گشتاور مغناطیسی ماده و پادماده

جهان نباید وجود داشته باشد؛ ادعای عجیب دانشمندان با اندازه گیری گشتاور مغناطیسی ماده و پادماده!

جهان نباید وجود داشته باشد؛ گروهی از دانشمندان با اندازه‌گیری دقیق گشتاور مغناطیسی ماده و پادماده این ادعای عجیبی را مطرح کرده‌اند!

این ادعا در نوع خود بسیار عجیب است. در شرایط آزمایشگاهی و با صرف مدت‌ها تحقیق و بررسی بر روی پاد پروتون‌ها، دانشمندان مسئله «موجودیت جهان» را به زیر سوال برده‌اند!

ولی واقعیت امر این است که ما این مقاله‌ را برای شما نوشته‌ایم و شما در حال خواندن آن هستید! این نشان می‌دهد که ما در دنیا حضور داریم و جهان نیز موجودیت دارد. با این تفاسیر، به نظر می‌رسد که درک فعلی ما از فیزیک حاکم بر دنیا، در برخی موارد دچار اشتباه شده است.

جهانی را تجسم کنید که نبردی حماسی بین ماده و پادماده وجود دارد. این جنگ بزرگ، دقیقا بعد از انفجار بزرگ (Big Bang) و در حدود 13.82 میلیارد سال پیش آغاز شد. ظاهرا، «ماده» پیروز این جنگ بود؛ چرا که کهکشان‌ها، ستارگان، سیارات، من، شما، حیوانات و … همگی در دنیا وجود داریم! اما مهم‌ترین مسئله در فیزیک دنیای امروز این است که: ماده چگونه توانست بر پادماده پیروز شود؟!

دانشمندان پیش‌بینی می‌کنند که مقادیری مساوی از ماده و پادماده در جهان اولیه وجود داشته است. اما اگر چنین بود، تمامی این مقادیر می‌بایست همدیگر را نابود می‌کردند. ولی واقعیت چیز دیگری را نشان می‌دهد و آن چیزی نیست جز: پیروزی اسرارآمیز ماده بر ماده! حال دانشمندان سعی دارند با اندازه‌گیری گشتاور مغناطیسی ماده و پادماده ، به بررسی این معمای عجیب و غریب بپردازند.

در میان فیزیکدانان عصر مدرن، یک نظریه جدی مطرح است که کلیه ذرات موجود در جهان را همراه با یک دوقلوی پادماده با عدد کوانتومی کاملا یکسان تشریح می‌کند. پروتون‌ در مقابل پادپروتون، الکترون در مقابل پوزیترون، نوترینو در برابر پادنوترینو و الی آخر! به واقع ذرات بدن من و شما نیز در این دسته‌بندی جای می‌گیرد و این مفهوم، هیچ استثنایی در پهنه گیتی ندارد. ولی به منظور موجودیت داشتن دنیا، می‌بایست حداقل یکی از این اعداد کوانتومی بین ماده و پادماده با همدیگر متفاوت باشد تا در نهایت بتوان علت پیروزی ماده بر پادماده را تشریح کرد؛ در غیر این صورت، جهان نباید وجود داشته باشد!

فیزیکدانان سرن (CERN)، اخیرا موفق شده‌اند که گشتاور مغناطیسی پادپروتون را با دقت بسیار بالایی اندازه‌گیری کنند. این گروه از فیزیکدانان، با استفاده از سخت‌افزاری تحت عنوان «آزمایش عدم تقارن باریون-پادباریون» (BASE)، گشتاور مغناطیسی پروتون و پادپروتون را به طور دقیق اندازه‌گیری کردند تا حتی کوچک‌ترین اختلاف بین آنان نیز مشخص شود.

با این حال، نتایج آزمایش فیزیکدانان نشان می‌دهد که گشتاور مغناطیسی پروتون‌ها و پادپروتون‌ها کاملا با همدیگر برابر است. در حقیقت، اندازه‌گیری گشتاور مغناطیسی پادپروتون‌ها، با دقت بسیار بالاتری نسبت به پروتون‌ها انجام گرفته و نتیجه آن، دانشمندان را با معمایی پیچیده مواجه کرده است!

