بیست کمپانی دفاعی برتر آمریکایی

بیست کمپانی دفاعی برتر آمریکایی که ثروت هنگفتی را نصیب سیاستمداران می‌کنند

فروش جنگ افزار یک تجارت بسیار سودآور برای کمپانی‌های فعال در این زمینه است. در این نوشتار قصد داریم به معرفی بیست کمپانی دفاعی برتر آمریکایی بپردازیم که بیشترین سود از فروش جنگ افزار را راهی جیب سیاستمداران این کشور می‌کنند.

بیست کمپانی دفاعی برتر آمریکایی

اخیرا کمپانی‌های دفاعی آمریکایی بوئینگ، لاکهید مارتین و نورثراپ گرومن قراردادی جدید برای توسعه توپ لیزری قابل نصب روی جنگنده‌‌ها دریافت کرده‌اند. بر اساس آنالیز‌های صورت گرفته توسط گروه تحقیقاتی CRP مستقر در واشنگتن،‌ این سه کمپانی در روند انتخاب سازنده توپ لیزری مورد نظر، بیشترین هزینه‌ها را نسبت به دیگر کمپانی‌های فعال در صنعت نظامی پرداخت کردند.

اعداد عنوان شده از سوی CRP شامل تمامی پرداخت‌های مالی به دیگر گروه‌ها و کمیته‌های اقدام سیاسی است. بر اساس این تحقیق‌ها هریک از این سه کمپانی بیش از 200 میلیون دلار آمریکا پرداخت کرده‌اند که به این کار لابی گری می‌گویند. البته در بسیاری از موارد این کمک‌های مالی از سوی کمپانی نبوده‌اند، بلکه بیشتر از سوی کمیته‌های اقدام سیاسی این کمپانی‌ها، کارمندان و مالکان و یا حتی بستگان آن اشخاص هستند. ناگفته نماند لابی گری امری قانونی است و با رشوه دادن تفاوت دارد.

با توجه به تحقیق‌های صورت گرفته و گزارش‌های منتشر شده از سوی نهادهای مالی، رده بندی بیست کمپانی دفاعی برتر آمریکایی که بیشترین سود را عاید سیاستمداران آمریکایی می‌کنند به شرح زیر است:

رتبه 20: داین کورپ اینترنشنال (DynCorp International)

هزینه اهدا شده: 71560 دلار آمریکا

بیست کمپانی دفاعی برتر آمریکاییداین کورپ اینترنشنال یک کمپانی دفاعی آمریکایی با گستره کاری جهانی است که در سال 1946 پایه‌گذاری شد و در حال حاضر به عنوان پنجاه و ششمین کمپانی بزرگ دفاعی در دنیا مشغول کار است. مدیریت این کمپانی بر عهده لوئیس فون ثائر است و ساختمان اصلی آن نیز در ایالت ویرجینا قرار دارد.

بیست کمپانی دفاعی برتر آمریکایی

هلیکوپتر آپاچی

این کمپانی انواع آموزش‌های نظامی، اطلاعاتی و خدمات هوانوردی برای ارتش همچون نگه‌داری هلیکوپترهای تهاجمی AH-64 آپاچی (Apache) را ارائه می‌دهد.

تاکنون در فرایند انتخاب پیمانکار، 52.1 درصد از پرداخت‌های این کمپانی به جیب دموکرات‌های مجلس رفته است. نماینده دموکرات آنتونی براون و سناتور دموکرات مارتین هاینریک از جمله کسانی بودند که بالاترین دریافتی از داین کورپ اینترنشنال را داشتند.

داین کورپ اینترنشنال همچنین متهم به کلاه‌برداری میلیونی از دولت فدرال بابت کارهایش بین سال‌های 2004 تا 2008 در جنگ عراق است. البته این کمپانی بلافاصله قبل یا پس از آغاز جنگ اقدام به پرداخت هزینه در روند انتخاب پیمانکار نکرد. اولین پرداخت‌های داین کورپ اینترنشنال در سال 2006 صورت گرفت و در سال 2008 افزایش یافتند.

رتبه 19: چابهام منیجمنت سرویسز (Cobham Management Services)

هرینه اهدا شده: 78500 هزار دلار آمریکا

بیست کمپانی دفاعی برتر آمریکایی

چابهام منیجمنت سرویسز یک کمپانی فعال در زمینه ساخت و توسعه فناوری‌های به کار رفته برای هواپیماهای نظامی است؛ هواپیمای سوخت‌رسان آمریکایی KC-46 پگاسوس (Pegasus) که جدیدترین هواپیمای سوخت‌رسان آمریکا است نیز یکی از هواپیماهایی است که بخش‌هایی از آن توسط چابهام منیجمنت سرویسز ساخته شده است.

هواپیمای سوخت رسان پنهانکار

هواپیمای سوخت رسان KC-46 پگاسوس

این کمپانی در سال 2007 پایه‌گذاری و ساختمان اصلی آن در نیویورک است. البته چابهام منیجمنت سرویسز اصالت انگلیسی داشته و در اصل زیرمجموعه‌ای از کمپانی هوافضا و دفاعی انگلیسی چابهام پی‌ال‌سی (Cobham plc) است که چهل و هفتمین کمپانی دفاعی بزرگ در دنیا به شمار می‌رود.

تاکنون بیش از 63 درصد از پرداخت‌های این کمپانی به جمهوری‌خواه‌ها بوده و از جمله دریافت‌ کنندگان اعظم این پول‌ها می‌توان به نمایندگان جمهوری‌خواه‌ جان کارتر، چارلی دنت و دوکان هانتر و همچنین نماینده دموکرات پیت ویسکولسکی اشاره کرد.

