شایعه نابودی دنیا توسط سیاره ایکس

شایعه نابودی دنیا توسط سیاره ایکس بی پایه و اساس است؛ دانشمند ناسا توضیح می‌ دهد

یکی از دانشمندان سرشناس آژانس فضایی ناسا (NASA)، شایعه نابودی دنیا توسط سیاره ایکس (Planet X) را بی پایه و اساس خواند و از آن به عنوان یک ادعای مضحک یاد کرد!

دیوید موریسون (David Morrison)، یکی از دانشمندان ناسا است که بر روی سیارات و کشفیات واقعی از جهان اطراف مطالعه می‌کند.

یکی از عمده وظایف او در طی این سال‌ها، مقابله با شایعاتی بود که گاها در شبکه‌های اینترنتی رواج پیدا می‌کرد. گروهی از افراد با سو استفاده از احساسات عموم، شایعاتی را به راه می‌اندازند تا بدین واسطه در مرکز توجهات قرار گیرند. یکی از مصادیق بارز این ماجرا، شایعه نابودی دنیا توسط سیاره ایکس است که برای اولین بار در سال 2003 و سپس در 2012 مطرح شد. اما زمانی که در این سال‌ها، هیچ اتفاقی رخ نداد، مدعیان این شایعه وقوع آن را به خورشید گرفتگی کلی سال 2017 موکول کردند. هنوز مشخص نیست که شایعه پردازان، بر چه اساسی چنین تاریخ‌هایی را مطرح می‌کنند، ولی با این حال، طرح چنین شایعاتی عواقب بدی را برای عموم و مخصوصا کودکان در پی دارد.

شایعه نابودی دنیا توسط سیاره ایکس ، یک ادعای کاملا بی پایه و اساس است که طرح آن از سوی گروهی از نظریه پردازان توطئه صورت می‌گیرد. دیوید موریسون در آخرین پادکست موسسه ستی (SETI) که هفته گذشته منتشر شد، در پاسخ به این ادعای مضحک گفت:

برای این ادعای دروغ، نمی‌توان یک توضیح منطقی ارائه کرد، زیرا اصلا چنین سیاره‌ای در دنیا وجود ندارد. سیاره ایکس هرگز وجود نداشته و نخواهد داشت! ولی شایعه نابودی دنیا توسط سیاره ایکس در بازه‌های زمانی مختلف تکرار می‌شود و جالب اینکه عده بسیاری نیز آن را به عنوان یک واقعیت علمی می‌پذیرند!

اصل این شایعه از ین قرار است که سیاره‌ای غول‌‌پیکر (یا ستاره سیاه) تحت عنوان سیاره نیبیرو (Nibiru)، در مدارهای بیرونی منظومه شمسی به دور خورشید گردش می‌کند و قرار است در آینده‌ای نزدیک با برخورد به سیاره زمین، تمدن ما را به کلی از میان بردارد. این ادعا، صرفا به فیلمنامه مربوط به آثار علمی و تخیلی شباهت دارد تا واقعیت؛ چرا که تاکنون هیچ شواهدی مبنی بر وجود چنین سیاره‌ای به دست نیامده و شایعه نابودی دنیا توسط سیاره ایکس ، صرفا یک ادعای کذب و مضحک است.

در ابتدا تصورات بر این بود که شایعه نابودی دنیا توسط سیاره ایکس ، یک ادعای زودگذر است. ولی شرایط به گونه‌ای رقم خورد که طرح این ادعا، گاه و بی گاه تکرار می‌شد و هربار موج تازه‌ای از شایعات را به همراه داشت.

دیوید موریسون در این باره می‌گوید که روزانه سوالات بسیاری پیرامون این شایعه از او پرسیده می‌شود. افراد بسیاری از ترس و وحشت خود و اعضای خانواده‌شان می‌گویند و اینکه طرح چنین شایعاتی، خواب را از چشمان کودکان آن‌ها ربوده است! با این حال، دانشمندان ناسا همواره سعی می‌کنند که شرایط حاکم را با توضیحاتی منطقی بر مبنای شواهد علمی آرام کنند. همانطور که گفته شد، هیچ شواهدی از موجودیت این سیاره در نوار بیرونی منظومه شمسی نیست. اگر چنین سیاره‌ای وجود داشت، تاکنون مدار حرکت سیارات دیگر تحت‌الشعاع قرار می‌گرفت و زمان برخورد آن به زمین نیز به کمک علوم واقعی قابل محاسبه بود.

