سرویس فیبر نوری

سرویس فیبر نوری ، اینترنت پرسرعت را به خانه مشترکان می‌آورد

با ارائه سرویس فیبر نوری به منازل توسط مخابرات، مشترکان می‌توانند از اینترنت پرسرعت با کیفیت بالا بهره‌مند شوند. در ادامه به بررسی جزئیات این طرح می‌پردازیم.

به گفته کارشناسان حوزه شبکه های مخابراتی، طبق الگوهای موجود در دنیا کشورهای منطقه خاورمیانه مانند قطر، کویت، ترکیه و لبنان، استفاده از شبکه فیبر نوری در منازل (FTTH) را شروع کرده‌اند و با وجود جمعیت کمی که دارند در رتبه‌بندی‌های اینترنت از ایران جلوتر هستند. ایران نیز در حال حاضر مقدمات عضویت در مجمع جهانی فیبرنوری در آسیا را انجام داده و ثبت نام‌های مقدماتی صورت گرفته است.

از جمله سرویس‌های قابل ارائه به صورت همزمان بر بستر فیبر نوری می‌توان به اینترنت پرسرعت برای دانلود فیلم و نرم افزار، تلفن تصویری، مشاهده برنامه‌های زنده تلویزیونی با کیفیت HD و 4K، بانک‌داری الکترونیک، بازی و خرید آنلاین، آموش و پزشکی از راه دور و اینترنت اشیا اشاره کرد.

سرویس فیبر نوری

در طرح «فیبر نوری به منازل»، فیبر نوری به جای کابل مسی به کاربران خانگی، اداره‌ها و موسسه‌ها ارائه خواهد شد. پروژه اتصال فیبر نوری موجب افزایش چشمگیر سرعت ارتباط می‌شود و تاکنون در کشورهای مختلف دنیا نیز انجام شده است. جایگزینی فیبر نوری به جای کابل مسی زمانی مقرون‌به‌صرفه خواهد بود که محتوای دیجیتال زیادی هم بر روی شبکه‌ها تعریف شود و کاربران، نیاز به داشتن سرعت بالا را احساس کنند.

با ارائه سرویس فیبر نوری به منازل توسط مخابرات، مشترکان می‌توانند با انتخاب بسته مورد نظر خود با سرعت‌ها و حجم‌های مختلف، از اینترنت با سرعت و کیفیت بالا استفاده کنند. طبق اعلام مدیر مخابرات تهران، تاکنون 14 هزار منزل و مرکز تجاری به فیبر نوری با سرعت یک گیگابایت در ثانیه متصل شده‌اند. محمود واعظی، وزیر پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت قبلی گفته بود خوزستان به عنوان اولین استان کشور در ایجاد فیبر نوری خانگی انتخاب شده و این امر می‌تواند موجب تحول اقتصادی منطقه آزاد اروند و آبادان و خرمشهر شود. وی همچنین گفته بود برای افتتاح طرح‌ها و پروژه‌هایی که به بهره‌برداری می‌رسند بیش از 200 میلیارد تومان هزینه شده است.

افتتاح تانوما در 8 شهر ایران

در اردیبهشت‌ماه 1396 مرحله اول گسترش شبکه دسترسی به سرویس فیبر نوری در منازل، تحت عنوان تانوما توسط شرکت مخابرات ایران در 8 شهر به صورت رسمی افتتاح شد. شبکه دسترسی بر پایه فیبر نوری (FTTH) نیز با حضور جهانگیری، معاون اول رئیس جهمور و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مرکز مخابرات شهید فرد اسدی تهران آغاز به کار کرد.

سرویس فیبر نوری

درخواست سرویس فیبر نوری به صورت رایگان انجام می‌شود

درخواست سرویس فیبر نوری برای مشترکان به صورت رایگان انجام می‌شود و با ارائه این سرویس، مشترکان می‌توانند از بسته‌های موجود در پورتال مخابرات استفاده کنند. همه این بسته‌ها برگردان رایگان از سیم مسی به فیبر دارند و مدت قرارداد آن‌ها 12 ماهه است. همچنین مشترکان می‌توانند در بخش تانومای اینترنت در پورتال مخابرات از جزئیات بسته های فیبر نوری اطلاع پیدا کرده و در صورت نیاز آن‌ها را سفارش دهند.

واعظی، وزیر سابق ارتباطات، شبکه فیبر نوری را حلقه گمشده شبکه ملی اطلاعات توصیف کرده بود و بیان کرد:

سیاست دولت یازدهم، سیاست توسعه‌ای است و ما با تمام محدودیت‌ها تلاش کردیم برای بخش خصوص اعتمادسازی کنیم تا این بخش بتواند سرمایه‌گذاری کند. بنابراین ما با بخش خصوصی رقابت نمی‌کنیم بلکه سیاست‌گذار و حمایت‌کننده آن‌ها هستیم.

