بررسی سونی اکسپریا ایکس زد پریمیوم - Sony Xperia XZ Premium: مشخصات و امکانات

بررسی گوشی اکسپریا ایکس زد پریمیوم سونی ؛ همان همیشگی با قدرت اضافه!

در بررسی سونی اکسپریا ایکس زد پریمیوم (Sony Xperia XZ Premium) گوشی جدید این برند ژاپنی را از نظر طراحی، عملکرد فنی، مشخصات سخت افزاری، دوربین، امکانات صدا و قابلیت‌های نرم افزاری بررسی ‌می‌کنیم تا ارزش خرید این موبایل قدرتمند برایمان مشخص شود.

بررسی سونی اکسپریا ایکس زد پریمیوم از آن جهت هیجان‌انگیز است که با قدرتمندترین گوشی موبایلِ یکی از محبوب‌ترین برندهای بازار طرف هستیم. بخش موبایل سونی با وجود اینکه طی چند سال گذشته نتوانسته است از لحاظ فروش، رقبایی همچون سامسونگ و اپل را شکست دهد، اما همچنان هم به سبب عملکرد فوق‌العاده‌اش در سال‌های نه چندان دور، از مقبولیت بالایی در میان کاربران برخوردار است.

اکسپریا ایکس زد پریمیوم اوایل سال ۲۰۱۷ و در جریان کنگره‌ی جهانی موبایل که همه ساله در بارسلون اسپانیا برگزار می‌شود، رونمایی شد تا نقش پرچمداری گوشی های سونی در این سال را ایفا کند. این مدل مجموعه‌ای از اولین‌ها را درون خود دارد و پردازنده‌ی فوق قدرتمند اسنپدراگون ۸۳۵ در کنار اولین نمایشگر 4K HDR دنیا، مدل پریمیوم خانواده‌ی اکسپریا ایکس زد را به محصول هیجان‌انگیزی تبدیل می‌کند و با توجه به این که کمپانی خوش‌نامی تولید آن را بر عهده داشته است، برایمان تضمین می‌شود که با غول دیجیتالی جدیدی مواجه خواهیم بود.

اگر شما کاربران عزیز گجت نیوز هم فکر می‌کنید که این امکانات قدرتمند، شما را برای خرید محصول جدید سونی وسوسه کرده است، در ادامه با ما همراه باشید تا بررسی سونی اکسپریا ایکس زد پریمیوم را انجام دهیم و ویژگی‌های مختلف آن را در میدان عمل آزمایش کنیم:

فهرست

با کلیک کردن بر روی هر عنوان می‌توانید به آن بخش از بررسی اختصاصی گوشی اکسپریا ایکس زد پریمیوم دسترسی پیدا کنید:

مشخصات فنی سونی اکسپریا ایکس زد پریمیوم

با مشاهده‌ی مشخصات فنی اکسپریا ایکس زد پریمیوم مشاهده می‌کنید که سونی از هیچ لحاظ برای پرچمدار جدید خود کم نگذاشته است و این مدل شایستگی قرار گرفتن در جمع قدرتمندترین گوشی های موبایل که تا به حال در دنیا تولید شده‌اند را دارد. قطعا با برخورداری از جدیدترین چیپست کوالکام، بهترین پوشش محافظتی و امکانات ویژه در بخش فیلمبرداری، مدل پریمیوم اکسپریا ایکس زد حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت:

