هواوی میت 10

اولین نگاه به هواوی میت 10 و هواوی میت 10 پرو (Huawei Mate 10 & Huawei Mate 10 Pro)

پس از معرفی هواوی میت 10 (Huawei Mate 10) و هواوی میت 10 پرو (Huawei Mate 10 Pro)، اینک فرصت یافتیم تا نگاهی نزدیک به دو پرچمدار جدید هواوی داشته باشیم.

سال‌ها پیش، هواوی برند ناشناخته‌ای خارج از چین بود و فروش محصولاتش به بازار چین وابسته بود. اما این روزها به دومین تولیدکننده بزرگ تلفن‌های هوشمند در جهان بدل شده و رقیب سرسختی برای سامسونگ و اپل به شمار می‌رود. حتی اگر شما صاحب یک گوشی هواوی نباشید، حداقل چندنفر از اطرافیانتان از اسمارت فون‌های همین کمپانی استفاده می‌کنند و اکثرا هم راضی هستند.

ساعتی پیش‌، هواوی با برگزاری مراسمی خاص در مونیخ آلمان، از پرچمداران 2017 خود رونمایی کرد. میت 10 در سه نسخه عادی، پرو و پورشه دیزاین به بازار عرضه خواهد شد و گرچه این مدل‌ها در ظاهر و سخت‌افزار با یکدیگر متفاوت هستند؛ اما هر سه ژن ‌های هواوی را به ارث برده‌اند و همه فن حریفند.

هنگامی که هواوی میت 10 و 10 پرو را در دست می‌گیرید، حس خوب کیفیت به شما القا خواهد شد؛ به طرزی که گوشی‌های جدید هواوی در رقابتی مستقیم و تنگاتنگ با پرچمداران سامسونگ و اپل از لحاظ کیفیت ساخت قرار می‌گیرند. طراحی بدنه ظریف، خوش دست و با دوام انجام شده و احساس راحتی زیادی هنگام کار با این دو گوشی خواهید داشت. در این مقاله قصد داریم تنها به دو مدل میت 10 و میت 10 پرو بپردازیم و نگاهی اجمالی به آن‌ها داشته باشیم.

سخت افزار

هواوی میت 10

طراحان هواوی در سه‌گانه میت 10 به خوبی اصول مدرنیته و به روز بودن را رعایت کرده‌اند و نتیجه کار، ظاهر بسیار زیبای این سه گوشی شده است که به طور حتم مورد توجه اهالی تکنولوژی قرار خواهد گرفت. قسمت پشتی بدنه با روکش شیشه‌ای محافظ می‌شود که احتمال لیز خوردن گوشی از دست را افزایش می‌دهد، اما در لبه‌ها با نوار آلومینیومی جوش خورده که نشان از مهارت چینی‌ها در ساخت تلفن‌های هوشمند اعلا و با کیفیت دارد. شیشه پشتی در چهار لبه کمی خمیدگی دارد و تمامی زوایایی که دست را آزار می‌دهند در میت 10 و 10 پرو حذف شده‌اند. در مجموع هنگام دست گرفتن این دو گوشی احساس لمس سنگ تراش‌خورده را خواهید داشت، همانقدر محکم و خوشایند.

هواوی میت 10 به نمایشگری 5.9 اینچی از نوع LCD و با رزولوشن 1440p مجهز شده که چندان بی شباهت به نسل پیشینش نیست. نسبت نمایشگر میت 10 همچنان 16:9 باقی مانده اما هواوی می‌گوید میزان روشنایی صفحه نمایش 40 درصد بیشتر شده و به 730 نیت رسیده است. این میزان روشنایی برای یک پنل LCD فوق‌العاده بالاست و دیگر ترسی بابت ناخوانا بودن نمایشگر زیر نور مستقیم خورشید وجود نخواهد داشت. همچنین با توجه به ابعاد دیوایس، کار با یک دست کمی مشکل خواهد بود. در سمتی دیگر، هواوی میت 10 پرو از صفحه نمایش 6.0 اینچی با پنل OLED و نسبت 18:9 بهره می‌برد که به لطف نسبت جدید نمایشگرش خوش دست‌تر و استفاده از آن با یک دست راحت‌تر شده است. نکته منفی درباره نمایشگر 10 پرو رزولوشن پایین صفحه نمایش آن است که درخور لقب پروی آن نبود. رزولوشن صفحه نمایش مدل پرو 2160×1080 بوده که برای یک نمایشگر بزرگتر نسبت به میت 10، چندان قابل قبول نیست و انتظار نمایشگر با کیفیت‌تری داشتیم. پنل OLED دیوایس به شفافیت تصاویر و نمایش رنگ‌های زنده کمک شایانی کرده اما اگر کمی با دقت و فاصله بسیار کم از نمایشگر به پیکسل‌ها نگاه کنیم، تصاویر به میزان اندکی تار و موج‌دار می‌شوند که اصلا مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

