طرح جدید چرخ کاوشگرهای ناسا از ایده‌های قرون‌وسطی الهام گرفته است + ویدیو

طرح جدید چرخ کاوشگرهای ناسا از ایده‌های قرون‌وسطی الهام گرفته است + ویدیو

چرخ کاوشگرهای ناسا (NASA) پس از تخریب بخش قابل‌توجهی از تایرهای ربات‌های پیشین این آژانس فضایی در سیاره مریخ، با طرحی جدید و شگفت‌انگیز ساخته می‌شوند.

با وجود اینکه ربات فضایی کنجکاوی (Curiosity) در سطح سیاره چهارم منظومه خورشیدی عملکرد مناسبی را از خود نشان داده است، تایرهای این کاوشگر توانایی تحمل شرایط محیطی مریخ را نداشته‌اند. به همین خاطر است که مسئولین این سازمان فضایی عظیم تصمیم گرفته‌اند که برای ماموریت‌های آینده، چرخ کاوشگرهای ناسا را با طرحی جدید و متفاوت و با الهام گرفتن از الگوی زره زنجیری شوالیه‌های قرون‌وسطی بسازند.

بر اساس ادعای مهندسین ناسا، تایرهای سوپر الاستیک طراحی‌شده از هر تایر غیر پنوماتیکی و بدون بادی که تاکنون ساخته شده‌اند، توانایی تحمل تغییر شکل بیشتری را داشته و در شرایط خارج از جو زمین و شرایط مختلفی مانند سطح سیاره مریخ، دوام بسیار خوبی دارند.

همانطور که در ویدیوی منتشرشده در مورد طرح جدید چرخ کاوشگرهای ناسا قابل‌مشاهده است،‌ این تایرها به نسبت تجهیزاتی که هم ‌اکنون بر روی ربات کنجکاوی نسب شده‌اند منعطف‌تر هستند و نفوذ به آن‌ها بسیار سخت‌تر است. همچنین،‌ ماده استفاده‌شده برای ساخت این چرخ‌ها کاربردهای دیگری هم دارد و متخصصان ناسا قصد دارند که از طرح زره زنجیری در نظر گرفته شده، در ساخت سپری سبک و مقاوم به گرما برای فضاپیماها استفاده کنند.

البته جالب است بدانید که علاوه بر طرح زنجیری، ماده به کار رفته در نسل تازه تایر کاوشگرهای ناسا از آلیاژ مقاوم نیکل-تیتانیوم (NiTi) ساخته شده است که به این واسطه، امکان دفرمه شدن چرخ تا 10 درصد حالت اولیه، بدون از بین رفتن حالت ابتدایی، وجود دارد. اعضای تیم تحقیقاتی مسئول این پروژه در آژانس فضایی آمریکا، در این رابطه اظهار کرده‌اند که استفاده از آلیاژ NiTi باعث شده است که تایر سوپر الاستیک ساخته شده در مقابل تغییر شکل پلاستیک تقریبا به طور کامل، مقاوم باشد.

در ادامه شما را به دیدن ویدیو کوتاه منتشرشده از طراحی تازه چرخ کاوشگرهای ناسا دعوت می‌کنیم:

 

البته انتظار نمی‌رود که از این سری تایرها در ساخت مریخ‌نورد بعدی ناسا استفاده شود، اما در آینده نزدیک تجهیزات پیشرفته‌ای مانند کاوشگرهای سرنشین دار ارسالی به سیاره سرخ، به چنین چرخ‌هایی مجهز خواهند بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. nasa bo orzast dg hichi az khodesh nadare