اولین پیام انسان به موجودات فضایی

ارسال اولین پیام انسان به موجودات فضایی ؛ بیگانگان تا سال 2042 به آن پاسخ خواهند داد!

موسسه METI که فعالیت خود را در سال 2015 و با هدف پیام‌رسانی به موجودات هوشمند فرازمینی آغاز کرد، از ارسال اولین پیام انسان به موجودات فضایی خبر داد!

انسان‌‌ها از سال‌های دور، به دنبال راهی برای برقراری ارتباط با موجودات فرازمینی بوده‌اند. به لطف پیشرفت‌های علمی که در چند دهه اخیر حاصل شده، اکنون دانشمندان می‌توانند با امید بیشتری به جستجوی بیگانگان بپردازند. در همین راستا، اولین پیام انسان به موجودات فضایی توسط موسسه METI به فضا ارسال شده است. این یک دستاورد بسیار مهم و قابل توجه در زمینه تلاش برای پیدا کردن بیگانگان به شمار می‌رود. اولین پیام انسان به موجودات فضایی ، قرار است که بیگانگان را با موسیقی و ریاضیات انسان آشنا کند. اگر در فضای خارج از منظومه شمسی، بیگانگان بتوانند این پیغام را دریافت کنند، می‌توان انتظار داشت که پاسخ آن‌ها تا سال 2042 به زمین برسد.

داگلاس واکوچ (Doug Vakoch) به عنوان بنیان‌گذار موسسه «پیام‌رسانی به موجودات هوشمند فرازمینی» (Messaging Extra-Terrestrial Intelligence)، نسبت به دریافت موفقیت‌آمیز این پیام رادیویی توسط بیگانگان بسیار خوش‌بین است. این پیام، منحصرا برای یک تمدن بیگانه و غیرزمینی طراحی شده و مشابه با سیگنالی‌ست که دانشمندان انتظار دارند تا یک روز توسط بیگانگان به زمین ارسال شود.

موسسه METI، اولین بار در سال 2015 فعالیت خود را با هدف جستجو و بررسی روش‌های برقراری ارتباط با موجودات هوشمند فرازمینی آغاز کرد. این موسسه ضمن همکاری با کارشناسان موسیقی در بیست و پنجمین جشنواره موسیقی الکترونیک سونار بارسلون (Barcelona’s Sonar Festival)، اولین پیام انسان به موجودات فضایی را با نام “Sonar Calling GJ273b” تهیه و سپس به فضا ارسال کرد. اگر این پیغام، به طور موفقیت‌آمیز توسط تمدنی از موجودات بیگانه دریافت شود، می‌توان انتظار داشت که پاسخ موجودات فضایی نیز تا 25 سال بعد به زمین برسد.

با توجه به تاثیرات منفی و گسترده‌ای که بشریت بر دنیای اطراف خود داشته، شاید این بهترین فرصت جهت برقراری ارتباط با دنیای خارج از زمین باشد. دانشمندان امیدوارند که با ارسال این پیام، بیگانگان را از وجود انسان آگاه ساخته و از آن‌ها طلب کمک کند. پیام “Sonar Calling”، تلاشی برای بازخورد یک حس آگاهی جهانی و بازتابی از حضور همگانی موجودات در پهنه گیتی است که موجودات فضایی را نیز شامل می‌شود.

سیگنال سونار در روز 15 نوامبر به فضا ارسال شد و مقصد این پیام، ستاره لویتن (Luyten’s Star) است که تقریبا 12 سال نوری با زمین فاصله دارد. این پیغام، سه مرتبه به صورت پیاپی و از شهر ترومسو (Tromsø) در نروژ (Norway) به سمت مقصد خود روانه شد تا به عنوان اولین پیام انسان به موجودات فضایی لقب بگیرد. این پیام، حاوی آموزش‌هایی پایه در موضوعات ریاضی، علوم، فرکانس‌های رادیویی و همچنین درک فعلی بشر از زمان است. آموزش‌های موجود در پیام مذکور، به بیگانگان کمک می‌کند تا نژاد بشر را بهتر بشناسند و این مسئله را برای موجودات فضایی روشن می‌سازد که ما در انتظار دریافت پاسخ از سوی آن‌ها هستیم!

اولین پیام انسان به موجودات فضایی

هریک از این سه پیام، حاوی 6 قطعه 10 ثانیه‌ای و موزیکال از آهنگسازان و نوازندگان مطرح و شناخته شده است که همراه با آموزش‌های مذکور به فضا ارسال شده‌اند. در صورت دریافت پاسخ احتمالی از سوی بیگانگان، دانشمندان می‌خواهند بدانند که آیا بیگانگان منظور بشر را درک کرده‌اند یا خیر. بهترین راه برای فهم این مسئله این است که یک بار دیگر پیام را در شکل گسترده‌تری برای آنان ارسال کنیم. به عنوان مثال، در صورتی که ما به آنان بگوییم که «یک به علاوه یک می‌شود دو»، آنگاه بیگانگان می‌توانند با ارسال پیام «ده به علاوه ده می‌شود بیست»، ما را از درک صحیح مفاهیم ریاضی مطلع سازند.