گشتاور مغناطیسی ماده و پادماده

کریستین اسمورا (Christian Smorra) به عنوان یکی از فیزیکدانان مطرح، بیانیه جدیدی را منتشر کرد که به شرح زیر است:

برای نخستین بار، فیزیکدانان موفق شده‌اند که با دقت بیشتری پادماده را در محاسبات خود اندازه‌گیری کنند. این یک پیشرفت خارق‌العاده در آزمایش کند کننده‌های سرن است.

مشاهده و اندازه‌گیری پادماده امری بسیار پیچیده است. پادماده‌ها در برخورد با ماده، خنثی می‌شوند. به همین دلیل، اندازه‌گیری و مشاهده آنان حتی در آزمایشگاه نیز کار ساده‌ای نیست. بنابراین به منظور جلوگیری از برخورد ماده و پادماده، فیزیکدانان تله‌های مغناطیسی را در حالت خلأ ایجاد کردند که پادپروتون‌ها را در حالت قرنطینه قرار می‌دهد.

تمرکز اصلی فیزیکدانان این مرکز، توسعه هرچه بیشتر و پیچیده‌تر این تله‌های مغناطیسی است. با این کار، احتمال برخورد پادماده و ماده به کمترین میزان خود می‌رسد و عمر پادماده‌ها افزایش خواهد یافت. در طول سال‌های اخیر، فیزیکدانان توانسته‌اند عمر پادماده‌ها را بیشتر و بیشتر کنند.

در این مطالعه جدید، محققان توانستند با استفاده از این تله‌های خنک کننده، پادپروتون‌ها را تا 405 روز نگهداری کنند. در این مدت‌ زمان، آن‌ها یک میدان مغناطیسی دیگر را نیز بر روی آن اعمال کردند تا مجموعه را به جهش کوانتومی در چرخش ذرات وادار کنند. با این کار، امکان محاسبه گشتاور مغناطیسی ماده و پادماده با دقت بسیار بالاتری فراهم شد.

بر اساس نتایج این مطالعه، پروتون‌ها و پادپروتون‌ها به ترتیب دارای گشتاور مغناطیسی مثبت 2.7928473509 میکرونیوتون و منفی 2.792847344142 بودند. نتایج این محاسبه، به شکل چشم‌گیری با همدیگر نزدیک بوده و اختلاف جزئی آنان، در واقع خطای آزمایشگاهی است. در نتیجه، اگر گشتاور مغناطیسی پروتون‌ها و پادپروتون‌ها هیچ تفاوتی با هم نداشته باشد، موجودیت جهان و هرآنچه در آن می‌شناسیم، به زیر سوال می‌رود!

کریستین اسمورا درباره این اکتشاف بی‌سابقه گفت:

تمامی محاسبات ما، از وجود یک تقارن کاملا دقیق بین ماده و پادماده حکایت دارد. با یکسان بودن گشتاور مغناطیسی ماده و پادماده باید گفت: دنیا نباید وجود داشته باشد! عدم تقارن باید در قسمتی از این آزمایش وجود داشته باشد، ولی اکتشاف آن به سادگی امکان‌پذیر نیست.

هدف فعلی دانشمندان، این است که روش‌های جذب درات پادماده را بهبود بخشیده و دقت تجهیزات خود را افزایش دهند. باید دید که آیا در محاسبات آینده، دلیلی منطقی برای این پارادوکس عجیب به دست خواهد آمد یا خیر. اگر چنین نباشد، فیزیکدانان می‌بایست این تفاوت را در جای دیگری جستجو کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

13 دیدگاه

  1. الله و اکبر ، الله و اصغر
    یعنی خداوند با این سرعت خارقالعاده و سر سام آور بین جنبه وجود داشتن و وجود نداشت سر جای خود در نوسان است. به قول هاوکینگ بزرگ اگر بخش مرئی کیهان را به یک شتاب دهنده بزرگ تبدیل نمائیم، باز هم به چنیین سرعت و نوسانی دست نخواهیم یافت. کاش امروز زنده بود و این کشف به گوشش می رسید. آنگاه روی صندلی روانش سر تعظیم را به سوی صفحه رایانه اش فرود می آورد و کلمات زیر را با اشاره فشار دکمه تایپ می کرد : I love God and all his games, specialy his holy and high frequency .

    من خداوند و همه بازی هایش را دوست دارم بخصوص فرکانس مقدس و بالایش.
    آیا خداوند متعال علارغم بزرگی لایتنهای و اکبر بودن، بینهایت کوچک و اصغر هم می باشد ؟ که ما و ره روان راه حق در ژفنای وادی های ۷ گانه هم پا جای پایش بگذاریم و در طلب معرفت عشق به استغنا برسیم و سپس با حیرت به نیستی فقر و فنا خیره شویم و در یابیم که آن بزرگوار میلی به سمت فقیران و مسکینان ندارد و بیشتر به ثروت و توان انسان علاقه مند تر است.

