فرار مالیاتی اپل

فرار مالیاتی اپل پس از انتشار اسناد پارادیس لو رفت؛ انتقال میلیاردها دلار پول نقد به جزیره جرسی

فرار مالیاتی اپل با انتشار اسناد پاردایس (Paradise Papers) لو رفت. این اسناد بیانگر آن است که اپل میلیاردها دلار سرمایه خود را در بیرون از آمریکا نگه داشته است.

با انتشار اسناد پارادایس مشخص شد که کمپانی اپل به عنوان سودآورترین شرکت دنیا برای پرهیز از پرداخت مالیات، ساختار محرمانه‌ای را تشکیل داده و بخش بزرگی از سرمایه خود را در بیرون از آمریکا نگهداری می‌کند. اپل در سال 2013 میلادی با فشارهای زیادی در مورد فعالیت‌های مالیاتی‌اش در مقر اروپایی خود یعنی ایرلند مواجه شده بود و به همین دلیل به دنبال مخفی‌گاه‌های مالیاتی و پرهیز از پرداخت میلیاردها دلار مالیات رفت. اکنون اسناد فاش شده بیانگر فرار مالیاتی اپل بوده و این غول دنیای فناوری، بخش بزرگی از پول نقد خود را به جزیره جرسی در دریای مانش منتقل کرده است.

جزیره جرسی: بهشت فراریان مالیاتی

جزیره جرسی (Jersey) در نزدیکی ساحل نورماندی فرانسه قرار دارد و به بهشت فراریان مالیاتی مشهور شده و حالا اپل نیز حدود 250 میلیارد دلار سرمایه خود را در این مکان پنهان کرده است. این جزیره که به سلطنت بریتانیا وابسته است در می 1945 میلادی از اشغال آلمانی‌ها آزاد شد و حالا حدود 100 هزار نفر جمعیت دارد.

فرار مالیاتی اپل

کمپانی اپل ادعا می‌کند که بزرگترین مالیات دهنده دنیاست و در سه سال اخیر بیش از 35 میلیارد دلار مالیات داده است. آن‌ها معتقدند ساختار جدید مالیاتیشان را در هیچ جای دنیا کاهش نداده‌اند و هیچ یک از فعالیت‌ها یا سرمایه‌گذاری‌های خود را از ایرلند به مکان دیگری منتقل نکرده‌اند. این شرکت بزرگ تا سال 2014 سعی می‌کرد قوانین مالیاتی آمریکا و جمهوری ایرلند را دور بزند. این به اپل امکان می‌داد تا از طریق شرکت‌های زیرمجموعه خود در ایرلند، تمام فروش خود را به بیرون از ایالات متحده آمریکا، که 55 درصد گردش مالی این شرکت را تشکیل می‌دهد، منتقل کند. در واقع شرکت‌های زیر مجموعه اپل در ایرلند در حوزه هیچ دولتی قرار نمی‌گرفتند و به همین دلیل مالیات چندانی پرداخت نمی‌کردند.

این ساختار پرهیز از مالیات اپل باعث شد تا کوپرتینویی‌ها به جای 35 درصد مالیات در آمریکا یا 12.5 درصد مالیات در ایرلند، مالیات بر سود حاصل شده در خارج از آمریکا را تا حد زیادی کاهش دهند و مالیات خارجی این شرکت از 5 درصد سود خارجی‌اش بیشتر نباشد و حتی در برخی سال‌ها به زیر 2 درصد برسد. کمیسیون اروپا اعلام کرده بود که مالیات شرکت های زیرمجموعه اپل در ایرلند در طول یک سال، تنها 5 هزارم درصد بوده است.

فرار مالیاتی اپل

عصبانیت آمریکایی‌ها از فرار مالیاتی اپل

مجلس سنای آمریکا نیز در سال 2013 به موضوع فرار مالیاتی اپل پرداخت اما تیم کوک، مدیرعامل اپل زیر بار نرفت و از شرکت خود دفاع کرد. کارل لوین، سناتور آمریکایی به شدت از کمپانی اپل عصبانی بود و خطاب به تیم کوک گفت:

شما این مرغ تخم طلا را به ایرلند و به سه شرکت منتقل کرده‌اید که در این کشور مالیات نمی‌دهند. این‌ها گل سرسبد شرکت اپل هستند.

با این حال مدیرعامل اپل این ادعا را تکذیب کرد و گفت ما هر مالیاتی که بر عهده‌مان است را تا دلار آخر پرداخت می‌کنیم و به ترفند‌های مالیاتی متکی نیستیم.

فرار مالیاتی اپل در ایرلند باعث تحت فشار قرار گرفتن مدیران این کمپانی شده بود تا این که سرانجام اپل مجبور شد برای فرار از قوانین اتحادیه اروپا با این کشور خداحافظی کند و تحت قوانین جدید به نقل و انتقال مالی تن بدهد. حالا اسناد مالی افشا شده در نیویورک تایمز و بی بی سی تحت عنوان Paradise به ایمیل‌های شرکت حقوقی Appleby اشاره می‌کنند که میلیاردها دلار پول نقد را به جزیره جرسی منتقل کرده است.

فرار مالیاتی اپل

طبق این اسناد منتشر شده، تیم کوک از وکلای خود خواسته بود تا به آپشن‌هایی چون جزیره انگلیسی ویرجین، برمودا، کایمن، مائوریتی، گوئرنسی و جرسی فکر کنند و سرانجام جزیره جرسی به دلیل نرخ مالیاتی صفر درصد به مقری برای فرار مالیاتی اپل تبدیل شد. دو شرکت زیرمجموعه اپل در ایرلند که در جرسی شعبه دارند، بین سال‌های 2015 و 2016 کار انتقال پول‌ها را انجام دادند و در مجموع، 252 میلیارد دلار پول نقد این شرکت که معادل 94 درصد کل پول نقدش بوده به خارج از آمریکا منتقل شده است.

قابل ذکر است که اپل در سال 2017 بیش از 44.7 میلیارد دلار درآمد در خارج از ایالات متحده آمریکا کسب کرده و تنها 1.65 میلیارد دلار مالیات داده است؛ یعنی کمتر از 4 درصد درآمد! اتحادیه اروپا نیز در تلاش بود تا 15 میلیارد دلار مالیات از اپل اخذ کند اما تاکنون موفق به این کار نشده است. البته اسناد پارادایس تنها مختص به فرار مالیاتی اپل نبوده و باشگاه فوتبال اورتون انگلیس و شرکت نایک نیز در معرض اتهام قرار گرفته‌اند.