محبوبیت اپل

محبوبیت اپل با محصولات گران قیمت خود در بازار کاهش یافته است!

محبوبیت اپل طی سالیان اخیر کاهش یافته است. به نقل از یک نظرسنجی، اینک آمازون و گوگل نزد مشتریان قابل اعتمادتر بوده و دوست داشتنی‌تر هستند. اما دلیل این نزول قدرت چیست؟ در ادامه ما آن را بررسی خواهیم کرد.

به نظر می‌رسد دیگر عصر طرفداری از اپل به پایان رسیده است. بر اساس یک نظرسنجی که توسط وب‌سایت The Verge با مشارکت شرکت تحقیقاتی Reticle Research انجام گرفته، محبوبیت اپل به طور محسوسی در بین شرکت‌های بزرگی همچون فیس بوک، مایکروسافت، گوگل و آمازون با کاهش همراه بوده است و مصرف کنندگان با شور، شوق و اعتماد کمتری به محصولات آن نگاه می‌کنند. اپل در دو دسته بندی شور و شوق خرید و اعتماد مشتریان پس از شرکت گوگل قرار گرفته است و با فاصله‌ی زیادی در زمینه‌ی واکنش مثبت مشتریان پس از شرکت آمازون قرار دارد.

این نظرسنجی از 28 سپتامبر تا 10 اکتبر از 1520 آمریکایی، بر اساس سرشماری سال 2016 آمریکا صورت گرفته است. یافته‌های این تخقیق نشان می‌دهد اپل در حالی که هنوز هم نیروی تاثیرگذاری در صنعت است، احساس مثبت کمتری را نزد مشتریان دارد و در برخی موارد حتی به صراحت منفی است. وقتی از شرکت داده شدگان در این نظرسنجی خواسته شده که بگویند چقدر از محصولات و خدمات شرکت‌ها لذت می‌برند،‌ اپل در بین 5 شرکت بزرگ تکنولوژی (آمازون، اپل، گوگل، فیس بوک و مایکروسافت) کم‌ترین امتیاز را در بین دو گزینه‌ی «هرچند دوست داشتنی» و «بسیار دوست داشتنی» دریافت کرده است. در میان کسانی که احساسات منفی نسبت به اپل دارند، این شرکت همچنان بهتر از فیس بوک عمل کرده است، اما پایین‌تر از آمازون، گوگل و مایکروسافت قرار می‌گیرد. شصت درصد از پاسخ‌های مرتبط با محصولات و خدمات آمازون «بسیار دوست داشتنی» بوده‌اند، در حالی که این درصد در مورد گوگل و مایکروسافت به ترتیب 55 و 45 درصد است.

شرکت اپل در مورد اینکه آیا پاسخ دهندگان محصولات و سرویس‌های اپل را به دوستان و اعضای خانواده خود پیشنهاد می‌کنند یا خیر نیز پس از گوگل و آمازون که در دو پاسخ «تا حدودی احتمالا» و «احتمالا» آمار 90 درصدی را به نام خود ثبت کرده‌اند قرار دارد. در سمتی دیگر اپل چنین پاسخ مشابهی را در حدود تنها 80 درصد دریافت کرده است. سازنده‌ی آیفون همچنین با 15 درصد دریافت پاسخ «هرگز توصیه نمی‌کنم» از آخر پس از فیس بوک دوم شده است.

محبوبیت اپل

در بخش سوالات احساسی نظیر اعتماد، اپل بار دیگر در میانه‌ی جدول 5 تایی بزرگان فناوری قرار گرفته است. شرکت کنندگان بیشترین رای اعتماد را به آمازون داده‌اند، زیرا آن‌ها حاوی محصولات ارزشمند بیشتری همراه با قیمت ارزان و همچنین سرویس‌های محبوبی نظیر Prime هستند. نکته‌ی جالب اینجاست که شرکت کنندگان در این نظرسنجی حتی به گوگل که از جمع آوری اطلاعات مصرف کنندگان به منظور اهداف تبلیغاتی خود استفاده می‌کند نیز بیشتر از اپل اعتماد دارند.

