بررسی اولیه هواوی میت 10 پرو

بررسی اولیه هواوی میت 10 پرو ؛ پرچمدار زیبا، قدرتمند و گران قیمت چینی

در این مطلب قصد داریم به بررسی اولیه هواوی میت 10 پرو (Huawei Mate 10 Pro) بپردازیم. نگاه نزدیک به هواوی میت 10 پرو بیشتر به ما برای ارزیابی این گوشی کمک می‌کند.

اکنون در دهمین ماه 2017 به سر می‌بریم و تا امروز، تمامی پرچمداران موبایل معرفی شده‌اند. محصولات خانواده میت 10 آخرین پرچمدارانی هستند که انتظارشان را می‌کشیدیم. باید دید برترین گوشی‌ساز چینی، چه چیزی در چنته دارد تا در مقابل محصولاتی همچون گلکسی نوت 8، ال جی وی 30، اکسپریا ایکس زد پریمیوم و آیفون‌های جدید قد علم کند.

میت 10 پرو باید گل سرسبد محصولات جدید هواوی دانست، چرا که با وجود داشتن نمایشگری با رزولوشن کمتر در مقایسه با میت 10، روی هم رفته چند سر و گردن از آن بالاتر می‌ایستد. مدل پورشه دیزاین را نمی‌توان به این بازی وارد کرد.

 بررسی اولیه هواوی میت 10 پرو

قیمت 1650 دلاری آن سبب می‌شود با یک گوشی لوکس سر و کار داشته باشیم که هر کسی توانایی خرید آن را ندارد. از طرفی تمامی مشخصات فنی پورشه دیزاین با میت 10 پرو یکسان است و تنها تفاوت آن، داشتن 256 گیگابایت ظرفیت داخلی به جای 128 گیگابایت است. پس پرچمداری همچنان در دست مدل پرو است.

طراحی

هواوی طراحی پرچمداران خانواده میت 10 را نسبت به محصولات پیشین این سری تغییر داد. به همین دلیل به جای گوشی های تمام فلزی، با دستگاه‌هایی دارای بدنه تمام شیشه مواجه هستیم. پنل شیشه‌ای پشت هواوی میت 10 پرو دارای انحنای خاصی بوده و سبب خوش‌دست شدن گوشی می‌شود. برخلاف مدل پایه، در مدل پرو با یک گوشی دارای طراحی بدون حاشیه مواجه هستیم که با طراحی بیشتر پرچمداران سال 2017 هم‌گام شده است.

 بررسی اولیه هواوی میت 10 پرو

هواوی آنر 7 ایکس که کمتر از یک هفته پیش رونمایی شد، اولین گوشی موبایل دارای نسبت ابعاد تصویر نمایشگر متفاوت این شرکت بود. گویی گو‌شی‌ساز چینی تصمیم داشت زمینه را برای معرفی میت 10 پرو فراهم کند. در بررسی اولیه هواوی میت 10 پرو نسبت ابعاد تصویر 18:9 آن چشم‌نوازی می‌کند، چرا که سبب کشیده و لاغر اندام شدن بدنه گوشی شده است.

حدود 40 درصد حاشیه‌های اضافی از کناره‌های نمایشگر میت 10 پرو حذف شده است. به همین دلیل برخلاف مدل پایه، جایی برای کلید فیزیک هوم باقی نمانده و حسگر اثر انگشت نیز به پنل پشتی رفته است.

میت 10 مجهز به نمایشگر 5.9 اینچی، دارای ابعاد 150.5 در 77.8 در 8.2 میلی‌متر است. با این حال نمایشگر 6 اینچی میت 10 پرو در بدنه‌ای دارای اندازه 154.2 در 74.5 در 7.9 میلی‌متر جای گرفته است. البته دلیل افزایش طول، استفاده از یک نمایشگر دارای نسبت ابعاد تصویر متفاوت است.

در بررسی اولیه هواوی میت 10 پرو به پشتیبانی آن از استاندارد IP67 پی بردیم، قابلیتی که در مدل پایه خبری از آن نیست. پس‌ می‌توان این گوشی موبایل را به همراه خود، برای نیم ساعت و تا عمق یک و نیم متر به درون آب برد. میت 10 پرو را باید طی چند سال اخیر، اولین گوشی مقاوم در برابر نفوذ آب این شرکت دانست، چرا که هواوی هیچ‌گاه به رعایت این استاندارد در گوشی های موبایل خود اعتقاد نداشته است.

