ترمیم خودکار پوسیدگی دندان

ترمیم خودکار پوسیدگی دندان با استفاده از داروی ضد آلزایمر!

یک داروی ضد آلزایمر، می‌تواند دندان‌های آسیب دیده را به طور خودکار درمان کند. ترمیم خودکار پوسیدگی دندان به کمک این دارو، توسط دانشمندان به تایید رسیده است!

همانطور که می‌دانید، راهکار فعلی دندان‌پزشکان برای ترمیم دندان‌های پوسیده، استفاده از موادهای پرکننده‌ است. اما اکنون به لطف اکتشاف جدید گروهی از دانشمندان، استفاده از پرکننده‌ها در کلینیک‌های دندان پزشکی به تاریخ خواهد پیوست!

این دارو در ابتدا برای درمان بیماری آلزایمر (Alzheimer) طراحی شده بود. آزمایشات دانشمندان بر روی موش‌ها نشان می‌دهد که با مصرف این دارو، رشد دوباره دندان‌ها احیا شده و پوسیدگی‌های آن بدون نیاز به استفاده از مواد مصنوعی، خود را ترمیم می‌کنند.

داروی تیدگلوسیب (Tideglusib)، قادر است سلول‌های بنیادی دندان را تحریک کرده و آنان را به تولید بافت‌های جدید وادار می سازند. در این روش از سلول‌های بنیادی برای ترمیم بافت زنده دندان (پالپ) استفاده می‌شود. سلول‌های بنیادی در این شیوه به سلول‌هایی تبدیل می‌شوند که وظایف خاصی را در بافت دندان بر عهده‌ دارند. عاج دندان (Dentine) قسمت زیرین مینای دندان است که در صورت پوسیدگی نیاز به ترمیم پیدا می‌کند.

دندان‌ها در شرایط خاص، قادرند قسمت عاج دندان را ترمیم کنند. پالپ نرم، دربرگیرنده اعصاب داخل دندان است که در صورت پوسیدگی، باعث از بین رفتن بافت زنده می‌شوند. در چنین حالتی، بیماران تحت فرآیند درمان ریشه یا عصب کشی قرار می‌گیرند و در نهایت، مواد طبیعی دندان آن‌ها، با مواد پرکننده مصنوعی جایگزین می‌شود.

فرآیند خود ترمیمی دندان به نحوی است که یک لایه بسیار نازک شروع به رشد مجدد می‌کند و این برای ترمیم پوسیدگی‌های دندان کافی نیست؛ چرا که اغلب پوسیدگی‌ها، موجب خرابی‌های عمیق در دندان می‌شوند.

در این آزمایش، دانشمندان با استفاده از نوعی اسفنج قابل‌ جذب از جنس کلاژن, مقدار مناسبی از داروی تیدگلوسیب را روی حفره‌های ایجاد شده روی دندان موش قرار دادند. این کار باعث شد که تنها در عرض شش هفته، فرآیند ترمیم خودکار پوسیدگی دندان آغاز شده و عاج دندان مجددا شروع به رشد کند.

پروفسور پل شارپ (Paul Sharpe) به عنوان نویسنده این مقاله و یکی از دانشمندان برجسته دانشگاه علوم پزشکی کالج سلطنتی لندن (King’s College London) در این باره گفت:

استفاده از این داروی ضد آلزایمر، فرصت تازه‌ای را فراهم می‌کند تا این راهکار درمانی را در مدت زمانی کوتاه به کلینیک‌های دندان‌پزشکی ارائه کنیم. روش درمانی مذکور، برای ترمیم خودکار حفره‌های عمیق و پوسیدگی‌های دندان نیز کاربرد دارد؛ چرا که این دارو موجب حفاظت از پالپ و بازیابی سلامت عاج دندان می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. بعد خوندن این مطلب
    از اینکه دندونمو پر کردم احساس حماقت بهم دست داد
    نخونید…

  2. فک کنم به نوعی باعث کمتر ساییدن دندانها روی هم میشه