بررسی سونی اکسپریا ال وان - Sony Xperia L1: مشخصات، قیمت و امکانات گوشی ارزان سونی

بررسی گوشی سونی اکسپریا ال وان ؛ ساده، ارزان و قابل اعتماد

در بررسی سونی اکسپریا ال وان (Sony Xperia L1) میان رده جدید سونی را از نظر طراحی، عملکرد فنی، مشخصات سخت افزاری، دوربین، امکانات صدا و قابلیت‌های نرم افزاری بررسی ‌می‌کنیم تا ارزش خرید این گوشی مقرون به صرفه برایتان مشخص شود.

اکسپریا ال وان همانطور که از نام آن مشخص است، دنباله‌ی جدیدی برای خانواده‌ی اکسپریا ال سونی محسوب می‌شود و آمده است تا تعدادی از جدیدترین قابلیت‌های نرم افزاری و سخت افزاری که این روزها در بازار موبایل های هوشمند رایج شده‌اند را به این سری اضافه کند. کمپانی سازنده این مدل را بعد از کنگره‌ی جهانی موبایل بارسلون و در حالی که از گوشی های اکسپریا ایکس ای خود رونمای کرده بود، روانه‌ی بازار کرده است.

قیمت پایین باعث شده است که اکسپریا ال وان ارزان‌ترین گوشی حال حاضر سونی در بازار موبایل لقب بگیرد و برای آن دسته از طرفداران این برند ژاپنی که قصد دارند با مبلغ بسیار مناسب (حدود هشت‌صد هزار تومان) یکی از اسمارت فون های سونی را خریداری کنند، گزینه‌ی مناسبی است. البته در کنار لقب میان‌رده، اکسپریا ال 1 از ویژگی‌هایی نظیر نمایشگر ۵.۵ اینچی و اندروید ۷ نوقا نیز برخوردار است که باعث برتری آن نسبت به بسیاری از رقبای هم‌رده می‌شود. بنابراین اگر شما کاربران عزیز فکر می‌کنید که این قیمت جذاب، خرید گوشی اقتصادی جدید سونی را در لیست تصمیمات آینده‌ی شما ثبت کرده است، در ادامه با گجت نیوز همراه باشید تا بررسی اختصاصی سونی اکسپریا ال وان را انجام دهیم و آن را در میدان عمل آزمایش کنیم:

فهرست

با کلیک کردن بر روی هر عنوان می‌توانید به آن بخش از بررسی اختصاصی گوشی سونی اکسپریا ال 1 دسترسی پیدا کنید:

مشخصات فنی سونی اکسپریا ال وان (Sony Xperia L1)

گوشی های سری ال سونی از میان رده‌های اقتصادی این برند ژاپنی محسوب می‌شوند که قیمتی مناسب را در کنار مشخصاتی قابل قبول روانه‌ی بازار می‌کنند. کاربرانی که به دنبال اسمارت فون های معمولی برای کاربری‌های روزانه‌ی متوسط می‌گردند و نمی‌‌خواهند هزینه‌ی بالایی برای خرید مدل‌های گران‌قیمت بپردازند، می‌توانند انتخاب‌های جالبی از میان محصولات این خانواده و به‌خصوص جدیدترین مدل آن یعنی اکسپریا ال وان که مشخصات آن را در زیر می‌بینید، داشته باشند:

  • طول بدنه: ۱۵۱ میلی‌متر (۵.۹۴ اینچ)
    ضخامت: ۸.۷ میلی‌متر (۰.۳۴ اینچ)
    عرض: ۷۴ میلی‌متر (۲.۹۱ اینچ)
  • وزن: ۱۸۰ گرم
  • رنگ‌ها: مشکی، سفید، صورتی
  • جنس بدنه: پلی کربنات و شیشه‌ی مقاوم در برابر خط و خش
  • پورت‌های ورودی: یو اس بی تایپ سی و جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون
  • پردازنده: مدیاتک MT6737T (چهار هسته‌ای، ۶۴ بیتی به همراه پردازشگر گرافیکی Mali-T720MP2)
  • فرکانس پردازنده: ۱.۴۵ گیگاهرتز
  • حافظه رم: ۲ گیگابایت حافظه‌ رم
  • ظرفیت داخلی: ۱۶ گیگابایت با قابلیت ارتقا تا سقف ۲۵۶ گیگابایت از طریق کارت حافظه جانبی
  • امکانات صدا: ضبط استریو، فناوری‌های aptX، Clear Audio+ و xLOUD
  • امکانات ارتباطی: ۲ سیم‌کارت همزمان، 4G LTE، وای فای 802.11 a/b/g/n، رادیو اف ام، هات اسپات، ان اف سی و بلوتوث ۴.۲
  • ابعاد نمایشگر: ۵.۵ اینچ
  • پنل نمایشگر: IPS LCD (نمایش ۱۶ میلیون رنگ)
  • تراکم پیکسلی: ۲۶۷ پیکسل بر هر اینچ
  • رزولوشن نمایشگر: ۷۲۰ در ۱۲۸۰ پیکسل (نسبت تصویر ۱۶:۹)
  • نسبت مساحت نمایشگر به بدنه: ۷۴.۶ درصد
  • دوربین سلفی: ۵ مگاپیکسل با گشودگی دیافراگم f2.2، لنز واید ۲۴ میلی‌متری
    فیلمبرداری فول اچ دی با نرخ ۳۰ فریم بر هر ثانیه
  • دوربین اصلی: ۱۳ مگاپیکسل با گشودگی دیافراگم f2.2
    فلش ال ای دی و فیلمبرداری فول اچ دی
    قابلیت‌های دوربین: فوکوس خودکار، فلش ال ای دی
    فیلمبرداری تا رزولوشن فول اچ دی با نرخ ۳۰ فریم بر هر ثانیه
    تگ‌گذاری جغرافیایی، فناوری تشخیص چهره، فوکوس با لمس صفحه، تصویربرداری HDR
  • باتری: ۲۶۲۰ میلی‌آمپر ساعت، لیتیوم-یونی با پشتیبانی از فناوری Qnovo Adaptive Charging
  • نرم افزار و سیستم عامل: اندروید ۷.۰ نوقا و رابط کاربری Xperia UI
  • سنسورها: سنسور تشخیص مجاورت، قطب‌نما، شتاب‌سنج