بررسی اولیه هواوی میت 10 پرو

این مدل در رنگ‌های خاکستری تیتانیومی، قهوه‌ای، طلایی صورتی و آبی عرضه می‌شود. البته نسخه آبی رنگ، مدتی دیگر به عنوان نسخه‌ای خاص در برخی از مناطق و تحت چند اپراتور خاص ارائه خواهد شد. در بررسی اولیه هواوی میت 10 پرو حذف درگاه جک صوتی 3.5 میلی‌متری نیز جلب توجه می‌کند. این در حالی است که در مدل پایه، این درگاه همچنان وجود دارد.

نمایشگر

یکی از نکات تعجب‌آور در بررسی اولیه هواوی میت 10 پرو رزولوشن نمایشگر آن است. اگرچه این مدل را برترین میت 10 می‌شناسیم، اما وضوح تصویر آن از کیو اچ‌دی در مدل پایه به فول اچ‌دی کاهش پیدا کرده است. هواوی این مدل را به نمایشگری با نام FullView AMOLED مجهز کرده که وجه تمایز آن با میت 10 را نشان می‌دهد.

بررسی اولیه هواوی میت 10 پرو

با وجود کاهش رزولوشن، نوع پنل از LCD به AMOLED تغییر پیدا کرده که تفاوت بسیار مهمی است. وضوح تصویر این صفحه نمایش 1080 در 2160 پیکسل بوده و از HDR10 پشتیبانی می‌کند. با این حال، نمایشگر این مدل را در مقایسه با میت 10 پایین‌تر خطاب می‌کنند. به عنوان نمونه تراکم پیکسلی آن از 499 پی‌پی‌آی در مدل پایه به 402 پی‌پی‌آی رسیده است.

همانند میت 10، نمایشگر مدل پرو نیز با یک شیشه محافظ پوشانده شده است. این لایه محافظ تا کناره‌های انحنادار 2.5D دستگاه کشیده می‌شود. به لطف قابلیت‌های نسخه جدید رابط کاربری هواوی، می‌توان وضوح تصویر نمایشگر را به اچ‌دی کاهش داد که در مصرف انرژی تاثیر زیادی دارد.

بررسی اولیه هواوی میت 10 پرو

حافظه و تراشه

هواوی تراشه موبایل جدید خود یعنی کایرین 970 را چند هفته قبل و در نمایشگاه IFA 2017 معرفی کرد. این یک چیپست 10 نانومتری است و رقیبی جدی و بسیار قدرتمند برای بهترین تراشه‌های موبایل بازار یعنی اسنپدراگون 835 کوالکام، هلیو ایکس 30 مدیاتک و اگزینوس 8895 سامسونگ به شمار می‌آید.

افزایش 25 درصدی سرعت پردازنده و بهبود چهار برابری عملکرد پردازشگر گرافیکی، اصلی‌ترین ویژگی‌های کایرین 970 نیستند! واحد پردازش شبکه عصبی که هواوی در این تراشه به کار برده، به ادعای شرکت، محصولات خانواده میت 10 را از یک گوشی هوشمند عادی فراتر می‌برد. یادگیری ماشینی به کار رفته در رابط کاربری جدید هواوی توسط این واحد کنترل می‌شود.

بررسی اولیه هواوی میت 10 پرو

تشخیص صدا، تشخیص اشیا توسط دوربین، پردازش زبان و یادگیری از رفتارهای کاربر و انطباق با آن‌ها تنها بخشی از ویژگی‌های این یادگیری ماشینی هستند. هواوی تا امروز، با نمایش میلیون‌ها تصویر، ارائه میلیون‌ها نمونه صدا و همچنین متن به تراشه جدید خود آن را به خوبی تعلیم داده است.

این یک چیپست هشت هسته‌ای است که عملکرد آن در مقایسه با کایرین 960 حدود 25 درصد بهبود پیدا کرده است. یکی دیگر از مزایای آن، کاهش مصرف انرژی تا 50 درصد در مقایسه با نسل پیشین است که تغییر بسیار بزرگی محسوب می‌شود. تراشه، متشکل از یک مجموعه چهار هسته‌ای با هسته‌های Cortex-A73 دارای حداکثر سرعت 2.4 گیگاهرتز و یک مجموعه چهار هسته‌ای با هسته‌های Cortex-A53 دارای حداکثر سرعت 1.8 گیگاهرتز است.

