ترفند‌های تعمیر گوشی که به هیچ وجه نباید در خانه انجام شوند

ترفند‌های تعمیر گوشی که به هیچ وجه نباید در خانه انجام شوند

کاربران معمولا پس از بروز مشکلات مختلف برای محصولات خود سعی در برطرف کردن آن در خانه دارند. اما برخی از ترفندهای مربوط به تعمیر گوشی تنها باید توسط متخصصین پیگیری شوند.

پس از رخ دادن مشکلات مختلف در تلفن‌های همراه، دو راه پیش روی کاربران وجود دارد؛ بردن گوشی نزد تعمیرکاران تخصصی و پرداخت هزینه جهت رفع مشکل و یا تعمیر گوشی در خانه و به کمک اینترنت. البته این موضوع در شرایطی است که خبری از گارانتی تعمیر برای گوشی نباشد. در این مقاله به بررسی همین موضوعات خواهیم پرداخت.

باگ‌های نرم‌افزاری

رفع مشکلات نرم‌افزاری به نسبت سایر ایرادات آسان‌تر است و کاربران عملا سر و کاری با لوازم و قطعات سخت‌افزاری ندارند. با این حال نمی‌توان مطمئن بود که تمامی مشکلات نرم‌افزاری را می‌توان به سادگی رفع کرد. مشکلات پیش آمده توسط اپلیکیشن‌ها معمولا با پاک کردن و یا نصب دوباره آنها برطرف می‌شوند. بدین وسیله دیتای مخرب از حافظه پاک می‌شود و مشکل کاربران به احتمال زیاد حل خواهد شد.

از طرفی اگر شاهد کاهش سرعت کلی سیستم و رابط کاربری گوشی خود هستید، باید روش‌های دیگری را جهت حل این مشکل امتحان کنید؛ در این باره مقالات زیادی در فضای اینترنت منتشر شده‌اند و مطمئنا مطالعه و استفاده از آنها می‌تواند تا حد زیادی به شما کمک کند. از آنجایی که قادر به ارتقاء حافظه رم و پردازنده نیستیم، خالی کردن حافظه داخلی دستگاه بهترین راهکار ممکن است. نصب آپدیت‌های جدید نرم‌افزاری نیز راهکار دیگری است که این روزها باید به آن توجه کرد، هرچند اکثر شرکت‌ها نصب آنها را در سیستم‌عامل تا حدی اجباری کرده‌اند و کمتر کاربری از نسخه جدید سیستم‌عامل گوشی خود عقب می‌ماند.

تعمیر گوشی

تاثیرگذار‌ترین و کامل‌ترین روش جهت حل مشکلات نرم‌افزاری گوشی‌ها، ریست فکتوری یا همان بازگردانی به تنظیمات کارخانه است. بدین ترتیب تمامی دیتای سیستمی و خصوصی کاربر و حتی شماره مخاطبین از گوشی حذف می‌شوند و شروعی تازه خواهید داشت. ریست فکتوری محصولات کار آنچنان سختی نیست اما حتما قبل از آن از دیتای خصوصی خود نظیر تصاویر، ویدیو‌ها، شماره مخاطبین، آهنگ‌ها و … فایل پشتیبان تهیه کنید.

در سیستم‌عامل اندروید خام کافیست به ترتیب به بخش System >Settings >Reset رفته (این بخش ممکن است بسته به نسخه سیستم‌ عامل متغیر باشد) و سپس در بخش General> Reset گوشی را به تنظیمات کارخانه بازگردانید. پس از چند دقیقه، گوشی شما را فراموش می‌کند و باید دوباره تجربه‌ای جدید با آن رقم بزنید.

