فضای خالی مرموز در هرم جیزه مصر

باستان شناسان در جستجوی فضای خالی مرموز در هرم جیزه مصر هستند!

اهرام ثلاثه مصر، از اسرارآمیزترین سازه‌های جهان است. اخیرا گروهی از باستان‌شناسان از وجود یک فضای خالی مرموز در هرم جیزه مصر خبر داده‌اند!

محققان با صرف 2 سال مطالعه هرم بزرگ جیزه مصر با استفاده از ذرات بنیادی میون (Muon)، به وقایع عجیبی در مورد این سازه باستانی دست یابند. میون‌ها می‌توانند با نفوذ در عمق سنگ، حفره‌ها و اتاق‌های پنهان در دل یک سازه را مشخص کنند. فیزیکدانان با استفاده از این ذرات، به وجود یک فضای خالی مرموز در هرم جیزه مصر پی بردند! هنوز هیچ‌کس از ماهیت واقعی این فضای خالی اطلاعی ندارد، برخی از باستان‌شناسان معتقدند که وجود این فضای خالی مرموز در هرم جیزه مصر ، نشان از شکل ساختاری نحصر به فرد این سازه دارد. اما در این میان، برخی دیگر از محققان معتقدند که فضای خالی مذکور، در واقع اتاقکی مخفی در دل این هرم است.

با وجود اینکه نزدیک به 4500 سال از زمان ساخت هرم جیزه می‌گذرد، هنوز بسیاری از حقایق مربوط به آن، در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. از نحوه ساخت این سازه عظیم گرفته تا پی بردن به وجود فضای خالی مرموز در هرم جیزه مصر !

گروهی از دانشمندان طی بیانیه‌ای جدید یک کشف بزرگ و بسیار مهم در مورد هرم جیزه مصر خبر دادند. محققان می‌گویند که یک فضای خالی مرموز در هرم جیزه مصر وجود دارد و هنوز از ماهیت واقعی آن اطلاعاتی در دست نیست.

همچنین یک گروه از فیزیکدانان، با بهره‌گیری از اشعه‌های کیهانی توانستند به عمق میلیون‌ها کیلوگرم از سنگ‌های هرم جیزه نفوذ کرده و محدوده این فضای خالی در هرم را مشخص کنند. این گروه از فیزیکدانان دریافتند که در قلب هرم جیزه، یک فضای خالی به طور 30 متر، تقریبا در قسمت بالای گالری بزرگ (Grand Gallery) قرار دارد. این گذرگاه، همان محلی است که به مقبره فرعون خوفو منتهی می‌شود.

مهدی طیوبی (Mehdi Tayoubi) به عنوان رهبر این تیم تحقیقاتی اظهار کرد:

این فضای خالی، در داخل این سازه باستانی پنهان شده است. بدون استفاده از این روش جدید، امکان دسترسی و کشف آن وجود نداشت.

تاکنون، افراد مختلف تونل‌های بسیاری را حفر کرده تا به اتاقک‌های مخفی در دل اهرام برسند. اما تا جایی که ما اطلاع داریم، هیچ‌کسی موفق نشده به این ناحیه دسترسی پیدا کند. در واقع، هرگز تصور نمی‌شد که یک فضای خالی در این اندازه، در بالای گالری بزرگ واقع شده باشد.

فضای خالی مرموز در هرم جیزه مصر

طیوبی و همکارانش می‌گویند که آن‌ها 99.9999 درصد اطمینان دارند که این فضای خالی بزرگ در دل هرم جیزه قرار دارد. علاوه بر این، بسیاری از کارشناسان معتقدند که اکتشاف فضای مذکور، به علت شکستگی سنگ‌های داخلی و یا اشتباهات محاسباتی رخ نداده و این فضای مرموز در هرم جیزه مصر ، به عمد ایجاد شده است!

مارک لنر (Mark Lehner) باستان‌شناس مشهور در انجمن تحقیقات مصر باستان (Ancient Egypt Research Association)، با این نتایج موافق است. او در کمیته‌ مشاوره‌ای این ماموریت در مصر مشغول به کار بود و بر روند تحقیقات باستان‌شناسان نظارت می‌کرد. وی در رابطه با یافته‌های باستان‌شناسان می‌گوید:

کشف شواهد مربوط به این فضای خالی واقعیت داشته و نتیجه تلاش دانشمندان، به حقیقت این ماجرا اشاره دارد.