شایعه نابودی دنیا توسط سیاره ایکس

اما در چنین زمینه‌هایی، منطق و توضیحات علمی نیز چندان کارساز نیستند. به عنوان مثال، در سال 2012 هزاران ایمیل از سوی شایعه‌پردازان به افراد دیگر ارسال می‌شد که شایعه نابودی دنیا توسط سیاره ایکس را به عنوان بیانیه رسمی ناسا معرفی می‌کرد!

بدین منظور، ناسا تصمیم گرفت به منظور جلوگیری از گسترش شایعات این چنینی، فردی را در مقام مسئول برای پاسخ‌گویی به آن‌ها قرار دهد. این وظیفه به یکی از دانشمندان سرشناس ناسا با نام دیوید موریسون محل شد که در کارنامه خود سابقه فعالیت در ماموریت‌های وویجر (Voyager)، گالیله (Galileo) و کپلر (Kepler) را دارد. او در راستای مقابله با این سیل غیرقابل کنترل از شایعه نابودی دنیا توسط سیاره ایکس ، ویدیوهای آموزشی را برای کودکان در وب‌سایت یوتیوب منتشر می‌کند. او در این باره گفت:

من نامه‌های ناراحت‌کننده‌ای را در از کودکان کم و سال دریافت کرده‌ام. دخترک 12 ساله‌ای نوشته بود که او و همکلاسیانش از شنیدن این اتفاق، بسیار ترسیده‌‌اند. ساده‌ترین توضیح برای این ادعای بی پایه و اساس این است که هیچ شواهدی برای اثبات سیاره نیبیرو وجود ندارد!

یکی دیگر از نظریه‌پردازان توطئه، ضمن اشاره به کتاب اشعیا از پیامبران عهد عتیق ، از آغاز رویدادهای آخرالزمانی همزمان با تاریخ 23 سپتامبر (1 مهر) خبر داده بود. او پیش‌بینی می‌کرد که همزمان با فرا رسیدن این تاریخ، زمین‌ لرزه‌های شدیدی در زمین روی خواهد داد و با گسترش فعالیت آتش‌فشان‌ها، زمینه‌های نابودی سیاره زمین به وقوع خواهند پیوست.

با گذشتن از این تاریخ، این نظریه پرداز مجددا تاریخی دیگر را برای آغاز این رویدادها اعلام کرد و همچنان نیز این ادعای بی‌اساس از سوی او ادامه دارد. این دسته از شایعات، بیش از همه در یوتیوب ظاهر شده و سپس در سایر شبکه‌ها نیز راه پیدا می‌کنند. پیش‌تر نیز فردی در فضای آنلاین ادعا می‌کرد که در آینده‌ای نزدیک، سیاره نیبیرو، زمین و خورشید در امتداد هم قرار گرفته و مجموعه‌ای از زمین لرزه‌های بزرگ را در پی خواهد داشت.

نکته‌ای که در هنگام مواجه شدن با این اخبار و شایعاتی باید به خاطر داشته باشید، این است که بدانید سیاره‌ای تحت عنوان نیبیرو به هیچ عنوان وجود ندارد و تمامی داستان‌های مربوط به آن، برگرفته از افسانه‌های باستانی و غیرواقعی هستند. اگر فقط اندکی وقت صرف جستجو در باره سیاره نیبیرو کنید، مقالات بسیاری را می‌یابید که هرکدام یک تاریخ منحصر به فرد را برای وقوع چنین اتفاقاتی پیش‌بینی می‌کنند! با این تفاسیر به نظر می‌رسد که فضای آنلاین، هیچ‌گاه از چنین شایعاتی خسته نمی‌شود و همواره ظرفیت برای طرح چنین شایعات بی‌پایه و اساسی وجود دارد. دیوید موریسون در انتها گفت:

در روزهای قبل، فردی با من تماس گرفت و گفت جهان قرار است که در روز یکشنبه به پایان برسد. آیا در این روز باید به محل کار بروم و یا این روز را در کنار خانواده‌ام سپری کنم؟

موریسون از گفتم پاسخ خود به این فرد امتناع کرد. ولی آیا واقعا هنوز هم افرادی هستند که حاضر به پذیرش چنین شایعات بی‌پایه و اساسی باشند؟ نظر شما در این باره چیست؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. اول نیبرو حالا هم این یکی …