از اظهار نظرهای بیشتر مصرف کنندگان فعلی اپل باید به مباحث علاقه و تاثیر اجتماعی آن‌ها سخن گفت. در مورد اینکه آیا اپل می‌تواند برای آینده نیز مصرف کنندگان خودش را متقاعد کند، این شرکت در بین پنج کمپانی بزرگ تکنولوژی با کمتر از 40 درصد پاسخ «بسیار زیاد» در رده‌ی آخر قرار دارد و 20 درصد نیز پاسخ «به هیچ وجه» را برگزیده‌اند. وقتی به بخش تاثیرات اجتماعی رجوع می‌کنیم، اپل از فیس بوک و مایکروسافت پیشی گرفته است اما مردم احساس می‌کنند که دو کمپانی گوگل و آمازون «تاثیر بسیار مثبت» بیشتری را در دنیا داشته‌اند.

دلایل افول محبوبیت اپل

بنابراین به رغم موفقیت‌های اپل در حفظ حریم خصوصی مصرف کنندگان، رکورد در درآمد زایی و ارزش گذاری در بازار و همچنین شهرت خاص خود در استفاده از سخت افزارها و طراحی‌های برتر، به نظر می‌رسد محبوبیت اپل و نفوذ آن در زندگی روزمره‌ی مردم تضعیف شده است. در حالی که نه گوگل و نه آمازون هیچگاه نتوانسته‌اند در زمینه‌های کلیدی در دنیای تکنولوژی نظیر کامپیوترهای دسکتاپ گران قیمت، تبلت‌های بالارده و ساعت‌های هوشمند به گرد پای اپل برسند، اما هر دو موفق به کسب محبوبیت بالاتری شده‌اند.

گوگل صاحب محبوب‌ترین جستجوگر، سرویس‌ ایمیل، مرورگر وب، محبوب‌ترین سیستم عامل موبایلی، یک سرویس ویدیویی آنلاین محبوب (یوتیوب) و حالا سازنده‌ی محصولات سخت افزاری مهم از گوشی های هوشمند و لپ تاپ‌ها گرفته تا هدست‌های واقعیت مجازی، اسپیکرها، روترها و هدفون‌ها است. در سمتی دیگر آمازون صاحب یک جادوگر در تجارت الکترونیک بوده و همچنین صاحب یک جایگاه بسیار قوی در بازار اسپیکرهای هوشمند، تبلت های میان رده و کتابخوان‌ها است. آن‌ها همچنین صاحب محصولات محبوبی در زمینه استریم ویدیویی (Prime Video)، گیرنده‌ی دیجیتال (Fire TV) و استریم زنده ویدیویی بازی (Twitch) هستند. شرکت آمازون همچنین با ارسال مستقیم غذاهای تازه درب منزل مشتریانش، توانسته ورود موفقیت آمیزی را به حوزه‌ی خوراکی‌ها داشته باشد. اپل در بسیاری از این بخش‌ها غایب است و تنها در چند مورد حضور دارد.

محبوبیت اپل ،‌گوگل، آمازون و غیره

در تازه‌ترین نظرسنجی برگزار شده توسط CNBC با عنوان «نظرسنجی اقتصادی تمام آمریکا»، مشخص شده که 64 درصد آمریکایی‌ها حداقل صاحب یک محصول اپل هستند؛ شواهدی که نشان می‌دهد اپل در بخش سخت افزاری خود همچنان یکی از شرکت‌های بی‌همتا است. با این حال، واضح است که بیشتر افراد این روزها کمتر از پیش به این برند تجاری کوپرتینویی علاقه‌مند هستند.

