نیروی دریایی بریتانیا

زمانی که نیروی دریایی بریتانیا یک دستگاه سونار فوق سری را از ناو شوروی دزدید!

در سال 1982 زیردریایی کانکرر متعلق به نیروی دریایی بریتانیا که از یک گشت رزمی در اطراف جزایر فالکلند باز می­‌گشت، در یک عملیات شجاعانه دست به سرقت دستگاه سنونار متصل به یک ناو نیروی دریایی شوروی زد.

عملیات بارمید (به معنی پیشخدمت کافه)، نشان دهنده نبرد بزرگ و مخفی است که در دوران جنگ سرد زیر سطح اقیانوس‌­ها در جریان بود و نقش زیردریایی کانکرر در این عملیات نیز اهمیت زیردریایی‌­ها در این نبرد را مشخص می­‌کند.

نیروی دریایی بریتانیا

زیردریایی کانکرر

زیردریایی کانکرر (HMS Conqueror)، یک زیردریایی تهاجمی اتمی از کلاس چرچیل و یکی از قدرتمندترین شناورهای نیروی دریایی بریتانیا در دهه 80 میلادی بود. این زیردریایی در طول جنگ فالکلند، برای محافظت از ناوگان بریتانیا که برای باز پسگیری جزایر فالکلند فرستاده شده بودند، ناوچه سبک ژنرال بلگرادو آرژانتین را غرق کرد. پس از جنگ جهانی دوم، این دومین باری بود که یک زیردریایی شناور دیگری را با استفاده از اژدر نابود می­‌کرد.

نیروی دریایی بریتانیا

ناو آرژانتینی ژنرال بلگرانو در حال غرق شدن پس از اثابت اژدر کانکرر

دو ماه بعد از این واقعه، زیردریایی کانکرر 14 هزار کیلومتر دورتر از فالکلند و در دریای برنت قرار داشت. در این زمان این شناور به ابزارهایی غیر معمول مجهز شده بود؛ یک جفت تیغه آهن بر کنترل از راه دور و دوربین­‌های تلویزیونی. این ابزارها برای دزدین یک دستگاه سونار کششی سری شوروی بر روی زیردریایی نصب شده بود.

سونارها دارای دو نوع فعال و غیرفعال هستند. سونارهای فعال امواج صوتی از خود ساطع می‌­کنند و پس از بازگشتن آن­ها را دریافت ­می‌کنند. از طرف دیگر سونارهای غیر فعال تنها به صداهای درون اقیانوس­ گوش می­‌کنند و به دنبال هرگونه صدای مشکوک مانند صدای سونارهای فعال شناورهای دیگر و یا صداهای ساطع شده از موتور و قطعات درون زیردریایی­‌ها و کشتی­‌های دیگر می­‌گردند.

کار کردن سونارهای فعال کمی سخت است، چرا که صدای شناور حامل، خصوصا صدای پیشرانش، در عمل دریافت صداهای درون اقیانوس تداخل ایجاد می‌­کند. بنابراین معمولا این سونارها را با استفاده از یک کابل و با فاصله حدودا 800 متر و یا بیشتر در پشت شناور می­‌کشند.

شوروی در دهه 80 از این گونه سونارها استفاده می­‌کرد و از آنجایی که این دستگاه‌ها برخلاف سونارهای فعال هیچ صدایی از خود ساطع نمی‌­کنند، بررسی­شان بدون دسترسی به یکی از آن­ها ممکن نبود. به همین دلیل آمریکا و بریتانیا تصمیم گرفتند که یکی از این سونارها را بدزدند. نقشه این بود که از پشت به یک کشتی اطلاعاتی شوروی که با پرچم لهستان حرکت می‌­کرد و یکی از این سونارها را می­کشید نزدیک شوند و با استفاده از انبرهای کنترل از راه دور، آن را جدا کنند.

نیروی دریایی بریتانیا

این عملیات به چند دلیل بسیار پیچیده و دشوار بود. اول این که زیردریایی کانکرر باید یک ناو اطلاعاتی شوروی را رهگیری می­‌کرد که مشخص نبود در زمان عملیات در چه موقعیتی قرار داشته باشد. ممکن بود که این ناو در این این زمان در آب­‌های بین‌­المللی نباشد. شناسایی شدن زیردریایی می­توانست به واکنش فوری و احتمالا مرگبار طرف مقابل منجر شود. دوم این که زیردریایی نیروی دریایی بریتانیا باید در حالی که هر دو شناور در حال حرکت بودند این عملیات را انجام می­‌داد. و سوم این که زیردریایی باید از کشف شدن توسط خود سوناری که قصد دزدیدنش را داشت جلوگیری می­‌کرد.

در نهایت کانکرر این عملیات را با موفقیت به انجام رساند و پس از دزدین سونار از صحنه جرم گریخت. پس از آن غواصان دستگاه را بازیابی کردند و آن­ را به درون زیردریایی انتقال دادند. این سونار در پایگاه خانگی زیردریایی کانکرر در اسکاتلند تحویل داده شد و بریتانیایی­ها آن را در هواپیمایی برای ارزیابی به آمریکا فرستادند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. بابا این چه وعضشه من فکر کردم ایفونو میگه یه ساعت تایپ کردم باز پاکش کردم

  2. کل مقاله فقط مقدمه عملیات بود.

  3. (ساتع=تند[پیش]رونده/تیزهوش) ≠ (ساطع=تابان/پراکنده)