گوشی ضربه‌دیده

به زمین افتادن گوشی همیشه منجر به شکستن صفحه نمایش و یا بدنه آن نمی‌شود. برخی اوقات این ضربه آسیب‌های کوچک و ناشناخته‌ای را به وجود می‌آورند که کاربر را عصبی می‌کند؛ به عنوان مثال ممکن است دکمه پاور گوشی ضربه ببیند و دستگاه مدام خاموش و روشن شود. در این شرایط دکمه پاور قطعا باید توسط تعمیرکار تعویض شود. ممکن است ضربه خوردن به گوشی در شارژ شدن خلل ایجاد کند و دیگر نتوان به کمک کابل آن را شارژ کرد. در این شرایط اگر گوشی شما از فناوری شارژ بی‌سیم بهره می‌برد، باید آن را به همین روش به زندگی برگردانید و سپس به فکر حل مشکل اولیه باشید.

ریست فکتوری گاهی اوقات گوشی‌های ضربه دیده را به حالت اولیه باز می‌گردانند اما احتمال این موضوع بسیار پایین است. در آیفون باید دکمه پاور و ولوم پایین را حداقل برای 10 ثانیه نگه‌ دارید تا شاید لوگوی اپل را ببینید. در اندروید بسته به سازنده گوشی باید مراحل ریست فکتوری در حالت خاموش بودن گوشی را پیگیری نمایید. در گوشی‌های پیکسل کافیست دکمه پاور را به مدت 10 ثانیه نگه‌ دارید.

تعمیر گوشی

گذشته از تکنیک‌های بالا دیگر نمی‌توان کار خاصی را در این شرایط صورت داد، مگر اینکه در حوزه تعمیر گوشی هوشمند اطلاعات بیشتری داشته باشید. ممکن است جدا کردن قطعات از هم و دوباره وصل کردن آنها مشکل گوشی را برطرف کند اما این احتمال نیز بسیار پایین است.

این احتمال وجود دارد که بر اثر ضربه و پرت شدن، قطعه یا قطعات سخت‌افزاری درون گوشی برای همیشه از کار افتاده باشند و بدین ترتیب تعمیر گوشی تنها باید از طریق متخصصان پیگیری شود. در این شرایط آنها به سادگی می‌توانند با باز کردن گوشی، مشکل مربوطه را شناسایی کرده و به دنبال راه حلی باشند.

صفحه نمایش شکسته

معمولا پس از ضربه دیدن، صفحه نمایش تلفن‌های همراه متناسب با شدت ضربه آسیب می‌بیند و شاهد ترک گرفتن شیشه آن خواهیم بود. میزان از آسیب‌دیدگی در پروسه تعمیر گوشی تاثیر مستقیم دارد. اگر این آسیب‌دیدگی شدید باشد، احتمالا باید صفحه نمایش تعویض گردد.

امکان تعویض صفحه گوشی‌های هوشمند در خانه و توسط خود فرد وجود دارد، با این حال در صورتی این کار را انجام دهید که از نحوه تعویض و اتصال قطعه جدید اطلاعات کافی داشته باشید. معمولا اکثر کاربران قادر به پیگیری این پروسه نیستند و باز هم متخصصان می‌توانند به خوبی مشکل را برطرف کنند. در سایت معتبر iFixit نحوه تعویض صفحه نمایش گوشی‌های اندرویدی یا iOS برای کاربران شرح داده شده است و می‌توانید از آنها استفاده کنید.

تعمیر گوشی

در این راه به یک پیچ‌گوشتی و صفحه نمایش جدید نیاز دارید؛ با توجه به آمار افتادن و شکستن گوشی‌ توسط کاربران، پیدا کردن این دو در بازار آنچنان مشکل نیست، با این حال دارندگان گوشی‌های قدیمی‌تر در پیدا کردن صفحه جایگزین دچار مشکل خواهند بود. معمولا هزینه تعویض صفحه نمایش آنچنان کم نیست و گاهی اوقات کاربران از این کار منصرف می‌شوند. بنابراین در این زمینه تصمیم نهایی خود را بگیرید.