  • طول بدنه: ۱۵۶ میلی‌متر (۶.۱۴ اینچ)
    ضخامت: ۷.۹ میلی‌متر (۰.۳۱ اینچ)
    عرض: ۷۷ میلی‌متر (۳.۰۳ اینچ)
  • وزن: ۱۹۵ گرم
  • رنگ‌ها: نقره‌ای، مشکی و صورتی
  • جنس بدنه: آلومینیوم، پلاستیک و شیشه
  • پوشش محافظتی: گوریلا گلس ۵
  • استاندارد مقاومتی: IP68 (مقاومت در برابر نفوذ گرد و غبار و آب تا عمق ۱.۵ متر و به مدت نیم ساعت)
  • پورت‌های ورودی: یو اس بی نوع سی و جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون
  • پردازنده: اسنپدراگون ۸۳۵ کوالکام سری MSM8998 (هشت هسته‌ای به همراه پردازشگر گرافیکی آدرنو ۵۴۰)
  • فرکانس پردازنده: ۲.۴۶ گیگاهرتز
  • حافظه رم: ۴ گیگابایت حافظه‌ رم
  • ظرفیت داخلی: ۳۲/ ۶۴ گیگابایت با قابلیت ارتقا تا ۲۵۶ گیگابایت از طریق کارت حافظه جانبی
  • محتویات جعبه: گوشی اکسپریا ایکس زد پریمیوم، شارژر ۵ ولت/ ۱.۵ آمپر، کابل یو اس بی تایپ سی، فرم خدمات پس از فروش و دفترچه راهنما (در مدلی که توسط دفتر سونی در اختیار گجت نیوز قرار گرفت، هدفون و شارژر سریع وجود نداشت، اما این شارژر در مدل‌هایی که داخل ایران به فروش می‌روند، وجود دارد؛ در ضمن محتویات جعبه با توجه به بازار هدف ممکن است متفاوت باشد)
  • امکانات صدا: اسپیکرهای استریو، پخش صدای شفاف با مشخصات ۲۴ بیت/ ۱۹۲ کیلوهرتز، تکنولوژی کاهش نویز میکروفون
  • ابعاد نمایشگر: ۵.۴۶ اینچ
  • پنل نمایشگر: IPS LCD (نمایش ۱۶ میلیون رنگ)
  • تراکم پیکسلی: ۸۰۷ پیکسل بر هر اینچ
  • رزولوشن نمایشگر: ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ پیکسل (4K)
  • نسبت مساحت نمایشگر به بدنه: ۶۸.۴ درصد
  • دوربین سلفی: ۱۳ مگاپیکسل با گشودگی دیافراگم f2.0، لنز ۲۲ میلی‌متری
    ابعاد پیکسل ۱.۱۲ µm و فیلمبرداری فول اچ دی
  • دوربین اصلی: ۱۹ مگاپیکسل با گشودگی دیافراگم f2.0
    فلش ال ای دی و لنز ۲۵ میلی‌متری
    قابلیت‌های دوربین: فوکوس خودکار مبتنی بر تشخیص صحنه‌، فوکوس خودکار لیزری
    فیلمبرداری تا رزولوشن 4K با نرخ ۳۰ فریم بر هر ثانیه
    فیلمبرداری تا رزولوشن فول اچ دی با نرخ ۶۰ فریم بر هر ثانیه
    فیلمبرداری صحنه آهسته تا رزولوشن ۷۲۰ پیکسل با نرخ ۹۶۰ فریم بر هر ثانیه
    تگ‌گذاری جغرافیایی، فناوری تشخیص چهره، دکمه‌ی شاتر فیزیکی، عکاسی پانوراما و HDR
  • باتری: ۳۲۳۰ میلی‌آمپر ساعت، لیتیوم-یونی با قابلیت شارژ سریع (کوئیک شارژ ۳.۰)
  • نرم افزار و سیستم عامل: اندروید ۷.۱.۱ نوقا (آپدیت به اندروید ۸ اوریو برنامه‌ریزی شده است)
  • امکانات ارتباطی: ۲ سیم‌کارت همزمان، 4G LTE، وای فای 802.11 a/b/g/n/ac، وای فای دایرکت و DLNA، هات اسپات، ان اف سی و بلوتوث ۵.۰
  • سنسورها: سنسور اثر انگشت، ژیروسکوپ، سنسور تشخیص مجاورت، فشارسنج، تشخیص طیف رنگ، قطب‌نما، شتاب‌سنج

طراحی ؛ لوکس و مرغوب، اما تکراری!

بررسی سونی اکسپریا ایکس زد پریمیوم - Sony Xperia XZ Premium: مشخصات و امکانات

طراحی گوشی های هوشمند سونی در این چند سال به یک شمشیر دو لبه تبدیل شده است؛ یعنی اگر از این سبک خوشتان بیاید، خبر خوب این است که تا مدت‌ها همین زبان طراحی را در مدل‌های جدید هم مشاهده خواهید کرد. اما اگر جزو دسته‌ی مقابل هستید و علاقه دارید که سونی تغییرات بنیادی در این سبک طراحی ایجاد کند، متاسفانه باید بگویم که فرم اصلی طراحی در سری جدید محصولات سونی نیز حفظ شده است و تغییرات چشمگیری در آن دیده نمی‌شود.

اما جدای از این مقدمه که لازم بود آن را بیان کنیم، اکسپریا ایکس زد پریمیوم طراحی جذابی دارد. این جذابیت زمانی خود را بهتر نشان می‌دهد که گوشی را در دستان خود می‌گیرید و استحکام آن را لمس می‌کنید. لایه‌ی حفاظتی گوریلا گلس ۵.۰ هم پنل جلویی و هم پنل پشتی این دیوایس را پوشانده است، اما سونی برای افزایش سطح ارگونومی بدنه، کناره‌های آن را از جنس پلی کربنات و به شکل منحنی طراحی کرده است که در دست گرفتن گوشی را آسان‌تر می‌کند؛ البته این کناره‌های پلاستیکی یک کارکرد دیگر نیز دارند که آن هم افزایش مقاومت در برابر جذب ضربه است که به طور کلی، استحکام بدنه را بالا می‌برند.