نحوه بررسی یک هرم به کمک اشعه‌های کیهانی

فضای خالی مرموز در هرم جیزه مصر

هرم‌ها، اشیای بسیار عجیبی هستند که مطالعه آنان، چالش‌های بسیاری را پیش روی باستان‌شناسان قرار می‌دهد. هنوز بحث و گمانه‌زنی در مورد نحوه ساخت این سازه‌ها ادامه دارد و کشف اسرار آن، پیچیدگی‌های خاص خود را دارد؛ چرا که بدون حفاری و یا انفجار، نمی‌توان به اسرار باستانی آنان پی برد.

هانی هلال (Hany Helal) به عنوان یکی دیگر از اعضای این تیم تحقیقاتی درباره کشف فضای خالی مرموز در هرم جیزه مصر اظهار کرد:

در گذشته، پرده‌برداری از این اسرار بسیار ساده‌تر از امروز بود. تنها کافی بود که خود را به عنوان یک دانشمند معرفی کنید. پس از آن، اجازه داشتید که درب‌های بسته را از جای درآورده و به محتویات پشت آن دسترسی پیدا کنید. اما اکنون دیگر جایی برای آزمون و خطا باقی نمانده و هیچ دانشمندی نمی‌تواند به روش‌های قدیمی، به اکتشافات باستانی بپردازد.

هرم خوفو یک مورد بسیار دشوار و منحصر به فرد است. این بنای 6.5 میلیون تنی، نزدیک به 140 متر ارتفاع دارد و از آن به عنوان بزرگ‌ترین و باستانی‌ترین بنای مصری یاد می‌شود. مطالعه و بررسی این سازه باستانی، به شیوه‌های سنتی غیرممکن است؛ زیرا اهرام ثلاثه از میراث ارزشمند مصریان به شمار می‌رود.

ساخت اهرام مصر ، با دقت بسیاری انجام گرفته و تونل‌هایی بزرگ و اتاقک‌های عمیقی در آن تعبیه شده است که از مهم‌ترین آنان می‌توان به گالری بزرگ اشاره کرد. هرم بزرگ جیزه، از نظر باورهای عمومی یک هرم کلاسیک است. اما در واقع باید آن را به عنوان یک ناهنجاری در سرزمین‌های مصر نام‌گذاری کرد؛ چرا که هنوز مشخص نیست که اهرام ثلاثه با چه هدفی ساخته شده بودند. از این گذشته، هیچ پادشاه دیگری بعد از خوفو، این عمل را تکرار نکرده است.

با این وجود، این گروه از محققان متوجه شدند که یک تکنولوژی غیرمخرب ذرات با نام میوگرافی، می‌تواند برای بررسی ساختارهای داخلی هرم خوفو مورد استفاده قرار گیرد.

فضای خالی مرموز در هرم جیزه مصر

میون‌ها، ذراتی با حرکت بسیار سریع هستند و به طور مداوم از آسمان فرو می‌ریزند. این ذرات همزمان با انتشار اشعه‌های کیهانی از ابرنواخترها، ستاره‌های نوترونی و سیاهچاله‌ها ایجاد شده و در مسیر رسیدن به زمین، مولکول‌های هوا را خنک می‌کنند.

این فرآیند، یک مجموعه از ذرات را ایجاد می‌کند که میون‌ها نیز در میان آن قرار دارند و در هر دقیقه، هزاران عدد از آن‌ها از میان بدن انسان عبور می‌کند.

میون‌ها بدون تردید از اتمسفر و هوا عبور می‌کنند، ولی شرایط در هنگام برخورد این ذرات با سنگ‌ها تا حد بسیاری متفاوت است. بنابراین، در طی این ماموریت دانشمندان از تجهیزاتی در داخل هرم استفاده کردند که فضای خالی را همچون نقاطی روشن نمایش می‌دهد.

فضای خالی مرموز در هرم جیزه مصر

در فضای داخلی هرم بزرگ، تنها 1 درصد از میون‌ها به داخل اتاقک‌ها می‌رسند. این همان دلیلی است که محققان را به 2 سال مطالعه مداوم واداشت تا بتوانند به اندازه کافی، به جمع‌آوری داده‌ها بپردازند. در نهایت، دانشمندان موفق به کشف فضای خالی مرموز در هرم جیزه مصر شدند که هنوز ماهیت آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

علت وجود این فضای خالی مرموز در هرم جیزه مصر چیست؟

فضای خالی مرموز در هرم جیزه مصر

هنوز جزئیات بسیاری از این فضای خالی باقی مانده که باستان‌شناسان سعی دارند به حقیقت آن پی ببرند. از جمله آن‌ها می‌توان به ارتفاع دقیق و زاویه آن نسبت هرم اشاره کرد. به همین دلیل، این گروه از محققان هنوز نمی‌دانند که قرار است این فضای خالی را با چه کلمه‌ای نام‌گذاری کنند.