طراحی

بررسی سونی اکسپریا ال وان - Sony Xperia L1: مشخصات، قیمت و امکانات گوشی ارزان سونی

اگر نسل قبلی این خانواده یعنی مدل اکسپریا ال را دیده باشید، با ما هم‌عقیده‌اید که طراحی اکسپریا ال وان کاملا با نسل قبل خود متفاوت است. اما نکته اینجاست که طراحی این محصول نیز علی‌رغم تفاوت بسیار زیاد با نسل قبلی، مشابه تمام اکسپریاهای اخیر سونی است و کمپانی سازنده باز هم از همان سبک طراحی همیشگی خود برای آن بهره برده است. تفاوتی ندارد که بیش از ۲.۵ میلیون تومان برای خرید پرچمداران سری ایکس زد بپردازید یا تنها کمتر از یک میلیون برای خرید مدل ال 1 هزینه کنید، سونی باز هم همان بدنه را تحویل شما خواهد داد!

اکسپریا ال وان از بدنه‌ای کاملا پلاستیکی برخوردار است که هم پنل‌ پشتی و هم فریم دور گوشی در آن از جنس یکسانی ساخته شده‌اند. البته در کمال تاسف و با وجود این که پلاستیک مشابه و هم‌رنگی در همه‌‌جای گوشی استفاده شده، اما فاصله و شیار نسبتا عمیقی در محل اتصال پنل پشتی و فریم دور گوشی وجود دارد که در نگاه اول کاملا توی ذوق می‌زند و حتی شاید در نگاه اول تصور کنید که در گوشی جدا می‌شود و یک باتری مشابه سال‌های نه‌چندان دور از آن بیرون خواهد آمد! این فاصله در میان شیشه‌ی نمایشگر و فریم دور گوشی باز هم تکرار شده است و به‌خصوص برای کاربران سخت‌پسندی که به طراحی‌های یک‌پارچه و هماهنگ اسمارت فون‌ های امروزی عادت کرده‌اند، قطعا نمره‌ای منفی برای سونی به دنبال خواهد داشت.

پنل پشتی اکسپریا ال وان میزبان لنز دوربین در گوشه‌ی بالای سمت چپ خود است که البته فلش ال ای دی نیز زیر این لنز قرار گرفته است. لوگوی ان اف سی و نام تجاری اکسپریا نیز تنها مواردی هستند که بر روی پنل پشتی به چشم می‌خورند و طراحی خلوت آن شامل مورد اضافه‌ی دیگری نمی‌شود. این سادگی به طور کلی در تمام قسمت‌های گوشی نیز تکرار شده و در پنل جلویی، نمایشگر ۵.۵ اینچی این محصول بخش عظیمی (حدود ۷۵ درصد) از سطح بدنه را به خود اختصاص داده است. میزان حاشیه‌های این نمایشگر از دو طرف چپ و راست کاملا قابل قبول است، اما حاشیه‌های آن از دو سمت بالا و پایین بسیار زیاد و تا حدی غیر ضروری به نظر می‌رسد، به‌خصوص با توجه به اینکه بر روی حاشیه‌ی پایین نمایشگر هیچ آیتم و دکمه‌ای وجود ندارد و تنها با یک فضای خالی پلاستیکی مواجه هستید! البته با در نظر گرفتن این موضوع که حاشیه‌های زیاد نمایشگر حتی در محصول گران‌قیمتی نظیر ایکس زد پریمیوم نیز دیده می‌شوند، نمی‌توانیم ایراد چندانی به حضور آنها بر روی این گوشی اقتصادی بگیریم.

دوربین سلفی، بلندگوی تماس و لوگوی سونی به همراه چراغ هشدار‌دهنده‌ی نوتیفیکیشن‌ها مواردی هستند که بر روی حاشیه‌ی بالایی نمایشگر دیده می‌شوند. بر روی لبه‌ی سمت راست بدنه دکمه‌های تغییر ولوم صدا و در زیر آنها نیز دکمه‌ی پاور قرار گرفته است که نسبت به نسل قبلی سری ال، طراحان سونی مکان قرارگیری این دکمه‌ها را بالاتر برده‌اند تا دسترسی به آنها آسان‌تر شود؛ برخلاف بسیاری از گوشی‌ های اخیر سونی، دکمه‌ی فیزیکی شاتر دوربین از روی این لبه حذف شده است و سایر دکمه‌ها نیز جنس و رنگ کامل مشابهی با فریم دور گوشی دارند.

در لبه‌ی سمت چپ اکسپریا ال وان نیز درگاه سیم‌کارت و کارت حافظه‌ی جانبی دیده می‌شود. پوشش این درگاه با دست و بدون نیاز به سوزن مخصوص از جای خود بیرون می‌اید و البته با بیرون آمدن خشاب سیم‌کارت، مثل همیشه، دستگاه به طور خودکار ریستارت می‌شود. اسپیکر تک کاناله و پورت یو اس بی تایپ سی در کنار میکروفون، جزئیاتی هستند که لبه‌ی پایینی دیوایس را اشغال کرده‌اند. البته علیرغم برخورداری از پورت یو اس بی تایپ سی، اکسپریا ال 1 همچنان از جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون نیز برخوردار است و با خیال راحت می‌توانید هدفون‌های قدیمی خود را از طریق این پورت که بر روی لبه‌ی بالایی گوشی قرار گرفته است، به آن متصل کنید.