رتبه 18: کیوبیک کورپ (Cubic Corp)

هزینه اهدا شده: 82732 دلار آمریکا

بیست کمپانی دفاعی برتر آمریکایی

کیوبیک کورپ یک کمپانی دیگر از میان بیست کمپانی دفاعی برتر آمریکایی مورد بحث در این نوشتار است که طیف گسترده‌ای از خدمات دفاعی و فناوری‌های اطلاعاتی را ارائه می‌دهد. از بین این خدمات می‌توان به سیستم آموزش رزم P5 اشاره کرد. این کمپانی در سال 1951 تاسیس و ساختمان اصلی آن در ایالت کالیفرنیا است. کیوبیک کورپ در رده‌بندی بزرگ‌ترین کمپانی‌های دفاعی رتبه 70 را دارد.

بیست کمپانی دفاعی برتر آمریکایی

سیستم آموزشی P5 که ظاهری شبیه موشک داشته و نوک بال نصب شده است.

تاکنون 80 درصد پرداخت‌های این کمپانی نصیب جمهوری‌خواه‌ها شده و نمایندگان جمهوری‌خواه دانکن هانتر، کن کلورت که هر دو از کالیفرنا هستند، بیشترین دریافتی را داشتند.

رتبه 17: لئوناردو دی‌‌آر‌اس (Leonardo DRS)

هزینه اهدا شده: 106475 دلار آمریکا

بیست کمپانی دفاعی برتر آمریکایی

لئورناردو دی‌آر‌اس یک کمپانی ساخت فناوری‌های دفاعی و پیمانکار نظامی است که در لیست بیست کمپانی دفاعی برتر آمریکایی قرار داد. مرکز اصلی این کمپانی در ایالت ویرجینا است، اما اصالت ایتالیایی داشته و زیرشاخه‌ای از کمپانی هوافضا، دفاعی و امینتی بزرگ ایتالیایی لئوناردو S.p.A. است که نهمین کمپانی بزرگ نظامی در دنیا به شمار می‌رود.

بیست کمپانی دفاعی برتر آمریکایی

T-100

از جمله ساخته‌های این کمپانی می‌توان به هواپیمای آموزشی T-100 که برای پروژه هواپیمای آموزشی جدید نیروی هوایی امریکا موسوم به TX ساخته شده اشاره کرد.

تاکنون 64.6 درصد از پرداخت‌های این کمپانی سهم جمهوری‌خواه‌ها بوده و نمایندگان جمهوری‌خواه رادنی فریلینگهایزن و دانکن هانتر بالاترین سهم دریافتی را داشتند.

رتبه 16: سیرا نوادا کورپ (Sierra Nevada Corp)

هزینه اهدا شده: 123600 دلار آمریکا

بیست کمپانی دفاعی برتر آمریکایی

این کمپانی در سال 1963 تاسیس شد و مرکز آن در ایالت نوادا است. سیرا نوادا کورپ که به آن SNC نیز می‌گویند، در زمینه طراحی و ساخت سیستم‌های الکترونیکی برای هواگردها و فضاپیماها، امنیت سایبری، یکپارچه‌سازی سیستم‌های الکترونیکی و… فعالیت دارد.

بیست کمپانی دفاعی برتر آمریکایی

C-130

از جمله ساخته‌های این کمپانی می‌توان به سیستم یکپارچه‌ هوابرد هواپیمای ترابری نظامی آمریکایی C-130 هرکیولیس (Hercules) اشاره کرد.

تاکنون 85 درصد از پرداخت‌های این کمپانی سهم جمهوری‌خواه‌ها بوده و نمایندگان جمهوری‌خواه رادنی فریلینگهایزن و داچ راپرزبرگر بالاترین سهم دریافتی را داشتند.

رتبه 15: جنرال الکتریک (General Electric)

هزینه اهدا شده: 183000 دلار آمریکا

بیست کمپانی دفاعی برتر آمریکاییجنرال الکتریک (GE) یک کمپانی خوشه‌ای بسیار بزرگ آمریکایی است که در سال 1892 توسط توماس ادیسون و چند چهره سرشناس دیگر از دنیای علم پایه‌گذای شد. این کمپانی در زمینه‌های گوناگونی فعالیت دارد، از تولید توستر گرفته تا بنزین و همچنین ساخت موتور هواپیماهای نظامی و غیرنظامی و همچنین سهامداری در کمپانی‌های رسانه‌ای!

بیست کمپانی دفاعی برتر آمریکایی

F-16

این کمپانی از بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین سازندگان موتورهای هوایی در جهان است و کمپانی هوافضای آمریکایی پرت اند ویتنی (Pratt & Whitney) رقیب اصلی آن به شمار می‌رود. بخش نظامی این کمپانی در جایگاه 24 در بین بزرگ‌ترین کمپانی‌های دفاعی قرار دارد. از جمله موتورهای ساخت GE می‌توان به موتور F110-GE-129 که در جنگنده جنگنده چندمظنوره نسل 4/4.5 آمریکایی F-16 فایتینگ فالکون (Fighting Falcon) به کار رفته است اشاره کرد.

تاکنون 51.4 درصد از پرداخت‌های این کمپانی راهی جیب دموکرات‌ها شده است. از بین بیست کمپانی دفاعی برتر آمریکایی در زمینه پول سازی برای سایستمداران این کشور، تنها جنرال الکتریک و داین کورپ اینترنشنال هستند که سهم بیشتری به دموکرات‌ها پرداخت می‌کنند؛ بیشتر هزینه پرداختی دیگر کمپانی‌های دفاعی این لیست به جمهوری‌خواهان است.

در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا،‌ جنرال الکتریک مبلغ 241648 به هیلاری کلینتون و البته 30291 دلار به دونالد ترامپ کمک مالی کرد.

