پیدایش یک حفره بزرگ در اتمسفر خورشید و اختلال در سپر مغناطیسی زمین

پیدایش یک حفره بزرگ در اتمسفر خورشید و اختلال در سپر مغناطیسی زمین

به تازگی پیدایش یک حفره بزرگ در اتمسفر خورشید توجه زیادی را به خود جلب کرده است. در ادامه این پدیده و تاثیرات آن را بیشتر موردبررسی قرار می‌دهیم.

رصدخانه دینامیک خورشیدی ناسا (SDO) در تاریخ 8 نوامبر تصاویر ماورا بنفش خیره‌کننده‌ای از حفره موجود در تاج خورشیدی (corona) که بیرونی‌ترین لایه اتمسفر ستاره منظومه ما به حساب می‌آید را ثبت کرد. البته دانشمندان آژانس فضایی آمریکا اعلام کرده‌اند که حفره جو خورشید با وجود ابعاد بزرگش، پدیده‌ای غیرعادی نیست و انتظار می‌رود که با این شرایط، بادهای خورشیدی بیشتری در فضا آزاد شوند.

ستاره منظومه شمسی میدان مغناطیسی پویایی دارد و همانطور که در بیانیه منتشرشده از طرف ناسا در مورد حفره سطح خورشید اعلام شده است، چنین پدیده‌هایی حاصل تغییرات در این میدان مغناطیسی بوده و هرچند وقت یک‌بار، مانند پیدایش شراره‌ها و لکه‌های خورشیدی، رخ می‌دهند.

البته برخلاف سوراخ لایه اوزون، حفره بزرگ در اتمسفر خورشید حاصل ایجاد شکاف در جو این جرم آسمانی نبوده و دلیل اصلی وجود آن، سردتر شدن نسبی منطقه‌ای از سطح ستاره و کاهش چگالی پلاسمای این منطقه نسبت به بخش‌های اطراف است.

پیدایش یک حفره بزرگ در اتمسفر خورشید و اختلال در سپر مغناطیسی زمین

یکی از تصاویر ماورا بنفش تهیه شده از حفره اتمسفر خورشید

شکاف ایجادشده باعث می‌شود که ذرات مختلف با آزادی بیشتری به نسبت بادهای خورشیدی معمولی، در فضا رها شوند؛ به گزارش مرکز پیش‌بینی‌های هوافضای آمریکا (SWPC)، جریان‌های پرسرعت ایجادشده در سپر مغناطیسی زمین که با نام مگنتوسفر هم شناخته می‌شود، اختلال ایجاد کرده و خطوط انتقال برق و ماهواره‌ها را تا حدی به خطر می‌اندازند. در بیانیه ناسا اعلام شده است که آزاد شدن ذرات مختلف به واسطه وجود یک حفره در اتمسفر خورشید باعث قوی‌تر شدن شفق‌های قطبی قابل‌مشاهده در قطب جنوب و شمال سیاره می‌شوند.

با نزدیک شدن به آرام‌ترین زمان فعالیت در سیکل 11 ساله این ستاره در سال 2019، انتظار می‌رود که حفره‌های ایجادشده در اتمسفر خورشید بیشتر شوند و در کنار ثبت تصاویری خیره‌کننده از تغییرات جوی این جرم آسمانی شگفت‌انگیز، تجهیزات حساس موجود بر روی زمین باید برای تحمل بادهای خورشیدی پیش رو آماده شوند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه