اختراع برتر

25 اختراع برتر و نوآورانه در سال 2017 ( قسمت دوم)

مجله تایم امسال نیز لیست 25 اختراع برتر را منتشر کرد. در لیست بهترین اختراع های سال 2017 موارد مختلفی از قبیل گوشی موبایل و حتی موارد خوراکی دیده می‌شود.

برای نوآوری حد و مرزی وجود نداشته و می‌توان در هر زمینه شغلی، دست به خلاقیت زد و محصولی منحصربه‌فرد ارائه کرد. مجله تایم با در نظر گرفتن همین موضوع، امسال نیز دست به کار شد و بعد از در نظر گرفتن صدها محصول برتر معرفی شده در سال 2017، 25 مورد از آن‌ها را به عنوان اختراعات برتر سال معرفی کرد.

در قسمت اول، 8 مورد از این 25 اختراع برتر را معرفی کردیم. در این لیست نام محصولاتی همچون آیفون 10، عینکی با توانایی دادن قدرت دید به نابینایان و پوششی نوین برای ورزشکاران زن مسلمان چشم‌نوازی می‌کرد. اگر این مطلب را مطالعه نکرده‌اید، ابتدا به قسمت اول مراجعه کرده و سپس در قسمت دوم همراه ما باشید.

فوروارد / درمانگاهی با هدف پیشگیری از بیماری‌ها به جای درمان

اختراع برتر

در ایالات متحده آمریکا، افراد همواره بعد از ابتلا به بیماری به پزشک مراجعه می‌کنند. اما اگر بیماران و پزشکان به منظور پیشگیری از بیماری‌ها با یکدیگر همکاری کنند چه اتفاقی خواهد افتاد؟ این ایده مسبب خلق Forward به عنوان یک اختراع برتر سال شد. اینجا یک نوع جدید از کلینیک سلامتی است که شباهتی زیادی به یک باشگاه ورزشی دارد.

افراد با پرداختن تنها ماهیانه 149 دلار قادر می‌شوند به صورت نامحدود از خدماتی همچون غربالگری ژنتیکی، آزمایش خون، برنامه کاهش وزن، مراجعه مستمر به پزشک و بسیاری دیگر از خدمات بهره‌مند شوند. موسس درمانگاه Forward که پیشتر به عنوان مدیر اجرایی در گوگل فعالیت می‌کرده است عقیده دارد اطلاعات به دست آمده از این آزمایش‌ها به Forward کمک می‌کند به آینده بیمار چشم دوخته و مواردی که در بلند مدت اهمیت پیدا می‌کنند را مد نظر داشته باشد.

این درمانگاه بیش از همه در تلاش است با تجویز داروها و ارائه الگوهای صحیح زندگی، از بروز بیماری در افراد پیشگیری کند. منتقدان این اختراع برتر عقیده دارند بیشتر آمریکایی‌ها قادر به پرداخت هزینه‌های درمانگاه نیستند، مخصوصا اینکه آن‌ها بیمه‌های درمانی را پوشش نمی‌دهند.

با این حال جذب 100 میلیون دلار سرمایه‌گذاری و همچنین تاسیس یک شعبه دیگر در لس آنجلس بعد از سان فرانسیسکو، نشان می‌دهد فعالیت Forward تاکنون ثمربخش بوده است. شرکت تصمیم دارد در آینده، چندین شعبه دیگر در سایر شهرهای ایالات متحده آمریکا تاسیس کند.

آدیداس فیوچرکرفت 4 دی / کفشی مهندسی شده برای افزایش عملکرد

اختراع برتر

کفش ورزشی را در نظر بگیرید که با استفاده از آن، دویدن سریع‌تر و داشتن جهش‌های بلندتر امکان‌پذیر شود! این ایده به ساخت یک اختراع برتر سال منجر شد. Futurecraft 4D نام کفش ورزشی جدید آدیداس بوده و لایه میانی آن را می‌توان بر اساس نیاز افراد طراحی کرد. نه تنها شکل و اندازه کفش قابل سفارشی‌سازی هستند، بلکه حتی می‌توان میزان انعطاف‌پذیری، نوع اثرگذاری و میزان ضربه‌گیری آن را به دلخواه تعیین کرد.