رتبه 14: سایک (SAIC)

هزینه اهدا شده: 255303 دلار آمریکا

بیست کمپانی دفاعی برتر آمریکاییپیش از هر چیز باید متذکر شد که این کمپانی را با کمپانی چینی سایک موتور اشتباه نگیرید. سایک یک کمپانی آمریکایی واقع در ایالت ویرجینیا است که در زمینه امنیت سایبری و توسعه فناوری فعالیت می‌کند و یکی دیگر از بیست کمپانی دفاعی برتر آمریکایی از نظر پول سازی برای سیاستمداران است. سال گذشته این کمپانی موفق به دریافت قراردادی برای طراحی و پیاده‌سازی شبکه ارتباطی وزارت دفاع و همچنین انجام عملیات نظامی در فضای سایبری شد. در رده بندی بزرگ‌ترین کمپانی‌های دفاعی،‌ سایک رتبه 34 را دارد.

تاکنون 64.8 درصد از پرداختی‌های این کمپانی به جیب جمهوری‌خواهان سرازیر شده که نماینده جمهوری‌خواه مک ثورنبری بیشترین سهم دریافتی را داشته است. ناگفته نماند آقای ثورنبری ریاست کمیته خدمات مسلح مجلس را برعهده دارد. نماینده جمهوری‌خواه رابرت آدرهولت نیز پس از ثوربری بالاترین دریافتی را دارد. از بین دموکرات‌ها نیز نمایندگان پیت ویسکولسکی و گری کونولی و سناتور تیم کین که هر دو از ایالت ویرجینیا هستند نیز از دیگر دریافت‌‌کنندگان با بالاترین سهم هستند.

رتبه 13: اِل3 تکنالوجیز (L3 Technologies)

هزینه اهدا شده: 271884 دلار آمریکا

بیست کمپانی دفاعی برتر آمریکاییاین کمپانی که در نیویورک قرار داد، در زمینه تولید سیستم‌های الکترونیکی و ارتباطی و هوافضا فعالیت دارد و به عنوان یک کمپانی دفاعی و هوافضا شناخته می‌شود.

بیست کمپانی دفاعی برتر آمریکایی

هلیکوپتر آپاچی در کنار پهپاد شناسایی و تهاجمی MQ-1C گری ایگل

این کمپانی اخیرا یک قرارداد با ارتش آمریکا برای پشتیبانی و توسعه فناوری همکاری تیمی بین هلیکوپترهای تهاجمی آپاچی با پهپادها بسته است. اِل3 تکنالوجیز هشتمین کمپانی دفاعی بزرگ در جهان است.

این کمپانی تاکنون 66.4 درصد از هزینه‌های پرداختی خود را نصیب جمهوری‌خواهان کرده و نمایندگان جمهوری‌خواه کن کلورت و جان لی رت‌کلیف و از دموکرات‌ها پیت ویسکولسکی در صدر دریافت‌کنندگان هستند.

رتبه 12: لیدوس (Leidos)

هزینه اهدا شده: 273192 دلار آمریکا

بیست کمپانی دفاعی برتر آمریکاییلیدوس نیز یکی دیگر از کمپانی‌های حاضر در بین بیست کمپانی دفاعی برتر آمریکایی است. این کمپانی دفاعی در زمینه تولید امنیت ملی، توسعه فناوری و مهندسی فعال است. نرم‌افزارهای فرماندهی و کنترل و همچنین طراحی سیستم‌های ارتباطی برای مقاصد نظامی و اطلاعاتی (جاسوسی) از دیگر دستاوردهای لیدوس هستند. لیدیوس در جایگاه هجدهم از بین بزرگ‌ترین کمپانی‌های دفاعی قرار دارد.

تاکنون 63.6 درصد از پرداختی‌های لیدوس سهم جمهوری‌خواهان بوده و نمایندگان جمهوری‌خواه مک ثورنبری و رادنی فریلینگهایزن در صدر دریافت‌کنندگان هستند.

رتبه 11: هانی‌ول اینترنشنال (Honeywell International)

هزینه اهدا شده: 283759 دلار آمریکا

بیست کمپانی دفاعی برتر آمریکاییهانی‌ول نیز یک کمپانی‌ خوشه‌ای مشابه جنرال الکتریک است که در زمینه‌های گوناگون صنعتی فعال است. این کمپانی‌ همچنین در صنعت نظامی نیز فعالیت گسترده‌ای دارد و از جمله ساخته‌های آن می‌توان به موتورهای توربوشف هلیکوپتر ترابری سنگین آمریکایی CH-47 شینوک (Chinook) اشاره کرد. بخش نظامی هانی‌ول به عنوان هفدمین کمپانی بزرگ دفاعی به شمار می‌رود.

تاکنون در روند انتخاب سال 2018، 52.7 درصد از پرداختی‌های این کمپانی سهم جمهوری‌خواهان بوده است. در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 نیز هانی‌ول 38104 دلار به هیلاری کلینتون و 12624 دلار به دونالد ترامپ کمک مالی کرد. دیگر دریافت‌کنندگان اصلی از این کمپانی در سال 2016 نیز دو سناتور جمهوری‌خواه به نام‌های تد کروز و ران جانسون و همچنین سناتور دموکرات برنی سندرز بودند.

رتبه 10: هانتینگتون اینگالز اینداستریز (Huntington Ingalls Industries)

هزینه اهدا شده: 389035 دلار آمریکا

بیست کمپانی دفاعی برتر آمریکاییکمپانی دفاعی و کشتی‌سازی هانتینگتون اینگالز اینداستریز (HII) در سال 2011 پایه‌گذاری شده و مقر اصلی آن در ایالت ویرجینیا است. این کمپانی در اصل بخش کشتی سازی کمپانی نورثراپ گرومن بود،‌ اما در سال 2011 از آن جدا شد.

