چند بار حمام کردن در هفته برای بدن لازم است؟

چند بار حمام کردن در هفته برای حفظ سلامت پوست و بدن لازم است؟

حمام کردن یکی از اصلی‌ترین عادات زندگی ماست، اما با وجود بحران‌های مختلف آبی و مشکلات دیگر، دانشمندان چند مرتبه دوش گرفتن در هفته را لازم و ضروری می‌دانند؟

شستن بدن با آب و صابون به صورت مرتب علاوه بر دلایل بهداشتی و سلامتی، در روابط اجتماعی ما نیز تاثیر مهمی دارد و با اینکه قانونی جهانی در مورد تعداد دفعات حمام کردن در هفته و ماه وجود ندارد، بر اساس اطلاعات منتشرشده توسط موسسه آماری یورومانیتور (Euromonitor International)، مردم کشورهایی مانند اسپانیا، آمریکا، هند و مکزیک روزی یک‌ بار دوش می‌گیرند. در برخی مناطق مانند برزیل هم که دما و رطوبت در زمان‌هایی خاص از حد عادی و قابل‌تحمل بیشتر می‌شود، افراد مجبورند که دو یا سه بار در روز حمام کنند.

چند توصیه در مورد حمام کردن

آکادمی پوست شناسی آمریکا (AAD) به پدرها و مادرها توصیه کرده است که اگر کودکان بین 6 تا 11 سال آن‌ها به خاطر بازی کردن و فعالیت‌های مختلف نیازی به حمام کردن ندارند، ترجیحا هفته‌ای یک یا دو بار شستن بدن برای آن‌ها کافی بوده و دلیل اصلیِ اعلام‌شده در این رابطه، نیاز سیستم ایمنی ضعیف کودکان به مقادیر کمی باکتری، ویروس و عفونت برای رشد کردن و قوی‌تر شدن است.

اما پس از سن 12 سالگی سیستم ایمنی قوی‌تر شده و بر اساس اطلاعات AAD، اکثر نوجوانان تا قبل از بالغ شدن، به حمام کردن به ‌صورت روزانه و مرتب عادت می‌کنند. با این حال دانشمندان معتقدند که این مقدار دوش گرفتن لازم نیست.

حمام کردن رطوبت پوست را از بین می‌برد

فرمول شیمیایی صابون به گونه‌ای است که به محض تماس پیدا کردن با مولکول‌های آب، کثیفی و چربی موجود بر روی پوست، پارچه و یا سطح‌های مشابه را جدا کرده و در آب حل می‌کند. از آنجایی که شامپو هم عملکرد مشابهی دارد، در هنگام شستشو با این ماده نوعی چربی خاص با نام سبوم (sebum) از مو جدا شده و به همین خاطر، بسیاری از دانشمندان توصیه می‌کنند که برای حفظ این چربی مفید بهتر است که هر دو یا سه روز یک‌بار از شامپو استفاده شود.

چند بار حمام کردن در هفته برای بدن لازم است؟

با از دست رفتن چربی طبیعی پوست و مو، شستشوی بدن با آب گرم پوست را خشک کرده و بر طبق نظر متخصصی به نام دیوید لفل (David Leffell)، مابقی رطوبت موجود بر روی بدن پس از پایان حمام، از پوست تبخیر شده و ظرف مدت کوتاهی خشکی سطح بدن به بیشترین میزان خود می‌رسد. این پدیده در فصل زمستان که رطوبت هوا کمتر است، شدیدتر بوده و هرچه آب استفاده‌ شده در زیر دوش داغ‌تر باشد، خشکی پوست بیشتر خواهد شد.

توصیه‌هایی برای نگهداری از پوست

لفل به طور کلی پیشنهاد می‌کند که برای حفظ سلامت پوست از مضرات حمام کردن، اول از همه آب استفاده‌شده برای شستشو نباید بیش از حد داغ باشد، مدت‌زمان دو‌ش گرفتن باید کمتر از سی دقیقه باشد و همچنین، استفاده از کرم‌ها مرطوب‌کننده به محض پایان شستشو برای جلوگیری از تبخیر رطوبت پوست، توصیه می‌شود.

از طرف دیگر این متخصص که در دانشگاه پزشکی ییل (Yale School of Medicine) تدریس می‌کند، معتقد است که برای شستشوی بخش‌هایی از بدن مانند زیر بغل و بین پاها که بیشتر از سایر بخش‌ها نیاز به تمیزی دارند، تنها مدت‌زمان سه دقیقه کافی است و برای کاهش ضررهای حمام کردن نیازی به تمرکز بیش ‌از حد بر روی شستن قسمت‌های پاکیزه‌تر بدن نیست.

با این حال، همانطور که اشاره شد قانون دقیقی در مورد تعداد دفعات لازم برای شستشوی بدن وجود ندارد و اگر به تناسب وضعیت آب و هوای محل زندگی و عادات شخصی، حمام کردن به صورت روزانه برای شما لازم است، مهم‌ترین توصیه‌ها برای جلوگیری از آسیب دیدن پوست شامل دوش گرفتن در کمترین زمان ممکن و استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده پس از حمام کردن می‌شوند.