بر اساس گفته‌های مجزی پروژه کفش Futurecraft 4D، اصلی‌ترین کلید ساخت این محصول استفاده از فناوری چاپ سه بعدی است. به این ترتیب سازنده می‌تواند ساخت هر میلی‌متر مربع از لایه میانی کفش را به خوبی تحت نظر داشته باشد و آن را بسته به نیاز هر فرد، تا جای ممکن از نظر عملکرد بهبود ببخشد.

اختراع برتر

به عقیده این مدیر، اعمال تغییرات مورد نیاز در کفش با استفاده از روش‌های سنتی تولید کفش ورزشی، به هفته‌ها زمان نیاز دارد، اما لایه میانی Futurecraft 4D را می‌توان به کمک فناوری پرینت سه بعدی در حدود دو ساعت ایجاد کرد. به این ترتیب زمان مورد نیاز برای ساخت محصول تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند.

بعید نیست در آینده‌ای نزدیک، برای خرید این اختراع برتر دیگر نیازی به چند روز انتظار نباشد. کافی است به یک فروشگاه آدیداش مراجعه کرده و بعد از مطرح کردن نیاز خود و اندازه‌گیری ابعاد پا، کفش را در کمتر از دو ساعت تحویل بگیرید و دیگر نیازی به ارسال سفارش به شرکت نخواهد بود.

آدیداس در نیمه ماه آینده میلادی، نسخه‌ای استاندارد از Futurecraft 4D که بر اساس داده‌های به دست آمده از دونده‌ها طی هفده سال ساخته شده است را عرضه خواهد کرد.

تسلا مدل 3 / خودرویی با توانایی سرعت بخشیدن به صنعت اتومبیل‌های الکتریکی

اختراع برتر

اتومبیل‌های الکتریکی اغلب دو مشکل اساسی دارند؛ قیمت این دسته از خودروها در مقایسه با اتومبیل‌های متداول بسیار بیشتر بوده و همچنین با یک مرتبه شارژ، تنها قادر به طی کردن مسافتی کوتاه هستند. اما تسلا با معرفی اتومبیل Model 3 تلاش کرد این دو مشکل را از بین ببرد.

قیمت این محصول چیزی حدود 35 هزار دلار است و با یک مرتبه شارژ می‌تواند تا 200 مایل (320 کیلومتر) حرکت کند. قیمت پایین و توانایی برای طی مسافتی طولانی بدون نیاز به شارژ مجدد، سبب شده درخواست‌ها برای خرید این خودرو شدیدا افزایش پیدا کند، به طوری که به ادعای تسلا، روزانه 1800 سفارش برای خرید آن ثبت می‌شود. حجم بالای درخواست‌ها برای خرید این اختراع برتر سبب شده تسلا برای هماهنگ کردن میزان عرضه و تقاضا با مشکلی مواجه شود.

ایلان ماسک موسس و مدیر عامل تسلا مدتی قبل طی انتشار یک توییت اعلام کرد شرکت اکنون نمی‌تواند بر اساس نیاز بازار اتومبیل Model 3 را تولید کند. با این حال تسلا امیدوار است در آینده‌ای نزدیک، خروجی خط تولید با میزان درخواست بازار هماهنگ شود. این موضوع بیش از سهام‌داران تسلا، برای دوست‌داران طبیعت خوشحال‌کننده است.