پلاستیک به کار رفته در این گوشی کاملا نرم است و میزان جذب اثر انگشت و خط و خش بر روی آن آزاردهنده نیست. نوع طراحی مکعب مستطیلی این مدل با توجه به توزیع وزن نه چندان یک‌نواخت و ضخامت نسبتا مناسب، وضعیتی دولبه دارد و شاید برای بعضی از افراد، خوش‌دست و مطلوب و برای تعداد دیگری از کاربران، ناپسند و نامتقارن باشد. بنابراین اگر قصد خرید آن را دارید و طراحی برایتان اهمیت بالایی دارد، حتما گوشی را قبل از پرداخت وجه، از نزدیک مشاهده و آن را در دستان خودتان بررسی کنید.

در مجموع و اگر بخوایم به طور کلی این طراحی را جمع‌بندی کنیم، می‌توان گفت که اکسپریا ال وان بدنه‌ای معمولی دارد و کیفیت ساخت آن می‌توانست بسیار بهتر از این باشد. البته کمپانی سونی حتی در طراحی پرچمداران خود نیز با انتقادات فراوانی مواجه است و با در نظر گرفتن این موضوع، خیلی نمی‌توانیم به این محصول ارزن‌قیمت سخت بگیریم. سونی برای هرچه کمتر کردن قیمت تمام شده، اکثر عناصر فلزی را از روی بدنه حذف کرده است که این مورد منطقی به نظر می‌رسد. اما باز هم همین بدنه می‌توانست به شکلی یکپارچه‌تر ساخته شود و اگر عملکرد طراحان در نقاط ظریف بهتر‌ می‌بود، اکسپریا ال وان سونی در این بخش نمره‌ی قبولی می‌گرفت.

نمایشگر

بررسی سونی اکسپریا ال وان - Sony Xperia L1: مشخصات، قیمت و امکانات گوشی ارزان سونی

نمایشگر ۵.۵ اینچی اکسپریا ال وان از رزولوشون ۷۲۰ پیکسلی (اچ دی) برخوردار است که تراکم پیکسلی ۲۶۷ پیکسل بر هر اینچ را نصیب آن کرده است. این تراکم پایین باعث می‌شود که در برخی از مواقع نظیر مواقعی که متون را در محیط‌های با کنتراست بالا مطالعه می‌کنید، به راحتی بتوانید مرز بین پیکسل‌های مربعی را مشاهده کنید.

سونی از پنل‌های IPS ال سی دی برای ساخت این نمایشگر بهره برده و یک پوشش محافظتی که مشخصات دقیق آن اعلام نشده، برای محافظت در برابر خط و خش بر روی آن کشیده شده است. حداکثر روشنایی ۴۵۰ نیت باعث می‌شود که بتوانید در محیط‌های پرنور، به‌خصوص در مواقعی که زیر نور آفتاب به نمایشگر نگاه می‌کنید، محتوای درون آن را به راحتی مشاهده کنید. این سطح از روشنایی در کنار نرخ کنتراست متوسط ۹۵۷:۱ باعث می‌شود که عملکرد متوسطی هنگام تماشای ویدیو و یا تصاویری که از سایه‌ روشن‌ها و نقاط تاریک و روشن مجزایی برخوردار هستند، تجربه کنید.

با کسب امتیاز ۴.۴ در تست‌های DeltaE، نمایشگر این گوشی عملکرد جالب توجهی در زمینه‌ی نمایش واقعی رنگ‌ها از خود بر جای گذاشته است که با توجه به قیمت و رده‌ی آن، بسیار امیدوارکننده به نظر می‌رسد. البته علاوه بر اینها کاربر نیز می‌تواند با مراجعه به قسمت تنظیمات، نسبت رنگ‌های صفحه و شدت هر سه طیف اصلی (آبی، سبز، قرمز) را تعیین کند؛ در این صفحه تنها سه نوار وجود دارد که با تغییر دادن آنها، می‌توانید شدت یکی از این سه طیف در نمایشگر را بیشتر یا کمتر کنید.

در مجموع نمایشگر مدل ال وان از عملکرد متوسطی برخوردار است که البته با توجه به توان نسبتا پایین پردازنده‌ی گرافیکی آن، می‌توان حق را به کمپانی سازنده داد که از چنین رزولوشنی برای یک نمایشگر ۵.۵ اینچی استفاده کرده است؛ هرچند که قطعا وجود رقبای قدرتمندی نظیر میان رده‌های سامسونگ با نمایشگرهای بسیار بهتر با وضوح بالاتر، کار را برای موفقیت این محصول اقتصادی سخت خواهد کرد.

دوربین اصلی

بررسی سونی اکسپریا ال وان - Sony Xperia L1: مشخصات، قیمت و امکانات گوشی ارزان سونی

سونی نامی پرآوازه در زمینه‌ی ساخت سنسورهای دوربین موبایل محسوب می‌شود و اکثر شرکت‌های مطرح بازار در گوشی های پرچمدار خود از سنسورهای ساخته شده توسط این برند ژاپنی بهره می‌برند. اکسپریا ال وان از یک سنسور ۱۳ مگاپیکسلی با گشودگی دریچه‌ی دیافراگم ۲.۲، فوکوس خودکار و یک فلش ال ای دی تک‌رنگ برخوردار است که مشخصات مناسبی برای یک محصول اقتصادی به شمار می‌آید؛ سونی مشخصات دقیق این سنسور را اعلام نکرده و تنها به ذکر این نکته اکتفا کرده است که از سنسورهای سری Exmor در ساخت آن استفاده نشده است.

