ویدیو تایم لپس زمین از فضا؛ نمایش شگفتی حیات بر روی سیاره در طول دو دهه

ویدیو تایم لپس زمین از فضا؛ نمایش دو دهه شگفتی حیات بر روی سیاره آبی

ویدیو تایم لپس زمین از فضا که به تازگی توسط ناسا (NASA) منتشر شده است، در قالب تصاویری شگفت‌انگیز، چرخه حیات بر روی سیاره را در طول مدت 20 سال نشان می‌دهد.

همانطور که اشاره شد، ماهواره‌های آژانس فضایی آمریکا در دو دهه گذشته، سیاره آبی ما را از فضا زیر نظر داشته‌اند و داده‌هایی از چرخه حیات زمین و الگوهای فصلی را به واسطه ردیابی جابه‌جایی گرما در اتمسفر، گسترش و کوچک شدن یخ‌های قطبی و همچنین رشد حیات گیاهی در قاره‌های مختلف، جمع‌آوری کرده‌اند؛ این داده‌ها برای ساخت ویدیو تایم لپس زمین از فضا که به عنوان کامل‌ترین نمای بیولوژیکی کلی سیاره شناخته می‌شود، مورد استفاده قرار گرفتند.

به طور دقیق‌تر می‌توان گفت که در فصل‌های گرم‌تر، یخ‌های نزدیک هر یک از قطب‌ها در نیمکره‌های شمالی و جنوبی زمین کوچک‌تر شده و زندگی گیاهی در مناطق مختلف پویاتر می‌شود. این گیاهان در بخش‌های زیادی از قاره‌ها گسترش یافته، میزان دی‌اکسید کربن موجود در جو زمین را کم‌تر کرده و به دلیل این فعالیت زیاد خود،‌ اکسیژن در دسترس بشر را افزایش می‌‌دهند.

ویدیو تایم لپس زمین از فضا؛ نمایش شگفتی حیات بر روی سیاره در طول دو دهه=

در اقیانوس‌ها هم فیتوپلانکتون‌های میکروسکوپی در چرخه حیات زمین دخیل هستند و با فعالیت خود باعث ایجاد تغییر در قسمت‌های پوشیده شده از آب سیاره می‌شوند. دگرگونی حالت خشکی‌ها و اقیانوس‌ها که از سال 1997 توسط ماهواره‌های مختلف ناسا تحت نظر بوده، به خوبی در ویدیو تایم لپس زمین از فضا قابل‌ مشاهده است.

جین کارل فلدمن (Gene Carl Feldman)، یکی از دانشمندان ناسا در این رابطه می‌گوید که آنچه در کلیپ می‌بینیم، به نوعی «تنفس زمین» نام‌گذاری شده است؛‌ این تنفس حاصل تغییرات ایجادشده با گذر فصل‌ها، جریان‌های اقیانوسی، تغییر زاویه تابش نور خورشید، و تغییر دمای نقاط مختلف زمین ایجاد شده است. فلدمن معتقد است که تماشای ویدیو تایم لپس زمین یکی از بهترین روش‌ها برای به یاد داشتن پویایی و زنده بودن کره خاکی ما به حساب می‌آید.

جنبه علمی تهیه ویدیو تایم لپس زمین از فضا

البته در کنار زیبایی شگفت‌انگیز این کلیپ و فشرده کردن اطلاعات جمع‌آوری‌شده در طول این دو دهه،‌ دانشمندان با بررسی داده‌های تحقیقاتی به درک تازه‌ای از رفتار اقیانوس‌ها و خشکی‌ها در طول زمان رسیده‌اند.

کامپتون تاکر (Compton Tucker) یکی دیگر از پژوهشگران ناسا در این رابطه می‌گوید که تا پیش از این، چنین اطلاعاتی در اختیار دانشمندان نبوده است؛ متخصصان می‌دانند که نیمی از فرآیند فتوسنتز بر روی سیاره در خشکی‌ها و نیم دیگر در اقیانوس‌ها اتفاق می‌افتد، اما همانطور که تاکر در این رابطه اظهار کرده است، داشتن دیدی کلی از این دو اتفاق به صورت هم‌زمان و در یک نما، آن هم در طول مدت‌زمان 20 سال، دانشمندان را به میزان زیادی در مطالعه چرخه حیات زمین یاری می‌کند.

با در اختیار داشتن چنین نقشه‌های فضایی جامعی این امکان فراهم می‌شود تا علاوه بر بررسی سلامت جنگل‌ها و حیات دریایی در کل سیاره،‌ تاثیر فعالیت‌های مختلف انسان‌ بر روی محیط زیست هم به خوبی مورد ارزیابی قرار بگیرد.

ویدیو تایم لپس زمین از فضا؛ نمایش شگفتی حیات بر روی سیاره در طول دو دهه=

بررسی چرخه حیات سیاره و شرایط کلی اقیانوس‌ها با پرتاب ماهواره SeaWiFS در سال 1997 آغاز شد و به کمک این وسیله، پدیده‌های شگفت‌انگیزی مانند کمتر شدن دمای قسمت‌های استوایی اقیانوس آرام از میزان متوسط، به ثبت رسید. این تغییر، رشد فیتوپلانکتون‌ها را به میزان زیادی تحت تاثیر قرار داد و وجود ماهواره معرفی‌شده باعث شد تا اقیانوس شناسانی مانند فلدمن، دگرگونی رخ‌داده را به صورت زنده مشاهده کنند.

پدیده‌های مشابهی بر روی خشکی هم به کمک ماهواره SeaWiFS دیده ‌شده‌اند؛ به عنوان مثال تاثیر خشکی مناطق در ایالت‌های تگزاس و کالیفرنیا آمریکا از این طریق، به خوبی قابل‌مشاهده است و هم‌زمان امکان دیدن سیل‌های بزرگ و خشک‌سالی‌های گسترده جنوب شرقی این کشور وجود دارد.

یکی دیگر از اقیانوس شناسان آژانس فضایی آمریکا، جرمی وردل (Jeremy Werdell)، معتقد است که رویت تغییرات 20 ساله سطح زمین در مدت زمانی کوتاه در ویدیو تایم لپس زمین، تقابل اکوسیستم‌های دریایی و زمینی سیاره را به خوبی نشان می‌دهد و زیبایی نمایش داده ‌شده در چنین کلیپی منحصر به فرد است.

این شما و این هم ویدیو تایم لپس زمین از فضا، به همراه توضیحاتی در مورد اطلاعات جمع‌آوری‌شده:

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. همینتور که تو عکسه ناسا هم میبینید زمین صافه