به این ترتیب، سرویس فیبر نوری در شهرهای تهران، مشهد، اصفهان، تبریز، شیراز، اهواز، کرمانشاه و کرج آغاز به کار کرد و بر اساس آن، 245 هزار پورت در استان تهران، 85 هزار پورت در اصفهان، 80 هزار پورت در مشهد، 61 هزار پورت در شیراز، 61 هزار پورت در خوزستان، 28 هزار پورت در کرج و 20 هزار پورت فیبر نوری در کرمانشاه آماده واگذاری به متقاضیان شده است.

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت دوازدهم نیز در همان اولین روزهای کاری خود، سیم مسی را معضل جدید اینترنت خانگی دانست. وی در این باره اظهار کرد:

سیم‌های مسی به خوبی نمی‌توانند سرعت را منتقل کنند و راهکار آن، اجرای پروژه FTTB یا FTTH است که شرکت‌های FCT مجوز گرفته‌اند و فکر می‌کنم ظرف یک سال تا یک سال و نیم آینده در سطح هر شهر کلان کشور، پروژه فیبر نوری اجرا شده باشد. برای VDSL هم تلاش می‌کنیم که شرکت‌ها را افزایش دهیم تا در زمان کمتر از 18 ماه، این ظرفیت‌ها را پیاده‌سازی کنند و بتوانیم سرعت متناسب برای اینترنت را تا یک مگابیت افزایش دهیم.

محققان و کارشناسان حوزه مخابرات بر این باورند که چنانچه شرکت‌های بزرگ و قدیمی مخابراتی بتوانند زیرساخت‌های خود را به‌روز کنند، می‌توانند از طریق اجاره زیرساخت‌ها درآمد کسب کنند. در واقع، از این پس آنچه مخابرات را درگیر خواهد کرد، پیدا کردن مشتریان جدید برای این محصول است. حال باید دید اقبال مشتریان مخابراتی به این طرح چگونه خواهد بود.

پروژه جایگزینی کابل‌های مسی و رساندن شبکه فیبر نوری به منازل به دلیل افزایش سرعت ارتباطات اینترنتی در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه مسئولان وزارت ارتباطات قرار گرفته است. در ابتدا، اپراتور چهارم به عنوان مجری این پروژه در نظر گرفته شده بود اما با توجه به مشکلات به وجود آمده، این پروژه با تاخیر مواجه شد و فعلا به مرحله اجرای کامل نرسیده است.

سرویس فیبر نوری

باقری چناری، مدیرعامل اپراتور فیبر نوری، پیش از این عنوان کرده بود که پروژه اتصال فیبر نوری به منازل و سازمان‌ها حداقل به طور متوسط به 5 میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد و اگر پروژه ایرانیان نت 8 سال به طول بینجامد، به طور میانگین سالانه به 700 میلیون دلار معادل 3 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری احتیاج خواهد داشت.
تانوما یا تار نوری مخابرات ایران به معنای فیبر نوری تا ساختمان‌ها و منازل است. این سرویس به فناوری جدیدی گفته می‌شود که به جای استفاده از کابل مسی از فیبر نوری برای انتقال اطلاعات تا محل مشتری بهره می‌برد. با استفاده از این پروژه می‌توان سرویس‌های مختلفی از جمله تلفن، اینترنت، سرویس‌ها چندرسانه‌ای و سایر سرویس‌های بر بستر دیتا را با سرعت و کیفیت بسیار بالاتر از کابل مسی در اختیار مشترکان قرار داد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

10 دیدگاه

  1. اقا کسی میدونه vpi و vci فیبر نوری چنده تو تهران ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  2. اینترنت نامحدود چی شد ؟

  3. والا الان مغازه ما فیبر نوریه
    و متاسفانه هیچ شرکتی جز مخابرات ساپورت نمیکنه
    سرعتشم ک دااااااااااااغون

  4. سرعتا ایتترنت فقط افغانستان

  5. خسته نباشند با این همه سرعت در بروز کردن سخت افزار های مخابراتی
    عقب افتاده….

  6. اون زمان از چین فیبر نوزی خریده بودن قلابی بود تر خورده بود به کابل کشی شهر الان عوضش کردن

  7. تا الان میگفتن خونتون رو فیبر نوریه نمیشه الان میگن فیبر میخاهد ادم میمونه چی بگه هروز یه حرف میزنن خسته شدیم اینقد حرف سنگین شنیدیم ما هم ادمیم

  8. چرا وقتی به مرکز مخابرات مراجعه میکنیم طوری اظهار بی اطلاعی میکنند که انگار خواب دیده ای!

  9. کسی اینترنت با فیبر نوری داره ؟