سکونتگاه مداری ماه به زودی به دور قمر زمین خواهد چرخید

سکونتگاه مداری ماه به زودی به دور قمر زمین خواهد چرخید + ویدیو

سکونتگاه مداری ماه طرحی است که با افزایش علاقه کشورهای قدرتمند جهان برای کاوش قمر زمین، تا چند سال آینده امکان سکونت انسان بر روی ماه را فراهم می‌کند.

تصمیمات جدید دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، مبنی بر متمرکز کردن منابع ناسا (NASA) برای سکونت در ماه و اظهارات ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت هوافضای اسپیس ایکس (SpaceX) در رابطه با استفاده از سیستم حمل و نقل بین سیاره‌ای (ITS) برای ساختن پایگاهی در قمر زمین، همگی از گسترش پروژه‌ها و ماموریت‌های مختلف برای ارسال دوباره انسان به ماه خبر می‌دهند.

در همین رابطه، شرکت هوافضای بیگلو (Bigelow Aerospace) و کمپانی ULA در روزهای گذشته اعلام کردن که برای ساخت سکونتگاه مداری ماه با قابلیت تغییر حجم، همکاری خواهند کرد و تا پایان سال 2022 این ایستگاه را به فضا پرتاب می‌کنند.

به طور دقیق‌تر می‌توان گفت که شرکت بیگلو برای پروژه ساخت سکونتگاه مداری ماه دو ماژول قابل انبساط B330 را طراحی خواهد کرد و ULA هم وظیفه ساخت یک موشک ولکان 562 (Vulcan 562) برای حمل این ماژول‌ها به مدار نزدیک زمین را بر عهده خواهد داشت؛ لازم به ذکر است که هرکدام از ماژول‌های B330 حدودا به میزان یک سوم ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) حجم دارند.

در ادامه شما را به دیدن یکی از انیمیشن‌های شبیه‌سازی شده درباره‌ی پروژه مشترک بیگلو و ULA دعوت می‌کنیم:

به طور کلی مراحل انجام پروژه ساخت سکونتگاه مداری ماه به این صورت است که پس از پرتاب موشک ولکان و قرار دادن یکی از ماژول‌های B330 در مدار نزدیک زمین، کمپانی بیگلو این تجهیزات را برای مدت مشخصی در مدار سیاره ما مورد آزمایش قرار خواهد داد و وسایل مختلفی را به آن اضافه خواهد کرد.

پس از مطمئنن شدن از عملکرد درست ماژول ارسالی، محموله دیگری حاوی 35 تن سوخت مخصوص به B330 رسانده خواهد شد و این ماژول به سمت مقصد اصلی‌اش، یعنی ماه حرکت خواهد کرد. رابرت بیگلو (Robert Bigelow)، مدیرعامل شرکت هوافضای بیگلو، از کار کردن با کمپانی ULA ابراز خوشحالی کرده است و در این رابطه می‌گوید که ساخت سکونتگاه مداری ماه، قدمی ابتدایی برای ارسال انسان به مریخ و ایجاد تمدن بر روی سیاره سرخ است.

او در ادامه می‌گوید که این پروژه پتانسیل زیادی برای خدمت‌رسانی به برنامه‌های فضایی ناسا و به طور کلی کشور آمریکا، برای کاوش مجدد ماه را دارد و از آنجایی‌ که برآوردها از امکان ارسال سکونتگاه مداری ماه به سمت قمر زمین، تا سال 2022 خبر می‌دهند، آژانس‌های فضایی مختلف می‌توانند در کمترین زمان ممکن و با هزینه‌ای به صرفه، از تجهیزات قرار گرفته در مدار ماه استفاده کنند.

البته همانطور که اشاره شد، کشورهای دیگری مانند روسیه و چین هم علاوه بر آمریکا برنامه‌هایی برای ارسال فضانورد به ماه دارند؛ این دو کشور از امکان انجام اقدامات مشترک به منظور کاوش قمر زمین و بخش‌های دیگر کیهان خبر داده‌اند. از طرف دیگر ایالات متحده و روسیه به تازگی صحبت‌هایی را در مورد ساخت ایستگاه فضایی ماه و انجام پروژه مشترک «گذرگاه اعماق فضا» (Deep Space Gateway) مطرح کرده‌اند.

همچنین، سازمان ملی فضایی چین (CNSA) و آژانس فضایی اروپا (ESA) اعلام کرده‌اند که به احتمال قوی تا سال 2020 پایگاهی در قمر زمین به نام «دهکده ماه» (moon village) با همکاری این دو آژانس ساخته می‌شود؛ در این رابطه، ویدیویی در مورد پروژه دهکده ماه و برنامه‌های ESA برای سکونت بر روی این جرم آسمانی تهیه شده است:

پال ای ویسندال (Pal A. Hvistendahl)، یکی از مدیران آژانس فضایی اروپا، می‌گوید که کشور چین برنامه‌های مشخصی برای کاوش ماه دارد و از طرف دیگر، با تغییر شرایط به نسبت مسابقه فضایی دهه 60 میلادی، انجام پروژه‌هایی همانند ساخت سکونتگاه بر روی ماه و ارسال فضانورد به مریخ، نیازمند همکاری در سطح بین المللی است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. خدا عاقبتا ما را به خیر کند