برند های گوشی موبایل

نگاهی بر ظهور و افول برند های گوشی موبایل طی سال‌های اخیر

طی سال‌های اخیر شاهد ظهور و افول بسیاری از برند های گوشی موبایل بوده‌ایم که شاید بارزترین مثال، نوکیا باشد. اما چه بلایی بر سر دیگر شرکت‌ها آمده است؟

2010 زمانی بود که استفان الوپ به عنوان مدیر ارشد اجرایی نوکیا، طی یادداشتی با استفاده از عبارت پلتفرم در حال سوختن برای سیستم عامل سیمبین، بسیاری از طرفداران را ناامید کرد. در آن زمان، سیمبین محبوب‌ترین سیستم عامل میان تلفن های هوشمند بود.

اواخر سال 2011، نوکیا لومیا 800، ویندوز موبایل را به صحنه رقابت وارد کرد. اگرچه این گوشی هوشمند قابلیت‌های زیادی داشت، اما عرضه آن بسیار دیر انجام گرفت، زیرا سقوط سیمبین، راه را برای پیشرفت اندروید و فراگیر شدن آن باز کرد. بخش قرمزی که در قسمت پایینی تصویر زیر قرار گرفته، گوشی های سری لومیا نوکیا را نشان می‌دهد. اما در سال 2016 و با خریداری نوکیا توسط کمپانی فنلاندی اچ ام دی گلوبال، محبوبیت یکی از بزرگ‌ترین برندهای گوشی موبایل سیری صعودی به خود گرفت.

سونی و اریکسون شرایط را به شکل بهتری کنترل کردند. رنگ آبی روشن، همکاری این دو کمپانی از سال 2001 را به خوبی نشان می‌دهد؛ شراکتی که در سال 2012 با خرید سهم اریکسون توسط سونی به پایان رسید.

برند های گوشی موبایل

اچ تی سی به عنوان یک ODM (شرکتی که مسئولیت طراحی و تولید محصولات سایر سازندگان را بر عهده دارد) وارد این حوزه شد و پس از آن در سال 2006، فروش محصولات جدید با برند اختصاصی خود را آغاز کرد. در این زمان، اچ تی سی به خاطر کیفیت بالای محصولاتش به شهرت رسید. هرچند، حالا وضعیت تایوانی‌ها مثل گذشته نبوده و تمرکز اصلی خود را روی توسعه واقعیت مجازی قرار داده‌اند.

در نمودار بالا، ظهور برند های گوشی موبایل از کشور چین را به خوبی می‌توان مشاهده کرد. طی سال‌های اخیر، شرکت هواوی تلاش و البته هزینه‌های بسیاری برای تثبیت جایگاه خود در بازار داشته است. شرکت تازه وارد وان پلاس نیز با تکیه بر بازار اقتصادی و سوار شدن بر قطار شبکه های اجتماعی، از شرکت‌های فعال در این حوزه بوده است. شیائومی نیز یکی از شرکت‌های بسیار موفق این حوزه محسوب می‌شود که عملکرد قابل قبولی داشته و آینده روشنی را پیش رو دارد. این کمپانی را با موتورولا مقایسه کنید؛ شرکتی که که تلفن همراه را اختراع کرد.

در این میان، اپل نیازی به رسانه‌های اجتماعی نداشته و مردم برای خرید جدیدترین گوشی های آیفون، حتی در چادرها می‌خوابند. به نظر می‌رسد کاربران نسبت به این برند کمی سرد شده‌اند که شاید دلیل آن قیمت بسیار بالای گوشی های آیفون باشد. حتی شاید دلیل دیگر این موضوع، بهتر شدن گوشی های میان رده باشد، چرا که اپل هیچ برنامه‌ای برای عرضه گوشی های ارزان‌تر ندارد.

در طراحی این چارت، عملکرد برخی از محبوب‌ترین برند های گوشی موبایل طی سال‌های اخیر مورد بررسی قرار گرفت. اما تعداد شرکت‌های فعال در حوزه تلفن های همراه بسیار گسترده‌تر بوده و به این لیست محدود نمی‌شوند. با این حال، احتمالا کاربران از محصولات مورد علاقه خود به آسانی نخواهند گذشت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه