5 جایگزین احتمالی پژو 405

با 5 جایگزین احتمالی پژو 405 در ایران آشنا شوید

تولید پژو 405 از چند ماه دیگر رسما متوقف خواهد شد. ایران خودرو به دنبال انتخاب جایگزینی برای آن است. در این مقاله به معرفی 5 جایگزین احتمالی این خودرو، از برند نیسان داتسون خواهیم پرداخت.

ماه‌هاست که بحث حذف اتومبیل هایی با آلایندگی زیاد و کیفیت پایین نظیر پژو 405 و پراید از بازار ایران در محافل مختلف شنیده می‌شود. ما در مقاله‌ای مجزا در مورد جانشین احتمالی خودرو پراید شرکت سایپا به بحث پرداخته‌ایم، اما حالا می‌خواهیم بررسی کنیم که چه اتومبیلی می‌تواند جانشین خودرو ارزان قیمت برند پژو در خاک کشورمان شود. از آنجایی که خود مدیران ایران خودرو خراسان نیز تایید کرده‌اند که در پی جایگزینی خوب برای پژو 405 هستند، ظاهرا این محصول یک خودروی ژاپنی خواهد بود.

یکی از چند برند مورد نظر ایران خودرو، نیسان داتسون ژاپنی است. این کمپانی تا اواسط دهه 80 میلادی مشغول فعالیت و تولید اتومبیل بود و پس از آن نیسان تصمیم گرفت تا به کارش خاتمه دهد. غول خودروساز ژاپنی در سال 2012 بود که خبر از احیای برند داتسون  در آینده‌ای نزدیک داد و عنوان شد که هدف از راه اندازی مجدد آن، تولید محصولاتی ارزان قیمت برای بازارهای ضعیفی همچون اندونزی، آفریقای جنوبی، هند و روسیه است. آغاز به کار دوباره رسمی داتسون در 15 جولای 2013 صورت گرفت و نخستین خودرو آن‌ها به نام داتسون گو نیز در سال 2014 در هند فروخته شد. پس از چندین سال فعالیت، اتومبیل‌های این برند راهی کشورهایی همچون قزاقستان، لبنان و بلاروس نیز شدند. از مهم‌ترین محصولات این برند نیز می‌توان به داتسون Fairlady، داتسون 510 و همچنین داتسون کوپه 280ZX‌ اشاره کرد.

حال ظاهرا ایران خودرو تصمیم گرفته تا پای داتسون ژاپنی را به بازار کشورمان باز کند. اگر شما هم کنجکاو شده‌اید که این محصولات کدام مدل‌ها می‌توانند باشند، در ادامه با ما همراه باشید.

Datsun Go

5 جایگزین احتمالی پژو 405

نخستین اتومبیل این برند ژاپنی که می‌تواند جایگزین خوبی برای پژو 405 باشد، داتسون گو است. داتسون گو در اصل مدل جدید اتومبیل تاریخی Dat-Go‌ است که در اوایل قرن بیستم عرضه شده بود. این مدل هم اکنون در بازارهایی همچون هند، اندونزی و آفریقای جنوبی به فروش می‌رسد. نسخه‌ی استاندارد این خودرو هاچ بک، 5 در است و در 4 سطح تجهیزات مختلف به عرضه درمی‌آید که تمامی آن‌ها از یک پیشرانه 1.2 لیتری و گیربکس 5 سرعته بهره‌مند هستند. توان تولید این پیشرانه 67 اسب بخار و گشتاور آن نیز 104 نیوتن‌متر است.

مدل جدید این اتومبیل نیز گو پلاس نام دارد که یک اتومبیل خانوادگی 5 در بوده و درست نظیر نسل پیشین خود در 4 سطح تجهیزات به فروش می‌رسد. این مدل نیز از موتور 1.2 لیتری با همان مشخصات فنی بهره می‌برد. به گفته‌ی کمپانی داتسون مهم‌ترین دلیل عدم افزایش قدرت پیشرانه، مهار مصرف سوخت بوده است.