بیست کمپانی دفاعی برتر آمریکایی

نابر ناو هواپیمابر جرالد آر. فورد

HII در کنار کمپانی کشتی‌سازی آمریکایی بث آیرون ورکس (Bath Iron Works)، عهده‌دار مسئولیت ساخت ناوشکن‌های آمریکایی کلاس آرلی برک (Arleigh Burke) است. ساخت اَبَر ناو هواپیمابر اتمی کلاس جرالد آر. فورد (Gerald R. Ford)، شمار زیادی از زیردریایی‌های اتمی تهاجمی آمریکایی کلاس ویرجینیا (Virginia) و… از دیگر کارهای این کمپانی بزرگ هستند. درحال حاضر HII سیزدهمین کمپانی دفاعی بزرگ در دنیا است.

دسته بازی ایکس باکس 360

زیردریایی کلاس ویرجینیا

در حال حاضر هانتینگتون اینگالز اینداستریز بزرگ‌ترین کشتی‌ساز آمریکا است و بث آیرون ورکس (BIW) که زیرشاخه‌ای از جنرال داینامیس است به عنوان اصلی‌ترین رقیب آن به شمار می‌رود. دیگر غول کشتی‌سازی آمریکایی یعنی نوپورت نوز شیپ‌بیلدینگ (Newport News Shipbuilding) که به اختصار NNS نامیده می‌شود نیز زیرمجموعه‌ای از HII است.

بیست کمپانی دفاعی برتر آمریکایی

یک ناوشکن کلاس آرلی برک ساخت HII

تاکنون در روند انتخاب سال 2018، 57.9 درصد از پرداختی‌های این کمپانی سهم جمهوری‌خواهان بوده است. در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 نیز هانتینگتون اینگالز اینداستریز 14129 دلار به هیلاری کلینتون و 1476 دلار به دونالد ترامپ کمک مالی کرد. دیگر دریافت‌کنندگان اصلی از این کمپانی در سال 2016 نیز سناتور دموکرات تیم کین از ویرجینیا و نمایندگان جمهوری‌خواه به نام‌های راب ویتمن، رادنی فوربز و مک ثورنبری بودند.

رتبه 9: بی‌اِی‌ائی سیستمز (BAE Systems)

هزینه اهدا شده: 391503 دلار آمریکا

بیست کمپانی دفاعی برتر آمریکایی

این غول انگلیسی یکی از بزرگترین کمپانی‌های هوافضا، امنیتی و دفاعی فعال در جهان است که در زمینه طراحی و ساخت هواپیماها، کشتی‌ها و دیگر تجهیزات نظامی و همچنین توسعه فناوری‌های بسیار پیشرفته نظامی فعالیت دارد. BAE Systems سومین کمپانی دفاعی بزرگ در دنیا است.

بیست کمپانی دفاعی برتر آمریکایی

توپ ریلی ساخت BAE Systems

از جمله محصولات این کمپانی برای ارتش آمریکا می‌توان به توپ ریلی که به سفارش نیروی دریایی آمریکا طراحی و ساخته شد اشاره کرد. BAE Systems از سازندگان اصلی F-35 نیز به شمار می‌رود و بخش‌هایی از جنگنده برتری هوایی پنهانکار و رادارگریز F-22 رپتور (Raptor) همچون سیستم جنگ الکترونیک آن نیز توسط این کمپانی انگلیسی ساخته شده‌اند.

تاکنون در روند انتخاب سال 2018، 60.8 درصد از پرداختی‌های این کمپانی سهم جمهوری‌خواهان بوده است. در روند انتخاب سال 2016 نیز سناتور جمهوری‌خواه جان مک‌کین، هیلاری کلینتون و نماینده دموکرات پیت ویسکولسکی بیشترین دریافتی را داشتند.

رتبه 8: اوربیتال اِی‌تی‌کی (Orbital ATK)

هزینه اهدا شده: 401874 دلار آمریکا

بیست کمپانی دفاعی برتر آمریکایی

اوربیتال اِی‌تی‌کی یک کمپانی هوافضا،‌ امینتی و دفاعی آمریکایی است که در زمینه طراحی و ساخت هرگونه جنگ افزارهای هواپایه،‌ زمین‌پایه و دریاپایه و همچنین موشک‌ها و ماهواره‌های فضایی فعال است و یکی دیگر از بیست کمپانی دفاعی برتر آمریکایی به شمار می‌رود.

بیست کمپانی دفاعی برتر آمریکایی

اوربیتال اِی‌تی‌کی بزرگترین سازنده موتور موشک در جهان است و در سال 2015 از پیوند دو کمپانی هوافضا و دفاعی اوربیتال ساینس کورپوریشین (Orbital Sciences Corporation) و الیانت تک سیستمز (Alliant Techsystems) به یکدیگر پدید آمده است. هم‌اکنون Orbital ATK سی و یکمین کمپانی دفاعی بزرگ در دنیا است.

بیست کمپانی دفاعی برتر آمریکایی

توپ بوشمستر 2

بخش‌هایی از موشک ضدتانک FGM-148 جاولین (Javelin)، انواع گلوله توپ و خمپاره، انواع سرجنگی و فیوزهای انفجاری، گلوله، توپ‌های جنگی همچون توپ خودکار 30 میلی‌متری Mk44 بوشمستر 2 (Bushmaster II) و… از محصولات این کمپانی هستند.

تاکنون در روند انتخاب سال 2018، 63.5 درصد از پرداختی‌های این کمپانی سهم جمهوری‌خواهان بوده است. در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 نیز این کمپانی به هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ کمک مالی کرده است. دیگر دریافت‌کنندگان اصلی از این کمپانی در سال 2016 نیز بن کارسن (وزیر مسکن و توسعه شهری آمریکا )، جان کیسیک (فرماندار ایالت اوهایو)، گری جانسون (فرماندار پیشین ایالت نیومکزیکو) و نمایندگان جمهوری‌خواه مک ثورنبری و لامار اسمیث بودند.