اتومبیل‌هایی همچون Model 3 که به منظور حرکت به جای سوخت‌های فسیلی از باتری و انرژی پاک استفاده می‌کنند، نقش بزرگی در کاهش سرعت تغییرات آب و هوایی کره زمین خواهند داشت. انتظار داریم در سال‌های آینده نیز در بین چند اختراع برتر سال، حتما نام یک یا چند اتومبیل برقی را مشاهده کنیم.

ویلو پامپ / گجتی قابل حمل برای سهولت در شیردهی به نوزادان

اختراع برتر

شیر دادن به نوزاد به همان راحتی که به نظر می‌رسد نیست. مخصوصا مادرانی که فعالیت اجتماعی زیادی داشته و دائما در رفت و آمد هستند، شیر دادن به نوزاد برایشان تبدیل به امری چالش برانگیز خواهد شد. بیشتر دستگاه‌های برقی مکش شیر از پستان مادر، حین کار سر و صدای زیادی تولید کرده و آرامش مادر و فرزند را مختل می‌کنند. همچنین آن‌ها وسایلی ثابت هستند، در حالی که حین قرار داشتن در منزل اغلب می‌توان به صورت مستقیم به فرزند شیر داد.

اما محصول شرکت Willow یک اختراع برتر بوده و روال طاقت‌فرسا پیشین را تغییر داده است. این گجت قابل حمل و قدرت گرفته از باتری، به اندازه‌ای کوچک و کم صدا است که مادران می‌توانند آن را در هر جایی زیر لباس خود استفاده کنند. این وسیله برای مادران شاغل بسیار کاربردی است.

Willow Pump علاوه بر کم صدا بودن، تمرکز فرد را بر هم نمی‌زند، به همین دلیل حتی حین انجام کار و قرار داشتن در جلسات کاری نیز می‌توان از آن استفاده کرد. قیمت Willow Pump برابر 480 دلار است و خرید آن در مقایسه با مدل‌های ثابت گرانتر تمام خواهد شد. برای جلوگیری از خراب شدن وسیله، برای هر یک از دو پمپ می‌توان محفظه‌ای مخصوص و دارای یخ خریداری کرد. قیمت یک جفت آن تنها 1 دلار است.

به گفته مدیر عامل شرکت، آن‌ها با دریافت بازخورد از مادرانی که اکنون در حال استفاده از نسخه بتای Willow Pump هستند، تغییراتی را در آن اعمال خواهند کرد. اگر Willow Pump بتواند بعد از عرضه، وعده‌هایی که سازنده درباره آن داده است را محقق کند، تبدیل به یک اختراع برتر معرفی شده طی چندین سال گذشته خواهد شد.

نست سکیور / یک سیستم امنیتی خانگی ساده

اختراع برتر

اغلب سیستم‌های امنیتی خانگی، به منظور جلوگیری از ورود سایرین به حریم خصوصی افراد طراحی شده‌اند. Nest به عنوان یکی از زیر مجموعه‌های Alphabet (شرکت مادر گوگل)، سیستم امنیتی خود را به شیوه‌ای متفاوت ساخت و یک اختراع برتر دیگر سال را رقم زد.

هدف اصلی از ساخت Nest Secure، افزایش سهولت استفاده از یک سیستم امنیتی برای کاربران بوده است. برای از کار انداختن هاب امنیتی به جای وارد کردن پسورد، باید از یک کد امنیتی استفاده کرد. یکی دیکر از مزایای Nest Secure، امکان تخصیص بازه‌های زمانی مشخص برای قبول کردن کلید‌های امنیتی است. به عنوان نمونه، می‌توان با خیال راحت یک کلید را به پرستار فرزند خود سپرد، چرا که کلید وی به جز ساعات کاری، دیگر کار نخواهد کرد.

