بررسی اولیه هواوی میت 10

بررسی اولیه هواوی میت 10 ؛ هوش مصنوعی در کالبد یک گوشی موبایل

هواوی میت 10 (Huawei Mate 10) به طور رسمی معرفی شد. در این مطلب قصد داریم نگاه نزدیکی به پرچمدار جدید هواوی انداخته و به بررسی اولیه هواوی میت 10 بپردازیم.

از مدت‌ها قبل و بر اساس گفته‌های هواوی می‌دانستیم با یک گوشی هوشمند عادی طرف نیستیم و قرار است یک دستگاه قدرتمند دارای هوش مصنوعی خارق‌العاده معرفی شود. این گوشی‌ساز چینی باز هم از تراشه موبایل ساخت خود در پرچمدار جدیدش استفاده کرده است که هوش مصنوعی یاد شده توسط آن مدیریت می‌شود.

بررسی اولیه هواوی میت 10

در بررسی اولیه هواوی میت 10 بیشتر توان پردازشی آن جلب توجه می‌کند. اما کاربران حین خرید یک گوشی موبایل جدید، نحوه طراحی، قدرت سخت افزاری و امکانات نرم افزاری آن را در نظر می‌گیرند. آیا میت 10 هواوی در این زمینه‌ها، در برابر تعداد بسیار زیاد پرچمداران اندرویدی معرفی شده از ابتدای سال 2017 تاکنون، حرفی برای گفتن دارد؟

طراحی هواوی میت 10

در مقایسه با میت 9 و محصولات پیشین سری Mate، طراحی این گوشی از یک نظر کاملا متفاوت است و تغییری بنیادی در طراحی هواوی Mate 10 رخ داده است؛ دیگر از بدنه تمام فلزی که همواره در پرچمداران این سری می‌دیدیم خبری نیست و این مرتبه شاهد استفاده از یک بدنه تمام شیشه‌ای هستیم. همچنین دستگاه دیگر به صورت کاملا مکعب مستطیلی طراحی نشده و از چند محور، انحناهایی در آن دیده می‌شود که خوش‌دست شدن گوشی موبایل را در پی دارد.

بررسی اولیه هواوی میت 10

میت 10 ظاهر بسیار جذابی دارد. به عنوان نمونه در پنل پشتی، یک نوار دارای رنگ متفاوت از بدنه بر روی بخش دوربین کشیده شده و چشم‌نوازی می‌کند. البته استفاده از شیشه برای ساخت بدنه، برای هواوی و مخصوصا در محصولات سری Mate آن اتفاقی جدید است، اما پیش از این در گوشی های موبایلی همچون گلکسی اس 8، ال جی وی 30 و حتی آیفون‌های جدید اپل شاهد این سبک از طراحی بدنه بوده‌ایم.

همه چیز به سلیق بستگی دارد و نمی‌توان به طور قطع، بدنه شیشه‌ای و یا فلزی را بر دیگری برتر دانست، اما آنچه در بررسی اولیه هواوی میت 10 واضح است، شکنندگی بیشتر آن در مقایسه با برادران پیشین خود است.

بررسی اولیه هواوی میت 10

هواوی در شرایطی که تمامی شرکت‌ها به سمت طراحی بدون حاشیه برای پرچمداران و حتی میان‌رده‌های خود حرکت کرده و در ادامه کلید فیزیکی هوم را حذف می‌کنند، در سال جاری ابتدا در پی 10 و پی 10 پلاس و اکنون در میت 10 این کلید را آورده است.

حتی در میت 9 به عنوان پرچمدار سال 2016 این سری نیز خبری از دکمه فیزیک هوم نبود و حسگر اثر انگشت در پنل پشتی قرار داشت. نمی‌توان این اقدام را حرکت رو به عقب خطاب کرد، چرا که همچنان، این شیوه‌ای متداول برای طراحی گوشی ‌های موبایل عادی و فاقد طراحی بدون حاشیه است.

بررسی اولیه هواوی میت 10

برخلاف بخش عمده‌ای از پرچمداران سال 2017، میت 10 هواوی را نمی‌توانید همراه با خود به درون آب ببرید. در این مدل درگاه جک صوتی 3.5 میلی‌متری همچنان حضور دارد و هواوی کاربران را مجبور به خرید آداپتور و یا استفاده از هدفون‌های بی‌سیم نکرده است.

نمایشگر

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های پرچمداران هواوی با سایر پرچمداران طی سال‌های اخیر، پایین بودن رزولوشن نمایشگر بوده است. استفاده از رزولوشن کیو اچ‌دی در محصولات بالارده، از سال 2014 تبدیل به روالی عادی شده است، اما حتی وضوح تصویر صفحه نمایش میت 9 هواوی نیز فول اچ‌دی باقی مانده بود. این گوشی‌ساز چینی، در سال 2017 ابتدا با پی 10 پلاس و اکنون با میت 10 از یک نمایشگر دارای وضوح کیو اچ‌دی استفاده کرده است.