رابط کاربری دوربین مشابه دیگر گوشی های سونی، محیط خلوت و ساده‌ای دارد و از سه بخش عکاسی خودکار، فیلمبرداری و عکاسی با تنظیمات دستی برخوردار است. هنگام فعال بودن تنظیمات دستی کاربر می‌تواند ویژگی‌های اصلی دوربین شامل سرعت شاتر (از ۱/۴۰۰۰ تا ۱ ثانیه)، میزان نوردهی، تعادل رنگ سفید (وایت بالانس)، نوار تنظیم فوکوس، ایزو یا حساسیت به نور (از ۱۰۰ تا ۳۲۰۰) را خودش تعیین کند تا حالت مورد نظر برای عکاسی را به دست بیاورد.

شما می‌توانید قابلیت HDR را در حالت تنظیمات دستی به طور دائم فعال کنید تا سایه روشن‌های تصویر با تفکیک بیشتری ثبت شوند و اشباع رنگ‌ها بالاتر برود و در کل، تصویر زنده‌تری به ثبت برسد. اما در حالت اتوماتیک، این قابلیت تنها در برخی از مواقع فعال می‌شود، هرچند که به طور کلی، تصویربرداری در حالت اتوماتیک نتایج بسیار بهتری را به دنبال دارد و با تشخیص خودکار صحنه، تنظیمات بهینه‌تری برای ثبت عکس روشن‌تر با جزئیات بیشتر اعمال می‌شود.

متاسفانه دوربین اکسپریا ال وان از قابلیت عکاسی پانوراما برخوردار نیست و اگر این قابلیت برایتان اهمیت بالایی دارد، مجبور به استفاده از نرم افزارهای جانبی خواهید شد. عملکرد دوربین در نور کافی، کاملا درخور یک گوشی اقتصادی است و با وجود ثبت نویزهای نسبتا زیاد در بخش‌های تیره‌ی تصویر، عکس نهایی جزئیات قابل قبولی خواهد داشت.

در بخش فیلمبرداری نیز این گوشی سونی قادر است با رزولوشن فول اچ دی و حداکثر تا نرخ ۳۰ فریم بر هر ثانیه به ضبط تصویر بپردازد. ضبط صدای استریو نیز اینجا به کمک کاربر خواهد آمد تا با ضبط صدا با نرخ ۱۲۸ کیلوبیت بر ثانیه، کلیپ باکیفیتی به دست بیاید. دقت بالا در ثبت رنگ‌ها، کنتراست مناسب و گستره‌ی داینامیکی کاملا قابل قبول -برای ثبت تصویر با نسبت منطقی بین نقاط کاملا تیره و کاملا روشن- نسبت به دیگر رقبای هم‌رده، از ویژگی‌هایی است که فیلمبرداری با دوربین ال وان را به تجربه‌ی جالبی تبدیل می‌کند.

رابط کاربری نرم افزار گالری نیز مشابه دیگر محصولات سونی، از ظاهر جذابی برخوردار است که به شکل‌های مختلف و براساس زمان گرفته شدن عکس، تصاویر را به کاربر نشان می‌دهد. این نرم افزار برای ویرایش تصاویر نیز امکانات کاملا مناسبی دارد که شما را از نصب نرم افزارها جانبی بی‌نیاز خواهد کرد. برش و تغییر ابعاد تصویر، امکان اعمال انواع فیلترهای رنگی و هنری و ابزارهایی نظیر حذف قرمزی رنگ، تغییر کنتراست و روشنایی، تغییر سطح اشباع رنگ‌ها و قرینه‌ کردن نیز از امکاناتی هستند که این نرم افزار برای تبدیل آن عکس به تصویر دلخواه در اختیار شما خواهد گذاشت.

در ضمن شاتر فیزیکی دوربین نیز از روی لبه‌ی بدنه حذف شده و در ال وان شما تنها می‌توانید از طریق دکمه‌ی ولوم و یا با استفاده از دکمه‌ی شاتر لمسی، به ثبت تصویر بپردازید. گالری زیر را برای شما کاربران عزیز گجت نیوز آماده کرده‌ایم تا تعدادی از تصاویر ثبت شده توسط این دوربین ۱۳ مگاپیکسلی در موقعیت‌های نوری مختلف و هنگام عکاسی از سوژه‌های متفاوت را مشاهده کنید:

دوربین سلفی

بررسی سونی اکسپریا ال وان - Sony Xperia L1: مشخصات، قیمت و امکانات گوشی ارزان سونی

سونی یک سنسور ۵ مگاپیکسلی با اف استاپ ۲.۲ را برای دوربین سلفی اکسپریا L1 به کار گرفته است. جزئیات و وضوح تصاویر ثبت شده توسط این دوربین قطعا توان رقابت با سنسورهای تعدادی از رقبا که رزولوشون بسیار بالاتری دارند، قابل مقایسه نیست، اما به سبب ثبت کردن اشباع رنگی مناسب و تفکیک بالای سایه‌ها، عکس‌های اصطلاحا زند‌ه‌تری ذخیره می‌شوند.

در بخش فیلمبرداری نیز این دوربین سلفی قادر به ثبت کلیپ‌های با رزولوشن ۱۰۸۰ پیکسلی (فول اچ دی) و تا نرخ حداکثر ۳۰ فریم بر هر ثانیه است. در زیر می‌توانید تعدادی از نمونه تصاویر سلفی ثبت شده توسط این دوربین را مشاهده کنید تا نحوه‌ی عملکرد آن در موقعیت های مختلف را ببینید:

باتری

سونی از یک باتری لیتیوم یونی با ظرفیت شارژدهی ۲۶۲۰ میلی‌آمپر ساعت برای این گوشی استفاده کرده است. در بررسی سونی اکسپریا ال وان همانطور که از قبل هم انتظار می‌رفت، نتایج امیدوارکننده‌ای به دست آوردیم و می‌توان گفت که با توجه پردازنده‌ی میان‌رده و ظرفیت پردازشی نسبتا پایین این گوشی، باتری کاملا مناسبی درون آن قرار گرفته است.