رتبه 7: یونایتد تکنالوجیز (United Technologies)

هزینه اهدا شده: 427646 دلار آمریکا

بیست کمپانی دفاعی برتر آمریکایی

یونایتد تکنالوجیز که به آن UTC نیز می‌گویند یک کمپانی خوشه‌ای است که در زمینه‌های گوناگون نظامی به ویژه هوافضا، امنیتی و دفاعی فعالیت دارد و یکی دیگر از بیست کمپانی دفاعی برتر آمریکایی در زمینه پول سازی برای سیاستمداران است. مرکز اصلی این کمپانی در ایالت کنتیکات است. کمپانی هوافضا و موتورسازی پرت اند ویتنی نیز زیرمجموعه‌ای از UTC است. بیشتر جنگنده‌های آمریکایی از موتورهای ساخت پرت اند ویتنی استفاده می‌کنند که از بین آن‌ها میتوان به F-35 و همچنین F-22 اشاره کرد. درحال حاضر یونایتد تکنالوجیز دوازدهمین کمپانی دفاعی بزرگ در دنیا است.

بیست کمپانی دفاعی برتر آمریکایی

بمب افکن B-1B لنسر

یونایتد تکنالوجیز در ماه سپتامبر 2017 به یک قرارداد قطعی برای خرید کمپانی هوافضا، امنیتی و دفاعی آمریکایی راکول کالینز (Rockwell Collins) رسید که به موجب آن امتیاز جنگ افزارهای ساخت راکول کالینز همچون بمب افکن راهبردی فراصوت B-1 لنسر (Lancer) به UTC می‌رسد.

تاکنون 50.3 درصد از پرداختی‌های UTC سهم جمهوری‌خواهان بوده و سناتور دموکرات کریستوفر مورفی در کنار نماینده دموکرات الیزابت اتسی، که هر دو از ایالت کنتیکات هستند،‌ و همچنین سناتور جمهوری‌خواه جف فلیک در صدر دریافت‌کنندگان هستند.

رتبه 6: هریس کورپ (Harris Corp)

هزینه اهدا شده: 460775 دلار آمریکا

بیست کمپانی دفاعی برتر آمریکاییهریس کورپ یک کمپانی دفاعی است که در زمینه طراحی و ساخت سیستم‌های ارتباطی تاکتیکی و نظامی، سیستم‌های الکترونیکی هوایی، سیستم‌های جنگ الکترونیک و… فعالیت دارد و در جایگاه بیستم از بین بزرگ‌ترین کمپانی‌های دفاعی قرار دارد.

تاکنون 50.4 درصد از پرداخت‌های این کمپانی راهی جیب دموکرات‌ها شده است. نمایندگان جمهوری‌خواه جیم بنکس، لیز چنی و ماریو بالارت-دیاز بیشترین سهم دریافتی را داشتند.

رتبه 5: ریتیان (Raytheon)

هزینه اهدا شده: 795512 دلار آمریکا

هواپیمای سوخت رسان پنهانکار

ریتان یک کمپانی هوافضا، امنیتی و دفاعی است که در سال 1922 پایه‌گذاری شد و دفتر اصلی آن در ایالت نیوجرسی است. این کمپانی انواع تجهیزات و جنگ افزارها، از سیستم‌های کنترل و فرماندهی گرفته تا سامانه‌های پدافند پاد بالستیک را طراحی کرده و می‌سازد.

بیست کمپانی دفاعی برتر آمریکایی

AN/TPY-2

در زمینه‌ ساخت رادار نیز به عنوان یکی از برترین سازندگان شناخته ‌می‌شود و در کارنامه راداری آن می‌توان به شاهکاری همچون AN/TPY-2 که بزرگ‌ترین، دوربردترین و دقیق‌ترین رادار آرایه فازی فعال زمین‌پایه با قابلیت تحرک و جابه‌جایی است اشاره کرد. ناگفته نماند ریتیان چهارمین کمپانی دفاعی بزرگ در دنیا است.

بیست کمپانی دفاعی برتر آمریکایی

ریتیان همچنین بزرگ‌ترین و برترین سازنده موشک در دنیا است و از معروف‌ترین موشک‌های آن می‌توان به سامانه پدافندی MIM-104 پاتریوت (Patriot) و موشک‌های پدافند دریاپایه خانواده استاندارد، موشک‌های هوا به هوای AIM-120 آمرام ( AMRAAM) و AIM-9 سایدوایندر ( Sidewinder) اشاره کرد. ریتیان همچنین در سال 1997 کمپانی هوافضا، امنیتی و دفاعی هیوز (Hughes) را خریداری کرد و بدین ترتیب امتیاز جنگ افزارهای ساخت هیوز همچون موشک ضدتانک تاو (TOW) را از آن خود کرد.

تاکنون در روند انتخاب سال 2018، 61.2 درصد از پرداختی‌های این کمپانی سهم جمهوری‌خواهان بوده است. در انتخابات سال 2016 نیز هیلاری کلینتون، دونالد ترامپ و سناتورهای جمهوری‌خواه جان مک‌کین و تد کروز بیشترین دریافتی را داشتند.

رتبه 4: جنرال داینامیکس (General Dynamics)

هزینه اهدا شده: 821144 دلار آمریکا

 

بیست کمپانی دفاعی برتر آمریکاییجنرال داینامیکس یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های هوافضا، امینیتی و دفاعی در جهان است که در سال 1899 پایه‌گذاری و مرکز اصلی آن در ایالت ویرجینیا است. این کمپانی هر نوع تجهیزات نظامی و جنگ افزاری می‌سازد و یکی دیگر از بیست کمپانی دفاعی برتر آمریکایی که ثروت هنگفتی را نصیب سیاستمداران می‌کند.

