جزییات تعرفه جدید اینترنت از سوی وزیر ارتباطات اعلام شد + جدول

جزییات تعرفه جدید اینترنت از سوی وزیر ارتباطات اعلام شد + جدول

در حالی که سوالات و ابهامات زیادی در خصوص تعرفه جدید اینترنت در بین کاربران وجود داشت، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، جزییات قیمت جدید اینترنت را اعلام کرد.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر محترم ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات، در صفحه‌ی رسمی خود در اینستاگرام، جدیدترین قیمت اینترنت ADSL را برای کاربران شرح داد و آن را با تعرفه قدیم این سرویس مقایسه کرد. در ادامه، توضیحات ایشان را در خصوص تعرفه جدید اینترنت مرور می‌کنیم.

1- در مدل جدید، شرکت‌های ارایه‌دهنده موظف به تضمین سرعت خریداری‌شده به مشترکین خود هستند.

2- مصرف منصفانه اینترنت مفهومی است که در سرویس‌های خانگی دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. سرویس خانگی -که صرفا بر اساس سرعت و بدون سقف مصرف منصفانه ارائه می‌شود- همان سرویس اختصاصی است که تعرفه آن اکنون موجود بوده و استفادہ تجاری دارد. طبعا مسیر حرکتی انتخاب‌شدہ، ما را به سوی مدل‌های استاندارد جهانی نزدیک‌تر خواهد ساخت.

3- در چند روز اخیر، یکی از شرکت‌ها تعرفه‌های خود را اعلام کرده است. مقایسه‌ی ساده مصوبه جدید اینترنت با مصوبه قبلی نشان می‌دهد که در مدل سابق، برای سرویس دو مگابیت در ثانیه با سقف مصرفی گیگابایت، بایستی سی و پنج هزار تومان پرداخت می‌شد. اکنون برای سرویس دو مگابیتی با حجم مصرف عادلانه بیست گیگابایتی، بیست و پنج هزار تومان پرداخت خواهد شد؛ این یعنی سی درصد کاهش در هزینه و صد درصد رشد در میزان مصرف. در سرویس شانزده مگابیتی هرچند پرداخت با رشد شصت‌درصدی مواجه شده، اما میزان مصرف رشد هزار و دویست درصدی را نشان می‌دهد.

4- مطالعات بازار حاکی از این است که حدود هفتاد درصد کاربران، مصرف هفت تا ده گیگابایتی را در ماه تجربه می‌کنند.

5- در فضای رقابتی موجود بایستی منتظر اعلام تعرفه جدید اینترنت از سوی سایر شرکت‌ها بود. طبیعتا فضای رقابتی بین شرکت‌ها شرایطی مناسب را به سوی مصرف‌کننده نهایی رقم خواهد زد.

6- سقف مصرف منصفانه برای ترافیک داخلی دو برابر سقف‌های اعلام شدہ است. این مهم، طبیعتا باعث رشد محتوای محلی به خصوص سرویس‌های ویدیوی آنلاین خواهد شد. این تصمیم بر اساس اسناد بالادستی -به خصوص سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات- اخذ شدہ است.

آقای آذری جهرمی در پایان نیز کاربران را به مشارکت در فضای مجازی و ارایه‌ی دیدگاه‌های خود در خصوص تعرفه جدید اینترنت دعوت کرد. وی خاطرنشان ساخت که بیان نظرات می‌توانند در تصمیم‌های آینده‌ی مسوولین نقش به‌سزایی داشته باشند. بنابراین، بهتر است جهت تاثیر بیشتر، این دیدگاه‌ها در فضایی آرام و به دور از ادبیات ناسالم ارایه شوند.

جدول تعرفه جدید اینترنت و مقایسه آن با تعرفه سابق

جزییات تعرفه جدید اینترنت از سوی وزیر ارتباطات اعلام شد + جدول

وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات، زمان اجرای این مصوبه را از 10 آذرماه اعلام کرد و از برخورد قاطع و مطابق با ضوابط با شرکت‌های متخلف سخن گفت.