۱۲ ساعت پخش مداوم ویدیو، حدود هشت ساعت مرور اینترنت در حالت روشن بودن وای فای و ۱۰ ساعت هنگام تماس از طریق شبکه‌ی 3G، ارقامی هستند که برای یک گوشی اقتصادی کاملا قابل قبول به نظر می‌رسند. البته در کنار تمام اینها، کمپانی سازنده مثل همیشه دو حالت STAMINA mode و Ultra STAMINA mode را نیز در تنظیمات باتری برای کاربر قرار داده است که با فعال کردن آنها، برخی از امکانات دیوایس و البته حداکثر روشنایی نمایشگر کاهش می‌یابد تا در مواقع ضروری، شارژ باتری به مدت بیشتری روشن ماندن گوشی را تضمین کند.

باتری اکسپریا ال 1 از شارژ سریع و وایرلس پشتیبانی نمی‌کند، اما وجود تکنولوژی Qnovo Adaptive Charging درون آن باعث می‌شود که دیوایس، در زمان‌هایی که گوشی برای مدت طولانی به شارژ متصل است (مانند اتصال گوشی به شارژر قبل از خواب)، نحوه‌ی شارژ شدن سلول‌های باتری را مدیریت کند و درست قبل از اینکه می‌خواهید آن را از شارژر جدا کنید، ظرفیت باتری را تکمیل نماید. این موضوع باعث می‌شود که از اتصال باتری با شارژ کامل به جریان برق برای مدت طولانی جلوگیری شود و در مجموع، عمر باتری و میزان چرخه‌های شارژی که بدون کاهش توان مفید باتری می‌توان از آن استفاده کرد، افزایش یابد.

بنچمارک

بررسی سونی اکسپریا ال وان - Sony Xperia L1: مشخصات، قیمت و امکانات گوشی ارزان سونی

مغز متفکر این گوشی ارزان قیمت سونی را چیپست چهار هسته‌ای MT6737T مدیاتک تشکیل می‌دهد. این پردازنده‌ی چهار هسته‌ای از هسته‌های Cortex-A53 با فرکانس پردازشی ۱.۴۵ گیگاهرتزی تشکیل شده است که در برخی دیگر از مدل‌های میان‌رده‌ی بازار نظیر موتورولا موتو سی، نوکیا ۳، موتو ای ۴، گلکسی جی ۲ پرایم، هواوی وای ۵ و میزو ام ۵ سی نیز شاهد استفاده از آن بوده‌ایم. واحد پردازش گرافیکی دو هسته‌ای Mali-T720 با پشتیبانی از Open GL ES3.1 در کنار ۲ گیگابایت حافظه‌ی رم نیز دیگر بخش‌های اصلی سخت افزاری مدل ال وان را تشکیل می‌دهند.

برخورداری از این مشخصات که همگی با توجه به قیمت زیر ۲۰۰ دلار آن منطقی به نظر می‌رسند، توان پردازشی و عملکرد متوسطی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. انجام فعالیت‌هایی نظیر وب‌گردی، تماشای فیلم، اجرای نرم افزارهای کاربردی و البته انجام بازی‌های متوسط با گرافیک‌های معمولی، بدون مشکل بر روی ال وان انجام می‌گیرید و البته هرچند وقت یک بار باید انتظار افت سرعت و افت عملکردهای ناگهانی را نیز داشته باشید.

از آنجا که این گوشی در رده‌ی پایینی بازار موبایل قرار می‌گیرد، فعالیت‌هایی نظیر مالتی‌تسکینگ پیشرفته و اجرای همزمان چندین بازی و برنامه به شکلی روان بر روی آن امکان‌پذیر نیست و اگر از اسمارت فون خود انتظارات بسیار بالایی دارید، شاید بهتر باشید که به محصولات دیگری با قیمت‌های بالاتر فکر کنید.

خوشبختانه از آنجا که رابط کاربری سریع و سبکی بر روی این گوشی نصب شده است، جابه‌جا شدن بین بخش‌های مختلف نسبت به یک گوشی میان‌رده، با سرعت بالایی انجام می‌شود. از ۱۶ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی این گوشی، کمتر از ۱۰ گیگابایت در اختیار کاربر قرار دارد که البته از طریق اضافه کردن یک کارت حافظه‌ی جانبی میکرو اس دی می‌توان آن را تا سقف ۲۵۶ گیگابایت افزایش داد.

پشتیبانی از اتصال به اینترنت موبایل LTE-A Cat.4، بلوتوث ورژن ۴.۲، ان اف سی، جی پی اس و Wi-Fi a/b/g/n نیز از دیگر امکانات ارتباطی این گوشی به شمار می‌روند. در پایان بخش سخت افزاری بررسی سونی اکسپریا ال وان برای اینکه درک بهتری از عملکرد فنی این گوشی اقتصادی به دست بیاورید، دعوت می‌کنیم که امتیازات بنچمارک آن در تست‌های مختلف سخت افزاری و گرافیکی را مشاهده کنید تا از وضعیت آن نسبت به دیگر رقبای هم‌رده مطلع شوید:

 

صدا و موسیقی

بررسی سونی اکسپریا ال وان - Sony Xperia L1: مشخصات، قیمت و امکانات گوشی ارزان سونی

اکسپریا ال وان با برخورداری از دو میکروفون بر روی لبه‌های بالا و پایین خود، از قابلیت ضبط صدا به شکل استریو برخوردار است، اما متاسفانه برخلاف بسیاری دیگر از گوشی های سونی، این اسمارت فون از اسپیکرهای استریو برخوردار نیست. تنها بلندگوی پخش صدای این دیوایس بر روی لبه‌ی پایینی و در کنار پورت یو اس بی تایپ سی قرار گرفته است.

