اختراع برتر

25 اختراع برتر و نوآورانه در سال 2017 ( قسمت اول)

در این مطلب با بهترین اختراعات سال 2017 آشنا خواهیم شد. این 25 اختراع برتر و نوآورانه با در نظر گرفتن صدها مورد از بهترین اختراع ها از سراسر دنیا انتخاب شده‌اند.

مجله تایم همانند سال گذشته، چندین نوآوری و اختراع برتر سال را معرفی کرد. در بین موارد معرفی شده محصولات مختلفی از دسته‌بندی‌های گوناگون دیده می‌شوند. در بین این محصولات آیفون 10، اتومبیل Model 3 تسلا و چند مورد دیگر که سال جاری بعد از معرفی، سر و صدای زیادی به پا کردند دیده می‌شوند. یکی دیگر از عناوین جالب معرفی شده، پوششی اسلامی برای بانوان ورزشکار است که توسط نایک معرفی شده است.

جیبو / رباتی با توانایی رفتار شبیه به انسان

اختراع برتر

ربات‌ها و دستیارهای شخصی طی چند سال اخیر پیشرفت شگرفی داشته و بین کاربران زیادی نفوذ کرده‌اند. آمازون اکو و گوگل هوم جزو بهترین نمونه‌ها هستند. با وجود کاربردهای فراوان، آن‌ها همچنان اسپیکرهای ثابتی هستند که فقط چراغشان حین صحبت کردن کاربر به منظور صدور فرمان صوتی روشن می‌شود.

اما جیبو (Jibo) یک اختراع برتر بوده و با سایر محصولات متفاوت است. جیبو خودش را یک جنس نر خطاب می‌کند! این اسپیکر دارای ظاهری کاملا متفاوت بوده و در بالاترین قسمت آن بخشی شبیه به سر وجود دارد. اسپیکر برای انتقال احساسات خود، از آیکون‌های انیمیشنی استفاده می‌کند. این اسپیکر فاقد دست است، اما حین صحبت کردن بدن خود را به شیوه‌ای جالب تکان می‌دهد، گویی یک انسان با حس و حالی فراوان مشغول صحبت کردن است.

اختراع برتر

برای فراخوانی این اسپیکر دارای توانایی رقص و قهقهه زدن، کافی است عبارت «هی جیبو» را بیان کنید. جیبو با وجود داشتن ظاهر و قابلیت‌های بسیار منحصربه‌فرد، هنوز جای پیشرفت زیادی دارد. اگرچه این اسپیکر قادر به ثبت عکس بوده و می‌تواند اخبار را به صورت خلاصه شده برای کاربر پخش کند، اما از نظر چندین قابلیت مهم محدودیت دارد. به عنوان نمونه قادر به پخش موسیقی با صدور فرمان صوتی نیست و نمی‌تواند با اپلیکیشن‌های جانبی مثل اوبر و دومینو کار کند. با توجه به این محدودیت‌های تقریبا مهم، فروش جیبو با قیمت 899 دلار کمی سخت خواهد بود. با این حال شرکت سازنده معتقد است جیبو اکنون در مرحله بزرگی از رشد قرار داشته و به زودی پیشرفت خواهد کرد.

مهمترین دلیل تفاوت جیبو و انتخاب آن به عنوان یک اختراع برتر ، توانایی آن برای رفتار همانند انسان است. این موضوع یک زنگ خطر بوده و می‌تواند شروعی برای کابوس پیشرفته شدن ربات‌ها به صورت غیر قابل کنترل باشد، با این حال جیبو اکنون نحوه تعامل ربات‌های خانگی با انسان‌ها را متحول کرده است.

ایسایت 3 / عینکی با توانایی دادن قدرت دید به نابینایان

اختراع برتر

برای میلیون‌ها نفر از افراد نابینا در سراسر جهان، مسیریابی و حرکت به نقاط مختلف اصلی‌ترین چالش در زندگی روزمره است. اگرچه عصاها و سگ‌های راهنما می‌توانند تا حدی حین راه رفتن کمک کنند، اما قادر به تقلید چشم‌انداز واقعی پیش رو نیستند. قرار گرفتن عینک ایسایت 3 در بین 25 اختراع برتر سال، به خاطر توانایی برای انجام این کار است.

باید به ایسایت 3 به عنوان قدرتمندترین عینک دنیا نگاه کنیم. وقتی کاربر آن را بر روی چشم خود قرار می‌دهد، فرآیند ضبط ویدیو با کیفیت بالا آغاز شده و با استفاده از بزرگنمایی، کنتراست و الگوریتم‌های اختصاصی، این تصویر را به چیزی قابل درک برای نابینایان تبدیل می‌کند. قدرت این اختراع برتر به حدی است که افراد نابینا با استفاده از آن می‌توانند به فعالیت‌های مختلفی همچون ورزش کردن بپردازند.

