشیه‌های زیاد نمایشگر در بالا و پایین

جمع بندی

در انتهای بررسی ایسوس زنفون 4 مکس می‌توانیم بگوییم که با یک میان رده‌ی باکیفیت طرف بودیم که از امکانات بسیار جالبی برخوردار بود. در بازار گوشی های هوشمند، این روزها کمتر پیش می‌آید که با محصولاتی مواجه شویم که علاوه بر قابلیت‌های تکراری و همیشگی، چند ویژگی‌ جالب توجه نیز داشته باشند، اما زنفون 4 Max از امکانات ویژه‌ای همچون امکان استفاده به عنوان پاور بانک، فلش ال ای دی برای دوربین سلفی و قابلیت‌های نرم افزاری متنوع برخوردار است که خرید آن را به خصوص با توجه به قیمت بسیار مقرو‌ن‌به‌صرفه‌اش، کاملا توجیه‌پذیر می‌کند. شاید اگر ایسوس به بخش‌هایی نظیر نمایشگر توجه بیشتری می‌کرد و شاهد رزولوشن و کیفیت بالاتری در این بخش بودیم، می‌توانستیم بگوییم که با یکی از بهترین میان‌رده‌ها در یکی دو سال اخیر مواجه بودیم، اما این موضوع به طور کامل محقق نشد و خانواده‌ی زنفون‌های این برند تایوانی، هنوز هم جای کار بیشتری برای پیشرفت در آینده خواهد داشت.

در پایان مطلب از دفتر ایسوس در ایران که گوشی ایسوس زنفون 4 مکس را برای بررسی اختصاصی در اختیار گجت نیوز قرار داده است، تشکر می‌کنیم. این محصول با گارانتی رسمی و با قیمتی در حدود ۹۰۰ هزار تومان در بازار ایران به فروش می‌رسد.

امتیاز گجت نیوز

loading…!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*