بررسی اولیه هواوی میت 10

صفحه نمایش هواوی میت 10 FullView LCD نام داشته و اندازه آن همانند تمامی محصولات سری Mate طی سال‌های اخیر 5.9 اینچی است. برخلاف بسیاری از پرچمداران سال جاری، نسبت ابعاد تصویر همان 16:9 باقی مانده است، به همین دلیل رزولوشن کیو اچ‌دی نمایشگر به صورت 2560 در 1440 پیکسل بیان می‌شود. در بررسی اولیه هواوی میت 10 هیچ مشکلی در صفحه نمایش‌ آن دیده نشد. توناژ رنگ‌ها بسیار عالی بوده و محتواها از تمامی زوایا دید خوبی دارد.

محصولات سری Mate هواوی تا به امروز را نمی‌توان بدون حاشیه خطاب کرد، با این حال آن‌ها همگی دارای کمترین میزان حاشیه ممکن در اطراف نمایشگر خود هستند. این موضوع را حتی با در دست نگه داشتن میت 7 که عرضه آن به سال 2014 برمی‌گردد نیز احساس خواهید کرد.

رابط کاربری

در بررسی اولیه هواوی میت 10 توانستیم طعم اندروید 8 اوریو با دست‌پخت هواوی را بچشیم. این شرکت هر سه مدل میت 10 را به صورت پیش‌فرض همراه با جدیدترین سیستم عامل اندروید عرضه کرده است. همانطور که انتظار داشتیم، هواوی بر روی این سیستم عامل، جدیدترین نسخه رابط کاربری خود را قرار داده است، اما برخلاف پیش‌بینی، خبری از نسخه 6 رابط کاربری EMUI نیست!

بررسی اولیه هواوی میت 10

برترین گوشی‌ساز چینی به منظور هم‌گام شدن با عدد مربوط به سیستم عامل کنونی اندروید، از نسخه 5 رابط کاربری خود به طور مستقیم به نسخه 8 جهش کرد. در هر صورت طبق انتظار، رابط کاربری جدید هواوی بر روی پرچمدارانش قرار گرفته که دارای ویژگی‌های منحصربه‌فرد و جدید خود است.

علاوه بر تغییرات ظاهری اعمال شده که به داشتن رابط کاربری ساده، مرتب و راحت برای کار کردن منجر شده است، شاهد تغییری بسیار بزرگ در نسخه 8 EMUI هستیم. هواوی بیش از همه بر روی یادگیری ماشینی به کار رفته در سه پرچمدار جدید خود تمرکز دارد. به این ترتیب، گوشی موبایل به رفتارهای کاربر واقف بوده و می‌تواند در زمان نیاز، با توجه به چیزهایی که از کاربری خود یاد گرفته، دست به پیش‌بینی بزند.

بررسی اولیه هواوی میت 10

به عنوان نمونه اگر در ساعات انتهایی روز مشغول خواندن چیزی باشید، این رابط کاربری پیشنهادی مبنی بر کاهش روشنایی صفحه نمایش نشان خواهد داشت. این تنها نمونه‌ای از چندین کاربرد ماشین یادگیری جدید هواوی است که در نسخه 8 رابط کاربری اختصاصی آن به کار رفته است.

یکی از قابلیت‌های فوق‌العاده خیره‌کننده هواوی که پیش از این توسط سامسونگ ارائه شده بود، امکان استفاده از گوشی موبایل بر روی نمایشگرهای بزرگتر به صورتی کاملا متفاوت است.

بررسی اولیه هواوی میت 10

در بررسی اولیه هواوی میت 10 به قابلیت پروجکشن آن برخورد کردیم که کمک می‌کند با استفاده از یک کابل آداپتور یو اس بی نسخه C به اچ دی ام آی، به محض اتصال گوشی موبایل به یک نمایشگر، رابط کاربری در حالت دسکتاپ نمایش داده شود. به گفته هواوی بیشتر اپلیکیشن‌ها از این نحوه نمایش پشتیبانی می‌کنند.

مزیت این ویژگی میت 10 در مقایسه با نمونه مشابه آن که توسط سامسونگ توسعه پیدا کرده، عدم نیاز به خرید یک داک جداگانه است. برای تغییر نحوه نمایش در مانیتور حین اتصال گلکسی اس 8 و یا گلکسی اس 8 پلاس به آن‌، باید از سامسونگ دکس استفاده کنید، اما هواوی نیاز به استفاده از این داک را از بین برده است. به این ترتیب می‌توان در هر زمان و مکان، محتوای صفحه نمایش گوشی را بر روی نمایشگرهای بزرگتر در حالت دسکتاپ مشاهده کرد.