اولین پیام انسان به موجودات فضایی ، در طول سه روز به صورت متوالی به فضا ارسال شد تا ساکنین منظومه ستاره‌ای لویتن، از عمدی بودن آن اطمینان حاصل کنند. به عنوان مثال، چندی پیش سیگنالی تحت عنوان سیگنال WOW توسط محققان دریافت شد. این پیام، ظاهرا از یک تمدن فرازمینی به سیاره زمین ارسال شده بود، اما عدم تکرار این پیام سبب شد که ستاره‌شناسان از نسبت دادن سیگنال WOW به بیگانگان خودداری کنند. با در نظر گرفتن این تجربه مشابه، کارشناسان در موسسه METI تصمیم گرفتند که سیگنال سونار را به صورت متوالی و در طی 3 روز پشت سر هم به مقصدی خاص ارسال کنند. اگر موجودات فضایی بتوانند این پیام را دریافت و رمزگشایی کنند، به احتمال زیاد باید در انتظار دریافت یک پاسخ رسمی از سوی تمدن آن‌ها باشیم.

از آنجا که فاصله زمین تا سیاره GJ 273b، نزدیک به 12 سال نوری است، دانشمندان پیش‌بینی می‌کنند که تا زمان دریافت پاسخ بیگانگان، نزدیک به 25 سال زمان باقی مانده و بشر قادر خواهد بود در سال 2042، پیام بیگانگان را دریافت کند.

اگر از علاقه‌مندان به دنیای نجوم و ستاره‌شناسی باشید، احتمالا این سوال برای شما هم پیش آمده که چرا اولین پیام انسان به موجودات فضایی ، سیاره پروکسیما بی را هدف قرار نداده است؟ پروکسیما بی، نزدیک‌ترین سیاره فراخورشیدی در همسایگی منظومه شمسی به شمار می‌رود و تنها 4 سال نوری با زمین فاصله دارد. اما با این حال، ستاره‌شناسان سیاره فراخورشیدی GJ 273b را به عنوان مقصد پیام خود تعیین کرده‌اند؛ چرا که این سیاره فراخورشیدی، همواره از نیمکره شمالی زمین قابل مشاهده است و در 25 سال آینده، به خوبی می‌توان پاسخ بیگانگان را دریافت کرد.

در صورتی که بیگانگان به پیام ما پاسخ دهند، می‌توان به این باور اطمینان پیدا کرد که «حیات» در جای جای کهکشان راه شیری گسترده شده و نژاد بشر، از نادرترین نوع آنان نیست! ستاره‌شناسان ضمن در نظر گرفتن این احتمال، قصد دارند مجموعه‌ای از صدها و یا هزاران ستاره دیگر در منظومه شمسی را هدف پیام‌های خود قرار دهند تا شانس برقراری ارتباط با بیگانگان نیز افزایش پیدا کند.

اولین پیام انسان به موجودات فضایی

البته باید در نظر داشت که پیش از این نیز یک پیام دیگر تحت عنوان پیام آرسیبو (Arecibo) به فضا ارسال شده بود. ولی به جرات می‌توان گفت که اولین پیام انسان به موجودات فضایی ، سیگنال سونار است؛ زیرا این پیام، منظومه‌ای بسیار نزدیک به سیاره زمین را هدف قرار داده و همین امر شانس برقراری ارتباط با همسایگان منظومه شمسی را افزایش می‌دهد.

سیگنال سونار، شامل آموزش‌های پیشرفته‌ای است که همراه با آن مجموعه‌ای از قطعات کوتاه موسیقی نیز همراه شده‌اند. کارشناسان در موسسه METI، سعی کرده‌اند که با ارسال ملودی‌های ابتدایی در فرکانس‌های مختلف، روانشناسی و ساختار موسیقی را به صورت علمی برای بیگانگان تشریح کنند.

در آوریل سال آینده نیز یک سیگنال دیگر به این منظومه ستاره‌ای ارسال می‌شود و شرکت‌کنندگان در جشنواره موسیقی الکترونیک سونار بارسلون، می‌توانند آثار خود را در لیست ارسالی برای بیگانگان قرار دهند. ما هیچ شناخت و درک صحیحی از ماهیت موجودات بیگانه نداریم‌؛ به همین سبب ممکن است که بیگانگان مورد نظر ما، از طرفداران سبک‌های مختلفی از دنیای موسیقی باشند!

