بهبود عملکرد حافظه انسان

امکان بهبود عملکرد حافظه انسان با ایمپلنت مغزی میسر خواهد شد

دانشمندان یک ایمپلنت مغزی جدید را طراحی کرده‌اند که باعث بهبود عملکرد حافظه انسان شده و با جلوگیری از زوال عقل، عملکرد آن را تا 30 درصد بهبود می‌بخشد!

محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی (University of Southern California)، از ابداع یک ایمپلنت مغزی جدید خبر داده‌اند که استفاده از آن، موجب بهبود عملکرد حافظه انسان شده و از ابتلای فرد به اختلالات مغزی جلوگیری می‌کند. ایمپلنت‌هایی که محققان طراحی کرده‌اند، می‌تواند عملکرد حافظه را تا 30 درصد بهبود بخشیده و احتمال وقوع زوال عقل را از بین می‌برد.

این ایمپلنت، از تعدادی الکترود خاص تشکیل شده که به مغز انسان متصل می‌شوند. این دستگاه با تحریک هیپوکامپ (Hippocampus) ، می‌تواند فرآیندهای طبیعی یادآوری خاطرات و رویدادها را در مغز انسان شبیه‌سازی کند. این ناحیه از مغز، مسئول یادگیری مفاهیم جدید است و در نگهداری خاطرات نیز نقش عمده‌ای دارد.

این ایمپلنت‌ها، با اعمال شوک‌های الکتریکی خفیف به هیپوکامپ، روند طبیعی یادآوری خاطرات را در مغز انسان شبیه‌سازی می‌کند. بنابراین پزشکان قادر خواهند بود که افراد مبتلا به اختلالات حافظه را با این روش به خوبی درمان کنند. در این آزمایش، گروهی از دانشمندان یک بازی ساده ذهنی را با حضور 20 داوطلب آغاز کردند. به هریک از داوطلبان، یک تصویر در مدت زمانی کوتاه نمایش داده می‌شد و آنان می‌بایست در 75 ثانیه آینده آن عکس را به خاطر می‌سپردند.

محققان در طول این آزمایش، نورون‌های مغزی داوطلبان را به دقت زیر نظر داشتند تا ببینند در مواقع استفاده از حافظه، کدام نواحی از مغز داوطلبان، بیشترین فعالیت را دارد. جلسه دوم این آزمایش، با استفاده از ایمپلنت‌های مغزی انجام گرفت و نتایج قابل توجهی را در پی داشت. در این مرحله از آزمون، عملکرد داوطلبان به میزان 30 درصد نسبت به قبل افزایش پیدا کرده بود.

در این آزمایش، کدهای عصبی برای اولین بار به منظور بهبود عملکرد حافظه انسان مورد استفاده قرار گرفت و نتایج اولیه آن بسیار امیدوارکننده بود. داشنمندان همچنین امیدوارند که با رویکردی مشابه، عملکرد فعالیت‌های بصری و حرکتی در مغز را نیز بهبود بخشند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. واقعا خیلی جالب بود.هر سال که پیش میریم علم خیلی پیشرفت میکنه جوری ک به نظر من تا چند سال آینده حتی بشه پیوند مغز هم انجام بدن.

  2. امثال وحید خزایی و شاخ مجازیا مغزشونو ایمپلنت کنن راحت بشیم

  3. فراموشی عوامل متعددی دارد مثلاً:
    – عوامل فیزیکی: ضربه
    – عوامل شیمیایی: بعضی غذاها
    – عوامل رفتاری: نوع خواب و بهداشت فردی
    – روانی: اعمال ناهنجار
    – فیزیولوژیکی: سیستم دفاعی
    – وراثتی: سنّ پیری

  4. کم کم مغزشونم لمینت میکنن خزو خیلای مجازی