صنعت خودروسازی استرالیا

صنعت خودروسازی استرالیا با تعطیل شدن کارخانه‌ها به پایان خط رسید

صنعت خودروسازی استرالیا با تعطیلی کارخانه های هولدن جنرال موتورز، فورد و تویوتا به پایان عمر خود رسید. در این مطلب قصد داریم به بررسی علل و پیامدهای این اتفاق بپردازیم.

از مدتی پیش، کارخانه های خودروسازی در کشور استرالیا یکی پس از دیگری تولید خود را متوقف کرده و تعطیل شدند. در اواسط مهرماه، پس از کارخانه فورد نوبت به تویوتا رسید تا پس از 54 سال تولید خودرو در استرالیا به تولید خود در این کشور پایان دهد. کارخانه تویوتا در آلتونای استرالیا بسته شد و بیش از 3 هزار نفر از کارکنان فعلی و سابق این کارخانه به همراه مسئولان، قطعه‌سازان و نمایندگی‌های فروش مراسمی را برای اختتامیه تولید برگزار کردند. رئیس تویوتا استرالیا در این مراسم اظهار کرد که تویوتا خودروساز برتر استرالیا بوده و خودروهای تولیدی آن نه تنها در استرالیا بلکه در سراسر جهان با کیفیت و اطمینان بالا شناخته می‌شدند. تویوتای استرالیا این محصولات را به مناطق دیگر از جمله خاورمیانه نیز صادر می‌کرد.

صنعت خودروسازی استرالیا

تویوتا در مجموع 3 میلیون و 541 هزار و 115 دستگاه خودرو را در این کارخانه تولید کرده بود و آخرین محصولاتی که از این خط تولید خارج شد، مدل‌های کمری و آریون بودند که با فروش بیش از 2.15 میلیون دستگاه در استرالیا به عنوان محبوب‌ترین محصولات تویوتا در این کشور محسوب می‌شدند.

صنعت خودروسازی استرالیا

چند روز پیش نیز اتفاق بزرگ و تلخ دیگری برای صنعت خودروی استرالیا افتاد و کارخانه هولدن، کارخانه استرالیایی جنرال موتورز، آخرین خودروی خود را در این کشور تولید کرد و برای همیشه تعطیل شد. به این ترتیب هولدن استرالیا پس از 69 سال تولید به روزهای غم‌انگیز خود رسید. خودروی VFII کومودور ردلاین آخرین خودرویی بود که در این خط تولید ساخته شد و قرار است در یک مکان مخصوص نگهداری شود. هولدن از سال 1948 میلادی تاکنون به تولید خودرو در استرالیا مشغول بوده و البته با توجه به این که از سال 1856 میلادی در کار زین سازی فعالیت می‌کرده، ادعا می‌کند دومین کمپانی قدیمی در صنعت حمل و نقل دنیاست. در طول این سال‌ها، کمپانی هولدن در مجموع 675 میلیون و 687 هزار و 7 دستگاه خودرو را تولید کرده و افراد بسیاری در کارخانه آن مشغول به کار بودند. این شرکت با وجود پایان دادن به تولید خودرو،‌ حدود هزار نفر شامل تیم‌های مهندسی و طراحی را استخدام خواهد کرد.

صنعت خودروسازی استرالیا

از بین رفتن هزاران فرصت شغلی با تعطیلی کارخانه های خودروسازی

با تعطیلی این کارخانه‌ها، هزاران فرصت شغلی در شرکت‌های خودروسازی و قطعه‌سازی از دست رفته که این موضوع به شدت موجب نگرانی مسئولان استرالیایی شده است. طبق آمار به دست آمده، حدود 50 هزار کارگر در نتیجه تعطیل شدن این کارخانه، بی‌کار شده‌اند و البته تعدادی از آن‌ها توانستند شغل جدیدی برای خود دست و پا کنند. جان کامیلو، دبیر کل اتحادیه کارگران بخش تولید جنوب استرالیا عنوان کرد افرادی که شغل خود را در صنعت خودروسازی استرالیا از دست داده‌اند احتمالا در بخش‌های دفاعی، معدنی و هوافضا مشغول به کار می‌شوند. گفته شده که استرالیا قصد دارد بودجه نظامی خود را تا سال 2022 به 23.5 میلیارد دلار افزایش دهد و تعدادی خودروی نظامی و زیردریایی تولید کرده و در جنوب این کشور مستقر کند.

با پایان تولید هولدن، عملا صنعت خودروسازی استرالیا نابود شد. مالکوم ترنبول، نخست وزیر استرالیا در این باره می‌گوید:

تعطیل شدن کارخانه هولدن در استرالیا روز بسیار ناراحت‌کننده‌ای برای کارگران و همه شهروندان استرالیا است چرا که همه مردم استرالیا از هولدن خاطره دارند.