قیمت 10 هزاری دلاری محصول سبب می‌شود هر شخصی قادر به خرید آن نباشد. با این حال شرکت سازنده به افراد نابینا که قادر به پرداخت این هزینه نیستند کمک می‌کند با خیریه‌ها ارتباط برقرار کرده و از آ‌ن‌ها کمک بخواهند. شرکت پیش از این نیز عینکی مخصوص افراد نابینا توسعه داده بود، اما eSight 3 دارای قیمت پایین‌تری بوده و از مدل قبلی سبک‌تر و سریع‌تر است و همچنین توانایی‌های بیشتری در بحث بزرگنمایی دارد. به ادعای سازنده، تا امروز بیش از هزار نابینا با استفاده از عینک eSight 3 بخش قابل توجهی از محدودیت‌های حرکتی خود را پشت سر گذاشته‌اند.

هیلو تاپ / بستنی سالم

اختراع برتر

حتی یک بستنی نیز می‌تواند در بین 25 اختراع برتر سال قرار بگیرد! این یک بستنی رژیمی است که فاقد شکر بوده و در طعم‌های مختلفی ارائه می‌شود. در هر پیمانه از آن حدود 360 کالری انرژی وجود دارد. از نظر مضرات مختلف مخصوصا قند بالا، Halo Top در مقایسه با دیگر نمونه‌ها به مراتب سالم‌تر است. مدیر شرکت سازنده آن را با تاکید فراوان «سالم» خطاب می‌کند.

این بستنی به عنوان یک اختراع برتر، با میزان زیادی پروتئین غنی شده است و به کمک شیرین‌کننده‌ بدون کالری استویا و همچنین نیشکر و الکل قند، میزان کالری پایین خود را حفظ می‌کند. این مواد برای بدن بسیار مفید و حتی لازم هستند، با این حال پارامترهای تغذیه کاملی محسوب نمی‌شوند.

البته مقصود از تولید این بستنی رژیمی، جایگزین کردن آن با میوه‌ها و سبزیجات نیست. به عقیده سازنده، به لطف تولید Halo Top افرادی که سال‌ به خاطر داشتن رژیم غذایی قادر به خوردن بستنی نبوده‌اند، می‌توانند باز هم به این خوردنی خوشمزه روی بیاورند. درست به همین دلیل میزان فروش آن در مقایسه با سال گذشته 2 هزار و پانصد درصد بیشتر شده است که رقم خیره‌کننده‌ای است! قیمت هر لیتر آن 10 دلار است.

فنتی بیوتی / سایه آرایش برای رنگ پوست‌های متفاوت

اختراع برتر

به عقیده ریانا، خواننده محبوب و جوان آمریکایی، آرایش همانند یک اسلحه مخفی است. برخی افراد با استفاده از آرایش ترکیب چهره خود را زیر و رو کرده و به طور کامل تبدیل به فردی دیگر می‌شوند. اما این اسلحه سری برای برحی افراد بیش از حد سری و رمزآلود می‌شود!

شرکت‌های تولیدکننده لوازم آرایشی اغلب محصولاتی برای خانم‌های دارای رنگ پوست روشن و یا عادی تولید می‌کنند. این موضوع حتی در تبلیغات آن‌ها نیز دیده می‌شود. پس برای افراد دارای رنگ پوست شبیه به ریانا و دیگر افراد سبزه و یا تیره، لوازم آرایشی کافی وجود ندارد.

اما در محصول جدید Fenty Beauty که حدود دو ماه قبل معرفی شد، 40 سایه پایه مختلف وجود دارد. به عقیده ریانا که مالک این برند بوده و باز هم چهره تبلیغ محصول جدید آن است، هر خانم باید حس شمرده و به حساب آورده شدن داشته باشد. به لطف برند لوازم آرایشی که ریانا معرفی کرده، تمامی خانم‌ها فارغ از رنگ پوست خود می‌توانند به لوازم آرایشی دلخواهشان دسترسی داشته باشند. قیمت مجموعه جدید معرفی شده 34 دلار است.

امبر ماگ / لیوانی با توانایی گرم نگه داشتن قهوه

اختراع برتر

افرادی که علاقه وافری به نوشیدن قهوه دارند، به خوبی از تاثیر دما بر روی طعم و مزه نوشیدنی خود باخبر هستند. اگر قهوه خیلی داغ باشد، زبان را خواهد سوزاند و اگر دمای آن بیش از اندازه کاهش پیدا کند، دیگر نوشیدنش هیچ لذتی ندارد. بر اساس یک تخمین ساده، برای بردن بیشترین لذت از نوشیدن قهوه حین ایده‌آل بودن دمای آن، زیر 1 دقیقه زمان دارید.