به لطف وجود یک اپلیکیشن موبایل، می‌توان این سیستم امنیتی را از راه دور کنترل کرد. توانایی این محصول در حفاظت از خانه بسیار بالا است. اگر فردی تصمیم بگیرد با از کار انداختن هاب به خانه ورود پیدا کند، صدایی به قدرت 85 دسی‌بل پخش خواهد شد. یکی دیگز از توانایی‌های آن، هشدار دادن به کاربر در صورت باز مانده درب‌ها و یا پنجره‌ها به لطف وجود سنسورهای حرکتی قدرتمند است. Nest Secure به قیمت 500 دلار به فروش می‌رسد.

ناسا مارس اینسایت / کاوشگری با توانایی‌های فراوان

اختراع برتر

قطار به مقصد مریخ، هر دو سال یک مرتبه حرکت می‌کند، چرا که کره زمین و همسایه آن، تنها هر دو سال یکبار در راستای یک خط قرار می‌گیرند تا سریع‌ترین سفر ممکن بین این دو سیاره ممکن شود. ناسا قصد دارد از پرتاب کاوشگرش در سال 2018، بیشتری بهره‌بری ممکن را داشته باشد. این سازمان فضایی، فضاپیمای مارس اینسایت (Mars InSight) را در ماه می سال آینده میلادی (اردیبهشت 97) به سمت سیاره سرخ ارسال خواهد کرد.

همانطور که از نام این کاوشگر پیداست، بهترین دید ممکن از سیاره مریخ تا امروز با استفاده از آن به دست خواهد آمد. پیشتر قرار بود این اختراع برتر در سال 2016 به سمت مریخ پرتاب شود، اما بروز مشکل در سیستم لرزه‌نگار آن سبب دو سال تاخیر در پرتاب شد. Mars Insight برخلاف Curiosity و دیگر مریخ‌نوردها، بعد از رسیدن به سطح سیاره سرخ در یک مکان ثابت می‌ماند، چرا که قصد دارد با فرو بردن میله‌ای به طول 5 متر در سطح مریخ، تاریخچه حرارتی آن را به دست آورده و دمای کنونی سیاره را دقیق‌تر محاسبه کند.

این کاوشگر از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. حین حفر سطح سیاره، لرزه‌نگار Mars Insight ترکیب مریخ را بررسی کرده و یک لینک رادیویی اشعه ایکس، نحوه‌ چرخش آن به دور محور خود و تاثیرپذیری گرانشی از دیگر اجسام واقع در منظومه‌ شمسی را تحلیل می‌کند. دوربین‌های کاوشگر نیز تصاویری سه بعدی و پانوراما از مریخ ثبت می‌کنند. Mars Insight به مدت 728 روز زمینی (708 روز مریخی) به این فعالیت‌ها ادامه خواهد داد. تا آن زمان، همه چیز برای پرتاب کاوشگر بعدی به مریخ آماده شده است.

اوکولوس گو / هدست واقعیت افزوده بدون نیاز به ایستگاه پایه

اختراع برتر

واقعیت مجازی تکنولوژی فوق‌العاده پیشرفته و خارق‌العاده‌ای است که انسان را به عوالمی دیگر می‌برد. با این حال باید از آن به عنوان یک تکنولوژی دشوار به منظور استفاده یاد کنیم. حتی بهترین هدست‌های واقعیت مجازی نیز نیازمند گجت‌هایی جداگانه به عنوان ایستگاه پایه هستند. مخصوصا حین استفاده از هدست‌های مخصوص کامپیوتر، سیم‌های متصل بین هدست و سیستم کامپیوتری شدیدا دست و پا گیر می‌شوند. هدست‌هایی که ایستگاه پایه آن‌ها گوشی هوشمند است، باز هم مشکلات خاص خود را دارند.

اما اوکولوس، که اکنون تحت تملک فیس بوک قرار دارد، با ارائه هدست Oculus Go این مشکل را حل کرد. قیمت این هدست واقعیت مجازی 200 دلار بوده و می‌تواند به صورتی کاملا مستقل عمل کند. به خاطر دست و پا گیر بودن هدست‌های نیازمند ایستگاه پایه، لنوو و اچ تی سی نیز از مدت‌ها قبل مشغول توسعه هدست‌های واقعیت مجازی مستقل هستند.