هواوی میت 10

میت 10 و برادر بزرگترش قلب تپنده‌ای از نوع کایرین 970 (Kirin 970) دارند که چند هفته پیش توسط هواوی معرفی شد. این چیپست در کنار هسته‌های CPU و GPU اش، از واحد پردازش عصبی (NPU) نیز برخوردار شده که پنجره جدیدی به روی داده‌های پردازشی و هوش مصنوعی در اسمارت فون‌ها باز می‌کند. هوش مصنوعی میت 10 تنها قطعه‌ای از جنس سیلیکون نبوده و چینی‌ها قابلیت‌های نرم‌افزاری متنوعی برای آن در نظر گرفته‌اند. میت 10 در کنار این چیپست جدید و قدرتمند، از 4 گیگابایت رم استفاده می‌کند. این میزان برای نسخه پرو به 6 گیگابایت رسیده و انتظار داریم مالتی تسکینگ و کارهای سنگین با میت 10 پرو راحت‌تر از نسخه عادی آن انجام شود. هردو گوشی دو سیم‌کارته هستند و هردو همزمان می‌توانند به شبکه نسل چهارم ارتباطی (4G) متصل شوند. در مورد فضای ذخیره‌سازی باید بگوییم نسخه استاندارد میت 10 با 64 گیگابایت و میت 10 پرو با 128 گیگابایت حافظه داخلی به بازار عرضه خواهند شد؛ اما تنها مدل معمولی میت 10 از کارت حافظه جانبی پشتیبانی می‌کند.

هواوی میت 10

حسگر تشخیص اثر انگشت در میت 10 به زیر نمایشگر منتقل شده و دیگر خبری از لوگوی هواوی در جلوی گوشی نیست. اما در میت 10 پرو همچنان این سنسور در پشت قرار دارد؛ همان‌طور که در بیشتر گوشی‌های ساخت این کمپانی می‌بینیم. زیر نمایشگر میت 10 پرو به جای سنسور، لوگوی هواوی حک شده که باعث شلوغ شدن فضای جلویی دیوایس می‌شود. بدین ترتیب در نسخه بزرگتر میت 10 دو لوگوی هواوی (در جلو و عقب) به چشم می‌خورند که در کل ترجیح می‌دادیم در این زمینه مثل میت 10 معمولی باشد. لبه‌های نمایشگر در 10 پرو به دلیل فقدان این سنسور باریک‌تر شده و شاهد نسبت نمایشگر به صفحه بیشتری در این گوشی هستیم.

هواوی میت 10

 

اگر نگاهی به پشت دیوایس داشته باشیم، بازهم دوربین دوگانه لایکا به چشم می‌خورند که از ترکیب دو لنز 12 مگاپیکسلی رنگی و لنز 20 مگاپیکسلی مونوکروم تشکیل شده است. ماژول به کار رفته در جدیدترین نسل سری میت تصاویری دقیق‌تر و با عمق بیشتر ثبت می‌کنند و تا دو برابر قابلیت زوم دارند. هردو لنز از گشودگی دهانه f/1.6 برخوردارند که رکورد جدیدی در صنعت دوربین‌های موبایل محسوب می‌شود و نور زیادی را به درون دوربین می‌فرستند. بنابراین رقابت با این دو گوشی برای عکاسی در شب اصلا کار آسانی نخواهد بود. تثبیت‌کننده اپتیکال تصاویر نیز تنها برای لنز رنگی به کار رفته و لنز مونوکروم از این ویژگی محروم شده است. هواوی در کنار تجهیز سری میت 10 به دوربین‌های قدرتمند، طرح انعکاس فلزی نیز دور لنزها در نظر گرفته که عملکرد فوق‌العاده دوربین این گوشی‌ها را یادآور می‌شود.