معمولا در این نوع چیپست‌ها، مجموعه دارای هسته‌های Cortex-A73 حین اعمال پیچیده و مجموعه مجهز به هسته‌های Cortex-A53 حین پردازش اعمال عادی روزمره قدرت را به دست می‌گیرد، اما اکنون در کایرین 970، امکان فعالیت این دو به صورت همزمان در کنار یکدیگر فراهم شده است تا پردازش چند رشته‌ای به میزان زیادی بهبود پیدا کند.

 بررسی اولیه هواوی میت 10 پرو

واحد گرافیکی کایرین 970 پردازشگر دوازده هسته‌ای Mali-G72MP12 است و در مقایسه با Mali-G71MP8 دارای هشته هسته که در کایرین 960 به کار رفته بود، چهار برابر عملکرد بهتری دارد. مصرف انرژی این پردازشگر گرافیکی هشت برابر بهتر شده است. دوست داریم هر چه زودتر، تقابل این پردازشگر با Mali-G71 بیست هسته‌ای به کار رفته در اگزینوس 8895 سامسونگ را مشاهده کنیم.

 بررسی اولیه هواوی میت 10 پرو

پشتیبانی از تکنولوژی Gigabit LTE برای دست پیدا کردن به سرعت 1.2 گیگابایت تحت نسل چهارم شبکه موبایل، از دیگر تغییرات اساسی کایرین 970 است. متاسفانه امکان تست این قابلیت در بررسی اولیه هواوی میت 10 پرو وجود نداشت، چون کمتر اپراتوری در حال حاضر از این تکنولوژی پشتیبانی می‌کند.

از نظر تراشه، تفاوتی بین مدل‌های مختلف میت 10 (به جز مدل لایت) وجود ندارد. اما در بررسی اولیه هواوی میت 10 پرو مهم‌ترین تفاوت سخت افزاری آن با مدل پایه، مجهز شدن به 6 گیگابایت حافظه رم به جای 4 گیگابایت است. همچنین ظرفیت داخلی نیز دو برابر شده و به 128 گیگابایت رسیده است. امکان استفاده از کارت حافظه جانبی نیز وجود دارد.

رابط کاربری

سونی و هواوی تنها شرکت‌هایی هستند که پرچمداران نیمه دوم سال 2017 خود را به صورت پیش‌فرض با اندروید 8 اوریو عرضه کرده‌اند. هواوی نسخه جدید رابط کاربری خود را بر روی اندروید قرار داده است تا استفاده از توانایی‌های واحد پردازش شبکه عصبی کایرین 970 ممکن شود. اما برخلاف انتظار، محصولات خانواده Mate 10 هواوی به نسخه 6 رابط کاربری EMUI مجهز نشده‌اند.

این شرکت برای هم‌قدم شدن با نحوه شماره‌گذاری سیستم عامل‌های اندروید، از نسخه 5 به نسخه 8 جهش کرده است، به همین دلیل میت 10 پرو به EMUI 8.0 مجهز شده است. بیشتر قابلیت‌های این رابط کاربری از هوش مصنوعی چیپست قدرت می‌‌گیرند.

 بررسی اولیه هواوی میت 10 پرو

نسخه جدید EMUI هوشمند بوده و در بررسی اولیه هواوی میت 10 پرو نشان داد به خوبی از رفتارهای کاربر الگو می‌گیرد. به عنوان نمونه حین رسیدن به ساعات انتهایی روز، پیشنهاد کاهش میزان نور نمایشگر را ارائه می‌کند. این رابط با گذشت زمان، به کاربر روشن کردن فیلتر نور آبی صفحه نمایش را توصیه می‌کند تا کار کردن با گوشی موبایل پیش از خواب، سبب اختلال در فرآیند خواب نشود.

حین چرخاندن گوشی و مشاهده آن به صورت افقی، رابط کاربری به دو ستون تقسیم می‌شود. البته تمامی اپلیکیشن‌ها از این قابلیت پشتیبانی نمی‌کنند. یکی دیگر از قابلیت‌های بسیار مهم و هیجان‌انگیز نسخه 8 رابط کاربری EMUI که در بررسی اولیه هواوی میت 10 پرو شیفته آن شدیم، نمایش دسکتاپ است.