  2. با سلام به همگی
    من بجای ماده و پاد ماده ، دو مختصات چهار بعدی هم ارز و همسان را پیشنهاد میدهم. این دو چهار گان عبارتند از : مکان-زمان و بیمکانی-بیزمانی: در قالب حروف : x,y,z,t و ‘x’,y’,z’,t . طول مکانی و زمانی توسط پلانک محاسبه شده اند و طول بیمکانی و بیزمانی برابر و هم سان و هم ارز آن می باشند. تفاوت این است که این دو قلو ها دارای دو جنبه گوهری متضاد از یک گوهر واحد می باشند و در حین رسیدن به همدیگر، همدیگر را نابود نمی کنند بلکه با هم و درهم به رقص و نوسان می افتند و آنهم با سرعت ۱۰ بتوان ۴۳ بار در ثانیه. این کشف که میتوان آنرا بزرگترین کشف اعصار نامید از معکوس کردن زمان پلانک حاصل می شود که خود ماکس پلانک و انشتاین و حتی فیزیکدانان جوانتر بنیانگذار مکانیک کوانتمی و امواج از این راز مطلع نشده بودند و بعد از آنان هم تاکنون به فکر و فهم و عقل و خیال و وهم هیچ اندیشمندی نرسیده است و از این طریق این کشف را به خوانندگان گرامی ایرانی می رسانم و تکیه می نمائیم که کشف ایرانی است و ریشه در سرزمین غرب ندارد گرچه این حقیر در حال حاظر در غرب زنگی میکنم.

  3. سلام دوستان درسته جهان وجودنداره ن اینکه مانباشیم ببینیدچطوری بگم متوجه بشید.قبلأ یادتونه یک سری کارت های کوچیک چسبیده به هم بود واکثرأ نقش فوتبالیست هابود وقتی اون کارت هارو ورق میزدیم نقاشی حرکت میکرد واخرش گل میزد؟دقیقأما همچین چیزی هستیم درحین اینکه زمین وتوپ وبازیکنی وجودنداره ولی توزمین باتوپ بازیکن میره وگل میزنه این چیزیه ک ما واطراف ماست فقط ب صورت سه بعدی یک نقاشی سه بعدی دیدین فکرمیکنید اون شئی نقاشی شده جرم داره و اون فضارو اشغال کرده ولی درحقیقت هیچ شئی وفضایی وجودنداره وخطای دیدهست حالا اون کارت های فوتبالی رو درنظرداشته باشید و نقاشی هارو سه بعدی کنید چه اتفاقی میفته هم تو فضاهم توزمان هستن وحرکت میکنن ولی درواقعأ وجود خارجی ندارن دقیقأ ماهم همین هستیم و دراصل ماهیت داریم ولی ن بشکلی ک تصورمیشه وبعد پایان دنیا وروزقیامت ماهیت اصلی مامشخص میشه و بعدواقعی رو درک میکنیم بخاطراینه شدیم اشرف مخلوقات ازهمه چیزبالاترشدیم درحالی که وجودنداریم وجودهم داریم یعنی خداشاهکارکرده اگه وجود داشتیم خب جن وفرشتگان و هزارتاچیز دیگه ام وجوددارن چراماازهمه بالاتریم؟نگیدبخاطر قدرت اختیار وتفکر چرا که جن هم قدرت اختیاروتفکرداره مثل شیطان که بافکراشتباهش رانده شدو قدرت اختیار داشت اگر قدرت اختیار نداشت پس اختیاریم برای مخالفت نداشت وجن که قدرت تفکرشون فرای ماست وقدرتی بیشترازمادارن قدرت تفکردارن خوب وبدوتشخیص میدن براهمین مثل ماسوال وجواب دارن ببینید هرجورفکرکنید انسان فقط قدرت اختیارتفکر نداره و انسان پیچیدگی داره موجوداتم دارن ولی این دلیل بالاتربودن مانیست دلیلش شاهکارخداست ک توفکرمانمیگنجه الان به زمان شک کردن که وجودنداره و واقعأچندوقت دیگه اثبات میشه وجودنداره وجود داشت پس خداهم باید مبدأداشت ومقصد داشت حال هرچقدرهم که این اندازه طولانی بود یعنی یکجایی بلخره باید بوجودمیامدویکجاتمام میشدولی خدازاده نشده بوده و هست وخواهدبود وزوال نداره توقرانم چندجااشاره کرده روز قیامت دست خداست اگریک روزهم مانده باشد به قیامت چنان یک روزرابلندمیکنیم که بر انان منظورش ماهستیم هزاران سال بگذرد این دقیقأ اشاره ب نبودزمان داره و یک روز وهزاران سال میکنه ن اینکه یک روز کش بده بلکه داستان تولدو مرگ رو بیشترمیکنه خلقت کش میده هرچند نسل بیشتر بره جلو فکرمیکنیم زمان بجلورفته درصورتی ک زمان ثابت ونسل تغییرکرده پس براحتی میشه زمان رو فهمیدتوهمی بیش نیست و وقتی زمان نباشه تغریبأ مکان معنایه واقعی شوازدست میده من باسالهاکار روقران اینومیگم وقران فقط حروف اعداد تفسیر متنش نیست هزاران روش کدگشایی داره.حالاشایدبخندید ولی بحق قران انقد عمر داشته باشید که اثبات بشه وجودی ک ماهستیم ومیبینیم اونی نیس ک فکرمیکنید یاحق