تراشه و حافظه

هواوی در پرچمداران جدید خود از تراشه موبایل جدیدش یعنی کایرین 970 استفاده کرده است که حدود یک ماه قبل و در جریان نمایشگاه IFA 2017 شاهد معرفی آن بودیم. در سال 2017، کمترین حافظه رم استفاده شده در پرچمداران 4 گیگابایت است و هواوی نیز به همین میزان پایبند مانده است.

بررسی اولیه هواوی میت 10

در بررسی اولیه هواوی میت 10 این گوشی موبایل خیلی سریع و در حد یک پرچمدار سال 2017 به دستورات پاسخ داد و مکثی مشاهده نشد. دو نکته درباره این عملکرد وجود دارد. نخست اینکه اپلیکیشن‌های زیادی بر روی دستگاه مورد نظر نصب نشده بود. همچنین عدم کاهش سرعت گوشی با گذر زمان، موضوعی نیست که در بررسی اولیه مشخص شود. اما با توجه به محصولات پیشین سری Mate می‌توان مطمئن بود عملکرد سریع ابتدایی تا مدت‌ها بدون تغییر باقی خواهد ماند.

به ادعای هواوی، تراشه کایرین 970 دروازه‌ای به سوی نسل جدید پردازش است. این شرکت، چیپست موبایل خود را اولین واحد پردازش عصبی اختصاصی خطاب می‌کند. در واقع ماشین فراگیری که در رابط کاربری به کار رفته و روز به روز خود را با کاربر مالک گوشی بیشتر انطباق می‌‌دهد، توسط این واحد مدیریت می‌شود.

بررسی اولیه هواوی میت 10

به عنوان یکی دیگر از مشخصات فنی هواوی میت 10 می‌توان به وجود 64 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی داخلی اشاره کرد. خوشبختانه می‌توان این میزان را با استفاده از کارت حافظه جانبی افزایش داد.

دوربین

استفاده از دوربین دوگانه، امسال تبدیل به امری متداول شده است، اما در سال 2016 در معدود گوشی موبایلی چنین دوربینی وجود داشت. هواوی میت 9 یکی از آن‌ها بود. پس مشاهده مجدد دوربین دوگانه در میت 10 به هیچ عنوان تعجبی نیست. این دوربین با لنزهای دوگانه Summilux-H شرکت لایکا همراه شده است. روال هواوی برای ساخت دوربین دوگانه همواره یکسان بوده و همیشه شاهد به کار رفتن یک سنسور عادی در کنار یک سنسور سیاه و سفید بوده‌ایم. تنها گوشی موبایل هواوی که سنسور دوم آن به جای سیاه و سفید از نوع تله فوتو است، نوا 2 پلاس محسوب می‌شود.

سنسور اصلی و سیاه و سفید آن به ترتیب 12 مگاپیکسلی و 20 مگاپیکسلی بوده و روی هم رفته، گشودگی دریچه دیافراگم f/1.6 را ارائه می‌کنند که بسیار شگفت‌انگیز است. تثبیت‌کنندگی اپتیکال تصویر در این دوربین وجود دارد، اما فقط محدود به سنسور اصلی است. بهره بردن از یک سیستم جدید بزرگنمایی و فوکوس هیبریدی 4 در 1، از دیگر قابلیت‌های دوربین میت 10 به شمار می‌روند.

بررسی اولیه هواوی میت 10

در بررسی اولیه هواوی میت 10 بیش از قابلیت عکس برداری پرتره، که کاربران آن را در دوربین‌های دوگانه بسیار دوست دارند، محو عکاسی هوشمند این گوشی موبایل شدیم که به لطف هوش مصنوعی میت 10 ممکن شده است. این دوربین می‌تواند به خوبی اشیا را تشخیص بدهد.

هواوی میت 10 صحنه را آنالیز کرده و بر اساس آن، بهترین حالت برای ثبت را انتخاب می‌کند. به عنوان نمونه، حین عکاسی از غذاها، میزان اشباع‌شدگی در تصویر افزایش پیدا می‌کند.

بررسی اولیه هواوی میت 10

در سال 2017، بیشتر پرچمداران با تمرکز بر توانایی‌های دوربین معرفی شده‌اند و همگی روی کاغذ و از نظر اعداد و ارقام و مشخصات فنی، وضعیت بسیار خوبی دارند. با این حال تا زمان مشاهده نمونه تصاویر یک دوربین و مخصوصا مقایسه عکس‌های گرفته شده از یک صحنه توسط دوربین چند گوشی موبایل، نمی‌توان درباره برتری یکی نسبت به دیگری قضاوت کرد.