توانایی Oculus Go در زمینه ردیابی به اندازه بهترین هدست‌های دارای ایستگاه پایه کامپیوتر همچون اچ تی سی وایو و اوکولوس ریفت نیست. اما نباید فراموش کرد دو هدست یاد شده به تنهایی حدود 800 دلار قیمت داشته و از آن مهمتر، تهیه کردن سیستم کامپیوتری پشتیبانی‌کننده از آن‌ها حداقل هزار و پانصد دلار هزینه دارد.

مسئول بخش محصولات موبایل اوکولوس عقیده دارد کاهش برخی توانایی‌ها، بخشی جدایی ناپذیر از سبک و کوچک کردن یک گجت در مقایسه با محصولات دیگر است. هدف فیس بوک و اوکولوس از ساخت Oculus Go، عرضه گجتی به منظور ارائه بهترین و باکیفیت‌ترین تجربه ممکن از واقعیت مجازی نبوده است، بلکه آن‌ها تصمیم داشتند یک هدست برای استفاده سریع و راحت به بازار معرفی کنند.

تیستی وان تاپ /همیار آشپزی

اختراع برتر

بخش Tasty شرکت BuzzFeed با داشتن بیش از صد میلیون دنبال‌کننده در شبکه‌های اجتماعی فیس بوک و اینستاگرام، به عنوان محبوب‌ترین کانال مخصوص آشپزی در سراسر اینترنت شناخته می‌شود. این شرکت دستور‌العمل‌های پیچیده غذایی را به ویدیوهایی کوتاه و قابل فهم تقسیم می‌کند تا پخت سخت‌ترین غذاها برای مبتدی‌ترین افراد ممکن شود.

رییس بخش آزمایشگاه‌های BuzzFeed عقیده دارد لذت پختن یک غذا، با زمان دیدن پخته شدن آن توسط فردی دیگر درون فیس بوک غیر قابل مقایسه است. این نیاز ایده خلق یک اختراع برتر دیگر شد. Tasty One Top یک اجاق گاز هوشمند بوده و به لطف امکان همگام‌سازی با یک اپلیکیشن موبایل، به آشپزها کمک می‌کند مراحل پخت غذا را قدم به قدم پیش ببرند.

یک سنسور داخلی و دماسنج همراه، حرارت را ردیابی کرده و اطلاعات را به اپلیکیشن منتقل می‌کنند. به عنوان نمونه، آشپز به طور دقیق خواهد فهمید چه زمانی باید استیک را بچرخاند تا هر دو طرف آن به خوبی پخته شود. طی چند سال اخیر، چندین دستیار آشپزی دیگر همچون FirstBuild ،Hestan و Pantelligent به بازار عرضه شده‌اند، اما اصلی‌ترین دلیل برتری Tasty One Top در مقایسه با آن‌ها، داشتن مجموعه‌ای غنی از دستورالعمل‌های پخت غذاهای گوناگون است.

مبتدی‌ترین افراد نیز می‌توانند به کمک این اختراع برتر ، تبدیل به آشپزهایی همه فن حریف شوند، چرا که حتی روش صحیح ساده‌ترین کارها همچون حلقح حلقه کردن پیاز نیز در آن آموزش داده می‌شود. به عقیده سازنده، داشتن یک همراه آشپز که تمامی مراحل پخت پیچیده‌ترین غذاها را از قبل به آشپز بیان می‌کند، سبب می‌شود پخت و پز دیگر کاری ترسناک نباشد! قیمت Tasty One Top برابر 150 دلار است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. هدست واقعیت مجازیش خیلی خوبه. تو ایران از اینها الان هست؟ اگه هست قیمتش چنده؟ کسی نمیدونه.

  2. فقط ایفونشو درست گفته بقیش مسخرس