سونی اکسپریا ایکس زد پریمیوم جزو پرچمداران درشت‌اندام بازار محسوب می‌شود، اما به طرز عجیبی، در دست گرفتن آن حتی برای من که دستان نسبتا متوسطی دارم، کاملا آسان بود. پنل‌های شیشه‌ای پشت و جلوی دیوایس کاملا تخت هستند و هنگامی که به لبه‌های منحنی می‌رسند، با ظرافت بسیار دقیقی به این لبه‌ها متصل می‌شوند. این سبک طراحی که از زبان انحصاری سونی با نام Loop Surface الهام گرفته شده، باعث شده است که یک‌دست بودن بدنه حفظ شود و شیار‌های بین پنل‌های شیشه‌ای و لبه‌های پلاستیکی کاملا نادیده گرفته شوند؛ البته این موضوع یک جنبه‌ی منفی هم دارد و آن هم زمانی است که بخواهید گوشی را از روی یک سطح کاملا صاف مانند میز بلند کنید. در این حالت ممکن است دست‌تان لیز بخورد و اوایل باید کمی هنگام بلند کردن گوشی حواستان را جمع کنید. در ضمن همان‌طور که احتمالا بارها در محصولات مختلف تجربه کرده‌اید، جذب اثر انگشت بر روی بدنه‌ی شیشه‌ای بسیار وحشتناک است و اگر فرد حساسی باشید، مدام باید سطح بدنه را با دستمال یا گوشه‌ی لباستان تمیز کنید!

بررسی سونی اکسپریا ایکس زد پریمیوم - Sony Xperia XZ Premium: مشخصات و امکانات

جذب اثر انگشت و چربی در این حد زیاد است!

دو لبه‌ی بالا و پایین اکسپریا ایکس زد پریمیوم از آلومینیوم تشکیل شده‌اند که این آلومینیوم دو بار در معرض فرآیند آنودایز شدن قرار گرفته تا مقاومتش بالاتر برود و با تابانده شدن نور بر روی آن، چین و شکن‌های جالبی به وجود بیاید. حاشیه‌های این لبه‌های آلومینیومی نیز با الماس برش خورده‌اند که زیبایی آنها را افزایش داده است.

مثل همیشه بر روی لبه‌ی سمت راست شاهد دکمه‌های تغییر ولوم صدا و دکمه‌ی پاور هستیم. سنسور اثر انگشت نیز درون همین دکمه تعبیه شده است و عملکردی دو مرحله‌ای دارد؛ یعنی ابتدا باید دکمه‌ی پاور را فشار دهید و سپس اسکنر به بررسی اثر انگشت شما خواهد پرداخت. البته با توجه به سرعت بالای این سنسور، اگر سطح انگشتان شما و سطح دکمه‌ی پاور تمیز باشد، فرآیند تایید اثر انگشت با سرعت بالایی انجام می‌شود و عملا تاخیری را هنگام رسیدن به صفحه‌ی هوم مشاهده نخواهید کرد. اگر تا به حال از گوشی‌های سونی استفاده نکرده باشید، ابتدا ممکن است محل قرارگیری این سنسور برایتان عجیب باشد، اما پس از مدتی کار با این محصول، احتمالا با من هم‌عقیده خواهید بود که کناره‌های دیوایس، مکان بسیار مناسبی برای قرار گرفتن اسکنر اثر انگشت است و گذاشتن انگشت بر روی آن به آسانی انجام می‌گیرد.

دکمه‌ی دیگری نیز بر روی این لبه وجود دارد که به عنوان شاتر دوربین عمل می‌کند. این دکمه نیز عملکردی دو مرحله‌ای دارد و اگر با دوربین‌های دی اس ال آر و کامپکت کار کرده باشید، استفاده از آن برایتان جذاب خواهد بود. با فشردن آرام این دکمه، عملکرد فوکوس انجام می‌شود و سپس اگر آن را کاملا فشار دهید، عکس گرفته می‌شود؛ همچین زمانی که در صفحه‌ی قفل هستید، با فشار دادن این دکمه می‌توانید نرم افزار دوربین را باز کنید و به سرعت مشغول عکاسی شوید. به علاوه این که اگر هوس عکاسی در زیر آب نیز به سرتان بزند، استفاده از این دکمه می‌تواند کار را خیلی برایتان راحت‌تر کند.

بر روی لبه‌ی سمت چپ اکسپریا ایکس زد پریمیوم ، خشاب سیم‌کارت را مشاهده می‌کنید. بیرون آوردن این خشاب نیازی به پین ندارد و مخصوصا هنگامی که بیرون از خانه هستید و دسترسی به پین ندارید، این ویژگی، برتری مهمی نسبت به رقبا محسوب‌ می‌شود. این خشاب به صورت دوگانه عمل می‌کند و هم کارت حافظه میکرو اس دی و هم سیم‌کارت را می‌توانید درون آن قرار دهید؛ البته دو نکته‌ی منفی در اینجا مشاهده می‌شود که اگر از کاربران سونی باشید، احتمالا با آنها آشنا هستید: اول اینکه وقتی خشاب را بیرون می‌آورید، صرف نظر از این که سیم‌کارت را عوض می‌کنید یا نه، گوشی به طور خودکار ریستارت می‌شود! البته سونی دلیل این موضوع را یک الگوریتم حفاظتی می‌داند، اما تعویض سیم‌کارت بدون خاموش شدن گوشی، یکی از قابلیت‌های ابتدایی در تمام اسمارت‌ فون‌ های پرچمدار بازار بوده و از این نظر سونی هنوز این موضوع را اعمال نکرده است. نکته‌ی دوم این است که درگاه مخصوصی برای کارت حافظه در نظر گرفته نشده است و مشابه تعدادی از پرچمداران دیگر، شما باید از میان سیم‌کارت دوم و کارت حافظه‌ی جانبی، یکی را برای قرار دادن درون خشاب انتخاب کنید.

