طرح رجیستری در ترکیه

طرح رجیستری در ترکیه چگونه انجام شد و چه نتایجی به همراه داشت؟

طرح رجیستری در ترکیه از سال 2006 میلادی انجام شده و در مرحله اول اجرای این طرح، ارتباط 14 میلیون دستگاه گوشی موبایل با شبکه اپراتورها قطع شد.

طرح رجیستری تلفن همراه از 28 مهرماه در ایران اجرایی شد. به گفته مسئولان، در فاز اول رجیستری تنها مانیتورینگ شبکه انجام می‌شود و در فاز دوم، چند مدل و برند گوشی موجود در بازار ممنوعه معرفی شده و رسما این طرح پر سر و صدا وارد مرحله عملیاتی خواهد شد.

این طرح تنها مخصوص ما ایرانی‌ها نیست و پیش از این نیز اجرای رجیستری در برخی کشورهای دیگر از جمله کشورهای همسایه برای مقابله با کالاهای قاچاق سابقه داشته است. به عنوان مثال، طرح رجیستری در ترکیه از سال 2006 میلادی یعنی حدود 11 سال پیش آغاز شد. در آغاز اجرای این طرح در کشور همسایه ما، 14 میلیون دستگاه گوشی موبایل در لیست سیاه قرار گرفت و ارتباط آن‌ها با شبکه اپراتوری قطع شد.

قوانین اجرای طرح رجیستری در ترکیه

هم‌اکنون نیز طبق قوانین موجود در ترکیه، تمامی گوشی های تلفن همراه باید در سیستم مخابراتی این کشور ثبت شوند و اگر اقامت یک مسافر در ترکیه بیشتر از 60 روز طول بکشد باید شناسه گوشی خود را در سیستم ثبت کند. این افراد می‌توانند با پرداخت هزینه‌ای معادل 170 تا 190 لیر ترکیه، مالیات گوشی موبایل خود را پرداخت کرده و آن را به ثبت برسانند و یا از فروشگاه‌های ترکیه، یک گوشی جدید خریداری کنند.

در ایران نیز قوانین مشابهی برای طرح رجیستری در نظر گرفته شده و دولت تلاش دارد تا اجرای این طرح، کمترین ضرر را برای مردم و فروشندگان داشته باشد اما فعلا که هنوز مرحله عملیاتی رجیستری آغاز نشده، شاهد اتفاقات خوبی در بازار موبایل نیستیم و تاکنون مسئولان در کنترل بازار موفق عمل نکرده‌اند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*