مخفی کردن فایل

آموزش مخفی کردن فایل ، پوشه و درایو در ویندوز 10

اگر به صورت چند نفره از رایانه‌ای در خانه یا محیط کار استفاده می‌کنید، بهتر است با مخفی کردن فایل ، پوشه و درایوهای خصوصی، آنها را از معرض دید دیگران خارج کنید.

در زمینه حریم خصوصی و امنیت برخی فایل‌های خاص، راه‌های مختلفی پیش روی کاربران سیستم عامل ویندوز است؛ از مخفی کردن فایل مربوطه گرفته تا استفاده از رمز عبور و ابزارهای جانبی خاص. در این مقاله به بررسی‌ راه‌های مختلف جهت مخفی کردن فایل یا حتی درایو‌ها در ویندوز 10 خواهیم پرداخت.

1- مخفی کردن پوشه یا فایل‌ها با فرمان مخصوص

یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای این هدف استفاده از فرمان اختصاصی Attrib در پنجره فرمان است. به عنوان مثال قصد دارید فایل Sample.mp4 در پوشه Tohide را مطابق تصویر زیر مخفی کنید.

مخفی کردن فایل

منوی فرمان را به کمک دکمه Key + R باز کرده و سپس عبارت cmd.exe را در آن وارد کنید. حالا اوکی را بزنید.

مخفی کردن فایل

در بخش بعدی باید فرمان زیر را وارد کنید. توجه داشته باشید که باید پوشه مربوطه و نام فایل را در این عبارت تغییر دهید و این دو مورد متغیر هستند.

attrib C:\Users\Lori\Documents\ToHide\Sample.mp4 +s +h

دو مورد s+ و h+ تغییرات اصلی هستند که برای فایل مربوطه اعمال می‌کنید. حرف S در واقع رابط سیستمی فایل بوده و تعیین می‌کند که فایل باید به وسیله سیستم‌عامل باز شود و معمولا در حالت عادی نمایش داده نمی‌شود. حرف h مربوط به مخفی بودن (hidden) فایل است و در نهایت آن را از معرض دید سایرین خارج می‌کند.

این دو حرف و همچنین سایر موارد در کد بالا به بزرگ یا کوچک بودن حساس نیستند و در این زمینه نیاز به دقت خاصی نیست و تنها صحیح بودن حروف ملاک اصلی منوی فرمان به شمار می‌رود.

حالا اگر طبق معمول کسی بخواهد از طریق منوی View فایل‌های مخفی را نمایش دهد، خبری از فایلی که به روش مذکور مخفی کرده‌ایم نخواهد بود؛ انگار نه انگار که فایلی را در پوشه مورد نظر مخفی کرده‌اید!

مخفی کردن فایل

علاوه بر این امکان مخفی کردن پوشه‌ها به همین روش وجود دارد و باید از فرمان دیگری بدین منظور استفاده شود. در اینجا نام پوشه و محل قرارگیری آن متغیر است.

attrib C:\Users\Lori\Documents\ToHide\AnotherFolder +s +h

جهت در آوردن این پوشه و فایل‌ها از حالت مخفی از همین دو فرمان attrib استفاده کنید، با این تفاوت که باید به جای + از علامت – در کنار دو حرف s و h استفاده کنید. فرمان خارج کردن از مخفی‌سازی بدین ترتیب خواهد بود:

attrib C:\Users\Lori\Documents\ToHide\Sample.mp4 -s -h

جهت آشنایی بیشتر با فرمان کاربردی attrib در منوی فرمان عبارت /? Attrib را تایپ کرده و اینتر را بزنید.

2- مخفی کردن پوشه‌ها به کمک فایل اکسپلورر

استفاده از اکسپلورر ویندوز جهت مخفی کردن فایل تقریبا شبیه به همان فرمان attrib است که در بالا به آن اشاره شد، با این حال امنیت این روش کمتر است. هرکس که روش مخفی کردن و نمایش فایل‌ها در ویندوز اکسپلورر را بلد باشد، می‌تواند به سادگی محتوی خصوصی و مخفی شما را ظاهر کرده و باز کند. اما اگر می‌خواهید فایل‌های خود را از سایر اعضای خانواده که آنچنان با ویندوز آشنایی ندارند مخفی کنید، استفاده از این روش را پیشنهاد می‌کنیم.