بررسی سونی اکسپریا ایکس زد پریمیوم - Sony Xperia XZ Premium: مشخصات و امکانات

سونی برخلاف دیگر بازیگران دنیای موبایل، هنوز جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون را از پرچمداران خودش حذف نکرده و شما در اکسپریا ایکس زد پریمیوم نیز می‌توانید هدفون‌های خود را از طریق این پورت که در کنار میکروفون دوم بر روی لبه‌ی بالایی دیوایس قرار گرفته، به گوشی متصل کنید. پورت یو اس بی نوع سی نیز تنها آیتمی است که در کنار یک حفره‌ی بسیار کوچک برای میکروفون اصلی، بر روی لبه‌ی پایینی دیوایس به چشم می‌خورد.

دوربین اصلی سونی اکسپریا ایکس زد پریمیوم بر روی لبه‌ی پشتی قرار گرفته و فلش ال ای دی نیز آن را همراهی می‌کند. لبه‌های لنز این دوربین به میزان بسیار کمی از بدنه بیرون زده‌اند که البته این میزان با چشم قابل مشاهده نیست و تنها زمانی که دست خود را بر روی آن می‌کشید، حس می‌شود. اما پنل جلویی که محل قرار گرفتن نمایشگر گوشی است، پربحث‌ترین مشخصه در طراحی پرچمدار ۲۰۱۷ سونی محسوب می‌شود.

حاشیه‌های دو طرف نمایشگر از لبه‌های بدنه، با کمی گذشت، قابل قبول هستند اما لبه‌های بالا و پایین اکسپریا ایکس زد پریمیوم هیچ نشانی از یک اسمارت فون پرچمدار ندارند. در حالی که رقبایی همچون سامسونگ تلاش می‌کنند که حتی کم‌ترین حاشیه‌های نمایشگر از اطراف بدنه را از بین ببرند، سونی همچنان حساسیتی بر روی این موضوع ندارد و شاهد حاشیه‌های کاملا زیادی در اکسپریا ایکس زد پریمیوم به عنوان یک پرچمدار ۲۰۱۷ هستیم.

البته قرار گرفتن اسپیکرهای استریو بر روی دو سمت بالا و پایین این نمایشگر هم در افزایش این حاشیه‌ها بی‌تاثیر نبوده است. سنسورها، دوربین سلفی و چراغ نشانگر وضعیت نیز دیگر المان‌هایی هستند که آنها را در بالای تاچ اسکرین می‌بینیم. در مجموع می‌توانیم بگوییم که محصول جدید سونی از طراحی قابل قبولی برخوردار است. قطعا این طراحی، «ظاهر مدرنی» ندارد، اما در دست گرفتن آن حس کاملا خوشایندی به کاربر می‌دهد و استحکام و یک‌پارچگی بالا در کنار مقاومت کامل در برابر نفوذ آب و گرد و غبار، تضمین می‌کنند که با کیفیت ساخت بالایی طرف هستید؛ مدل پریمیوم خانواده‌ی اکسپریا ایکس زد از استاندارد IP68 برخوردار است و شما می‌توانید تا عمق یک و نیم متری و به مدت نیم ساعت، با خیال راحت از گوشی خود استفاده کنید. توانایی بالای سونی در ساخت محصولات ضد آب باعث شده است که حتی نیازی به قرار دادن پوشش محافظتی برای پورت یو اس بی و جک هدفون نیز وجود نداشته باشد.

نمایشگر ؛ اولین صفحه نمایش 4K HDR دنیای موبایل

بررسی سونی اکسپریا ایکس زد پریمیوم - Sony Xperia XZ Premium: مشخصات و امکانات

سری زد ۵ پریمیوم سونی اولین اسمارت فون‌ هایی بودند که از نمایشگر 4K بهره می‌بردند. حالا در بررسی اکسپریا ایکس زد پریمیوم با یک گوشی جدید از سونی روبه‌رو هستیم که این رزولوشون بالا را با پشتیبانی از استاندارد HDR10 ادغام کرده تا شاهد کیفیت نمایشی بسیار بالایی باشیم. نمایشگر ۵.۴۶ اینچی این گوشی از نسبت تصویر ۱۶:۹ و تراکم پیکسلی ۸۰۷ پیکسل بر هر اینچ برخوردار است که یک رکورد در میان تلفن های هوشمند به شمار می‌آید.

