افزایش قیمت موبایل

4 دلیل افزایش قیمت موبایل در بازار ایران؛ گران شدن گوشی ارتباطی به رجیستری ندارد!

گران شدن گوشی ارتباطی به طرح رجیستری ندارد؛ این خبر را افشین اکبری، نایب رئیس کمیته تخصصی تلفن همراه کشور با برشمردن 4 دلیل افزایش قیمت موبایل در بازار ایران اعلام کرده است.

در حالی که از چند روز پیش طرح رجیستری با مانیتورینگ شبکه تلفن همراه شروع شد،‌ شاهد افزایش قیمت موبایل در بازار ایران بودیم. البته به گفته مسئولان، عملا هنوز رجیستری عملیاتی نشده که بخواهد بر روی قیمت موبایل اثرگذار باشد و علاوه بر شوک ناشی از اجرای رجیستری، دلایل دیگری وجود دارد که موجب گران شدن گوشی های تلفن همراه شده است.

افشین اکبری، نایب رئیس کمیته تخصصی تلفن همراه کشور در این مورد بیان کرد که قیمت گوشی های موبایل در نتیجه 4 دلیل افزایش پیدا کرده که این دلایل با آغاز اجرای رجیستری همزمان شده و به همین دلیل همه تصور می‌کنند تغییر قیمت پیش آمده به دلیل اجرای این طرح اتفاق افتاده است.

افزایش قیمت موبایل

طرح رجیستری فعلا موجب تغییر قیمت موبایل نشده است

به گفته اکبری، افزایش اخیر قیمت‌ها در بازار موبایل ناشی از قطع تخصیص ارز مبادله‌ای برای واردات موبایل، بی ثباتی در مرز کردستان، افزایش نرخ ارز و پیچیده شدن روال ترخیص واردات قانونی از گمرک بوده و طرح رجیستری تغییری در قیمت‌ها ایجاده نکرده است.

رئیس اتحادیه تلفن همراه مشهد همچنین عنوان کرد که قرار است طرح رجیستری گوشی در مرحله اول روی حداکثر 3 مدل گوشی از 250 مدل گوشی موجود در بازار اجرا شود و پیش از غیر مجاز اعلام شدن این مدل‌ها نیز 3 تا 7 روز مهلت داده می‌شود تا هر کسی که این گوشی‌ها را خریداری کرده فعال کند و به مشکل برنخورد. بنابراین عمده این بحث متوجه اصناف خواهد بود نه مشتریان. وی در ادامه افزود:

پس از اجرای طرح رجیستری با توجه به عوارض گمرکی 5 درصدی، ارزش افزوده 9 درصدی و مالیات علی الحساب 4 درصدی که از وارد کننده اخذ می‌شود، شاید تا 20 درصد افزایش قیمت ایجاد شود.

تشریح دلایل افزایش قیمت موبایل در روزهای اخیر

افشین اکبری در ادامه به تشریح دلایل افزایش قیمت موبایل در روزهای اخیر پرداخت. او می‌گوید از اواخر شهریورماه، ارز مبادله‌ای روی کالای قانونی موبایل حذف شده و تفاوت نرخ ارز مبادله‌ای و ارز آزاد 20 درصد بوده که به واردات قانونی تحمیل شده است. به این ترتیب در شرایطی که با آغاز رجیستری باید شرایط واردات قانونی گوشی های تلفن همراه تسهیل می‌شد، ارز مبادله‌ای واردات قانونی در بدترین شرایط حذف شده است.

به گفته نایب رئیس کمیته تخصصی تلفن همراه کشور، دومین علت تغییر قیمت‌ها ناامنی در منطقه کردستان است. حدود 30 تا 40 درصد قاچاق گوشی به کشورمان از مرز امارات و حدود 70 درصد از مرز بانه انجام می‌شود و به دلیل بسته شدن مبادلات در مرز کردستان، تامین کالا در بازار سخت‌تر شده است.

علاوه بر این‌ها، در هفته‌های اخیر نرخ دلار نیز با افزایش مواجه شده است و پیچیده شدن شرایط ترخیص کالا از گمرک به عنوان چهارمین دلیل سخت شدن تهیه کالا در بازار مطرح می‌شود. در حال حاضر ترخیص گوشی های موبایل از گمرک 25 روز طول می‌کشد چون برای جلوگیری از بروز فساد، سیستم گمرک با اعمال تغییراتی پیشرفته‌تر از قبل شده و به سیستم شناسه کالا مجهز شده است. همچنین سیستم شناسه کالا در گمرک نیز سه روز در هفته قطع است و مشکلات به وجود آمده در کنار اعمال مانیتورینگ‌های بیشتر در گمرک موجب می‌شود پروسه ترخیص کالا زمان‌برتر از قبل شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

7 دیدگاه

  1. دلیل افزایش قیمت نان و خوراکی ها و برق و گاز و آب و ماشین و وسایل خانه و… هم اجرای هدفمندی یارانه ها و برداشتن سوبسیت نبود 🙂
    کلا هرچیزی که در این مملکت گرون میشه دلیلش خود ملت هستن و عوامل دیگه هیچ تاثیری ندارن 🙂
    مسئولا هم دارن به بهترین نحو وظیفه شونو انجام میدن 😉

  2. با این قسمتش که گوشی اصل دستمون میاد مشکلی ندارم که هیچ دمشونم گرم … ولی افزایش قیمتو دیگه دارن اشتباه میزنن 😐

  3. خاک تو سرشون کنم.حداقل میخواید گرون کنید دیگه چرت و پرت تحویل مردم ندید.وزیر ارتباطات یه چیزی میگه یه نفر دیگه یه چیزه دیگه.اقتصاد که نیس دزدخونس

  4. از همون اول به این طرح بد بین بودم

  5. خدایا پس کی میخواد اقتصاد ما ازاد بشه تا هر چی باند بازی و رانت خواری تموم بشه.

  6. حالم داره بهم می خوره از این دروغ ها ومزخرف گویی ها، خدایا دست هر چی خائن و مزدوره از این مرزوبوم کوتاه کن، امین. ممنون از سایت خوبتون

  7. دلایل قانع کننده نبود!
    چون 1- کسانی هستند که مستقیماً از کشور سازنده وارد میکنند
    2- اینکه گمرک در هفته فقط 3 روز کار؟ میکنه چه ربطی به ما داره؟ شاید یکی دلش بخواد هفته ای فقط 1 روز کار کنه، آیا مصرف-کننده بایست جور این تبانی برای گرانی را بکشد؟