در این روش تمامی مراحل مخفی‌سازی و همچنین ظاهر کردن فایل در داخل خود اکسپلورر صورت می‌گیرد. اما قبل از هر چیز باید مطمئن شویم که اکسپلورر ویندوز فایل‌های مخفی را نشان ندهد. بدین منظور ابتدا به بخش View رفته و مطابق تصویر زیر گزینه Options را انتخاب کنید. در ادامه به بخش Change Folder and search options بروید.

مخفی کردن فایل

در پنجره جدید باز هم باید بخش View را انتخاب کرده و مطمئن شوید در قسمت Advanced Settings گزینه Don’t show hidden files, folders, or drives فعال باشد. توجه داشته باشید که گزینه پایین مربوط به ظاهر کردن فایل‌های مخفی شده است.

مخفی کردن فایل

جهت مخفی کردن فایل یا پوشه بر روی آنها کلیک راست کرده و به بخش Properties بروید. در تب General گزینه‌ای با نام Hidden قرار دارد که به صورت پیش‌فرض تیک نخورده است. تیک این گزینه را برای غیب کردن فایل مورد نظر قرار دهید و OK را بزنید. اگر نمی‌خواهید نام فایل در بخش جست‌وجوی اکسپلورر ظاهر شود، گزینه Advanced در کنار hidden را انتخاب کنید.

مخفی کردن فایل

مطابق تصویر زیر باید تیک دو گزینه مربوط به بخش File attributes را پاک کنید.

مخفی کردن فایل

اگر قصد بازگرداندن فایل‌ها به حالت قبلی را دارید، دوباره به بخش Properties فایل‌ها مراجعه کرده و تیک گزینه Hidden را بردارید.

3- درایوها را با ویرایشگر رجیستری مخفی کنید

مخفی کردن فایل یا پوشه‌ها معمولا کار بسیاری از کاربران را راه می‌اندازد با این حال ممکن است در شرایط خاصی ترجیح دهید یک درایو کامل را در ویندوز خود از دسترس دیگران خارج کنید. در اینجا روش خاصی برای این کار ارائه خواهیم کرد.

توجه: این مراحل شامل اعمال تغییرات در رجیستری ویندوز می‌شوند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم قبل از هر کاری از ریجستری ویندوز خود فایل پشتیبان تهیه کنید. علاوه بر این اگر آشنایی زیادی با این بخش از ویندوز ندارید، از اعمال تغییرات رندم و مختلف در آن خودداری کنید.

اگر دوست ندارید درایو خود را به کمک رجیستری ویندوز از دید عموم مخفی کنید، در ادامه مقاله و بخش بعد روش دیگری به کمک ابزار Disk Management را معرفی کرده‌ایم.

برای شروع ابتدا ویرایشگر رجیستری را به این روش باز کنید: دکمه ویندوز + R را جهت باز شدن منوی run همزمان فشار دهید و پس از وارد کردن عبارت regedit بر روی گزینه OK کلیک کنید.

مخفی کردن فایل

پس از باز شدن پنجره رجیستری باید در بخش چپ پنل به دنبال بخش زیر باشید:

HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\Explorer

مطابق تصویر زیر بر روی گزینه Explorer راست کلیک کرده و به ترتیب به بخش New > DWORD (32-bit) Value بروید.

مخفی کردن فایل

نام فایل جدید را NoDrives گذاشته و سپس بر روی آن دوبار کلیک کنید.

مخفی کردن فایل

پس از اینکار پنجره کوچکی با چند گزینه مشاهده می‌شوند. در بخش Base گزینه Decimal را انتخاب کرده و در بخش Value data عدد مطابق با درایوی که قصد مخفی کردن آن را دارید، وارد کنید. جهت پیدا کردن عدد مرتبط با درایوهای مختلف از نموداری که کمی پایین‌تر قرار داده‌ایم استفاده کنید.