سال گذشته اپل جک هدفون را از گوشی های آیفون 7 خود حذف کرد که به طور گسترده‌ای خشم کاربران را به همراه داشت، اما آن‌ها با نگاهی جسورانه سعی برآن داشتند تا آینده‌ی هدفون های بلوتوثی را تضمین کنند. و در حالی که ایرپادز اپل تعجب برانگیز بود، تمامی کاربران اپل اقدام به خریداری آن نکردند. گروه مالی یاهو در گزارشی که ماه آگوست منتشر کرد، عنوان کرد که بیش از 70 درصد از صاحبان بیش از 7 هزار گوشی هوشمند حذف جک 3.5 میلی‌متری هدفون را یکی از دلایل اصلی عدم علاقه‌ی آن‌ها به مهاجرت به آیفون های جدید و پلتفرم آی او اس عنوان کرده‌اند. یاهو در این گزارش خاطرنشان کرد که اپل به منظور جبران قیمت‌های غیرقانونی لوازم جانبی و محصولاتی که به آن‌ها نیازی ندارید یا آن‌ها را نمی‌خواهید، جک هدفون را حذف کرده است.

محبوبیت اپل

طرح پروژه Titan، اتومبیل خودران اپل نیز طی چند سال اخیر با تغییراتی همراه بوده است و به نقل از تحلیلگران خبره بازار آن‌ها تصمیم گرفته‌اند به جای ساخت سخت افزار، یک نرم افزار مخصوص این دسته از اتومبیل های خودمختار را توسعه ببخشند. این شرکت همچنین با عبور از واقعیت مجازی، تصمیم گرفته است تمرکز ویژه‌ی خود را بر خلاف دیگر شرکت‌ها بر روی واقعیت افزوده بگذارد. این درحالیست که تیم کوک مدیرعامل اپل گفته بود تکنولوژی واقعیت افزوده اپل در آینده‌ای نزدیک شکل جدی‌تری به خود خواهد گرفت.

روشن نیست کدام یک از محصولات اپل بتواند بار دیگر به افزایش محبوبیت اپل بی‌انجامد و آن‌ها را بار دیگر در قله‌ی قدرت و محبوبیت قرار دهد. به نظر نمی‌رسد این شرکت قصد داشته باشد نظیر آمازون همراه با گجت های هوشمند خانگی وارد منازل مردم شود، یا اینکه نظیر گوگل علاقه‌ای به ساخت یک پلتفرم هوشمندانه همه جانبه در دنیای مصنوعی داشته باشد. با این حال، ممکن است اپل بیش از هر چیزی به دنبال عرضه‌ی بهترین گوشی هوشمند، تبلت و یا لپ تاپ هستد تا جلوتر از سایر رقبا در ارتباط با عرضه‌ی تکنولوژی‌های روز، در رده‌ی نخست قرار داشته باشند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. همش چرته یکی که تو انگلستانه بم گفت همه دنباله اپلن تو اوروپا

    تبلیغات سامسون ببین تا اینجا هم رسیده!!!!

  2. مشکل اپل عدم درک این واقعیت است که محبوبیت مبتنی بر آماری است که خاستگاهش طبقۀ متوسط به پایین اجتماع است یعنی اکثریت!
    یک سازنده از ابتدای کار بایستی تکلیفش را با خود و دیگران مشخص کند که کدام طبقۀ اجتماعی را هدف قرارداده یعنی میخواهد محصولش در چه رِنج قیمتی باشد.
    لوکس ≠ مردمی
    درست است که اپل از آغاز کار محصولاتی بالارده/بالاقیمت به بازار ارائه کرده ولی این سوء استفاده از آستانۀ تحمّل طبقۀ اجتماعی باعث شد، کارد اپل تا آیفن 7 ببُرد.
    گرچه هنوز در سرخوشی آیفن x است ولی همانطور که قبلاً گفته‌ام این پیک رو به افول است یعنی دقیقاً بالای سرپایینی!
    البته اپل ورشکست نخواهدشد؛ ولی با گرانفروشی بیش‌ازحدّ، آیفن را از یک کالای مردمی به کالای لوکس مبدّل نموده و به‌این‌ترتیب محبوبیت/مردمی بودن‌اش افول کرده.

  3. اپل جان اصلا غصه نخور ، تا دلت بخواد طرفدار 2 اتیشه در ایران داری حتی اگه تمام سرویس های گوشیت هم تحریم کنی و فقط با گوشی بشه پیامک دا ، باز هم اد دل بیرون نمیروی . فقط ارم سیبت رو بزرگتر کن 🙂