به محض اتصال گوشی به یک نمایشگر خارجی با استفاده از یک آداپتور یو اس بی C به اچ دی ام آی، رابط کاربری به شیوه‌ای کاملا متفاوت در مانیتور نمایش داده خواهد شد. به منظور کنترل می‌توان از یک ماوس و کیبورد بلوتوثی و یا صفحه نمایش گوشی به عنوان یک تاچ پد استفاده کرد. این ویژگی Projection نام داشته و برخلاف قابلیت مشابه آن در پرچمداران سامسونگ، برای فعال‌سازی به هیج وسیله دیگری نیاز ندارد.

بررسی اولیه هواوی میت 10 پرو

برای نمایش به صورت دسکتاپ حین اتصال گلکسی اس 8 و گلکسی اس 8 پلاس به یک مانیتور، مجبور به استفاده از داک سامسونگ دکس هستید، اما در پرچمداران جدید هواوی، تنها وسیله مورد نیاز برای نمایش محتوا بر روی هر نمایشگر خارجی یک آداپتور یو اس بی C به اچ دی ام آی است. اگرچه در مدل‌های مختلف میت 10 خبری از بلوتوث نسخه 5.0 نیست، اما می‌توان در آن‌ها، ماوس و کیبورد بلوتوثی را به صورت همزمان به گوشی متصل کرد.

بررسی اولیه هواوی میت 10 پرو

حین استفاده از این قابلیت امکان شارژ کردن باتری وجود ندارد، با این حال همچنان می‌توان تماس برقرار کرد و یا پیامک فرستاد، بدون اینکه در نمایش دسکتاپ اختلالی ایجاد شود. خوشبختانه تماس‌ها و یا پیامک‌های ارسالی و دریافتی، در نمایشگر خارجی بزرگ که به آن متصل هستید نمایش داده نمی‌شود، پس حریم خصوصی حفظ خواهد شد.

دوربین

هواوی جزو اولین گوشی‌سازانی بود که حتی در محصولات میان‌رده خود نیز از دوربین دوگانه استفاده کرد. به عنوان نمونه، میت 9 جزو معدود گوشی های موبایلی است که در سال 2016 به دوربین دوتایی مجهز بود. این روال در پرچمداران سال 2017 سری P، برند زیر شاخه Honor و در نهایت محصولات سری Mate نیز دنبال شده است.

در بررسی اولیه هواوی میت 10 پرو دریافتیم تفاوت زیادی بین سنسورهای دوربین دوگانه مدل‌های مختلف خانواده جدید و میت 9 و پی 10 وجود ندارد؛ یک سنسور اصلی 12 مگاپیکسلی با قابلیت تثبیت‌کنندگی نوری تصویر در کنار یک سنسور سیاه و سفید 20 مگاپیکسلی قرار دارد. اما مهم‌ترین تغییر، استفاده از لنزهای SUMMILUX-H لایکا و همچنین افزایش گشودگی دریچه دیافراگم به f/1.6 است.

 بررسی اولیه هواوی میت 10 پرو

به لطف هوش مصنوعی قدرت گرفته از تراشه دستگاه، دوربین می‌تواند تا 14 صحنه متفاوت را تشخیص داده و پارامترهای مختلف را بسته به هر یک تغییر دهد. همچنین جابه‌جایی و حرکت سوژه را درک می‌کند، به همین دلیل عناصر مختلف را بسته به شرایط تنظیم خواهد کرد.

دوربین میت 10، به خاطر فرا گرفتن میلیون‌ها تصویر، می‌تواند به خوبی اشیای مختلف را تشخیص بدهد. به لطف تراشه و پردازنده سیگنال تصویر جدید گوشی، سرعت پردازش تصویر افزایش پیدا کرده است و نتیجه آن، کاهش نویزپذیری و عکاسی بهتر در زمان وجود نور طبیعی کم است. اگرچه سنسور دوم از نوع سیاه و سفید بوده و خبری از سنسور تله فوتو نیست، اما یکی از قابلیت‌های دوربین میت 10، میت 10 پرو و پورشه دیزاین، حالت عکاسی پرتره است.

 بررسی اولیه هواوی میت 10 پرو

دوربین سلفی هر سه گوشی موبایل یکسان بوده و دارای یک سنسور 8 مگاپیکسلی با گشودگی دریچه دیافراگم F/2.0 است. یکی از قابلیت‌‌های این دوربین حالت عکاسی پرتره است که با اعمال افکت بوکه و محو کردن پس‌زمینه، به ثبت عکس‌های پرتره حرفه‌ای کمک می‌کند. واحد پردازش شبکه عصبی کایرین 970 در اینجا نیز کارایی دارد. هوش مصنوعی دستگاه، حین عکاسی سلفی برای تشخیص تمامی چهره‌ها تلاش می‌کند.