مخفی کردن فایل

در نمودار زیر اعداد مربوط به درایوهای مختلف ویندوز قرار داده‌ شده‌اند و مطابق با حرف مربوط به درایو، عدد مختص آن را شناسایی کنید. پس از وارد کردن این عدد در بخش Value data گزینه OK را بزنید. به عنوان مثال ما پس از انتخاب درایو G، عدد 64 را برای آن وارد کردیم.

اگر می‌خواهید دو یا چند درایو را با هم مخفی کنید، اعداد مربوط به آنها را با هم جمع کرده و حاصل آن را در بخش Value data وارد کنید.

مخفی کردن فایل

پس از ریستارت رایانه دیگر درایوهای مد نظر در فایل اکسپلورر دیده نخواهند شد و در مخفی کردن فایل و درایوهای خود موفق شده‌اید. جهت بازگردانی درایو مد نظر خود دوباره وارد بخش ریجستری ویندوز شده و فایل NoDrives را در قسمت زیر پاک کنید:

HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\Explorer

پس از ریستارت رایانه، درایو یا درایوهای مد نظر دوباره نمایش داده می‌شوند.

4- مخفی‌سازی درایوها با Disk Management

اگر ترجیح می‌دهید رجیستری ویندوز خود را برای مخفی کردن فایل و درایوهای خود تغییر ندهید، استفاده از ابزار مدیریت دیسک یکی دیگر از روش‌های در دسترس است. این بخش تمامی درایوهای داخلی و خارجی مرتبط با رایانه را به شما نمایش می‌دهد.

دکمه ویندوز + R را جهت باز شدن منوی Run به صورت همزمان فشار دهید. سپس عبارت diskmgmt.msc را در باکس خالی تایپ کرده و OK را بزنید.

مخفی کردن فایل

حالا در بخش بعدی بر روی درایو مد نظر راست کلیک کرده و گزینه Change Drive Letter and Paths را انتخاب کنید.

مخفی کردن فایل

حالا در پنجره کوچکی که باز می‌شود مطابق تصویر زیر ابتدا درایو مد نظر را انتخاب کرده و سپس گزینه Remove را انتخاب کنید. در نهایت OK را بزنید.

مخفی کردن فایل

سپس اروری مبنی بر اختلال کارکرد برنامه‌های مرتبط با درایوی که قصد حذف آن را دارید در صفحه ظاهر می‌شود. اگر هنوز برای مخفی کردن درایو خود مصمم هستید، Yes را بزنید.

مخفی کردن فایل

این حرف حالا از لیست مدیریت دیسک ویندوز حذف می‌شود. پس از ریستارت ویندوز اکسپلورر دیگر خبری از درایو مربوطه در آن نیست. حتی نتایج مربوط به آن نیز در بخش جست‌وجوی اکسپلورر نمایش داده نمی‌شوند.

مخفی کردن فایل

جهت بازگردانی درایو به حالت عادی، دوباره به بخش مدیریت دیسک ویندوز مراجعه کرده و بخش Change Drive Letter and Paths را باز کنید. حالا باید گزینه add را انتخاب کنید.

مخفی کردن فایل

در بخش بعدی گزینه Assign the following drive letter باید به صورت پیش‌فرض فعال باشد؛‌ با این حال از فعال بودن آن مطمئن شوید. سپس حرف مربوط به درایو مخفی شده را انتخاب کرده و OK را بزنید.

مخفی کردن فایل

جهت مشاهده دوباره درایو باید اکسپلورر ویندوز را ریستارت کنید.

5- مخفی‌سازی پوشه‌ها با نرم افزار جانبی

تمامی روش‌هایی که در بالا جهت مخفی کردن فایل ، پوشه و درایوها به شما آموزش دادیم به نسبت پسوردگذاری امنیت کمتری دارند و هرکس که از نحوه ظاهر کردن دوباره این موارد اطلاع داشته باشد می‌تواند به سادگی آنها را باز کند. بنابراین بهتر است یک رمز عبور نیز برای فایل‌های خاص مد نظر قرار گیرد.

