خدمات پس از فروش خودروهای چینی

خدمات پس از فروش خودروهای چینی و شرکت‌هایی که حقوق خریداران را رعایت نمی‌کنند

خدمات پس از فروش خودروهای چینی به یکی از مشکلات خریداران این خودروها تبدیل شده و شرکت‌های عرضه کننده این محصولات، حقوق مصرف کنندگان را در این باره رعایت نمی‌کنند.

علیرضا نیک آیین، رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو به مشکلات خریداران خودروهای چینی در بازار ایران اشاره کرد و گفت تکلیف این خریداران اصلا مشخص نیست. به گفته نیک آیین، خدمات پس از فروش خودروهای چینی خیلی ناقص است و شرکت‌های عرضه کننده، حقوق مصرف کنندگان را در این باره رعایت نمی‌کنند. وی در ادامه بیان کرد:

سهم قطعه‌سازان داخلی در خودروهای چینی صفر درصد است و افزایش هزینه‌ها باعث می‌شود تولید قطعات چینی برای قطعه ساز داخلی مقرون‌به ‌صرفه نباشد. بازار خودروی کشورمان هر روزه با مانور خودروهای متنوع چینی مواجه است اما متاسفانه شرکت‌هایی که این خودروها را وارد می‌کنند اقدامی برای رعایت حقوق مصرف کننده و ارائه خدمات پس از فروش مناسب انجام نمی‌دهند. بنابراین خریداران خودروهای چینی برای تعمیر خودرو درگیر گارانتی شده و بعد از کلی دردسر می‌تواند تنها به صورت ناقص اتومبیل خود را تعمیر کنند.

خدمات پس از فروش خودروهای چینی موجب سردرگرمی خریداران شده است

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو همچنین افزود پس از دوره گارانتی، تکلیف خریداران خودروهای چینی در بازار معلوم نیست و حتی در این مورد هماهنگی‌های لازم برای آموزش تعمیرکاران کشور نیز انجام نشده است. از طرفی خود شرکت واردکننده و عرضه کننده خودروی چینی نیز در حوزه خدمات پس از فروش ضعیف عمل می‌کند. وزارت صنعت، معدن و تجارت باید برای حل این مشکل، کمیته ویژه‌ای را تشکیل داده و این موضوع را بررسی کند. در حال حاضر شاهد هستیم که روز به روز سهم خودروسازان چینی در بازار کشورمان افزایش پیدا می‌کند و هیچ اقدامی در جهت رعایت حقوق مصرف کنندگان صورت نمی‌گیرد. تعداد تعمیرگاه‌های کشورمان نیز در مقایسه با حجم خودروهای چینی بسیار اندک است.

خدمات پس از فروش خودروهای چینی

در همین زمینه، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد که داخلی سازی خودروهای چینی در سال 1397 باید به 40 درصد برسد و اگر میزان تولید داخلی قطعات این خودروها امسال به 30 درصد و سال بعد به 40 درصد نرسد، مشمول پرداخت تعرفه خودروی کامل خواهند شد. در حال حاضر تعرفه واردات خودروهای چینی در صورت داخلی سازی کمتر از 20 درصد قطعات، معادل خودروی کامل است.

یکی از فعالان صنعت قطعه کشورمان می‌گوید خودروسازان چینی معمولا تمایلی برای داخلی سازی محصولاتشان در ایران ندارند. آن‌ها با زیرکی خاصی هر سال در پلتفرم‌های خود تغییر ایجاد می‌کنند تا از نظر تیراژ، صرفه اقتصادی برای تولیدکننده نداشته باشد. یعنی کاری می‌کنند قطعات مشابه هم نباشند تا قطعه سازان داخلی نتوانند قطعات مختلف را تولید کنند. به همین دلیل شرکت های داخلی نمی‌توانند قطعات را داخلی سازی کرد و خودروهای چینی تقریبا به صورت CKD وارد کشور می‌شوند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. من پرشه ماکانمو بردم معین خودرو واسه سرویس روغنو فیلتر ۱ ساعتو نیم طول کشید!!!!! اخه این چه وعضشه ۱۳۰۰ پوله سرویس شد ۲۰۰ انعام دادم این همه هم الاف شدیم

  2. تولیدو مصرف دو مقوله جدان

  3. من برلیانس 230 سری اولی رو دو ساله سوارم و خدایش هیچ مشکلی نداشتم و البته بعضی ضعف ها در پشتیبانی خودرو هست ولی نسبت به خودروهای هم قیمت دیگه بسیار با کیفیت تر و بی دردسرتر و کم مصرف تر هست و واقعا راضی هستم
    کاش حداقل بجای انتخاب تصویری از برلیانس هرچند 330 از خودروهای بی خدماتی مثل بی وای دی یا لندمارک و یا سابرینا و از این دست خودرو ها میذاشتین

  4. حقوق مصرف کننده رو به خوبی رعایت می کنند

    بعد از 4000 هزار تا کارکرد ما ماشین H230 رو بردیم گارانتی و کاملا بررسی کردند. مهندس اونجا می گفت این خودروهای برلیانس (که شما عکسش رو روی محتوا قرار دادین) کم دردسر ترین محصول پارس خودرو بوده و کمترین مورد برای ارجاع به گارانتی رو داشته

    محصولات برلیانس 2 برابر بیشتر از کلیه محصولات هم قیمت مصل ساندرو کیفیت دارند

    بهترین موتور و بهترین گیربکس رو دارند

    کم مصرف ترین خودروهای مونتاژی کشور هستند و اصطحلاک کمی دارند

    حرف های ایشان کاملا خلاف واقع هست

    معلوم نیست طرف وارد کننده بنز هستش، یا تولید کننده قطعات ضعیف ایرانی برای شرکت های سایپا و ایران خودرو!