هواوی میت 10

هردو دیوایس به پورت جدید USB-C مجهزند و فناوری سوپر شارژ هواوی نیز از این طریق می‌تواند با سرعت بسیار بالایی باتری دستگاه را پر کند. این فناوری توسط TUV نیز تست و ایمن ارزیابی شده است؛ بنابراین خطر انفجار هنگام شارژ به حداقل ممکن رسیده و با خیال راحت می‌توان در حین شارژ از دستگاه استفاده کرد. چینی‌ها برای سری میت 10 باتری 4000 میلی آمپری را در نظر گرفته‌اند و جالب است بدانید در سری پیشین میت نیز از باتری با همین ظرفیت استفاده شده بود. عمر باتری سری 9 میت فوق‌العاده بالا بود و امیدواریم در نسل جدید نیز شاهد تکرار این ویژگی خوب باشیم. در نسخه معمولی هواوی میت 10 کنار پورت شارژر جک 3.5 میلی‌متری هدفون مشاهده می‌شود، اما در نسخه پرو این چک با پورت USB-C ادغام شده و درون جعبه آن نیز آداپتور تبدیل جک هدفون به USB تعبیه خواهد شد. در عوض، 10 پرو از طراحی آب و گواهینامه IP68 برخوردار شده اما نسخه معمولی نیازمند مراقبت بیشتری است.

نرم‌افزار

هواوی میت 10 و 10 پرو با جدیدترین دسر اندروید یعنی اوریو (8.0) پا به میدان خواهد گذاشت. رابط کاربری اختصاصی هواوی موسوم به EMUI نیز برای هماهنگی بیشتر با اندروید 8 بهینه شده و ورژن آن از 5.1 به 8.0 جهش داشته که در نوع خود جالب است. بهتر است بخش نرم‌افزاری را با هیجان‌انگیزترین ویژگی میت 10 یعنی هوش مصنوعی آغاز کنیم.

همان‌طور که پیش تر نیز اشاره کردیم، هواوی در سری جدید میت از NPU استفاده کرده که میزان هوشمندی دیوایس را ارتقا داده و شاید حالا مفهوم هوشمندی برای موبایل‌ها معنا پیدا کند. هوش مصنوعی میت 10 عملکردهای مختلفی از خود نشان می‌دهد، برای مثال سیستم ترجمه درونی آن می‌تواند با استفاده از موتور ترجمه مایکروسافت ترنسلیت (Microsoft Translate) متون را از زبان‌های مختلف به زبان‌های دیگر ترجمه کند،  آن هم بدون نیاز به اتصال اینترنت! همچنین هنگامی که از گوشی زیر نور خورشید استفاده می‌کنید، رنگ‌های به نمایش در آمده دچار تغییراتی می‌شوند تا در بهترین حالت آن‌ها را مشاهده کنید.

هواوی میت 10

هوش مصنوعی هواوی در بخش دوربین نیز به خوبی دیده می‌شود و قابلیت‌های جدیدی به دوربین افزوده است. هنگامی که روی سوژه فوکوس می‌کنید، میت 10 تشخیص می‌دهد که روی چه چیزی فوکوس شده و در بهترین مود عکاسی از آن عکس می‌گیرد. NPU می‌تواند غذا، گل، متن، سگ، مناظر طبیعی، چهره‌ها و سایر موارد را به خوبی تشخیص دهد و فوکوس مناسبی روی آن‌ها انجام دهد. این ویژگی نیز از اتصال اینترنت بی‌نیاز بوده و تنها در کسری از ثانیه انجام می‌شود.

هواوی میت 10

در طول مدتی که ما هواوی میت 10 را در اختیار داشتیم، هیچ‌گونه لگ و کندی در آن مشاهده نکردیم و دیوایس با سرعت هرچه بیشتر اپلیکیشن‌ها را با چاشنی هوش مصنوعی در پس‌زمینه اجرا می‌کرد. دکمه‌های جهت‌یابی پایین نمایشگر نیز کمی بزرگتر طراحی شده‌اند و لمس آن‌ها راحت‌تر از سایر گوشی‌های هواوی انجام می‌گیرد. اما در میت 10 پرو، به طور پیش‌فرض چیزی به نام نوار دکمه‌های جهت‌یابی وجود ندارد و تنها یک دکمه شناور در پایین صفحه وجود دارد که کارایی دکمه بازگشت، خانه و مرور برنامه‌های اخیر را در خود جای داده است. اگر از تغییر جدید نوار جهت‌یابی خوشتان نیامده نگران نباشید، چرا که هنوز هم می‌توان در تنظیمات دستگاه سه دکمه نرم افزاری اندروید را برگردانید.

