طرح جداسازی اضطراری کپسول اوریون توسط ناسا رونمایی شد!

دانشمندان ناسا از طرح جداسازی اضطراری کپسول اوریون رونمایی کردند. این طرح جدید، امنیت مسافران را در ماموریت‌های فضایی تضمین خواهد کرد.

آژانس فضایی ناسا (NASA) در حال توسعه یک کپسول فضایی با نام «اوریون» است که سرانجام می‌تواند چهار فضانورد را به مدار نزدیک زمین (Low Earth Orbit) و یا فراتر از آن برساند. اگر در طول این ماموریت اتفاق پیش‌بینی نشده‌ای رخ دهد، سیستم جداسازی اضطراری کپسول اوریون می‌تواند جان فضانوردان را نجات دهد.

وسیله نقلیه چند منظوره اوریون (Orion MPCV)، قرار است به کمک راکت غول‌پیکر (SLS) به فضا برسد. این راکت عظیم، قادر است نیرویی معادل 8.8 میلیون پوند را تولید کند. اگر در زمان راه‌اندازی و یا فرود، عملیات با شکست مواجه شود، راکت‌های حاوی محافظ سوخت انفجار گسترده‌ای را ایجاد می‌کنند.

دانشمندان امیدوارند که چنین رویدادی هرگز رخ ندهد، ولی ناسا در این زمینه هیچ ریسکی را قبول نمی‌کند. به عنوان بخشی از این ماموریت، آژانس فضایی ناسا بر روی یک طرح جداسازی اضطراری کپسول اوریون تحت عنوان (LAS) کار می‌کند که قرار است در آوریل 2019 به آزمایش گذاشته شود. این تنها مدتی قبل از ماموریت اصلی است و آزمایش مذکور می‌بایست به نحوی باشد که تمامی داده‌ها قابل استناد بوده و نتایج آن با مدل‌سازی‌های کامپیوتری همخوانی داشته باشد.

طرح جداسازی اضطراری کپسول اوریون اینگونه کار می‌کند: در صورت بروز مشکل در حین راه‌اندازی و یا افزایش ارتفاع، فضاپیمای اوریون که حامل خدمه است با استفاده از یک موتور جداسازی اضطراری تحت عنوان (AM) از راکت جدا می‌شود. این تقویت کننده، یک انفجار کوچک و در عین حال قوی را ایجاد می‌کند که جهت ایمنی فضانوردان، فاصله‌ای منطقی بین کپسول اوریون و راکت در حال سقوط ایجاد شود.

به منظور آزمایش، ناسا از یک سیستم جداسازی اضطراری (LAS) و یک کپسول اوریون فاقد خدمه با وزن 10 تن استفاده خواهد کرد. این تجهیزات بر روی یک راکت تقویتی اوربیتال ای‌تی‌کا (ATK) سوار شده و از ایستگاه پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال (Cape Canaveral Air Force Station) در فلوریدا (Florida) پرتاب خواهد شد. با رسیدن این راکت به ارتفاع 10 کیلومتری و سرعت بالای 1600 کیلومتر بر ساعت، سیستم جداسازی اضطراری کپسول اوریون وارد عمل شده و محفظه مربوط به خدمه را از راکت جدا می‌کند.

حال تصور کنید که شما فضانورد هستید و با سرعتی فراتر از صوت در حال حرکت به سمت ماه و یا سیاره مریخ هستید. در این صورت اگر خطری این ماموریت را تهدید کند، سیستم جداسازی اضطراری کپسول اوریون شما را از قرار گرفتن در معرض یک انفجار بسیار بزرگ نجات خواهد داد!

طرح جداسازی اضطراری کپسول اوریون

دون رید (Don Reed) به عنوان مدیر پروژه کپسول اوریون، طی بیانیه‌ای در مرکز فضایی جانسون ناسا (NASA’s Johnson Space Center) اظهار کرد:

این ماموریت آزمایشی تنها یک مرتبه انجام می‌شود و ما باید صحت عملکرد آن را پیش از اجرای ماموریت واقعی با حضور فضانوردان، به طور دقیق مورد بررسی قرار دهیم. اوریون یک کپسول 10 تنی است که در صورت وقوع یک رویداد فاجعه‌بار، باید به کمک این سیستم جداسازی اضطراری کپسول اوریون ، جان فضانوردان را نحات داد.

طرح جداسازی اضطراری کپسول اوریون (LAS) متشکل از دو بخش است. یک قسمت که کپسول را از باد و حرارت ناشی از پرتاب حفاظت می‌کند و دیگری شامل 3 موتور برای عملکرد در مواقع اضطراری است.

متاسفانه هنوز تا کاربرد حقیقی این تکنولوژی در ماموریت‌های فضایی زمان بسیاری باقی مانده است. هفته گذشته آژانس فضایی ناسا، راه‌اندازی اولیه راکت SLS که برای دسامبر 2019 برنامه‌ریزی شده بود را تا اواسط سال 2020 به تعویق انداخت. ناسا می‌گوید که این ماموریت، هنوز در اولین قدم‌های خود قرار دارد و احتمالا در سال 2023، اولین گروه از فضانوردان به کمک این سیستم جدید به فضا سفر خواهند کرد.

بنابراین، به نظر می‌رسد که تا زمان فرا رسیدن برنامه سفر انسان به مریخ، چندین سال دیگر باقی مانده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. جدا سازی به این راحتی نیست نیاز به برنامه ریزی کوتاه مدت داره باید امنیتشو ببرن بابا