مدیر شرکت Ember Technologies معتقد بود این زمان کوتاه به هیچ عنوان قابل قبول نیست. همین نیاز در ذهن وی سبب شد یک اختراع برتر دیگر سال رقم بخورد. ماگ Ember از فولاد ضد زنگ ساخته شده و به خاطر محافظت شدن توسط پوششی از جنس سرامیک سفید، قادر است قهوه و یا حتی چای را در ایده‌آل‌ترین دمای ممکن نگه دارد.

دمای ماگ را می‌توان به کمک یک اپلیکیشن موبایل بین 48 تا 62 درجه سانتیگراد نگه داشت. همچنین دیگر محدودیت زمانی به منظور نوشیدن سریع قهوه یا چای وجود ندارد. ماگ Ember در حالت عادی می‌تواند دمای نوشیدنی را تا یک ساعت بدون تغییر نگه دارد، اما اگر آن را بر روی نعلبکی مخصوص (پایه شارژ ماگ) قرار دهید، این محدودیت نیز از بین خواهد رفت.

این دومین دستگاه هوشمند مخصوص نوشیدنی‌ها از سری Ember است. شرکت Ember Technologies سال گذشته نیز یک لیوان دارای قابلیت کنترل دما عرضه کرده بود. قیمت این محصول 80 دلار بوده و بعید نیست در آینده‌ای نزدیک، تبدیل به جزیی جدایی ناپذیر از تمامی میزهای اداری و خانگی شود.

دیسن‌کراپ مالتی / آسانسوری با توانایی حرکت در تمامی جهات

اختراع برتر

یکی دیگر از 25 اختراع برتر سال، تحولی بزرگ در زمینه ساخت و ساز سازه‌های بزرگ به وجود آورده است. در ذهن ما، بالابر یا آسانسور وسیله‌ای است که به صورت عمودی حرکت کرده و رفت و آمد در سازه‌های دارای طبقات زیاد را راحت می‌کند. اما اگر یک بالابر علاوه بر حرکت عمودی، حرکت افقی نیز داشته باشد چه اتفاقی خواهد افتاد؟

بعد از دیدن فیلم «چارلی و کارخانه‌ شکلات‌سازی» این سوال به ذهن هر بیننده‌ای خطور می‌کند. شرکت آلمانی Thyssenkrupp، چندی پیش با ارائه محصولی فوق‌العاده و منحصربه‌فرد به این سوال پاسخ داد. مالتی (Multi) نام سیستم بالابر جدید این شرکت است که در آن دیگر خبری از قرقره به منظور جابه‌جا کردن اتاقک نبوده و از فناوری شناور مغناطیسی که موجب حرکت قطارهای سریع‌السیر می‌شود استفاده می‌کند.

این اختراع برتر نه تنها سبب کاهش زمان جابه‌جایی در سازه‌های عظیم می‌شود، بلکه نحوه ساخت سازه‌ها را نیز دستخوش تغییر و تحول قرار خواهد داد. این بالابر قادر است در جهت‌های مختلفی حرکت کند. همچنین اتاق‌های آن می‌توانند از کنار یکدیگر عبور کرده و نیازی به توقف کردن وجود ندارد. قرار است اولین بالابر Multi، سال 2021 و در یک سازه در شهر برلین آلمان مورد استفاده قرار بگیرد.

آیفون 10 / یک گوشی هوشمند هوشمندتر

اختراع برتر

به عقیده معاون ارشد بخش مهندسی سخت افزار اپل، آیفون 10 رویایی است که به واقعیت تبدیل شده است. او مدعی است اپل از اولین روز تلاش برای ساخت آیفون، در فکر یک گوشی موبایل دارای چنین طراحی بوده است. این یک گوشی دارای ظاهری زیبا و نمایشگری لبه به لبه است و برخلاف تمامی آیفون‌ها، در اطراف صفحه نمایش آن هیچ حاشیه‌ای وجود ندارد.

این اختراع برتر برای تکنولوژی واقعیت افزوده بهینه‌سازی شده و دوربین سلفی آن به حدی قدرتمند است که می‌تواند با درصد خطای 1 در 1 میلیون، چهره کاربر را تشخیص بدهد و قفل دستگاه را باز کند. البته تکنولوژی تشخیص چهره پیشتر نیز در گوشی های موبایل شرکت‌هایی همچون سامسونگ وجود داشت، اما فیس آیدی پیشرفته‌ترین فناوری تشخیص چهره‌ای است که تاکنون معرفی شده است.