شدت صدای این اسپیکر در حالتی که آن را تا آخر زیاد می‌کنید، کاملا قابل قبول است اما به هم خورد تعادل صدا و زیر و بم‌های آزاردهنده، باعث می‌شود که در اکثر اوقات نتوانید از حداکثر صدای خروجی لذت ببرید و شدت صدا را بر روی مقادیر پایین نگه دارید. البته دو فناوری Clear Audio+ و xLOUD که کمپانی سازنده آنها را در تنظیمات بخش صدای اکسپریا ال وان قرار داده است، سطح عملکرد این گوشی را به مراتب ارتقا می‌دهد.

در واقع حالت xLOUD به شکل پیش‌فرض فعال است و سطح صدای خروجی را تا چندین مرحله افزایش می‌دهد. این قابلیت علاوه بر افزایش شدت صدا، اصطلاحا ترد بودن و عمق فرکانس خروجی را نیز حفظ می‌کند و پیشنهاد می‌کنیم که همواره آن را در حالت فعال نگه دارید. اما قابلیت +Clear Audio همانطور که از نام آن مشخص است، برای یک‌نواخت‌سازی صدا به کار می‌رود که البته باعث حذف مقدار بسیار بالایی از جزئیات صدا می‌شود و کیفیت به مراتب کاهش پیدا می‌کند. این موضوع در کنار کاهش تاثیرگذار شدت صدای خروجی در حالت فعال بودن این قابلیت، باعث می‌شود که احتمالا هیچ‌گاه از آن استفاده نکنید؛ البته هنگام استفاده از هدفون این موضوع کاملا متفاوت است و فعال بودن این قابلیت باعث ارتقای جزئی کیفیت تجربه‌ی موسیقیایی شما خواهد شد.

نرم افزار موسیقی پیش‌فرض مدل ال وان نیز بخشی از رابط کاربری اختصاصی کمپانی سونی است که برای این دیوایس در نظر گرفته شده است. ظاهر نسبتا خلوت و تفکیک شده اجازه می‌دهد که موسیقی‌های خود را به سرعت پیدا کنید. امکان جست‌و‌جو و لیست کردن فایل‌ها براساس فاکتورهایی نظیر سبک موزیک، نام خواننده و فولدر مربوطه نیز وجود دارد و البته از طریق بخش مخصوص، می‌توانید به طور مستقیم از اپلیکیشن پخش موسیقی به سرویس‌های آنلاینی نظیر اسپاتیفای (نیاز به دانلود اپلیکیشن به شکل جداگانه) دسترسی داشته باشید.

البته قابلیت‌های جذابی نظیر امکان یافتن موسیقی بر روی یوتیوب، امکان دریافت اطلاعات تکمیلی از طریق ویکی‌ پدیا و امکان یافتن متن موزیک از طریق موتور جست‌وجوی گوگل نیز بر روی آن وجود دارد. در ضمن جدا از دو قابلیتی که در بالا به آنها پرداختیم، قابلیت aptX+ برای افزایش کیفیت و کاهش تاخیر صدای خروجی هنگام استفاده از گجت‌های جانبی وایرلس بلوتوثی، قابلیت Dynamic normalizer برای یکسان‌سازی سطح صدای خروجی هنگام پخش فایل‌های متفاوت از آلبوم‌های مختلف و حالت DSEE HX برای افزایش جزئیات و برگرداندن کیفیت فایل‌های موسیقی فشرده شده (نظیر فایل‌های MP3) که البته تنها هنگام اتصال هدفون‌های سیمی قابل استفاده است نیز در کنار اکولایزر کامل و اختصاصی و امکان اعمال افکت‌های صوتی منحصر‌به‌فرد برای سبک‌های مختلف موسیقی، هریک تاثیر بسزایی در بهبود تجربه‌ی کاربر از امکانات صوتی اکسپریا ال وان خواهند داشت.

برخورداری از رادیو اف ام نیز یکی از امکانات اکسپریا ال 1 در بخش صوتی است که هنوز هم برای برخی از کاربران از جذابیت بالایی برخوردار است. نرم افزاری اختصاصی برای این رادیو در گوشی در نظر گرفته شده که رابط کاربری زیبا و جذابی دارد و یافتن بخش‌های مختلف در آن به آسانی انجام می‌گیرید. نام ایستگاه‌های مختلف رادیویی به نمایش درمی‌آید و کاربر می‌تواند به سلیقه‌ی خود، آنها را در دسته‌بندی‌های مختلف با رنگ‌های متفاوت قرار دهد.

همچنین نرم افزار انحصاری TrackID سونی در اپلیکیشن رادیوی ال وان قرار داده شده که نسبت به نسل‌های گذشته پیشرفت قابل توجهی داشته است. این نرم افزار هوشمند می‌تواند محبوب‌ترین جست‌وجوهای حال حاضر جهان، موسیقی‌های محبوب در هرکدام از کشورها و دیگر اطلاعات را به کاربر نمایش دهد و البته با ذخیره‌ی جست‌وجوهای کاربر، امکان دسترسی آسان به آنها در آینده را فراهم نماید.