رزولوشون ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ پیکسلی، یک امتیاز ویژه است، اما سوال مهمی در اینجا به وجود می‌آید و آن هم این است که آیا چنین رزولوشنی برای این نمایشگر کوچک ضروری است؟ در واقع چشم انسان نمی‌تواند تفاوت چندانی بین نمایشگرهای کواد اچ دی رایج بازار و این نمایشگر 4K قائل شود و شما برای این که از ظرفیت‌های کامل آن برخوردار شوید، لازم است که محتوای با رزولوشون 4K تهیه کنید که البته این محتوا در حال حاضر چندان رایج نشده است.

در واقع تا زمانی که محتوای مخصوص این رزولوشون را در اختیار نداشته باشید، اپلیکیشن‌ها و تصاویر مختلف با رزولوشون فول اچ دی پخش می‌شوند و برای استفاده از تمام سطح نمایشگر، این رزولوشون تا سطح ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ پیکسل آپ اسکیل می‌شود. البته در بحث واقعیت مجازی، این موضوع کاملا متفاوت است و رزولوشون بالای نمایشگر می‌تواند تجربه‌ی بسیار جذابی را در اختیار کاربر قرار دهد. به خصوص این که نسل جدید‌ پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۳۵ در کنار واحد پردازش گرافیکی انحصاری کوالکام نیز در اکسپریا ایکس زد پریمیوم تعبیه شده و پتانسیل سخت افزاری کافی برای آن وجود دارد. هرچند که سرعت پاسخگویی پایین‌تر پنل‌های ال سی دی در مقایسه با ال ای دی ها، می‌تواند کمی از این پتانسیل بکاهد؛ سرعت پاسخ‌گویی پایین‌تر، منجر به کشیدگی لبه‌های تصویر و کاهش میزان خوانایی نوشته‌ها می‌شود که قطعا در دنیای VR نکات مهمی محسوب می‌شوند.

نحوه‌ی قرارگیری پیکسل‌های آر جی بی بر روی نمایشگر ایکس زد پریمیوم مشابه آرایش آنها در زد ۵ پریمیوم است، اما یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف این گوشی، نسبت مساحت نمایشگر به مساحت بدنه است. در شرایطی که رقبایی نظیر گلکسی‌های جدید سامسونگ به نسبتی بالاتر از ۸۰ درصد دست یافته‌اند، متاسفانه وجود حاشیه‌های زیاد در اطراف نمایشگر ۵.۵ اینچی گوشی جدید سونی باعث شده است که این نسبت بر روی ۶۸.۴ درصد باقی بماند.

محبوبیت استاندارد HDR10 در بین تولید‌کنندگان محتوای ویدیویی و تصویری روز به روز افزایش می‌یابد و ترکیب آن با رزولوشون 4K قطعا برتری جالبی برای نمایشگر پرچمدار جدید سونی ایجاد می‌کند. به طور مثال زمانی که شما با اکسپریا ایکس زد پریمیوم به تماشای ویدیوهای یوتیوب می‌پردازید، می‌توانید گزینه‌ی پخش 4K را که توسط یوتیوب به شما پیشنهاد می‌شود، فعال کنید؛ البته خبری از حالت HDR در این ویدیوها نخواهد بود، اما همچنان هم تماشای ویدیوها در این رزولوشون لذت‌بخش است.

اگر از سرویس‌های استریم آنلاین فیلم و سریال نظیر نت فلیکس استفاده کنید، قادر خواهید بود به محتوای HDR نیز دسترسی داشته باشید تا بتوانید از تمام پتانسیل این نمایشگر فوق‌العاده بهره ببرید. کمپانی سازنده در کنار مشخصات سخت افزاری، از فناوری‌های هوشمند نرم افزاری جدیدی نیز برای ساخت نمایشگر اکسپریا ایکس زد پریمیوم استفاده کرده است که همگی به بهبود کیفیت نمایشی آن نسبت به اکسپریا زد ۵ پریمیوم و دیگر رقبای پرچمدار این محصول منجر شده‌اند.

از قابلیت Adaptive Tone Mapping شروع می‌کنیم. این ویژگی که سونی آن را در تلویزیون‌های هوشمند سری BRAVIA نیز بهره برده است، باعث می‌شود که اطلاعات بخش‌های روشن تصویر هنگام بالا رفتن نور نمایشگر در محیط‌های پرنور، از بین نرود و کاربر بتواند تمام جزئیات تصویر را مشاهده کند. موتور پردازشی X-Reality، دیگر ویژگی این گوشی قدرتمند است که هنگام پخش محتوای ویدیویی، سبب رندر شدن رنگ‌های طبیعی‌تر، شفاف‌تر و تصاویر واضح‌تر می‌شود.