تانک اصلی میدان نبرد

M1 آبرامز

از جمله محصولات آن می‌توان به تانک اصلی میدان نبرد M1 آبرامز (Abrams)، خودروهای زرهی چندمظنوره خانواده استرایکر (Stryker) و LAV-25، جنگنده-بمب افکن و بمب‌ افکن تاکتیکی/تهاجمی F-111 آردوارک (Aardvark) و البته جنگنده چندمظنوره نسل 4 آمریکایی F-16 فایتینگ فالکون (Fighting Falcon) اشاره کرد؛ ناگفته نماند امتیاز F-16 در سال 1993 به لاکهید مارتین فروخته شد. جنرال داینامیکس هم‌اکنون ششمین کمپانی دفاعی بزرگ در جهان است.

ناوشکن کلاس زام‌والت (وسط)، کشتی رزم ساحلی کلاس ایندیپندنس (سمت راست) و ناو جنگی کلاس تیکاندروگا (سمت چپ) در یک قاب

جنرال داینامیکس همچنین از طراحان و سازندگان اصلی کشتی‌های نظامی و زیردریایی‌های آمریکایی است. بخش کشتی‌سازی این کمپانی که بث آیرون ورکس نام دارد نیز سازنده شمار زیادی از ناو‌های جنگی کلاس تیکاندروگا (Ticonderoga)،‌ ناوشکن‌های کلاس آرلی برک، کشتی‌های رزم ساحلی کلاس ایندیپندنس (Independence) و همچنین طراح و سازنده پیشرفته‌ترین و بزرگ‌ترین ناوشکن‌های دنیا یعنی کلاس زام‌والت (Zumwalt) است.

تاکنون در روند انتخاب سال 2018، 59.8 درصد از پرداختی‌های این کمپانی سهم جمهوری‌خواهان بوده است. این کمپانی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 نیز به هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ کمک مالی کرد.

رتبه 3: بوئینگ (Boeing)

هزینه اهدا شده: 1159645 دلار آمریکا

بیست کمپانی دفاعی برتر آمریکاییو اما از اینجا دیگر هزینه‌های میلیونی هستند و پول‌سازترین‌ها از بین بیست کمپانی دفاعی برتر آمریکایی آشنا می‌شویم! کمپانی هوافضا،‌ امنیتی و دفاعی بوئینگ در زمینه طراحی و ساخت انواع هواپیماهای نظامی و غیرنظامی و… فعالیت دارد. بوئینگ در سال 1916 توسط ویلیام بوئینگ که اصالت آلمانی داشت پایه‌‌گذاری شد. در حال حاضر بوئینگ دومین کمپانی دفاعی بزرگ جهان به شمار می‌رود و مرکز اصلی آن در شهر شیکاگو از ایالت ایلونویز است.

بیست کمپانی دفاعی برتر آمریکایی

F/A-18 و F-15 در یک قاب

این کمپانی در سال 1997 کمپانی هوافضا و دفاعی امریکایی مک‌دانل داگلاس را خریداری کرد و بدین سبب امتیاز خانواده جنگنده‌‌های چندمنظوره نسل 4/4.5 F/A-18 هورنت (Hornet)، خانواده جنگنده‌های برتری هوایی و چندمنظوره نسل 4/4.5 F-15 ایگل، هواپیمای ترابری راهبردی C-17 گلوب‌مستر 3 (Globemaster III)، هلیکوپتر تهاجمی AH-64 آپاچی و… به بوئینگ رسید.

بیست کمپانی دفاعی برتر آمریکایی

شینوک

بوئینگ پیشتر نیز در سال 1960 کمپانی هوافضا و هلیکوپتر سازی پیاسکی (Piasecki) را خریدار کرد و بدین ترتیب مالک امتیاز و طراحی هلیکوپترهایی با دو پروانه پشت سر هم شد؛ هلیکوپتر ترابری سنگین CH-47 شینوک یک نمونه از این طرح‌هاست که با خرید پیاسکی امتیاز آن به بوئینگ رسید.

بیست کمپانی دفاعی برتر آمریکایی

B-52

بمب افکن راهبردی B-52 استراتوفورترس (Stratofortress)، فضاپیمای سری X-37B، مشارکت بالا به عنوان یکی از سازندگان اصلی F-22، موشک بالستیک اتمی قاره‌پیمای خانواده LGM-30 مینتمن (Minuteman)، همکاری با کمپانی هوافضای آمریکایی بل (Bell) برای ساخت هواپیمای پروانه چرخان V-22 آسپری (Osprey)، طراحی و توسعه جنگ افزارهای لیزری،‌ طراحی هواپیماهای فضایی و همچنین طراحی و کار روی جنگنده‌های نسل 6 نیز شماری از پروژه‌ها و کارهای غیرقابل شمارش بوئینگ هستند.

بیست کمپانی دفاعی برتر آمریکایی

Bird of Prey

بوئینگ همچنین دارای زیرشاخه‌ای به نام فانتوم ورکس (Phantom Works) است که کار آن پژوهش، تولید، توسعه و آزمایش فناوری‌های فرا پیشرفته هوافضا، و همچنین ساخت هواگردهای نوین و جلوتر از زمان است؛ از جمله محصولات معروف فانتوم ورکس نیز می‌توان به هواپیمای پنهانکار و رادارگریز آزمایشی بِرد آو پِری (Bird of Prey) و پهپاد هایپرسونیک X-51 ویورایدر (Waverider) با سرعت بیش از 5.1 ماخ اشاره کرد.

تاکنون در روند انتخاب سال 2018، 62.4 درصد از پرداختی‌های این کمپانی سهم جمهوری‌خواهان بوده است. این کمپانی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 نیز به هیلاری کلینتون، دونالد ترامپ، سناتور دموکرات برنی سندرز و سناتور جمهوری‌خواه تد کروز کمک مالی کرد.