اپل برای دست پیدا کردن به خواسته‌های خود در زمینه طراحی و اختراع محصولی ایده‌آل، مجبور شد دکمه فیزیکی هوم که کاربران آیفون سال‌ها است برای جابه‌جایی در رابط کاربری به آن عادت کرده‌اند را حذف کند. همانند حذف درگاه جک صوتی 3.5 میلی‌متری، این تصمیم نیز با هدف نگاه به آینده گرفته شده است. به عقیده مسئول ارشد بخش طراحی اپل، پایبند بودن به ویژگی‌های مؤثر به هر قیمت ممکن، مسیری به سوی شکست است.

آیفون ایکس گران قیمت‌ترین گوشی هوشمند تا امروز به شمار می‌آید. البته به عقیده سازنده، قرار دادن کوله‌باری از قابلیت‌های منحصربه‌فرد و نوین درون یک دستگاه کوچک نمی‌تواند ارزان تمام شود. آیفون 10 یک گوشی فوق‌ پیشرفته است و در این موضوع هیچ شکی وجود ندارد، اما ادعای هزینه بالای ساخت آن در حالی مطرح می‌شود که به عقیده برخی تحلیلگران و شرکت‌ها، ساخت یک گوشی آیفون ایکس دارای قسمت فروش هزار دلار، برای اپل کمتر از 400 دلار هزینه دارد!

آیفون 10 جاه‌طلبی اپل برای تغییر سبک طراحی و ساخت گوشی های هوشمند را نشان داد، اما این شرکت هنوز برنامه‌های آتی خود برای ساخت آیفون‌ های سال‌های آینده را فاش نکرده است. معاون ارشد بخش مهندسی سخت افزار اپل مدعی است این شرکت چشم‌اندازی شفاف از آینده گوشی های آیفون دارد و ساخت آیفون 10، به معنی تکمیل بخشی از اهداف شرکت است.

نایک پرو حجاب / پوششی برای افزایش توانایی ورزشکاران زن مسلمان

اختراع برتر

فعالیت‌های ورزشی آن هم حرفه‌ای حین رعایت پوشش اسلامی کار سختی است. اگر ماده به کار رفته در پوششی که بانوان برای پوشاندن اندام و موهای خود مورد استفاده قرار می‌دهند سنگین باشد، تعریق افزایش پیدا خواهد کرد. سبک بودن ماده لباس باعث می‌شود احتمال افتادن آن حین فعالیت‌های ورزشی افزایش پیدا کند.

منال رستم (Manal Rostom)، دونده‌ مصری و موسس گروه فیس بوکی بزرگ «نجات حجاب» با بیش از نیم میلیون عضو، عقیده دارد پوشش ورزشکار زن اگر به شیوه‌ای نادرست بسته شود، حین فعالیت به وی احساس خفگی دست خواهد داد. اما نایک پرو حجاب محصولی است که قرار است با آن، روال آزاردهنده کنونی تغییر پیدا کند. توسعه این اختراع برتر بعد از ملاقات مدیران اجرایی نایک با آمنه الحداد (Amna Al Haddad) وزنه‌بردار اماراتی، در سال 2016 آغاز شد.

برخلاف پوشش‌های متفاوت، نایک پرو حجاب از پارچه‌ای سبک و دارای قابلیت گردش هوا از درون بافت‌های آن ساخته شده و عرق را به خود جذب می‌کند. به عقیده ورزشکارانی که از این پوشش استفاده کرده‌اند، نایک پرو حجاب تاثیر فوق‌العاده در کاهش میزان تعریق دارد. استفاده از چهره منال رستم تاثیر زیادی بر روی محبوب شدن نایک پرو حجاب داشته است.

طی انتشار دو مطلب دیگر، سایر نوآوری‌ ها و اختراع های برتر سال 2017 از نگاه مجله تایم را عنوان خواهیم کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. اس ۸ لبه به لبه نیست شما میگی اس ۶!!!

  2. گذاشتن آیفون در این لیست حماقت محض است زبرا سیستم تشخیص چهره قبلا در سیستم های امنیتی وجود داشت. کلمه اختراع نباید برای آیفون استفاده میشد.

  3. خداییش چجوری ایفونو جز این لیست گذاشتن بله مثلن تشخیص چهره سامسونگو پیشرفته کرده نمایشگر لبه ب لبه ک از اس۶ تو سامسونگ بوده بعد سه سال استفاده کرده اصن وقتی ایفونو دیدم دیگه منصرف شدم از خوندن ادامه مطلب???

  4. ایفونو که درست نوشته