امکان تغییر گستره‌ی رنگی محتوای نمایش داده شده بر روی نمایشگر نیز یکی دیگر از قابلیت‌های انحصاری اکسپریا ایکس زد پریمیوم است. با مراجعه به این قسمت در تنظیمات نمایشگر، می‌توانید بین سه حالت حرفه‌ای، استاندارد و حالت Super Vivid جابه‌جا شوید. حالت حرفه‌ای مخصوص طراحان و آن دسته از کاربرانی است که تمایل دارند از گستره‌ی رنگی sRGB استفاده کنند و رنگ‌های واقعی‌تری را بر روی نمایشگر مشاهده کنند. حالت استاندارد با به‌کارگیری قابلیت Triluminus Display باعث می‌شود که رنگ‌ها روشن‌تر و زنده‌تر به نظر برسند. این قابلیت در نسل‌های پیشین تنها در نرم افزارهای گالری تصاویر و نرم افزار فیلم‌ها قابل استفاده بود، اما حالا در صفحه‌ی هوم و تمام نرم افزارهای دیگر نیز فعال می‌شود. حالت آخر یا Super Vivid نیز همانطور که از نام آن مشخص است، رنگ‌های تصاویر را به صورت اغراق شده و بسیار زنده‌تر، غنی‌تر و روشن‌تر به نمایش می‌گذارد.

حالت Glove Mode برای کار با تاچ اسکرین حتی زمانی که دستکش یا پوششی پلاستیکی بر روی دستان خود دارید و حالت Smart Backlight Control برای تشخیص هوشمند این که چه زمانی نمایشگر روشن و چه زمانی خاموش شود (با توجه به توجه کاربر به محتویات صفحه و ساعت خواب او)، از دیگر قابلیت‌های نمایشگر پرچمدار ۲۰۱۷ سونی هستند.

حداکثر روشنایی نمایشگر ایکس زد پریمیوم ۵۷۳ نیت و نرخ کنتراست آن ۱۲۳۸:۱ است که نسبت به حداکثر روشنایی ۵۶۶ نیتی و نرخ کنتراست ۹۶۳:۱ اکسپریا زد ۵ پریمیوم، بهبود قابل ملاحظه‌ای را نشان می‌دهد. خواندن متون زیر نور آفتاب هم تا حد زیادی قابل قبول است و هرچند که پنل‌های ال ای دی در مجموع عملکرد بهتری از نمایشگرهای ال سی دی دارند، اما تلاش سونی برای ارتقای سطح عملکرد نمایشگر ایکس زد پریمیوم در تفکیک ر‌نگ‌ها، قابل مشاهده بودن محتوا از زاویه‌های متفاوت و بهبود عملکرد در نمایش دقیق محتوا نتیجه‌بخش بوده است و شاید اگر حاشیه‌های این نمایشگر کمی کاهش می‌یافتند، دیگر هیچ ایرادی نمی‌توانستیم به آن بگیریم.

دوربین اصلی ؛ از فیلمبرداری فوق سریع لذت ببرید

بررسی سونی اکسپریا ایکس زد پریمیوم - Sony Xperia XZ Premium: مشخصات و امکانات

بعد از مدت‌ها استفاده از سنسورهای ۲۳ مگاپیکسلی، حالا سونی در اکسپریا ایکس زد پریمیوم به سراغ سنسوری ۱۹ مگاپیکسلی رفته است. این دوربین از سنسور جدید IMX400 EXmorRS برخوردار است که کمپانی سازنده، آن را دوربین Motion Eye نامیده است. مشخصه‌ی اصلی این سنسور جدید، استفاده از یک حافظه‌ی رم اختصاصی برای ساخت آن است. در واقع یک حافظه‌ی DRAM مستقیما در فضای بین سنسور و مدارهای کنترلی قرار گرفته است که عملکرد دوربین هنگام تصویربرداری را به شکل قابل توجهی افزایش می‌دهد.

این ساختار جدید باعث می‌شود که هنگام ثبت تصاویر، سنسور بتواند تصاویر را به حافظه‌ی موقت بفرستد و دیگر نیازی به منتظر ماندن برای ذخیره‌ی تصاویر در حافظه‌ی اصلی گوشی نخواهد بود. این موضوع علاوه بر افزایش ۵ برابری سرعت عملکرد دوربین، یک ویژگی مهم دیگر را نیز به آن اضافه کرده است که آن هم امکان فیلمبرداری صحنه آهسته با سرعت خیره‌کننده‌ی ۹۶۰ فریم بر هر ثانیه است! قدرتمندترین دوربین‌های موبایل در حال حاضر قادرند که نهایتا ۲۴۰ فریم بر هر ثانیه را ضبط کنند، اما به لطف دوربین موشن آی اکسپریا ایکس زد پریمیوم شما قادر هستید که از سریع‌ترین سوژه‌ها تصویربرداری کنید و باعث شگفتی دوستانتان بشوید.