در نهایت هیچ دلیلی ندارد از آسیبی که به گوشی خود رسانده‌اید خجالت بکشید؛ اپل و یا سایر تولیدکنندگان می‌توانند مشکل شما را به سادگی و سهولت حل نمایند و احتمال بروز مشکل در این حالت کمتر است. بنابراین پیشهاد می‌کنیم این جنبه از تعمیر گوشی هوشمند خود را نیز به متخصصان حرفه‌ای واگذار کنید.

گوشی خیس شده

با اینکه این روزها اکثر گوشی‌های هوشمند با بدنه مقاوم در برابر آب و رطوبت عرضه می‌شوند، اما همه شرکت‌ها این قابلیت را در محصولات خود قرار نداده‌اند. اگر تلفن شما مقاوم در برابر آب نیست و خیس شده است، چند ترفند خانگی وجود دارد تا بتوان تعمیر گوشی را در خانه پیگیری کرد و اصطلاحا گوشی را به زندگی برگرداند. البته در این شرایط میزان آسیب وارد شده به گوشی نیز تاثیرگذار است.

قبل از هر کار گوشی را خاموش کرده و سیم‌کارت را از درون آن خارج کنید و سپس دستگاه را با حوله خشک کنید تا میزان آسیب مشخص شود. پس از یک الی دو ساعت دوباره گوشی را روشن کنید؛ اگر آسیب جدی نباشد مشکلی نخواهید داشت و گوشی روشن می‌شود. نکته مهم در این بخش، خشک شدن گوشی در شرایط طبیعی و عادی بوده و صبر بسیار مهم است؛ سعی نکنید به وسیله بخاری یا سشوار این فرایند را کوتاه کنید. بنابراین حتی اگر به 24 ساعت زمان نیاز بود، تعجب نکنید.

تعمیر گوشی

استفاده از سشوار جهت خشک کردن و تعمیر گوشی می‌تواند خطر آسیب‌ دیدن را افزایش دهد، چرا که گرمای بیش از حد همچون رطوبت و آب در سلامت گوشی تاثیرگذار است. بنابراین بهترین کار در این شرایط صبر است. اگر گوشی را خیلی زود روشن کنید، احتمال آسیب رسیدن به آن بالا می‌رود. در نهایت اگر مشکل حل نشد و موفق به روشن کردن گوشی نشدید حتما آن را نزد تعمیرکاران حرفه‌ای ببرید. کاربران مغازه تعمیرات موبایل معجزه‌ای در آستین ندارند، اما جداسازی دقیق همه قطعات و دوباره اتصال آنها به یکدیگر توسط تعمیرکار احتمال رفع مشکل و تعمیر گوشی را بالا می‌برد.

مشکل باتری و خاموش شدن گوشی

با قرار گرفتن فناوری مقاومت در برابر آب و رطوبت، باتری اکثر گوشی‌های هوشمند این روزها به راحتی جدا نمی‌شوند و باید قاب اصلی دستگاه را خارج کنید. باتری محصولات معمولا 3 الی 4 سال پس از خرید در زمینه عمر شارژدهی ضعیف می‌شوند. زمانی می‌توان متوجه این موضوع شد که باتری در ارائه شارژ برای یک روز کامل دچار مشکل شود. با این حال نصب اپلیکیشن‌هایی نظیر Battery Doctor در تشخیص این موضوع به شما کمک می‌کند.

تعمیر گوشی

اگر کار خود را بلد باشید و دستتان نلرزد، تعویض باتری در گوشی‌ آنچنان کار سختی نیست. باتری‌ها را می‌توان به سادگی از اینترنت یا بازار خریداری کرده و به کمک ویدیو‌های آموزشی یوتیوب یا iFixit با باتری قبلی تعویض کرد.

امیدواریم از مطالب این مقاله نهایت بهره را برده باشید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. تا حالا دوبار به خاطر خیس شدن گوشیم از کار افتاده و خودم دست زدم بدترش کردم