پس از ارسال موفقیت‌آمیز سیگنال‌های بعدی، بشریت باید تا 25 سال بعد به انتظار دریافت پاسخی واضح از سوی بیگانگان باشد. اگر موجودات بیگانه در سیاره‌ای از منظومه ستاره‌ای لویتن سکونت داشته باشند، می‌توان انتظار داشت که تا سال 2042 پاسخ آن‌ها به سیاره زمین برسد. یکی از احتمالات هیجان‌انگیز، این است که بیگانگان ملودی‌های ارسالی توسط بشر را به اشکال پیچیده‌تری درآورده و مجددا آن را برای ما ارسال کنند. با در نظر گرفتن این فرضیه، از همین حالا می‌توان بی‌صبرانه منتظر شنیدن آثار هنری بیگانگان بود!

اما اگر بیگانگان علاقه چندانی به ساخت موسیقی با ما نداشته باشند چطور؟ ممکن است موجودات فضایی که با آنان ارتباط برقرار می‌کنیم، گونه‌ای متخاصم و مخالف صلح از بیگانگان باشند، آیا در این صورت خطری سیاره زمین را تهدید خواهد کرد؟ مطلقا خیر! هرگونه از تمدن‌های بیگانه که توانایی حمله به سایر نژادها را داشته باشند، احتمالا همین حالا هم از موجودیت ما اطلاع دارند. اتمسفر سیاره زمین به علت دارا بودن مقادیر بسیار زیاد اکسیژن، نشانه‌های وجود حیات در سیاره زمین را برای بسیاری از بیگانگان در معرض نمایش گذاشته است. بنابراین، اگر موجودات فضایی می‌خواستند بشر را از بین ببرند، احتمالا این کار مدت‌ها قبل انجام می‌شد!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

13 دیدگاه

  1. از اهنگای مذخرف بانی بفرستن

  2. خیلی باحال میشه خداکنه شب بخ.ابیم صبح پاشیم ببینیم یه عالمه اطلاعات درباره موجودات ساکن سیارات دیگه دردسترسمون هست ولی ای کاش الان بدنیا نمیومدم بجاش دویست سال دیگه تازه متولد میشدم صددرصد اونموقه خیلی علم بیشترازالان پیشرفت کرده

  3. حالا مگه هزینه زیادی داره که گیر دادن فقط به یک کهکشان خوب برای همه جاهای که فک میکنن میزبان حیات باشه میفرستادن چی میشد مگه؟

  4. اقا چتونه افتادین به جونه سعید حرف حساب میزنه زورتون میاد خوب نخونین طرفدار زیاد داره اینجا

  5. اقای نا معلومل حال شما ماله منو نخون نظر من واسه خیلیا جالبو بهس برنگیزه

    • خداوکیلی چهار کلاس هم سواد نداری! برو اول املای کلمات رو یاد بگیر، بعدش بیا اینجا نظرات چرت و پرت تحویل ملت بده!
      گجت نیوز لطفاً رسیدگی کنید. از تعداد منفی ها مشخصه که این دوستمون، احوالات خوشی نداره و اکثریت ناراضی اند!

  6. – دیروز میگفتی موهومات فضایی علم و هوششون بیشتره، امروز درس کودکستانی «یک به علاوه یک می‌شود دو» بهشون میدی؟
    – جواب ابلهان خاموشی است!

  7. امیدوارم پیام صلح باشه نه تهدید و ارعاب وبه زبانه عربی باشه چون به احتمال زیاد زبانه مشترکمونه

    • یعنی فقط چرت و پرت بگو!!! خودت خسته نمیشی انقدر اظهار نظر میکنی! باور کن اصلاً بامزه نیستی! از مدیران گجت نیوز میخوام که یه فکری به حال این دوست معلوم الحالمون بکنند، لطفاً!

      • همیشه از اینجور آدما تو سایتا پیدا میشه که آدمو کلافه میکنن با چرتوپرت گفتن ولی متاسفانه کاری نمیشه کرد تا مدیران سایت کاری کنن، بدبختی اینجاس بن هم بشن باز با اکانت جدید میان

    • چی میگی تو؟!، نظریه پردازی خوبه، ولی اول باید مسایل پایه رو یاد بگیری، بعد دربارشون نظر بدی، در ضمن اگه منظورت از این چرت و پرتی هایی که گفتی اینه که مثلاً اونا هم قرآن دارن و مسلمونن و عربی میفهمن، باید بگم با دین بازی نکن، هر بچه ای وقتی تو ذهنش آدم دیندار رو مساوی تو قرار بده از دین فراری میشه، اصلا خودت بچه نیستی؟!