در اینجا به چند برنامه مناسب در این زمینه اشاره خواهیم کرد.

برنامه FileFriend

در این برنامه می‌توانید با استفاده از تب JPK در نوار بالا فایل یا پوشه‌های خود را به صورت یک فایل JPEG مخفی کرده و بر روی آن رمز عبور قرار دهید. علاوه بر این اگر قصد ذخیره و مخفی کردن متن خاصی را دارید، امکان این کار نیز در بخش image directory برنامه فراهم شده است. بدین منظور باید از تب JTX استفاده کنید.

مخفی کردن فایل

از دیگر قابلیت‌های برنامه FileFriend می‌توان به جدا کردن، چسباندن و یا کدگذاری فایل و پوشه‌ها اشاره کرد.

سایت سازنده برنامه

برنامه Secret Disk

این برنامه امکان ساخت یک درایو مجازی را برایتان فراهم می‌کند و می‌توانید این درایو را مخفی کرده و بر روی آن پسورد قرار دهید. علاوه بر این پین کد ورود به خود برنامه لایه امنیتی دیگری برای فایل‌های شما به شمار می‌رود. اگر این بخش ذخیره‌سازی در حالت مخفی نباشد، آن را با حرف خاصی به عنوان یک درایو مجزی در فایل اکسپلورر ویندوز مشاهده خواهید کرد. امکان کپی کردن فایل و پوشه در این بخش وجود دارد و همچنین در برنامه‌های مختلف می‌توان از آن بهره برد. در نهایت اگر قصد مخفی کردن فایل های این بخش را دارید، به برنامه Secret Disk مراجعه کرده و آن را به حالت مخفی درآورید.

مخفی کردن فایل

این برنامه نیازی به فرمت کردن درایو شما ندارد و تغییری در سیستم اعمال نمی‌کند. علاوه بر این خبری از کدگذاری فایل‌ها و پوشه‌ها در Secret Disk نیست، بلکه تنها دسترسی سایر افراد به آنها به کمک رمزعبور یا مخفی‌سازی قطع می‌شود.

نسخه پایه از این برنامه رایگان است و جهت در اختیار داشتن قابلیت‌های خاص نسخه پرو باید 14.95 دلار پول پرداخت کنید. از جمله این قابلیت‌ها می‌توان به امکان ساخت بیش از یک فضای ذخیره‌سازی و انتخاب حرف مربوط به درایو مربوطه اشاره کرد. پسورد این بخش و پین کد ورود به خود برنامه در نسخه Pro قابل تغییر هستند. در نهایت جهت از بین بردن محدودیت دو گیگابایتی برنامه باید حتما نسخه پرو را خریداری کنید.

سایت سازنده برنامه 

برنامه Easy File Locker

این مورد نیز یک ابزار رایگان دیگر است که کاربرد زیادی داشته و برای مخفی کردن فایل و پوشه‌ها و رمزگذاری روی آنها مناسب است. امکان باز کردن، ویرایش، حذف، انتقال، تغییر نام یا کپی کردن مواردی که به کمک Easy File Locker محافظت می‌شوند وجود ندارد. تمامی فایل‌ها و پوشه‌های داخلی نیز تحت محافظت برنامه هستند.

با رفتن به بخش System > Set Password می‌توانید برای برنامه رمز عبوری انتخاب کنید. قرار دادن پسورد برای برنامه اجباری نیست با این حال هر فردی می‌تواند به تنظیمات و موارد مختلف برنامه دسترسی داشته باشد.

مخفی کردن فایل

جهت افزودن پوشه و فایل می‌توانید از دو گزینه Add File و Add folder استفاده کنید. جهت تعیین امکان دسترسی، پاک شدن و قابل رویت بودن هر فایل بر روی آن دوبار کلیک کنید. در نهایت جهت آغاز محافظت از پوشه و فایل‌ها دکمه Start Protection را بزنید. امکان لغو سرویس‌های برنامه با گزینه Stop Protection وجود دارد.

لینک سایت برنامه

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. دستکاری رجیستری کار هر کسی نیست