رتبه 2: لاکهید مارتین (Lockheed Martin)

هزینه اهدا شده: 1342248 دلار آمریکا

بیست کمپانی دفاعی برتر آمریکایی

بزرگترین کمپانی دفاعی دنیا در جایگاه دوم از بین بیست کمپانی دفاعی برتر آمریکایی سود آور برای سیاستمدارن این کشور قرار دارد. لاکهید مارتین در سال 1995 در پی ادغام دو کمپانی هوافضا، امنیتی و دفاعی قدیمی لاکهید و مارتین ماریتا (Martin Marietta) به وجود آمد و مرکز اصلی آن در ایالت مریلند است. این کمپانی در سال 2016 قراردادی به ارزش 43.4 میلیارد دلار با دولت آمریکا امضا کرد که بزرگ‌ترین قرارداد نظامی دولت با کمپانی‌های دفاعی بوده است.

بیست کمپانی دفاعی برتر آمریکایی

فرود هلیکوپتر بدون سرنشین MQ-8B فایر اسکاوت روی کشتی رزم ساحلی کلاس فریدوم

لاکهید مارتین در زمینه‌های گوناگون نظامی و فضایی فعالیت داشته و هر نوع جنگ افزاری می‌سازد. از خودروهای نظامی گرفته تا شناورهای زیرسطحی و سطحی همچون کشتی‌های رزم ساحلی کلاس فریدوم (Freedom).

بیست کمپانی دفاعی برتر آمریکایی

F-22 (راست) و F-117 (چپ)

لاکهید مارتین بیشتر شهرت خود را مدیون شاهکارهای هوانوردی خود همچون هواپیمای‌های شناسایی راهبردی SR-71 بلک برد (Black Bird) و U-2، هواپیمای تهاجمی پنهانکار و رادارگریز F-117 نایت هاوک (Night hawk) و… است. این کمپانی همچنین طراح و سازنده اصلی جنگنده‌های F-35 و F-22، هواپیمای ترابری راهبردی C-5 گلکسی (Galaxy)، هواپیمای ترابری C-130 هرکیولیس و شمار بسیار بالایی هواپیمای نظامی دیگر است.

بیست کمپانی دفاعی برتر آمریکایی

RQ-3 دارک‌استار

هواگردهای بدون سرنشین نیز بخشی دیگر از فعالیت لاکهید مارتین هستند و از هواگردهای بدون سرنشین معروف این کمپانی می‌توان به پهپاد RQ-3 دارک‌استار (DarkStar) و P-175 پول‌کت (Polecat) اشاره کرد. ناگفته نماند لاکهید مارتین دارای زیرشاخه‌ای به نام اسکانک ورکس (Skunk Works) که بخشی مشابه فانتوم ورکس بوئینگ، اما بزرگتر از آن است.

بیست کمپانی دفاعی برتر آمریکایی

CH-53 (هلیکوپتر عقبی) و UH-60 (هلیکوپتر جلویی) در یک قاب

لاکهید مارتین همچنین در زمینه طراحی و توسعه توپ‌های لیزری یکی از پیشروان محسوب می‌شود. این کمپانی همچنین در سال 2015، کمپانی هوافضا و هلیکوپترسازی بزرگ سیکورسکی (Sikorsky) را از UTC خریداری کرد و بدین ترتیب امتیاز محصولات سیکورسکی همچون هلیکوپتر ترابری و چندمنظوره خانواده UH-60 بلک هاوک (BlackHawk)،‌ هلیکوپترهای ترابری سنگین خانواده CH-53 استالیون (Stallion) و… به آن منتقل شد.

بیست کمپانی دفاعی برتر آمریکایی

ترایدنت 2

در زمینه موشکی نیز لاکهید مارتین به شدت فعال است. سامانه پدافند پاد بالستیک تاد (THAAD)، موشک کروز ضد کشتی AGM-158C LRASM که پیشرفته‌ترین و دوربردترین موشک در کلاس خود است،‌ توپ لیزری آتنا ( ATHENA؛ آثینا خوانده می‌شود) موشک کروز هواپرتاب AGM-158 JASSM، موشک بالستیک زیردریایی پرتاب اتمی UGM-133 ترایدنت 2 (Trident II) که دقیق‌ترین موشک بالستیک قاره‌پیما در جهان است و… نیز از دیگر دستاوردهای لاکهید مارتین هستند. از جدیدترین قراردادهای این کمپانی نیز می‌توان به قرارداد ساخت توپ لیزری برای جنگنده‌ها اشاره کرد که با نیروی هوایی آمریکا به امضا رساند.

تاکنون در روند انتخاب سال 2018، 66.1 درصد از پرداختی‌های این کمپانی سهم جمهوری‌خواهان بوده است. در سال 2016 نیز هیلاری کلینتون، دونالد ترامپ، جب بوش (فرماندار پیشین ایالت فلوریدا)، جیل استین (کاندید حزب سبز آمریکا در انتخابات 2016)،‌ کارلی فیورینا (از بازرگانان بزرگ آمریکایی)، گری جانسون، مایک هاکبی (فرماندار پیشین ایالت آرکانزاس)، جان کیسیک و لارنس لسیگ (از فعالان سیاسی آمریکایی) در صدر لیست دریافت‌کنندگان اهدای هزینه لاکهید مارتین بودند.

رتبه 1: نورثراپ گرومن (Northrop Grumman)

هزینه اهدا شده: 1439162 دلار آمریکا

بیست کمپانی دفاعی برتر آمریکاییو اما می‌رسیم به نورثراپ گرومن که به عنوان پنجمین کمپانی دفاعی بزرگ در دنیا شناخته می‌شود و مقر اصلی آن در ایالت ویرجینیا است. نورثراپ گرومن یک کمپانی هوافضا، امنیتی و دفاعی است که در طراحی و ساخت تجهیزات و جنگ افزارهای گوناگون فعالیت دارد. این کمپانی در سال 1994 پس از خرید کمپانی گرومن توسط نورثراپ و ادغام آن‌ها به وجود آمد. در بین بیست کمپانی دفاعی برتر آمریکایی از نظر پول‌سازی برای سیاستمداران آمریکایی، نورثراپ گرومن در جایگاه نخست قرار دارد.