صنعت خودروسازی استرالیا

کمتر کسی باور می‌کرد که صنعت خودروسازی استرالیا به این زودی‌ها به پایان عمر خود برسد. در واقع وضعیت فناوری و صنعت در این کشور به شکلی نبود که بتوان چنین چیزی را در مورد آن تصور کرد. اما این اتفاق در سال 2017 میلادی رخ داد و صنعت خودروسازی استرالیا با بیش از 9 دهه سابقه به پایان خط رسید. به گفته کارشناسان، نوع نگرش استرالیایی‌ها به صنعت خودرو و نداشتن مزیت نسبی در این صنعت موجب شده تا استرالیا به پایان راه خودروسازی برسد.

صنعت خودروسازی استرالیا بیشتر بر پایه حضور مستقیم و غیر مستقیم شرکت‌های بزرگ خودروسازی دنیا بنا نهاده شده بود و در طول این همه سال، خیلی تلاش جدی برای تولید خودرو به صورت درون‌زا انجام نگرفته بود. با به وجود آمدن قطب‌های خودروسازی در سایر نقاط جهان، روز به روز شرایط برای تولید خودرو در این کشور سخت‌تر و غیر اقتصادی‌تر شد و مجموع این عوامل دست به دست هم دادند تا کارخانه‌های بزرگ خودروسازی در استرالیا از جمله فورد، تویوتا و جنرال موتورز تولید خود را متوقف کنند.

صنعت خودروسازی استرالیا

دلایل مرگ صنعت خودروسازی استرالیا

زمزمه‌های مرگ صنعت خودروسازی استرالیا از سال 2015 به گوش می‌رسید. کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند که این صنعت با عمر بیش از 9 دهه در استرالیا به زودی به پایان خود خواهد رسید و حالا با گذشت 2 سال، این اتفاق سخت و باورنکردنی برای استرالیایی‌ها به واقعیت پیوست. موضوع تجارت آزاد با کشورهای همسایه و برخی کشورهای دیگر بیشترین آسیب را به شرکت‌های خودروسازی در استرالیا رساند. سرازیر شدن محصولات ارزان قیمت با کیفیت بالاتر باعث شد تا تنوع خودروها در این کشور افزایش پیدا کند. این محصولات در کشورهایی تولید می‌شدند که دستمزد کارگران به مراتب پایین‌تر از استرالیا بود و همین موضوع بر روی قیمت نهایی تاثیر می‌گذاشت.

در سال 2005 قرارداد تجارت آزاد میان تایلند و استرالیا بسته شد و طی آن خودروهایی در کلاس مشابه با محصولات داخلی و 5 تا 15 درصد ارزان‌تر از آن محصولات وارد بازار استرالیا شد. اکنون بیش از 20 درصد خودروهای وارداتی استرالیا از تایلند است و 30 درصد خودروها نیز از ژاپن وارد این کشور می‌شود. به این ترتیب خودروسازان استرالیایی ضربه مهلکی از این تجارت آزاد خوردند و مجبور شدند میدان را به رقبای خارجی خود واگذار کنند.

صنعت خودروسازی استرالیا

مشتریان استرالیایی هم به خودروهای وارداتی اقبال بیشتری نشان دادند و کاهش تقاضای داخلی به یکی از بزرگ‌ترین عوامل مرگ صنعت خودروسازی استرالیا تبدیل شد. همچنین مردم این کشور و جزیره‌هایش خیلی ثروتمند نیستند و رکود اقتصادی بر زندگی مردم تاثیر گذاشته و خرید و فروش خودروهای دست دوم رونق بیشتری پیدا کرده است.

احتمالا از این به بعد مردم استرالیا تنها مجبورند خودروهای وارداتی را بخرند؛ خودروهایی که بیشتر آن‌ها از کشورهای ژاپن، چین، هند، تایلند و کره به سرزمین کانگوروها صادر می‌شوند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. یادش به خیر ۲۰۰۷ بود کمری ساخت استرالیامو خریدم

  2. تولید مایه اشتغال می باشد

  3. کاش ما هم مزیت مسافت تولیدو نداشتیم

  4. *نداشتن مزیت نسبی در این صنعت موجب شده تا استرالیا به پایان راه خودروسازی برسد

    ایران و خودرو و سایپا کلا مزیت هستن

    *مردم استرالیا تنها مجبورند خودروهای وارداتی را بخرند

    یعنی میشه ایران هم یه روزی همین طوری بشه