اما متاسفانه نمره‌ی بد تنها منحصر به قدرت این خودرو نیست، داتسون گو بلکه از نظر ایمنی نیز یکی از بدترین اتومبیل‌های قابل عرضه در جهان است. این خودرو از موسسه NCAP امتیاز 0 را گرفته است و به گفته‌ی مدیرعامل این موسسه، داتسون گو در تصادفات عملکرد وحشتناکی را داشته است. لازم به ذکر است این اتومبیل تنها حاوی یک کیسه هوا مخصوص راننده است. همین اتومبیل ضعیف موفق شده است سال گذشته یکی از پرفروش‌ترین محصولات کشور اندونزی شده و جایزه‌ی “Value for Money” را از موسسه اندونزیایی فراست اند سالیوان دریافت کند! در حال حاضر نسخه‌ی معمولی گو با قیمت 5.080 دلار و مدل پلاس آن نیز با قیمت حدودی 6.000 دلار در هندوستان به فروش می‌رسد.

Datsun on-Do

5 جایگزین احتمالی پژو 405

گزینه‌ی احتمالی بعدی برای جانشینی پژو 405 ایران خودرو، on-Do نام دارد که ترکیبی از دو کلمه‌ی ژاپنی Do‌ به معنی حرکت و On به عنوان یک حرف اضافه است و با یکدیگر عبارت «شوق به حرکت» را شکل می‌دهند. این اتومبیل که بر مبنای یک خودرو روسی به نام لادا گرانتا طراحی شده است، سال 2014 میلادی روانه بازار روسیه شد و کمپانی AutoVAZ‌ (سازنده گرانتا) وظیفه‌ی تولید انبوه آن را بر عهده گرفت.

داتسون on-Do محتمل‌ترین جانشین از برند داتسون برای پژو 405 است

این خودرو، یک سدان جمع و جور 4 نفره است که از سیستم دیفرانسیل جلو بهره می‌برد و بر روی پلتفرم کالینا طراحی شده است که آن را نسبت به مدل گرانتا کمی بزرگ‌تر جلوه می‌دهد. این اتومبیل که مخصوص بازار روسیه به تولید می‌رسد، از پیشرانه 1.6 لیتری 4 سیلند برخوردار است که قادر به تولید توان 87 اسب بخار خواهد بود. این قدرت تولید شده توسط یک گیربکس 5 سرعته دستی به چرخ‌ها منتقل می‌شود. هرچند از سال 2016 یک مدل همراه با گیربکس 4 سرعته اتوماتیک نیز به فروش می‌رسد. از تجهیزات نسخه استاندارد این خودرو نیز می‌توان به گرم کن صندلی‌های جلو و سیستم اطلاع رسانی همراه با نمایشگر لمسی اشاره کرد. داتسون On-Do با قیمت تقریبی 6 هزار دلار در روسیه به فروش می‌رسد.

Datsun mi-Do

5 جایگزین احتمالی پژو 405

می دو نیز یکی دیگر از محصولات مختص بازار روسیه است که مبتنی بر مدل لادا کالینا طراحی شده و توسط کمپانی AutoVAZ‌ به تولید می‌رسد. این خودرو هاچ بک 5 در از نوع دیفرانسیل جلو بوده و به یک پیشرانه 1.6 لیتری تجهیز شده است. در حال حاضر دو نسخه مختلف همراه با توان تولید 82 و 87 اسب بخار از این خودرو به عرضه می‌رسد که با یک گیربکس 5 سرعته دستی و یا 4 سرعته اتوماتیک همراه هستند. گشتاور تولیدی این خودرو نیز 140 نیوتن‌متر است.

شتاب 0 تا 100 کیلومتر داتسون می دو چیزی در حدود 12.2 ثانیه است و حداکثر سرعت آن نیز 173 کیلومتر خواهد بود. از تجهیزات این مدل باید به صندلی‌های جلویی گرم شونده، نمایشگر 7 اینچی لمسی، شیشه‌های برقی، مه شکن عقب و جلو، کیسه هوای راننده، ترمز ABS و همچنین چرخ‌هایی با رینگ آلیاژی اشاره کرد. قیمت این مدل نیز 8 هزار و 130 دلار خواهد بود.

