سرعت کامپیوتر های قدیمی

سرعت کامپیوتر های قدیمی در طول زمان کاهش پیدا می‌کند؛ آیا این احساس درستی است؟

کاربران تصور می‌کنند سرعت کامپیوتر های قدیمی و دیگر دستگاه‌ها در طول زمان کاهش پیدا کرده و نیاز به خرید محصولی جدید دارند. اما آیا واقعا این موضوع درست است؟

تصورات غلط و تئوری‌های توطئه، از موضوعات مهم در این رابطه هستند. چندی پیش برخی منابع مدعی کاهش عمدی سرعت آیفون های قدیمی اپل با عرضه دستگاه‌های جدیدتر شدند. ولی هیچ مدرکی معتبری مبنی بر انجام عمدی این کار توسط سازندگان مختلف با عرضه آپدیت‌های نرم افزاری یا معرفی محصولات جدیدتر وجود ندارد.

معمولا سرعت قطعات کامپیوتری در طول زمان کاهش پیدا نکرده و در عوض، دلایل دیگری وجود دارد که به واسطه آنها کاربران تصور می‌کنند تلفن های هوشمند، تبلت ها و رایانه های شخصی کند شده‌اند. هرچند، خبر خوب این است که همیشه راهی برای افزایش سرعت دستگاه وجود دارد.

سرعت کامپیوتر های قدیمی

ظرفیت محدود حافظه رم، به کاهش سرعت کامپیوتر های قدیمی منتهی می‌شود

با ارائه آپدیت‌های جدید، اپلیکیشن ها بزرگ‌تر از همیشه شده و امکانات متعددی به آنها اضافه می‌شود. علاوه بر این، پلتفرم‌ها و سیستم عامل های مختلف نیز به صورت دوره‌ای، به‌روز شده و با تغییرات عمده‌ای همراه می‌شوند.

تمام این موارد به انجام محاسبات بیشتر و قدرت بالاتر نسبت به زمانی که برای اولین بار دستگاه خود را خریداری کرده بودید، نیاز دارند. اپلیکیشن های جدید نه‌تنها نیازمند سرعت بالاتر هستند، بلکه فضای داخلی بیشتری را نیز اشغال می‌کنند.

رم یا حافظه قابل دسترس تصادفی (RAM) در دستگاه‌های مختلف محدود است. حافظه رم را می‌توان معادل یک تخت وایت‌برد در نظر گرفت؛ سریع و راحت، اما محدود در ظرفیت. محتوای رم هربار با خاموش شدن سیستم پاک می‌شود. با پر شدن رم، سرعت نیز کاهش پیدا می‌کند. این مورد به خوبی در کامپیوتر های قدیمی، با شنیده شدن صدای بلند هاردهای مکانیکی احساس می‌شود. فلش مموری‌ها نسبت به هارد دیسک‌های مغناطیسی، سریع‌تر و آرام‌تر هستند؛ اما باز هم سرعت آنها پایین‌تر از حافظه‌های رم است.

سرعت کامپیوتر های قدیمی

برخی طراحان برای افزایش سرعت اجرای اپلیکیشن ها، یک نسخه کپی از آنها را در حافظه رم ذخیره می‌کنند تا در صورت استفاده دوباره، اپلیکیشن با سرعت بالاتری اجرا شود. به عنوان مثال، شاید مرورگرها اطلاعات مربوط به تب‌های در حال اجرا را در حافظه رم کپی کنند؛ در حالی که هنگام استفاده از آنها تنها یک تب فعال بوده و پیش روی کاربران قرار دارد.

این روش که با مفهوم ذخیره کردن اطلاعات در حافظه کش شناخته می‌شود، به اجرای سریع‌تر همه‌چیز تا زمانی که حافظه رم پر نشود، کمک می‌کند. برای اینکه چنین کاری تاثیرگذار باشد، میزان فضایی که به هر اپلیکیشن اختصاص پیدا می‌کند، باید به دقت توسط اپلیکیشن و سیستم عامل مدیریت شود.

متاسفانه برخی توسعه‌دهندگان توجه کافی به این موضوع نداشته و نه‌تنها اپلیکیشن آنها کندتر اجرا می‌شود، بلکه از عملکرد مناسب سیستم نیز جلوگیری می‌کنند.

سرعت کامپیوتر های قدیمی

یکی دیگر از مواردی که به کاهش سرعت کامپیوتر های قدیمی و دیگر دستگاه‌ها منتهی می‌شود، وجود اپلیکیشن های از پیش‌ نصب‌شده همچون نوار ابزار مرورگرهای مختلف است که با استفاده از منابع سیستم، سرعت را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

نرم افزارهای اضافی، سرعت کامپیوتر های قدیمی و محصولات مختلف را با روش‌های مختلف همچون پر کردن حافظه داخلی، استفاده از حافظه رم و درگیر کردن پردازنده در پس‌زمینه سیستم، بدون آن‌که متوجه شوید، کاهش می‌دهند. در نتیجه تمامی این موارد، منابع کمتری در دسترس سیستم بوده و کاربران با کندی سرعت مواجه خواهند شد.

شاید بتوان یکی از دلایلی که با استفاده از گزینه‌هایی همچون بازگشت به تنظیمات کارخانه در تلفن های هوشمند، سرعت دستگاه همانند گذشته افزایش پیدا می‌کند را حذف شدن اپلیکیشن ها و سرویس‌های اضافی و افزایش منابع در دسترس برای مدیریت اطلاعات عنوان کرد. البته یک احتمال دیگر نیز وجود دارد و آن، درگیر کردن منابع توسط بدافزارها، ویروس‌ها یا برنامه‌های مخرب است.

راه حل چیست؟

از آنجایی که دستگاه‌های جدیدتر، به سخت افزار به‌روزتر و قدرتمندتر تجهیز می‌شوند، عملا امکان افزایش سرعت کامپیوتر های قدیمی و رساندن سطح آنها به محصولات امروزی وجود ندارد. با این حال، شاید حذف اپلیکیشن های غیر ضروری، کمترین کار ممکن باشد. هرچند در برخی موارد، بهترین کار تهیه نسخه پشتیبان از تمام اطلاعات و سپس نصب مجدد سیستم عامل و نصب نرم افزارهایی است که واقعا به آنها نیاز دارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. این مشکل اندرویده
    ما ازین مشکلا نداریم