  2. آیا واقعا هنوز هم افرادی هستند که حاضر به پذیرش چنین شایعات بی‌پایه و اساسی باشند؟
    ج: البته! نمونه‌اش خود شما و بیشتر خوانندگان مطالب پوچی که روزانه ترجمه و با لعاب شبه‌علمی به خورد اذهان عوام می‌دهید.
    نظر شما در این باره چیست؟
    ج: گذشته از اینکه این موضوع نه علمی است و نه گجت‌نیوز؟ همیشه گفته‌ام و بار دگر می‌گویم: حتّا به فرض درست‌انگاشتن هم، بی‌فایده کم است؛ ضرر خالص است!
    در این دنیای شلوغی که همه، همیشه وقت کم می‌آورند، تضییع وقتِ گرانبهاتر از طلای محصّلین مشتاق اخبار علمی، صرفاً بخاطر خالی نبودنِ صفحات/بیکار نبودنِ مترجم؛ یا به هر توجیهی که باشد؛ خیانتی بزرگ به این ملّت عقب‌نگهداشته‌شده است.
    چطور انتظار دارید نوجوانی که تحت بمباران تبلیغاتی گیم، UFO و … قرار گرفته، بتواند واقعیت را از مجاز تشخیص دهد؟ اگر تشخیص می‌داد که عمر عزیزش را با وقت‌کشی، هدر نمی‌داد.
    مگر محتوای گیم چیزی غیر از امثال همین چرندیات است؟
    متأسفانه غالب تصمیم‌گیریها میلی است نه علمی؛ مثلاً می‌گویند: قلیان را باید برچید [بسیار خوب] ولی چرا اوّل شرکت دخانیات [دولتی] تعطیل نشود؟
    زمینِ تخت، خرافه است ولی زامبی نه؟
    بازی نهنگ کلّه‌پوکی می‌آورد، پس ممنوع است [بسیار خوب] ولی از آن بدترش شطرنج [از بیت‌المال] فدراسیون دارد!
    تمایز انسان از حیوان، عقل است.
    می‌اندیشم پس هستم، کافی نیست! هدفمندی میخواهد.
    مهمتر از آن، بهره‌وری است؛ فکر بی بهره‌وری، سرکاری (بازی فکری) است نه تعقّل.
    باز مهمتر از آن، ماهیّتِ (چیستی) تفکر است؛ تا Output چه باشد؟
    نتیجۀ فکر بایستی ارزشمند باشد و ملاک ارزشمندی، اخلاق است.
    اخلاق ریشه در آموزه‌های مذهبی داشته و مذهب فقط از آنِ خداست.
    کدام مذهب؟
    تشخیص [مذهب] حَقّه از حُقّه، نیازمند ایمان قلبی است؛
    با پرهیز مادّی/فیزیکی، پرهیزکاری روانی، دعا و توسّل و هدایت الهی،
    پروانۀ یقین از پیلۀ شکّ، خواهد رست؛ إن‌شاءالله.
    با اینهمه اگر نتوان [این] کلیّات را بر جزئیات [روزمرّه] تطبیق داد، کاری از پیش نرفته.
    پس: تشخیصِ خوبتر/بدتر بسیار مهمتر از تشخیص خوب/بد است.

    • اینقد نهنگ به کفگیر نزن هر کی میخونه باورش نمیشه مرد نا حسابی خودتم داری میخونی اخه چرا اینقد اراجیف میگیو توهین می کنی

      • س: خودت هم میخوانی؟
        ج: 1- اگر نباشد نمی‌خوانم 2- نظر خواست، نظرم را [با دلیل] گفتم؛
        ولی تو زورت به استدلال نمیرسد، چرا بد و بیراه میگی؟
        – چون اگر عکس‌العمل نشان ندهی شغلت در خطر است
        حیا هم خوب چیزی است؛ چرا این کامنتت °180 برعکس کامنت قبلت شد؟!
        – چون مزدوری [به قول ناصواب] مأموری و معذور
        ولی من هرچه باشم مرام دارم و آنرا به سیاست نیالوده‌ام

  3. هر روز فکر مردمو مشغول میکنن خودشون حرفشو میندازن خودشون تکزیب میکنن تا خبر تولید کنن وسطشم تبلیغ بزارن مردمو بدوشن