در حال حاضر، به نظر می‌آید که دسترسی به این فضای خالی غیرممکن باشد. بنابراین، مطالعات آینده قرار است که شکل هندسی آن را با روش‌هایی غیرمخرب مشخص سازد.

یکی از راهکارهای پیشنهادی این است که یک سوراخ کوچک را از میان دیواره‌های هرم، به بخش داخلی این فضای خالی ایجاد و با قرار دادن یک ربات اکتشافی کوچک، از نمای داخلی آن عکس و فیلم‌برداری کنند.

برخی از دانشمندان حاضر در این ماموریت، معتقدند که با کشف این فضای خالی مرموز در هرم جیزه مصر ، نباید انتظار یافته‌های دیگری از قبیل مومیایی‌‌، گنجینه‌های باستانی یا … را داشت. پدر فرعون خوفو، پایه‌گذار بنای اهرام بود. ولی این بر همگان واضح است که در دوره فرعون خوفو بود که بزرگ‌ترین هرم تاریخ احداث شد.

در داخل هرم خوفو، ساختارهای دیگری نیز وحود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به سقف‌های اضافه و فضای بالای اتاق پادشاه در قسمت مرکزی هرم اشاره کرد. دانشمندان بر این باورند که سازندگان این هرم، برای ساخت این بخش‌ها یک مهندسی دیگر را اندیشیده‌اند که از خطر سقوط هرم جلوگیری کرده است. این خطر، به دلیل جرم بسیار بالای هرم و سازه‌های داخلی، آن را تهدید می‌کرد.

برخی دیگر از دانشمندان، بر این باورند که تعبیه فضای خالی مرموز در هرم جیزه ، همچون یک سقف سنگی قرار است که از جذابیت‌های بخش زیرین آن (گالری  بزرگ) محافظت کند. این بدان معناست که با جستجو در این ناحیه، هیچ خبری از گنجینه‌های باستانی و یا مومیایی‌های کشف نشده نخواهد بود.

این گروه از محققان، 2 سال به طور مداوم بر روی این اهرام مطالعه کرده‌اند و هنوز مشخص نیست که این ماموریت چه مقدار هزینه‌بردار بوده است.ولی بنابر گزارشات منتشر شده، هزینه هنگفتی برای این اکتشاف صرف شده و همین امر، مخالفت تعداد دیگری از دانشمندان را در پی داشته است.

مارک لنر (Mark Lehner) به عنوان یکی از باستان‌شناسان آمریکایی در این باره گفت:

سال‌ها پیش متوجه شدم که برای شناسایی بهتر اهرام مصر، باید به آنان پشت کنم! به منظور رسیدن به درک صحیح از این سازه‌های باستانی، باید اقتصاد مردمان مصر باستان، وضعیت تغذیه آن‌ها و عواملی از این قبیل را زیر ذره‌بین قرار داد.

او بر این باور است که کشف این فضای خالی مرموز در هرم جیزه مصر ، یک اکتشاف بسیار عجیب و غریب نیست! در واقع این یافته‌ها، اهرام مصر را به عنوان یک اثر تاریخی مورد بررسی قرار نمی‌دهد. کسب اطلاعات دقیق پیرامون این اثر، نیازمند تحقیقات باستان‌شناسی سنتی و نسبتا ارزان بوده و به کارگیری تکنولوژی ذرات، چندان قابل توجیه نیست.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. شواهد زیادی وجود داره که ثابت میکنه اهرام جیزه رو انسانهای عادی بدون دخالت یک تکنولوژی پیشرفته نساختن حتی تصور انتقال سنگ هایی به اون عظمت برای بشر امروزی هم سخته چه برسه به انسانهای اون دوره که بدوی بودن. من فکر میکنم هدف ساخت اهرام مصر چیزی فراتر از مقبره پادشاهان اون دوران بوده و تصور من اینه که اجساد مومیایی بعد ها پس از ساخت اهرام جیزه در اهرام گذاشته شدن.
    همچنین اهرام می تونستن به عنوان یک نیروگاه جهت تولید اشعه ماکرو ویوی مورد استفاده قرار بگیرن.
    فکر نمیکنم حتی اگر چیز منحصر به فردی در اون اتاقک یافت بشه مردم عادی ازش با خبر بشن .
    ممنون برای اطلاعات خوبتون

  2. فقط دمتون گرم رفتید اونجا واقعیت رو بهمون بگید.

  3. اونجا مرکز کنترل فراماسونیه یعنی ابلیسک بزرگ دنیا از اونجا کنترل میشه