البته لازم است بدانید که فیلمبرداری با این سرعت به طور پیوسته امکان‌پذیر نیست و شما باید عکس‌العمل به موقعی داشته باشید تا بتوانید سوژه‌ی مورد نظرتان را ثبت کنید. در واقع بعد از فعال کردن حالت فیلمبرداری سوپر اسلوموشن، شما می‌توانید فیلمبرداری را آغاز کنید و درست در لحظه‌ای که می‌خواهید از این قابلیت بهره ببرید، دکمه‌ی مخصوص آن که در کنار شاتر قرار می‌گیرد را فشار دهید تا فیلمبرداری با نرخ ۹۶۰ فریم بر هر ثانیه و با رزولوشون فول اچ دی برای مدت بسیار محدودی انجام شود؛ توجه داشته باشید که نور محیط برای استفاده از این قابلیت باید بسیار مناسب باشد و برای به دست آوردن بهترین نتایج بهتر است که به محیط بیرون از خانه مراجعه کنید و سناریوی دقیقی برای ثبت لحظه‌ی مورد نظرتان بچینید. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از کلیپ ثبت شده توسط گجت نیوز با این سرعت فوق العاده‌ی دوربین اکسپریا ایکس زد پریمیوم را مشاهده کنید:

 

آغاز فیلمبرداری با لبخند سوژه، دنبال کردن سوژه‌های متحرک، حالت SteadyShot برای افزایش پایداری تصویر به شکل هوشمند، امکان فیلمبرداری با رزولوشون فول اچ دی تا نرخ ۶۰ فریم بر هر ثانیه و با رزولوشن 4K تا نرخ ۳۰ فریم بر هر ثانیه نیز از دیگر قابلیت‌های دوربین این گوشی قدرتمند در بخش فیلمبرداری به شمار می‌آیند.

اما در بخش عکاسی نیز این دوربین ۱۹ مگاپیکسلی عملکرد قابل توجهی از خود به نمایش می‌گذارد. با وجود این‌که رزولوشن سنسور نسبت به زد ۵ پریمیوم کاهش یافته، اما ابعاد فیزیکی آن به همان مقدار باقی مانده و در نتیجه، سایز پیکسل‌ها کاهش یافته و این موضوع به بهبود عملکرد پرچمدار جدید سونی در شرایط نوری نامناسب منجر شده است.

این کمپانی ژاپنی از بزرگترین تولیدکنندگان سنسورهای دوربین در جهان محسوب شده و ردپای آن در بخش دوربین اکثر اسمارت فون های مهم بازار دیده می‌شود. بنابراین منطقی به نظر می‌رسد که عملکرد این سازنده‌ی باتجربه در دوربین محصول خودش، نمره‌ی قبولی بگیرد. رابط کاربری دوربین سری اکسپریا ایکس زد، جدیدترین نسخه‌ای است که سونی در محصولات خود به کار گرفته است.

در این رابط تلاش بر این بوده است که دکمه‌ها و گزینه‌های تنظیمات، باعث عدم از بین رفتن تمرکز بر روی سوژه نشوند و در عین حال کاربر بتواند به سرعت به گزینه‌های مد نظر خود برای تغییر حالت تصویربرداری دسترسی داشته باشد. به شکل کلی چهار حالت برای تصویربرداری وجود دارد که آنها در زیر شرح می‌دهیم:

بررسی سونی اکسپریا ایکس زد پریمیوم - Sony Xperia XZ Premium: مشخصات و امکانات

  • حالت تنظیمات دستی (Manual): در این حالت شما می‌توانید ویژگی‌های مختلف دوربین از جمله نوع فوکوس (دستی یا خودکار)، سرعت شاتر (از یک‌چهار‌هزارم ثانیه تا یک ثانیه)، میزان اکسپوژر (سطح نوردهی) و میزان حساسیت به نور یا همان ایزو (از ۵۰ تا ایزوی ۳۲۰۰) را به خواست خود تغییر دهید؛ امکان فعال‌ و غیر فعال کردن قابلیت HDR نیز در این حالت وجود دارد
  • حالت اتوماتیک هوشمند (Superior Auto): اگر از تنظیمات دوربین اطلاعی ندارید و می‌خواهید در هر شرایطی بهترین تصاویر را در سریع‌ترین زمان ممکن ثبت کنید، این حالت مخصوص شماست. در این بخش دوربین به طور هوشمندانه بهترین تنظیمات ممکن را با توجه به شرایط نوری محیط و سوژه‌ی مورد نظر شما انجام می‌دهد و تنها کافی است که دکمه‌ی شاتر را فشار دهید. در ضمن در این حالت دوربین می‌تواند اتصال گوشی به سه پایه را هم تشخیص دهد تا با کاهش سرعت شاتر و پایین آوردن ایزو، بهترین شرایط برای عکاسی در محیط‌های با نور ناکافی را به وجود بیاورد؛ امکان تغییر رزولوشون عکاسی (۱۹ مگاپیکسل با نسبت تصویر ۴:۳، ۱۷ مگاپیکسل با نسبت ۱۶:۹، ۱۲ مگاپیکسل با نسبت ۴:۳ و ۱۶:۹)، تغییر رنگ و نور تصویر و فعال‌سازی تایمر در این حالت وجود دارد.
  • حالت فیلمبرداری (Video): در حالت فیلمبرداری به راحتی می‌توانید ضبط را آغاز کنید و تنظیماتی از جمله تغییر رزولوشن فیلمبرداری و تغییر رنگ و نور تصویر در دسترس‌تان خواهد بود.
  • نرم افزارهای دوربین (Camera Apps): اگر از کاربران گوشی های سونی باشید، احتمالا این نرم افزارها را می‌شناسید. پنج نرم افزار در این قسمت وجود دارد که به کاربر اجازه می‌دهد از فیلمبرداری 4K، تصویربرداری پانوراما، افکت‌های خلاقانه، ضبط صدا بر روی عکس و حالت واقعیت افزوده لذت ببرد؛ در این حالت سطحی مانند میز یا کف اتاق به عنوان سطح مجازی شناخته می‌شود و انواع و اقسام موجودات فانتزی و افکت‌های تصویری نظیر فضای زیر آب را می‌توانید بر روی محیط اعمال کنید.