هواوی میت 10

همان‌طور که در شایعات هم به گوش می‌خورد، هواوی همانند سامسونگ نسخه دسکتاپی برای پرچمداران جدیدش طراحی کرده اما برخلاف DeX، نیازی به داک اختصاصی برای اتصال آن ندارید و تنها چیز موردنیاز شما، یک کابل USB-C خواهد بود. به نظر می‌رسد کابلی که برای حالت دسکتاپ هواوی میت 10 و 10 پرو استفاده می‌شود از کابل شارژ آن متفاوت است و طی روزهای آینده در فروشگاه‌های هواوی به فروش خواهند رسید. هنگامی که گوشی را به یک نمایشگر متصل می‌کنید، محیطی بسیار مشابه با ویندوز در اختیار شما قرار می‌گیرد که حتی دکمه Start نیز در آن تعبیه شده است! اکثر قابلیت‌های دیوایس در حالت دسکتاپ نیز فعال هستند اما ممکن است برخی از اپلیکیشن‌های شخص ثالث در این حالت اجرا نشوند یا لگ داشته باشند.

ویژگی جدیدی که چینی‌ها در مود دسکتاپ پرچمدارانشان گنجانده‌اند سامان دهی نوتیفیکشن‌هاست، به طوری که اعلانیه‌های شخصی شما در یک نمایشگر بزرگ و در مقابل همه نمایش داده نمی‌شوند و حریم خصوصی شما کاملا امن خواهد بود. میت 10 می‌تواند نقش ماوس یا کیبورد را هنگام اتصال به نمایشگر بازی کند، اما با این وجود امکان اتصال دو دیوایس دیگر (مصل کیبورد و ماوس بلوتوثی) به گوشی وجود دارد تا احساس راحتی بیشتری هنگام استفاده از اسمارت فون داشته باشید.

نتیجه‌گیری

هواوی میت 10 و 10 پرو بهترین گوشی‌های اندرویدی حال حاضر هستند

هواوی میت 10 و میت 10 پرو یکی از قدرتمندترین و بهترین تلفن‌های هوشمند اندرویدی حال حاضر هستند که پتانسیل شکست رقبایشان را دارند. ظاهر جذاب و زیبا، سخت افزار قدرتمند و از همه مهم‌تر، هوش مصنوعی جدید هواوی دست به دست هم داده‌اند تا با یکی از جذاب‌ترین اسمارت فون‌های اندرویدی روبرو باشیم. شاید برخی به دلیل عدم استحکام کافی در برابر ضربه و به جا ماندن اثر انگشت، بدنه شیشه‌ای را دوست نداشته باشند اما کمپانی‌های بزرگ دنیای تکنولوژی دست به معرفی محصولاتی با بدنه شیشه‌ای زده‌اند. به نظر می‌رسد هواوی نیز راه آن‌ها را دنبال کرده و به دنبال تامین خواسته‌های هوادارانش است. نسخه هشتم EMUI نیز تغییرات بزرگی به خود دیده و می‌توان گفت هوشمندی دستگاه را تا حدودی بالا برده است. تنها نکته‌ای که طرفداران هواوی را کمی سردرگم می‌کند، دلیل نام‌گذاری میت 10 پرو است، چرا که در برخی از زمینه‌ها مثل رزولوشن نمایشگر، فقدان جک هدفون و عدم پشتیبانی از حافظه جانبی از نسخه معمولی شکست می‌خورد.

متاسفانه هنوز اطلاعاتی درباره زمان عرضه و نحوه قیمت‌گذاری این دو گوشی اعلام نشده اما احتمالا قیمت هواوی میت 10 حدود 500 دلار (مشابه میت 9) خواهد داشت و نسخه پروی آن کمی گران‌تر به فروش خواهد رسید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. شرف منزلت انسانیت عبودیت احترام به حقوق مصرف کننده از نظر من مشخسه تولید کننده با کلاسه

    همهی اینا خلاصه میشه به اپل که نشون داد میشه جوابگو بود واسه چیزی که عرضه میکنیم

    سامسون سنی الجی هاوایی و بقیه این نیمچه شرکتایی که اپل میتونه یه جا بخردشون کی اهمیت میدن به خریدار؟؟؟؟

  2. گوشیه چیپ وچینی
    شکر که اسمه چیپش رو لااقل جلو گوشی نمیبینید