جدیدترین کامپیوترهای کوانتومی آی بی ام (IBM)؛ قدرتمندترین تجهیزات کوانتومی در جهان

جدیدترین کامپیوترهای کوانتومی آی بی ام (IBM)؛ قدرتمندترین تجهیزات کوانتومی در جهان

کامپیوترهای کوانتومی آی بی ام (IBM) تازه‌ترین تجهیزات از نوع خود هستند که در حال حاضر، قدرتمندترین رایانه های کوانتومی دنیا به حساب می‌آیند.

شرکت معروف آی بی ام به تازگی دو کامپیوتر کوانتومی که یکی از آن‌ها آماده عرضه به مصرف‌کنندگان بوده و دیگری هنوز در مراحل توسعه به سر می‌برد را به دنیای تکنولوژی معرفی کرده است. پردازنده کوانتومی کامپیوتر تکمیل‌شده از نوع 20 کیوبیتی بوده و دیگر طرح در حال تکمیل که نمونه اولیه‌ای از آن هم ساخته شده پردازنده‌ای 50 کیوبیتی دارد.

جری چو (Jerry Chow)،‌ یکی از مدیران ارشد این کمپانی بزرگ، با اشاره به این موضوع که اعداد ذکرشده در مورد تجهیزات کامپیوترهای کوانتومی آی بی ام برای متخصصان این حوزه آنقدرها هم تاثیرگذار و قابل‌توجه نیستند، می‌گوید که در حدود 18 ماه پیش این شرکت تنها قادر به استفاده از پردازنده‌هایی باقدرت 5 کیوبیت بود و رسیدن به عدد 20 و یا 50 کیوبیت در این مدت زمان کوتاه کار بسیار تحسین‌برانگیزی در صنعت ساخت پردازنده‌های کوانتومی است.

توضیحاتی در مورد کامپیوترهای کوانتومی آی بی ام و وسایل مشابه

به صورت مختصر می‌تواند گفت که یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌های کامپیوترهای کوانتومی با رایانه‌های معمولی به استفاده از بیت‌ها مربوط می‌شود؛‌ بیت‌های تجهیزات پردازشی که در اختیار عموم قرار دارند، در فرآیندهای محاسباتی تنها توانایی برابری با یکی از عددهای صفر و یک را دارند. این در حالی است که یک کامپیوتر کوانتومی با کیوبیت‌هایی که در آنِ واحد با هر دو عدد ذکرشده برابری کرده و همزمان محاسبات پیچیده را انجام می‌دهد، کار می‌کند.

کامپیوترهای کوانتومی آی بی ام همانند تجهیزات مشابه، مستقیما به قوانین ریاضی مکانیک کوانتوم وابسته هستند و در انجام وظایف مخصوصی مانند فاکتورگیری از اعداد، مدل‌سازی مولکول‌ها و کاربردهای مشابه، بسیار سریع‌تر از رایانه‌های معمولی عمل می‌کنند. امروزه برای دستیابی به توان‌های پردازشی قابل‌توجه، مانند قدرتمندترین کامپیوتر کوانتومی آی بی ام که 50 کیوبیت است، وسایل الکترونیکی بسیار پیچیده باید در کنار یکدیگر و در دماهایی نزدیک به صفر مطلق (273- درجه سلسیوس) نگهداری شوند.

جدیدترین کامپیوترهای کوانتومی آی بی ام (IBM)؛ قدرتمندترین تجهیزات کوانتومی در جهان

نمونه اولیه یکی از کامپیوترهای کوانتومی آی بی ام

البته هدف از ساخت کامپیوترهای کوانتومی آی بی ام کاربردهای تجاری و فراهم کردن ابن وسایل برای استفاده عموم مردم به صورت مستقیم نبوده،‌ اما کاربران برای انجام وظایفی که نیاز به چنین تجهیزات پیشرفته‌ای دارد، می‌توانند با استفاده از رایانه معمولی خود و از طریق سیستم‌های ابری مختلف، با یک کامپیوتر کوانتومی آی بی ام در ارتباط بوده و از نتایج به دست آمده از محاسبات کوانتومی دستگاه استفاده کنند.

از طرف دیگر، زمان فعالیت و محاسبه‌های کوانتومی به صورت مداوم، توسط هر کدام از تجهیزاتی که تاکنون ساخته شده هنوز به بسیار محدود است؛ به عنوان مثال، کامپیوتر کوانتومی 20 کیوبیتی آی بی ام ‌تنها می‌تواند به مدت 90 میکروثانیه به صورت دائم کار کند و پس از این مدت از کار می‌افتد. با این حال، دستیابی به چنین قابلیتی قبل از عرضه این رایانه غیرممکن بود.

کمپانی‌های بزرگ دیگری مانند گوگل و اینتل هم در کنار گروه‌های مستقل مختلف از سراسر جهان، بر سر ساخت کامپیوترهای کوانتومی قدرتمند با یکدیگر رقابت دارند و انتظار می‌رود که سلطه فعلی آی بی ام در این حوزه دوام چندانی نداشته باشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. عجب پشتکاری دارن 90 میکرو ثانیه مدت زمان کار دستگاه
    من که بودم کاملا نا امید میشدم واقعا کارشون جای تحسین داره در جواب اقای حشمتی هم باید بگم کارهای تحقیقاتی همیشه زود ثمر نمیدن و کاربردشون برای عموم مردم تا تجاری نشن نا ملموسه

  2. یه تراشه مک پرو هم همهی نیاز های امروزیو براورده میکنه

  3. میشه بگین به چه درد میخوره؟