در مجموع باید این نکته را در نظر بگیرید که این گوشی مخصوص مصارف اقتصادی تهیه شده است و با در نظر گرفتن این موضوع می‌توان گفت که اکسپریا ال وان از شدت صدای قابل قبول و کیفیت پخش نسبتا متوسطی برخوردار است. اگر بتوانید از هدفون‌های دارای آمپلی فایر اختصاصی به همراه این اسمارت فون استفاده کنید، این مشکلاتی که بیان کردیم نیز حذف خواهند شد.

سیستم عامل و رابط کاربری

بررسی سونی اکسپریا ال وان - Sony Xperia L1: مشخصات، قیمت و امکانات گوشی ارزان سونی

برخلاف اکثر رقبا در دسته‌ی میان‌رده، گوشی اکسپریا ال وان سونی به طور پیش‌فرض به اندروید ۷ نوقا مجهز شده است که نسبتا ورژن جدید و به‌روزی محسوب می‌شود. علاوه بر این، رابط کاربری اختصاصی Xperia UI نیز بر روی این گوشی قرار دارد که تقریبا مشابه تمام اکسپریاهای عرضه شده در یکی دو سال اخیر است و تفاوت چندانی میان این رابط کاربری در این مدل و پرچمداران سری ایکس زد وجود ندارد.

خوشبختانه رابط کاربری اختصاصی سونی بسیار سبک است و شباهت بالایی به اندروید خام گوگل دارد. این سبکی شاید در محصولات بالارده که از توان سخت افزاری بالایی برخوردارند، چندان به چشم نیاید، اما در محصولاتی نظیر اکسپریا ال وان که توان پردازشی محدودی دارند و منابع حافظه از اهمیت بالایی برخوردار است، این سبکی بسیار مهم می‌شود تا شما بتواند از حداکثر توان پردازنده‌ی نسبتا متوسط این دیوایس بهره ببرید.

در نمای صفحه‌ی قفل تنها ساعت و تاریخ به همراه میانبر چند اپلیکیشن در پایین صفحه به چشم می‌خورند و بعد از گذر از این صفحه، به صفحه‌ی هوم می‌رسید که آن هم از طراحی مشابهی با لاک اسکرین برخوردار است. اپلیکیشن‌های گوگل درون یک فولدر مخصوص جمع‌آوری شده‌اند و امکان دسترسی به صفحه‌ی اپلیکیشن‌ها نیز از طریق لمس آیکون مخصوص آن در مرکز صفحه وجود دارد.

در این بخش تمام نرم افزارها به شکل صفحه به صفحه و مشابه آی او اس اپل قابل مرور هستند. در اپ دراور شما می‌توانید ترتیب قرارگیری اپ‌ها بر روی صفحه را بر اساس نام آنها، تاریخ نصب شدنشان، میزان استفاده‌ی شما از آنها و یا دیگر فاکتورها تعیین کنید. کادر جست‌وجوی مخصوص نرم افزارها بالای این صفحه قرار دارد و البته بعد از وارد کردن کلمه برای سرچ، نرم افزار دستگاه به طور هوشمند، اپلیکیشن‌های دارای کارکرد مشابه از فروشگاه گوگل را نیز به شما پیشنهاد می‌کند. در کل می‌توان گفت که هوش مصنوعی مشابه دیگر اسمارت فون های جدید سونی، در این مدل نیز به کار رفته است و در جای‌ جای رابط کاربری آن را مشاهده خواهید کرد.

این هوش مصنوعی با قابلیت‌های یادگیری ماشینی نیز ترکیب شده است تا به مرور زمان و با آنالیز رفتار شما در قسمت‌های مختلف، بتواند تنظیماتی را به طور خودکار اعمال کند و یا پیشنهاداتی را که ممکن است برای شما کاربردی باشد، بهتان ارائه دهد.

برای دسترسی به مرکز اعلانات کافی است که در هر محیطی، دستتان را از لبه‌ی بالایی صفحه به سمت پایین بکشید تا نوتیفیکیشن سنتر باز شود. این باز شدن به شکل دو مرحله‌ای انجام میگیرید و در نمای اول، مهم‌ترین نوتیفیکیشن‌ها به همراه میانبر دسترسی به تعدادی از ابزارها نظیر روشنایی نمایشگر دیده می‌شود. اگر صفحه را باز هم به سمت پایین بکشید، ابزارهای بیشتری نظیر تنظیمات وای فای، چرخش خودکار صفحه، بلوتوث، حالت هواپیما و خدمات مکان‌یابی دیده می‌شوند که می‌توانید با لمس هرکدام، آنها را فعال یا غیر فعال کنید. البته با بهره‌گیری از اندروید نوقا، در این بخش نیز می‌توانید خودتان به سفارشی‌سازی محیط بپردازید و در بخش ویرایشی، ابزارهای بیشتری را به مرکز اعلانات اضافه کرده و یا حذف کنید.

از آنجا که سونی اکسپریا ال 1 از دکمه‌های فیزیکی برخوردار نیست، تمام جابه‌جایی‌ها و انتخاب‌ها از طریق سه دکمه‌ی مجازی هوم، بازگشت به عقب و البته مالتی تسکینگ انجام میگیرد. با لمس دکمه‌ی مالتی تسکینگ، صفحه‌ی مدیریت اپلیکیشن های در حال اجرا باز می‌شود و از آنجا می‌توانید بین نرم افزارهای باز جابه‌جا شوید و اپ‌ها را به شکل تک تک و یا همه را در یک لحظه ببندید. اگر دکمه‌ی مالتی تسکینگ را لمس کنید و دستتان را برای چند لحظه بر روی آن نگه دارید، اگر در نرم افزاری باشید که از حالت چند وظیفگی پشتیبانی می‌کند، صفحه از وسط به دو قسمت تقسیم می‌شود و می‌توانید دو نرم افزار را به طور همزمان اجرا کنید. همچنین نوار وسط صفحه را می‌توانید به بالا و پایین بکشید تا فضای اختصاص یافته برای هر اپلیکیشن کم و زیاد شود؛ قابلیت Smart cleaner در اینجا به طور هوشمند وارد عمل می‌شود و اپلیکیشن‌هایی که برای مدت زیادی از آنها استفاده نکرده‌اید را به طور هوشمند می‌بندد. کاربر می‌تواند این قابلیت را غیر فعال کند و یا تعیین کند که برخی از نرم افزارها شامل این قابلیت نشوند.

