هواپیمای فضایی چین

هواپیمای فضایی چین با قابلیت استفاده مجدد در سال 2020 آزمایش خواهد شد

مقامات شرکت علوم و فناوری هوا و فضای چین (CASTC) از آزمایش هواپیمای فضایی چین در سال 2020 خبر دادند که از نوع موشک‌های چند بار مصرف به شمار می‌رود.

سرانجام بعد از مدت‌ها شایعه و گمانه‌زنی پیرامون آزمایشات محرمانه چین بر روی موشک‌ های چند بار مصرف ، مقامات شرکت علوم و فناوری هوا و فضای چین در روز سه شنبه 9 آبان (31 اکتبر) از آزمایش هواپیمای فضایی چین در سال 2020 خبر دادند.

آن‌چه از این بیانیه برداشت می‌شود، این است که تحقیقات سازمان‌های علوم و هوا فضای چین در این زمینه پیشرفت‌های قابل توجهی داشته و احتمالا این نسل از تکنولوژی فضایی جدید، در برنامه‌های آینده نقش پر رنگی را ایفا خواهد کرد. پیش از این، گفته می‌شد که چین در حال آزمایش یک نسل جدید از فضاپیمای فضایی است که اجرای برنامه‌های فضایی را به کلی دچار تغییر و تحول خواهد کرد.

در نگاه اول، شاید اینطور به نظر برسد که هواپیمای فضایی چین ، چندان هم دستاورد مهم و قابل توجهی نیست؛ چرا که در اوایل سال جاری، کمپانی اسپیس ایکس (SpaceX) از آزمایش موفقیت آمیز موشک‌های فالکون 9 (Falcon 9) به عنوان نسل جدیدی از موشک‌های چند باره مصرف خبر داد. اسپیس ایکس ، چندین ماموریت فضایی را تاکنون با موفقیت به اجرا درآورده که از جمله آن‌ها می‌توان به ارسال این دسته از موشک‌ها به ایستگاه فضایی بین‌المللی و همچنین تجهیزات ماهواره‌ای برخی شرکت‌های خصوصی اشاره کرد.

هواپیمایی فضایی چین ، عینا با همین عنوان نام‌گذاری شده و نباید آن را با یک فضاپیمای نسل قدیم اشتباه قلمداد کرد! چن هونگ‌بو (Chen Hongbo) به عنوان یکی از محققان شرکت علوم و فناوری هوا و فضای چین درباره این دستاورد بسیار مهم اظهار کرد:

برخلاف فضاپیماهای نسل قدیم، هواپیمای فضایی چین قادر است همچون یک هواپیما به مقاصد فضایی سفر کند.

همین اختلاف، این دستاورد را از انواع فضاپیماها و راکت‌های فضایی متمایز می‌کند. ظاهرا این هواپیمای فضایی، ماموریت خود را با صعود از یک باند فرودگاهی آغاز کرده و سپس مقادیر بسیاری از شعله‌های آتش حاصل از موتورهای مخصوص را از قسمت انتهایی به بیرون منتشر می‌کند. در این مرحله، هواپیمای فضایی چین در عمل تبدیل به یک راکت فضایی می‌شود تا امکان عبور از مرزهای مداری زمین فراهم شود.

هواپیمای فضایی چین

هنوز اطلاعات چندانی از این هواپیمای فضایی منتشر نشده است. با این حال گفته می‌شود که این هواپیما، توانایی حمل تعدادی سرنشین و همچنین انباری از متعلقات مربوط به سفرهای فضایی را داراست.

فناوری به کار رفته در ساخت این هواپیمای فضایی، امکان تعمیر و عیب‌یابی آن را نیز به حد قابل چشم‌گیری آسوده می‌کند. بدین ترتیب، سازمان فضایی چین، قادر خواهد بود برنامه‌های فضایی آینده خود را به با هزینه بسیار کمتری به اجرا درآورده و با هزینه کمتری این ماموریت‌ها را مجددا تکرار کنند. به واقع می‌توان گفت که این دستاورد جدید، قدرت سازمان فضایی چین در فتح مقاصد مختلف فضایی را افزایش خواهد داد؛ به خصوص در مورد مقاصدی همچون کره ماه و سیاره مریخ!

لیو شیکوان (Liu Shiquan) به عنوان معاون مرکز CASTC در کنفرانس اکتشافات جهانی در فضا اظهار کرد:

در حال حاضر، چن در حال توسعه وسیله نقلیه فضایی جدیدی است که می‌تواند به حالت افقی از سطح زمین برخواسته و در همین حالت مجددا بر زمین بنشیند. ما چندین آزمایش اولیه مربوط به سیستم‌ موتوری و سایر اجزای مهم را با موفقیت پشت سر گذاشته و برای دست‌یابی به اهداف بزرگ‌، بسیار نزدیک هستیم.

چین اولین کشوری نیست که فضاپیمای جدیدی را با قابلیت صعود و فرود به صورت افقی معرفی می‌کند. این ایده اصلی ناسا برای شاتل فضایی خود در سال 1970 بود. اگر چین موفق شود که این هواپیمای فضایی را در سال 2020 به فضا ارسال و مجددا به زمین بازگرداند، اولین کشوری خواهد بود که چنین سیستمی را با موفقیت کامل به آزمایش می‌گذارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. سعید کلاس چندمی عمویی !

  2. یعنی وقتی سقوت کرد میشه باز سره همش کرد باز باش سقوطو تجربه کرد