سیارات شبه زمین

شمار جدیدی از سیارات شبه زمین و قابل سکونت توسط تلسکوپ فضایی کپلر معرفی شد

در چند دهه اخیر، ستاره‌شناسان تمام تلاش خود را برای کشف سیارات شبه زمین به کار بسته‌اند. اکنون تلسکوپ فضایی کپلر شمار جدیدی از نامزدها را معرفی کرده است.

در ادامه تلاش‌های تلسکوپ فضایی کپلر به منظور کشف سیارات مشابه زمین ، تعداد جدیدی از جهان‌های قابل سکونت وجود دارد که گمانه‌زنی‌ها پیرامون حیات بیگانه را به مرحله تازه‌ای وارد می‌کند.

در مرزهای فراتر از منظومه شمسی، ممکن است سیاره‌ای وجود داشته باشد که از هر لحاظ شباهت فراوانی به کره زمین دارد. بر اساس یافته‌های اولیه، این سیاره هم سایز با زمین بوده و طول هر سال در آن برابر با 13 ماه است. آب و هوای سیاره مذکور از شرایط مناسبی برخوردار بوده و احتمالا آب مایع نیز در آن جریان دارد.

این سیاره، شباهت بسیاری به سیاره هاث (Hoth) در سری فیلم‌های جنگ ستارگان (Star Wars) دارد، ولی شرایط حاکم بر آن، آن‌چنان هم نامساعد و خصمانه نیست.

ستاره‌شناسان با بررسی‌های اولیه خود به وجود این سیاره پی برده و آن را KOI-7923.01 نام نهادند. به منظور تایید نهایی، لازم است که نظارت‌های بیشتری بر روی آن انجام گیرد.

سیارات شبه زمین

داده‌های تلسکوپ فضایی کپلر (Kepler Space Telescope) که طی سال‌های 2009 تا 2013 جمع‌آوری شده‌اند، اخیرا توسط گروهی از ستاره‌شناسان مورد بررسی مجدد قرار گرفته و شمار جدیدی از سیارات شبه زمین و قابل سکونت در میان آن‌ها یافته شده است. این گروه از ستاره‌شناسان، مجموعه جدیدی از سیارات بالقوه با قابلیت سکونت را در قالب یک کاتالوگ تحت عنوان (KOIs) جمع‌آوری کرده و آن را در اختیار سایر دانشمندان قرار داده‌اند.

جفری کاگلین (Jeffrey Coughlin) به عنوان مدیر فعلی ماموریت فعلی کپلر آژانس فضایی ناسا، در این باره گفت:

این مجموعه جدید، بیانگر گام مهمی در شناسایی سیارات شبه زمین و مکان‌های قابل سکونت در سایر کرات به شمار می‌رود. با استفاده از این داده‌ها، می‌توان مسئله نادر بودن حیات در سایر نقاط کیهان را مورد آزمایش قرار داد. البته لازم به ذکر است که تمامی داده‌های موجود در این مجموعه، به طور واقعی بیانگر یک سیاره بالقوه و مناسب برای حیات نیستند. در صورت تایید موجودیت این سیارات، برخی از آن‌ها شانس بسیار مناسبی برای میزبانی از حیات به شمار می‌روند و شرایط حاکم بر آنان به گونه‌ای است که آب مایع می‌توان بر سطح آن‌ها جریان داشته باشد.

بر اساس اظهارات کاگلین، موجودیت سیاره KOI 7923.01 توسط ستاره‌شناسان به تایید رسیده و در صورت فراهم بودن شرایط سفرهای فضایی دور، می‌توان آن را به عنوان یک مقصد بالقوه برای اکتشافات فضایی به شمار آورد.

یکی دیگر از نامزدهای امیدوار کننده که در لیست داده‌های جدید تلسکوپ فضایی کپلر وجود دارد، نقطه‌ای تحت عنوان KOI-7711.11 است. این سیاره، 50 درصد نسبت به زمین حجم بزرگ‌تری داشته و حرارت بسیار بیشتری را از ستاره خود دریافت می‌کند.

همانطور که گفته شد، این مجموعه جدید از داده‌های یافت شده، نامزدهای جدیدی از سیارات شبه زمین را معرفی می‌کند. دانشمندان امیدوارند که در آینده‌ای نزدیک و با راه‌اندازی تلسکوپ جیمز وب ، بتوان به جزئیات دقیق‌تری از این سیاره دست پیدا کرد.

به لطف این دستاوردها، تلاش برای اکتشاف حیات بیگانه در سال‌‌های آینده، به شکل امیدوار‌کننده‌ای ادامه خواهد داشت.