البته اگر می‌خواهید تنوعی در رابط کاربری اختصاصی سونی ایجاد کنید، می‌توانید در نرم افزار تنظیمات به بخش تم‌ها بروید و از میان تم‌های رایگان و یا گزینه‌های پولی با انیمیشن‌های ثابت و یا داینامیک، ظاهر مورد علاقه‌ی خودتان را انتخاب کنید و رابط کاربری را به طور کلی دگرگون نمایید. قابلیت Smart Lock برای باز کردن قفل دیوایس به طور هوشمند و سریع در مکان‌های مورد اعتماد شما و یا از طریق شنیدن صدا و دیدن چهره‌ی افراد مورد نظر نیز یکی دیگر از ویژگی‌های این رابط کاربری است؛ البته اسکن چهره از طریق دوربین سلفی انجام می‌گیرید و دقت عملکرد آن از اسکنرهای چهره در اسمارت فون هایی نظیر گلکسی نوت ۸ به مراتب پایین‌تر است.

بخش پشتیبان‌گیری نیز آخرین قابلیتی است که در بخش رابط کاربری بررسی سونی اکسپریا ال وان به آن خواهیم پرداخت. این قابلیت که سونی آن را در گوشی های جدید خود قرار داده است، برای گرفتن پشتیبان از فایل‌ها و اطلاعات شخصی به کاربران کمک خواهد کرد. این قابلیت سرعت بالایی دارد و قابلیت‌های جالبی نظیر امکان ذخیره‌ی فایل‌های پشتیبان بر روی یک کارت حافظه‌ی جانبی، امکان تعیین زمان‌بندی و امکان آغاز پشتیبان‌گیری هنگام اتصال به وای فای و یا شارژر، باعث می‌شود که استفاده از آن نسبت به نرم افزارهای جانبی بسیار راحت‌تر و جذاب‌تر باشد.

مزایا و معایب

مزایا

  • رابط کاربری خلوت و سریع
  • قیمت بسیار مناسب
  • برخورداری از سیستم عامل به‌روز
  • عمر باتری بالا با توجه به ابعاد نمایشگر
  • ضخامت قابل قبول نسبت به رقبا

معایب

  • عدم برخورداری از سنسور اثر انگشت
  • طراحی تکراری و کیفیت ساخت نه چندان بالا
  • عملکرد ضعیف در بخش مالتی‌ تسکینگ
  • عدم پشتیبانی باتری از شارژ سریع
  • عدم امکان عکاسی پانوراما توسط دوربین

جمع بندی

بررسی سونی اکسپریا ال وان - Sony Xperia L1: مشخصات، قیمت و امکانات گوشی ارزان سونی

در پایان بررسی سونی اکسپریا ال وان باید به این سوال پاسخ بدهیم که آیا خرید این گوشی منطقی است یا خیر؟ در واقع برای پاسخ دادن به این سوال و با توجه به تجربه‌ی ما از نحوه‌ی رفتار کاربران در کشورمان، بهتر است خریداران احتمالی را به دو دسته تقسیم کنیم. اگر شما از طرفداران سفت و سخت سونی هستید و تنها می‌خواهید که از این برند گوشی خریداری کنید، اکسپریا ال 1 محصولی است که می‌تواند به عنوان یک محصول ارزان‌قیمت اما خوش‌کیفیت، عملکرد مناسبی را در اختیار کاربرانی قرار دهد که به دنبال گوشی هوشمندی برای رفع نیازهای روزمره‌ی خود هستند، اما در عین حال، نمی‌خواهند هزینه‌ی بالایی برای آن بپردازند.

اما اگر برند برای شما مهم نیست و کارایی دیوایس است که ارزش خرید آن را برایتان مشخص می‌کند، شاید بهتر باشد به گزینه‌های متعدد دیگری از برندهای هواوی، سامسونگ و شیائومی که در بازار گوشی های میان رده و اقتصادی وجود دارند، فکر کنید. کیفیت متوسط نمایشگر در کنار طراحی تکراری، کهنه و بدنه‌ی نه چندان خوش‌ساخت، نقاط ضعفی هستند که می‌توانند شما را از خرید این مدل منصرف کنند و البته ویژگی‌هایی نظیر عمر باتری مطلوب، ورژن جدید سیستم عامل اندروید و قیمت بسیار مناسب، نقاط قوتی هستند که خرید این دیوایس را به یک تصمیم منطقی تبدیل می‌کنند.

بنابراین این شما هستید که با در نظر گرفتن تمام این مشخصات و نقاط قوت و ضعف، باید ارزش خرید اکسپریا ال وان را برای خود مشخص کنید. نظرات خود درباره‌ی این محصول را با ما و دیگر کاربران گجت نیوز به اشتراک بگذارید.

امتیاز گجت نیوز

loading…!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. قیمتش باید ۵۰ دلار باشه
    واقعا گوشیایه اپل در برابره این اشغالا مفففففففففففف ته

  2. سنسور انگشت بزاره ، کیفیت بدنه لوکس کنه ، پردازنده قوی بزارن و … میخواین با همین قیمت بدن ؟