اپلیکیشن ویز

استفاده از اپلیکیشن ویز برای تاکسی های اینترنتی ممنوع است؛ پیشنهاد جایگزینی اپلیکیشن های بومی

رانندگان تاکسی های اینترنتی حق استفاده از اپلیکیشن ویز (Waze) را نخواهند داشت و از این پس می‌توانند از اپلیکیشن های بومی مشابه برای مسیریابی استفاده کنند.

با دستور مقامات قضایی، استفاده از اپلیکیشن ویز (Waze)، که چندی پیش فیلتر شده بود، برای تاکسی های اینترنتی ممنوع اعلام شد. به این ترتیب، رانندگان تاکسی های آنلاین فعال در کشور از جمله اسنپ و تپسی از تاریخ 30 آبان‌ماه حق استفاده از این اپلیکیشن مسیریاب خارجی را نخواهند داشت.

اپلیکیشن ویز

پس از تاکید مسئولان، تاکسی یاب‌های اینترنتی در اطلاعیه‌ای از رانندگان خود خواستند تا اپلیکیشن ویز را از گوشی خود حذف کرده و دیگر از این مسیریاب خارجی استفاده نکنند. در این اطلاعیه از رانندگان خواسته شده برای جلوگیری از غیرفعال شدن اپلیکیشن مخصوص تاکسی اینترنتی‌شان، تا پایان آبان‌ماه، اپلیکیشن مسیریابی Waze را حذف کرده و از سایر اپلیکیشن های بومی مشابه استفاده کنند. گفته شده که رانندگان تاکسی های آنلاین در صورت داشتن این برنامه در گوشی خود، امکان استفاده از سرویس مخصوص راننده شرکت تاکسی یاب اینترنتی را نخواهند داشت.

اپلیکیشن ویز

طبق سیاست‌های تعیین شده در دولت، تولید محتوای آنلاین در کشور باید تا پایان برنامه ششم توسعه 10 برابر شود و این هدف با حمایت از اپلیکیشن‌ها و نرم افزارهای بومی محقق خواهد شد. بنابراین پس از محدودیت در نظر گرفته شده برای اپلیکیشن ویز ، مسئولان استفاده از اپلیکیشن های بومی را راهکاری مناسب در جهت توسعه تولیدات نرم افزاری بومی در کشور دانسته‌اند. این در حالی است که شواهد نشان می‌دهد نرم افزارهای داخلی آن طور که باید مورد توجه کاربران ایرانی قرار ندارند و بیشتر کاربران ترجیح می‌دهند از نمونه‌های مشابه خارجی استفاده کنند. از جمله این اپلیکیشن‌ها نیز می‌توان به مسیریاب‌هایی مشابه با Waze اشاره کرد.

امروزه با ظهور تاکسی های اینترنتی، استفاده از اپلیکیشن‌های مسیریابی برای راننده‌های این تاکسی‌ها رواج پیدا کرده و بیشتر آن‌ها نیز از برنامه‌های خارجی گوگل مپس و ویز استفاده می‌کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در حال حاضر حدود 20 نرم افزار بومی مرتبط با نقشه و مسیریابی در بازارهای اندرویدی و آی او اس در دسترس قرار گرفته که رانندگان تاکسی های آنلاین می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

اپلیکیشن ویز

توضیح وزیر ارتباطات در مورد منع استفاده از اپلیکیشن ویز

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز به ممنوعیت استفاده از اپلیکیشن ویز برای تاکسی های اینترنتی واکنش نشان داد و توضیحاتی را در این رابطه ارائه کرد. وی در شبکه اجتماعی توییتر نوشت حکم انسداد این برنامه، یک سال پیش توسط یکی از قضات مشهد صادر شده و دلیل آن هم سهام‌داران اسرائیلی این اپلیکیشن هستند. نصب بیشتر برنامه Waze باعث افزایش ارزش این شرکت می‌شود و بر همین مبنا حکم قضایی صادر شده است.

وزیر ارتباطات در ادامه بیان کرد:

اپلیکیشن ویز بیش از نیم میلیون کاربر در ایران دارد و با وجود فیلتر شدن آن، کاربران زیادی به خصوص رانندگان تاکسی های آنلاین با استفاده از فیلترشکن، همچنان به دلیل قابلیت‌های به‌روز از این نرم افزار کاربردی بهره می‌برند. اخیرا گوگل سهام این شرکت را خریدارای کرده ولی بخشی از سهام آن هنوز در اختیار شرکت اسرائیلی است. اگر بیاندیشیم که رشد شرکت‌های اسرائیلی باعث رشد اقتصاد رژیمی خواهد شد که همواره علیه مردم ایران عمل کرده، از تحریم‌ها گرفته تا اقدامات تروریستی، طبیعتا در استفاده از این ابزار، ملاحظات بیشتری خواهیم کرد.

به گفته آذری جهرمی، با توجه به این که نقش مستقیم حمایت از تولید داخل در قانون بر عهده دستگاه قضایی نیست، بعید به نظر می‌رسد این دستور قضایی برای حمایت از اپلیکیشن های بومی باشد. وی در پایان تاکید کرد که نحوه اقدام شرکت های تاکسی آنلاین برای اعمال دستور قضایی جای بررسی دارد و این موضوع را به صورت حقوقی بررسی خواهیم کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. ویززززززز معلومه از اسمش باید فیلتر بشه