  4. **ید الله فوق ایدیهم**

    ** و لا یحیطون بشی من علمه الا بما شاء**

    **اگر خداوند زمین و آسمان را نگه ندارد پس از او هیچ کس نمی تواند آنها را نگه دارد**

    آری این خداوند متعال است که جهان را از زوال و نابودی نگه داشته است وگرنه در چشم به هم زدنی باید جهان نابود بشه و چیزی وجود نداشته باشه ولی این نیرو و قدرت الهی است که جهان را نگه داشته است و دانشمندان هرگز نمی توانند به آن پی ببرند زیرا خداوند متعال در قرآن فرموده : به چیزی از دانش او احاطه نمی یابند مگر آن اندازه که او بخواهد…

  5. آلان چی شد ما هستیم یا نیستیم
    بقول یارو فکر میکنم، پس هستم

  6. به نظر من همون حرفی میرسیم که انسان قاط زده… اینقدر تحقیق میکنه و به ریز مسایل متمرکز شده که اصل ماجرا از دستش رفته به این نتیجه رسیده همه چیز توهمه…

  7. کم کم داره اشعار مولانا برام ثابت میشه. مولانا هم گفته همه چی یک توهم هست

  8. جهانی که ما درش هستیم فقط یک تصور است. هیچ چیزی وجود ندارد و فقط تصورات هسنند

  9. 1جهان ماده + 1جهان پادماده = 2جهان موازی
    نتیجه علمی این آزمایش: (واقعیت وجودی جهان-پادماده) را در کنار (واقعیت وجودی جهان-ماده) به اثبات میرساند؛ نه اینکه جهان-ماده را نفی کند!
    ابهام: دلیل این (کج-فهمی/نمایش کج-فهمی) چیست؟!
    وقتی دو چیز/مفهوم متضاد، باهم هستند، پس هردو هستند؛ دلیلی ندارد منکر وجودشان شویم [صرفاً به این بهانه که باهم، همتوان اند]
    اگر تو نمیتوانی قطبین (مثبت/منفی) آهنربا را طوری نگهداری که 2نیروی دافعه متضادشان، خنثا (=0) شود، این ناتوانیت چه ربطی به ناممکن بودنش دارد؟
    قدرت لایزال الهی از این جلوه ها بسیار دارد:
    – مثل برابری دو کفّه ترازو در حالت همسنگی
    – مثل همزمانیِ (روز/شب) در بین-الطلوعین
    – مثل هم-مکانیِ (راست/ چپ) و (بالا/پایین) از نگاه بیرونی
    – مثل یکسانی زوایا ( °0 = °180) و …
    گر نگهدار من آن است که من می‌دانم
    شیشه را در بغل سنگ نگه می‌دارد

    • شما متوجه منظور دانشمندان نشدی . منظور اونا اینه که براساس قوانین شناخته شده فیزیک تمام ماده وپادماده بابرخورد بایکدیگر درلحظات اولیه جهان باید یکدیگر رو نابود کرده باشن. پس چون الان ما وجود داریم نتیجه این هست که درک ما از جهان کامل نیست