چشم ساهارا

نمای شگفت انگیز چشم ساهارا در این تصاویر ماهواره ای خودنمایی می‌کند

سازه ریچات که همچنین با نام چشم ساهارا هم شناخته می‌شود، یک ویژگی جغرافیایی در زمین است که در اینجا توجه شما را به تصاویر ماهواره‌ای این ناحیه جلب می‌کنیم.

سازه ریچات، یک ویژگی جغرافیایی منحصر به فرد با قطر 50 کیلومتری در نواحی صحرایی جمهوری موریتانی است.

این ناحیه از صحرای ساهارا، یک ساختار متمرکز داشته و شکل و شمایل آن مشابه با یک پیاز نصف شده است. این ساختار شگفت‌انگیز، برای اولین بار در سال 1965 و توسط ماموریت جمنای 4 (Gemini 4) کشف شد.

اولین فرضیه در مورد علت شکل‌گیری این سازه عجیب و غریب، اصابت یک شهاب‌سنگ بسیار عظیم در میلیون‌ها سال قبل بود. با این حال، هیچ یک از شواهد موجود، وقوع این برخورد در سالیان دور را تایید نمی‌کنند.

در حال حاضر، دانشمندان بر این عقیده هستند که چشم ساهارا بر اثر فرآیندهای فرسایشی در طی میلیون‌ها سال ایجاد شده و چنین پدیده عجیبی را به وجود آورده است. در مرکز چشم ساهارا ، انواع مختلفی از سنگ‌ها وجود دارند که از جمله آنان می‌توان به سنگ آتشفشانی، سنگ آذرین، سنگ کربناتیت و سنگ کیمبرلیت اشاره کرد. ذرات مربوط به این سنگ‌ها، میلیون‌ها سال قبل و در بین دوره‌های پروتروزوئیک و اردویسین تشکیل شده‌اند.

این گونه از سنگ‌ها، غالبا در نقاط مختلف کره زمین یافت می‌شوند. اما نکته جالب اینکه ویژگی جغرافیایی چشم ساهارا ، بیش از بقیه خودنمایی می‌کند. علاوه بر این، دانشمندان دریافته‌اند که برخی از این لایه‌ها، سختی بیشتری را نسبت به بقیه دارند و همین امر، آن‌ها را به شکل برجسته‌تری به نمایش می‌گذارد.

برآورد فعلی کارشناسان از این قرار است که چشم ساهارا ، حدودا 500 الی 600 میلیون سال قبل بر روی زمین ظاهر شد. به طور کلی، سه احتمال مختلف برای علت شکل‌گیری پدیده چشم ساهارا مطرح شده که به قرار زیر است:

  • در فرضیه اول، سازه ریچات به عنوان یک آتشفشان غیر فعال در نظر گرفته شده است.
  • دومین فرضیه، وقوع این ویژگی جغرافیایی را به اصابت یک شهاب‌ سنگ باستانی نسبت می‌دهد.
  • فرضیه سوم که بیشتر از بقیه مورد قبول واقع شده، شکل‌گیری این ویژگی شگفت‌انگیز را به فعالیت‌های فرسایشی مربوط می‌سازد.

در اینجا، مجموعه‌ای از تصاویر ماهواره‌ ای چشم ساهارا قابل مشاهده است:

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*