از طرفی دیگر در زمان ثبت عکس سلفی دست جمعی، دوربین بر روی تمامی صورت‌ها فوکوس خواهد کرد. هواوی، به خاطر دخیل شدن هوش مصنوعی تازه پرورش داده خود در این دوربین سلفی، آن را AI Selfie نامیده است. امیدواریم عملکرد این دوربین سلفی از نمونه آن در پی 10 و پی 10 پلاس بهتر باشد.

باتری

باتری میت 10 پرو 4 هزار میلی‌آمپر ساعتی است. از این جهت نه تنها با میت 10، بلکه با تمامی محصولات سری Mate طی سال‌های اخیر هیچ تفاوتی وجود ندارد. بر اساس تجربه و یکه‌تازی گوشی های موبایل این سری از نظر میزان دوام باتری، می‌توان انتظار داشت حتی تا دو روز استفاده مدام نیازی به شارژ مجدد دستگاه نخواهد بود.

نمایشگر مدل پرو رزولوشن پایین‌تری در مقایسه با میت 10 داشته و از طرفی پنل آن AMOLED است. پس می‌توان انتظار داشت دوام باتری بیشتری در مقایسه با آن داشته باشد. همه چیز بعد از انتشار نتایج تست دوام باتری این مدل مشخص خواهد شد. با این حال نگاه به تفاوت دوام باتری میت 9 به عنوان یک پرچمدار سال 2016 با پرچمداران سال 2017 می‌تواند برای کاربران جالب باشد.

بررسی اولیه هواوی میت 10 پرو

به گفته هواوی، با یک مرتبه فول شارژ کردن دستگاه می‌توان به 30 ساعت مکالمه پرداخت یا تحت شبکه 4G حدود 20 ساعت در اینترنت گشت و گذار کرد. همچنین می‌توان تا صفر شدن شارژ از 100 درصد، 20 ساعت ویدیو مشاهده کرد. هواوی محصولات جدیدش را به تکنولوژی سوپرشارژ مجهز کرده است تا طی نیم ساعت، شارژ باتری از صفر درصد به 58 درصد برسد.

انتظارات از بررسی اولیه هواوی میت 10 پرو

هواوی بعد از معرفی آنر 7 ایکس به عنوان اولین گوشی دارای نسبت ابعاد تصویر متفاوت خود، با فاصله‌ای بسیار کوتاه پرچمداران جدیدش را معرفی کرد. یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های هواوی میت 10 پرو و میت 10 پورشه دیزاین داشتن نمایشگری مجهز به نسبت 18:9 است، به همین دلیل کل بدنه نیز کشیده و قد بلند شده و از طرفی کمی لاغر به نظر می‌رسد. اگرچه وضوح تصویر این نمایشگر از میت 10 پایه پایین‌تر بوده و فول اچ‌دی است، اما در عوض از پنل AMOLED در آن استفاده شده که ویژگی‌های خاص خود را دارد.

در بین محصولات خانواده میت 10، مدل لایت یک میان‌رده بوده و مدل پورشه دیزاین دارای قیمت نجومی 1650 دلار نیز یک گوشی هوشمند لوکس محسوب می‌شود. پس اکنون پرچمداری با میت 10 پرو است. این یک گوشی موبایل زیبا، قدرتمند از نظر توان پردازشی، مجهز به دوربین و نمایشگری باکیفیت و از همه مهم‌تر، یک رابط کاربری بسیار ویژه و مملو از قابلیت‌های جدید قدرت گرفته از هوش مصنوعی است. در  بررسی اولیه هواوی میت 10 پرو همه چیز خوب پیش رفت، با این حال یک مشکل مهم وجود دارد.

هواوی چندین سال قبل، به خاطر ارائه سخت افزارهای یکسان در گوشی های موبایل خود در مقایسه با محصولات دیگر شرکت‌ها به ازای مبالغ بسیار کمتر، به محبوبیت رسید. اما این روال طی چند سال اخیر دیگر دنبال نشده است. کاربران امروز از قیمت هزار دلاری آیفون ایکس افسانه‌ای گلگی کرده و مدعی هستند هر کسی توانایی خرید آن را ندارد. در چنین شرایطی، هواوی میت 10 پرو را معرفی کرد که تنها حدود 50 دلار تا هزار دلاری شدن فاصله دارد! این موضوع رقابت را برای هواوی کمی سخت می‌کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*