Datsun redi-Go

5 جایگزین احتمالی پژو 405

ردی گو،‌ نام یکی دیگر از محصولات برند داتسون است که در بازار هند به فروش می‌رسد. ردی گو در واقع یک خودرو هاچ بک 5 در است که در ابتدا سال 2014 به عنوان یک خودرو مفهومی در نمایشگاه هند معرفی شد و درست 2 سال بعد به تولید انبوه رسید. پلتفرم استفاده شده در طراحی این محصول CMF-A‌ نام دارد که حاصل همکاری مشترک رنو و نیسان است. نکته جالب اینجاست که این پلتفرم در طراحی خودرو رنو کوئید (که از آن به عنوان جانشین پراید نام برده می‌شود) نیز استفاده شده است. این خودرو حتی از پیشرانه‌ای یکسان با کوئید،‌ یعنی پیشرانه 0.8 لیتری با توان تولید 54 اسب بخار و گشتاور 72 نیو‌تن‌متر بهره می‌برد. با این تفاوت که داتسون ردی گو از رقیب فرانسوی خود کوچک‌تر، سبک‌تر و ارزان قیمت‌تر است. در حال حاضر این خودرو با قیمت 3 هزار و 729 دلار در بازار هند به فروش می‌رسد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

16 دیدگاه

  1. به جای واردات و این همه هزینه کردن برای ماشین های 20 سال پیش ژاپن خود ایران خودرو بسازه این همه مهندس مکانیک
    بیکار داریم یعنی 1000 تا مهندس مکانیک تو این کشور یدونه ماشین یورو6 که از نظر ظاهر و بدنه شیک باشه و داخل چرم
    و داشبورد از مخمل مقاوم باشه نمیتونه بسازه فقط 3 سال برای طراحی یک ماشین ایرانی ساخت داخل وقت بذارید حتما میسازید بهتر از اینکه میلیارد ها دلار پول بخاطر ماشین های 20 سال پیش ژاپن هزینه بشه و تولید ناخالص ملی و تولید داخلی رو فلج بکنه

  2. بدبخت مردم ما که مجبورا این خودروهای آشغالو با مسئولان آشغال تر از خودروهاشونو تحمل کنن

  3. این مملکت خراب شده درست نمیشه.ری.. تو صنعت خودرومون با این مسئولان کیسه دوز

  4. اینا که خودش الودگیه معلوم هست که رقیبانی سخت در مرگ و میر تصادفات برای پراید هستند . خدا به خیر کنه

  5. گاش مهندس پرور بودیم نه تن پرور اول از همه با خودمم ها،تن پرور تر از من نیست به جز تولید زباله و کامنتای بدرد نخور کاری ندارم که

  6. همین اخی اگه درسته بیاد، برا اهلش می ارزه، اگه اینجا مونتاژ شه نه.

  7. یه ماشین بیارید که رو پا باشه
    کارکردش زیاد نباشه رنگ نداشته باشه

  8. ما بهترین مهندس ها رو داریم که دارن بهترین پلتفرم ها رو در صنایع دیگه مثل موشک طراحی میکنن که طراحی پلتفرم اتومبیل در مقابل این طراحی ها هیچی نیست.
    اگه قراره که فقط مونتاژ کنیم چرا باید مهندس تربیت کنیم بریم تکنسین آموزش بدیم تا فقط بیان با دستگاه ها کار کنن چه کاریه مهندس تربیت کنیم با این همه هزینه آخر سر هم ازشون استفاده نکنیم اونها که رفتند کشور های دیگه ناراحت فرار مغز ها باشیم

  9. از چاله در اومدیم افتادیم توی جاه
    آخه اگه قراره 405 جمع بشه حداقل باید ماشین بهتر بیارن نه این که برن اشغال جمع کنن .

  10. به نظرم باید خودروساز ها بیشتر به فکر راه حل باشن. خیلی مدیریت داخلشون داغونه.

  11. این آشغالا که از 405 بدترن

  12. زشته به مولا زشته دست از واردات فرقون های چینی بردارید ما کلی مهندس داریم که قول می دم در کمترین هزینه و بیشترین کیفیت خودرو جدید تولید کنند یه کم به خودمون اعتماد داشته باشیم

  13. ماشین زیر 15 ملیون!
    إن شاءالله کی میاد؟

  14. حالا همین ماشین های بی کیفیت رو میاره جای 405 به اسم اینکه ژاپنی اند با قیمت دو برابر 405 میفروشه !
    اینا جایی نمیخوابند که زیرشون آب بره !