بیست کمپانی دفاعی برتر آمریکایی

X-47B

نورثراپ گرومان در ساخت انواع جنگ افزار به ویژه هواگردهای سرنشین دار و بدون سرنشین فعالیت بسیار گسترده‌ای دارد. محصولات این کمپانی بسیار معروف و البته بسیار گران هستند و از بین آ‌ن‌ها می‌توان به بمب افکن راهبردی پنهانکار و رادرگریز B-2 اسپیریت (Spirit) و پهپاد تهاجمی پنهانکار و راداگریز X-47B که هر دو بال پرنده هستند اشاره کرد.

بیست کمپانی دفاعی برتر آمریکایی

دو فروند YF-23

جنگنده نسل 3 F-5 فریدوم فایتر/تایگر 2 (Freedom Fighter/Tiger II)، پهپاد شناسایی و دیده‌بانی RQ-4 گلوبال هاوک (Global Hawk)، جنگنده نسل 5 پنهانکار و رادارگریز YF-23 (که البته عملیاتی نشد)، آواکس ناونشین E-2 هاوک‌آی (Hawkeye) و… نیز تنها تعدادی از طرح‌های پرشمار این کمپانی محسوب می‌شوند.

بیست کمپانی دفاعی برتر آمریکایی

B-21 ریدر

این کمپانی همچنین مشغول طراحی جنگنده نسل 6 و بمب افکن راهبردی پنهانکار و رادارگریز جدید خود به نام B-21 رِیدر (Raider) به عنوان جایگزیی برای B-2 است. نورثراپ گرومان در ساخت جنگنده‌های F-22 و F-35 نیز همکاری گسترده‌ای دارد و بخش‌های مهمی از این جنگنده‌های همچون رادار و سنسورهای آن‌ها را می‌سازد.

بیست کمپانی دفاعی برتر آمریکایی

B-2 اسپیریت

تاکنون در روند انتخاب سال 2018، 54.2 درصد از پرداختی‌های این کمپانی سهم جمهوری‌خواهان بوده است. در سال 2016 نیز هیلاری کلینتون، دونالد ترامپ، نماینده جمهوری‌خواه مک ثورنبری و نماینده دموکرات آدام اسمیت از دریافت کنندگان اصلی پرداخت‌های این کمپانی بوده‌اند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

9 دیدگاه

  1. با وجود چنین کمپانی هایی وصرف میلیاردها دلار باید هم امریکا ابرقدرت دنیا بدونیم

  2. سعید تو هر موردی نظرتو میدی؟

  3. 1- گفته: “لابی‌گری قانونی است و با رشوه‌دادن تفاوت دارد”؟!
    گویم: [طبق گزارش] قانون‌گزار خود رشوه‌گیر است.
    2- … قالَ یا عَلیُّ إنَّ الْقَوْمَ سَیُفْتَنونَ بِأَمْوالِهِمْ وَ یَمُنّونَ بِدینِهِمْ عَلا رَبِّهِمْ وَ یَتَمَنَّوْنَ رَحْمَتَهُ وَ یَأْمَنونَ سَطْوَتَهُ وَ یَسْتَحِلّونَ حَرامَهُ بِالشُّبُهاتِ الْکاذِبَهِ وَ الْأَهْواءِ السّاهِیَهِ فَیَسْتَحِلّونَ الْخَمْرَ بِالنَّبیذِ وَ السُّحْتَ بِالْهَدِیَّهِ وَ الرِّبا بِالْبَیْعِ قُلْتُ یا رَسولَ اللّٰهِ فَبِأَیِّ الْمَنازِلِ أُنْزِلُهُمْ عِنْدَ ذالِکَ أَ بِمَنْزِلَهِ رِدَّهٍ أَمْ بِمَنْزِلَهِ فِتْنَهٍ فَقالَ بِمَنْزِلَهِ فِتْنَهٍ = فرمود: ای علی، این قوم به اموالشان مفتون (امتحان) شوند و به دین‌شان بر پروردگارشان منّت‌ گذارند و تمنّای رحمتش نمایند و از قهرش أمان جویند و با شبهاتِ دروغین و هواهای غافلانه، حرامش را حلال سازند؛ پس خمر (می) را به شبهۀ نبیذ (شربت کشمش)، مالِ‌حرام را به شبهۀ هدیه و ربا را به شبهۀ بیع، حلال خواهنددانست. گفتم: ای پیامبر خدا، آنگاه آنان را به چه منزلت (جایگاه) بنشانم؟ به منزلۀ ارتداد (بازگشت از دین)؟ یا به منزلۀ فتنه؟ فرمود: به منزلۀ فتنه.

  4. مرگ بر بودجه نزامی درود بر انرژی پاک واپل و تسلا

  5. چقدر شفافیت مالی و اقتصادی دارن؟!…اینجوریه که اختلاس هزاران میلیاردی نمیشه…

  6. تشکر بابت این مقاله.عالی بود.

  7. با تمام ثروت و قدرت و تکنولوژی که در اختیار دارند پهباد آر کیو صد و هفتاد رو ساختند بی ادعای داخل رو هوا کد هاش رو زدند سالم فرود آمد
    تمام جنگ هایی که تو دنیا راه می افته رو همین صاحبای این کمپانی های نظامی به راه میندازند تا هم مقاصد کثیف سیاسی صهونیستی رو به دست بیارند هم پول به جیب بزنند

    • ای کسانی که منفی میدهید چشمان خود را باز کنید چون روزی میاید که پیشمان از عملکرد و قضاوت خود نسبت به امروز نظام خواهید شد.