باتری

داشتن نمایشگر 6 اینچی و باتری 4 هزار میلی‌آمپر ساعتی، ویژگی تمامی محولات سری Mate هواوی بوده و طی چند سال اخیر، همواره رعایت شده است. در بررسی اولیه هواوی میت 10 این خصیصه هواوی شدیدا چشم‌نوازی می‌کند. در تست‌های عمر باتری، پرچمداران سری Mate همیشه یکه‌تازی می‌کنند. هواوی خیال کاربران را راحت کرده و آن‌ها می‌دانند برای یک یا دو روز استفاده مداوم، می‌توانند بر روی گوشی موبایلشان حساب باز کنند.

بررسی اولیه هواوی میت 10

از آنجایی که میت 10 با سیستم عامل جدید اندروید و همچنین تراشه جدید هواوی همراه شده است، انتظار داریم مصرف انرژی بهینه‌تری داشته باشد. پس پیش‌بینی می‌کنیم باتری آن عمر بیشتری در مقایسه با باتری‌های 4 هزار میلی‌آمپر ساعتی گوشی های Mate پیشین داشته باشد. همه چیز تا زمان انجام تست عمر باتری نامشخص است. با این حال می‌توانید در تصویر زیر،‌ دوام باتری هواوی میت 9 را مشاهده می‌کنید. مقایسه آن با سایر پرچمداران سال 2017، نویدبخش محصولی قدرتمند از نظر میزان دوام باتری است.

بررسی اولیه هواوی میت 10

هواوی مدعی است تکنولوژی سوپرشارژ آن سبب می‌شود طی نیم ساعت، شارژ باتری از 0 به 58 درصد برسد. در این باتری، برخلاف بسیاری از پرچمداران سال جاری، خبری از پشتیبانی شارژ وایرلس نیست.

جمع‌بندی بررسی اولیه هواوی میت 10

هواوی میت 10 در چهار رنگ مشکی، قهوه‌ای، طلایی و طلایی صورتی عرضه شده و هر دو درگاه سیم کارت آن از شبکه 4G پشتیبانی می‌کنند. یکی دیگر از ویژگی‌های ارتباطی این گوشی موبایل، پشتیبانی از تکنولوژی جدید Gigabit LTE است.

به لطف این فناوری، دستیابی به سرعت‌های بالاتر از یک گیگابایت تحت نسل چهارم شبکه موبایل امکان‌پذیر می‌شود. البته در حال حاضر، اپراتورهای بسیار کمی در سراسر دنیا این تکنولوژی را ارائه می‌کنند. حداقل در ایران نخواهید توانست از این قابلیت میت 10 استفاده کنید.

در بررسی اولیه هواوی میت 10 به محصولی برخورد کردیم که توانایی بسیار زیادی برای رقابت با برترین پرچمداران سال همچون گلکسی نوت 8، آیفون‌های جدید اپل، گوگل پیکسل‌های سال 2017، ال جی وی 30 و سایر محصولات دارد. همه چیز تا اینجا خوب است، مگر اینکه بدانید قیمت هواوی میت 10 بسیار بالاست، به طوری که به هیچ عنوان تصور چنین قیمتی را برای پرچمدار جدید هواوی نداشتیم. قیمت مدل پرو آن تنها چند قدم تا هزار دلاری شدن فاصله دارد!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. خدا بیامرزه اون موقع رو ک ایفون حرف اولو میزد
    الان تو هر سیستم عاملش کلی مشکل
    باتری مشکل دار
    قیافه داغون
    اخه چ چیز جدیدی اورده
    قفل تصویری ب قول شیپلیا (sheeple) فیس آییییییدی!!!
    بابا همو قفل تصویری ۲۰۱۲ هواویه منتها با مسخره بازی بیشتر
    و ب قول داداشمون ی کایرین ۹۷۰ می ارزه ب کل آیفون x

  2. در بررسی اولیه هواوی میت 10 به محصولی برخورد کردیم که توانایی بسیار زیادی برای رقابت با برترین پرچمداران سال همچون گلکسی نوت 8، آیفون‌های جدید اپل، گوگل پیکسل‌های سال 2017، ال جی وی 30 و سایر محصولات دارد. همه چیز تا اینجا خوب است، مگر اینکه بدانید قیمت هواوی میت 10 بسیار بالاست، به طوری که به هیچ عنوان تصور چنین قیمتی را برای پرچمدار جدید هواوی نداشتیم. قیمت مدل پرو آن تنها چند قدم تا هزار دلاری شدن فاصله دارد! ???توانایی رقابت با ایفون!!!!!!؟؟؟؟؟