ربات اطلس ؛‌ آدمکی خودکار با توانایی پشتک زدن و انجام حرکات آکروباتیک + ویدیو

ربات اطلس ؛‌ آدمکی خودکار با توانایی پشتک زدن و انجام حرکات آکروباتیک + ویدیو

ربات اطلس (Atlas) یکی از جدیدترین تجهیزات امدادرسانی کمپانی بوستون داینامیکس بوده که با انجام حرکات آکروباتیک، بسیاری را شگفت‌زده کرده است.

بر اساس اطلاعات سازنده این دستگاه پیشرفته، یعنی شرکت بوستون داینامیکس (Boston Dynamics)، هدف از طراحی ربات اطلس استفاده از آن در شرایط اضطراری که جان انسان در خطر بوده و نیاز به استفاده از تجهیزات پیشرفته برای انجام ماموریت در مکان‌های پرخطر وجود دارد، اعلام شده است. برای مثال در مناطق زلزله‌زده و یا ساختمان‌هایی که دچار آتش‌سوزی شده‌اند، به کار گیری یک ربات انسان نما به جای فرستادن نیروهای آتش‌نشان، به صورت کلی خطر کمتری داشته و نگرانی آسیب رسیدن به امدادرسانان را از بین می‌برد.

این ربات پشتک زن که عده‌ی زیادی آن را ترسناک خطاب کرده‌اند،‌ با ظاهر انسان مانند، قد 1.5 متر و وزن 75 کیلوگرم، به کمک تکنولوژی سنجش از راه دور لیدار (Lidar) و استریوویژن (stereovision) در محیط اطرافش حرکت می‌کند و با شرایط مختلف خود را تطبیق می‌دهد.

در ویدیوی منتشرشده از بوستون داینامیکس که توانایی‌های آخرین و پیشرفته‌ترین نسخه از سری دستگاه‌های ساخته‌شده تحت پروژه اطلس را نمایش می‌گذارد، این ربات آکروبات در یک مسیر مشخص بر روی مانع‌های طراحی‌شده جهش می‌کند، هنگام یکی از پرش‌ها 180 درجه می‌چرخد و دست‌آخر هم با یک پشتک، مسیر را به پایان می‌رساند.

ربات اطلس ؛‌ آدمکی خودکار با توانایی پشتک زدن و انجام حرکات آکروباتیک + ویدیو

طراحان کمپانی سازنده ادعا کرده‌اند که ربات اطلس توانایی حمل کردن 11 کیلوگرم بار را دارد؛ از طرف دیگر، ویدیو به اشتراک گذاشته شده تنها کلیپ موجود از این ربات نیست و پیش از این، توانایی اطلس در راه رفتن، جابه‌جا کردن بار و دنبال کردن اشیا متحرک به نمایش گذاشته شده است.

جالب است بدانید که ربات اطلس قابلیت‌های انسانی دیگری هم مانند توانایی حفظ تعادل را داشته و اگر کسی آن را به سمتی هول دهد،‌ به لطف تکنولوژی‌های پیشرفته به کار رفته، این ربات می‌تواند از افتادن خود جلوگیری کند. حتی پس از افتادن، دست‌ها و پاهای اطلس به گونه‌ای طراحی شده‌اند که ربات را از زمین بلند کنند.

البته توانایی راه رفتن تازه‌ترین محصول بوستون داینامیکس هنوز به طور کامل توسعه نیافته است و در انتهای کلیپ منتشرشده هم می‌بینیم که عملکرد ربات اطلس ایده آل نیست. با این حال، به نسبت ورژن قبلی این دستگاه که در سال 2013 با وزنی معادل 150 کیلوگرم معرفی شد، اطلس جدید بسیار پیشرفته‌تر بوده و بر خلاف نسخه‌ی پیشین،‌ به سیم نیاز ندارد. در ادامه شما را به دید‌ن ویدیو کوتاه نمایش توانایی‌های ربات اطلس دعوت می‌کنیم:

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. این همه ادمه بیکار داریم این چیزا تجملاتیه