با فعال بودن قابلیت Predictive Capture که استفاده از آن به لطف بهره‌مندی از حافظه‌ی رم اختصاصی امکان‌پذیر شده است، دوربین به طور خودکار و قبل از این که دکمه‌ی شاتر را فشار دهید، فریم‌هایی را به طور هوشمند از سوژه‌ی متحرک شما ثبت می‌کند تا اگر شما دکمه‌ی شاتر را دیر فشار دادید، صحنه را از دست ندهید و بتوانید از این عکاسی خودکار بهره ببرید.

به طور کلی دوربین ۱۹ مگاپیکسلی اکسپریا ایکس زد پریمیوم با برخورداری از لنز ۲۵ میلی‌متری و گشودگی دریچه‌ی دیافراگم ۲.۰ (که نسبت به نسل قبل پرچمداران سونی ثابت مانده است) در همه‌ی قسمت‌ها از جمله تشخیص سایه‌روشن‌های تصویر و تفکیک قسمت‌های تیره از روشن، عملکرد بهتری نسبت به زد ۵ پریمیوم به ثبت می‌رساند. فوکوس این دوربین با سرعت بسیار مناسبی انجام می‌شود و با وجود اینکه جای خالی قابلیت پایدارسازی اپتیکال تصویر (OIS) در آن دیده می‌شود، اما سرعت مناسبی را برای عکاسی روزمره در اختیارتان خواهد گذاشت؛ حفظ جزئیات تصویر در گوشه‌های کادر نیز که یکی از نقاط ضعف نسل‌های قبلی خانواده‌ی اکسپریا به شمار می‌آمد، در این مدل برطرف شده است تا اطلاعات تصویر در کناره‌ها از بین نرود.

در نهایت برای اینکه بهتر بتوانید عملکرد دوربین این گوشی را در میدان عمل متوجه شوید، بهتر است نمونه تصاویری که ما با استفاده از دوربین اصلی اکسپریا ایکس زد پریمیوم به ثبت رسانده‌ایم را در گالری زیر تماشا کنید:

دوربین سلفی

بررسی سونی اکسپریا ایکس زد پریمیوم - Sony Xperia XZ Premium: مشخصات و امکانات

پرچمدار ۲۰۱۷ سونی از یک دوربین ۱۳ مگاپیکسلی با گشودگی دریچه‌ی دیافراگم ۲.۰ برخوردار است. این دوربین به لنز ۲۲ میلی‌متری عریضی مجهز شده است که هنگام عکاسی سلفی از تعداد نفرات بالا، به راحتی امکان ثبت کادر وسیعی را به شما خواهد داد تا دیگر نیازی به جابه‌جا کردن افراد نداشته باشید.

حالت زیباسازی خودکار هنگام عکاسی در وضعیت اتوماتیک فعال است که البته شدت آن را نمی‌توانید تغییر دهید و تنها می‌توانید آن را فعال و یا غیر فعال نمایید. به طور کلی عملکرد دوربین سلفی ایکس زد پریمیوم در سطح قابل قبولی قرار دارد و تمام حالت‌هایی که در دوربین اصلی بیان کردیم، برای تصویربرداری سلفی نیز در دسترس خواهند بود؛ همچنین می‌توانید با فعال کردن نرم افزار واقعیت افزوده، ماسک‌هایی را به صورت مجازی بر روی چهره‌ی خود قرار دهید و از افکت‌هایی که نرم افزارهایی نظیر اسنپ چت در اختیارتان می‌گذارند، برای تغییر چهره‌ی خود به شکل فانتزی لذت ببرید.

در گالری زیر می‌توانید تعدادی از تصاویری که با استفاده از این دوربین سلفی در بررسی اکسپریا ایکس زد پریمیوم ثبت شده‌اند را مشاهده کنید:

باتری

بررسی سونی اکسپریا ایکس زد پریمیوم - Sony Xperia XZ Premium: مشخصات و امکانات

موبایل اکسپریا ایکس زد پریمیوم از باتری متوسطی با ظرفیت ۳۲۳۰ میلی‌آمپر ساعتی برخوردار است که البته به لطف بهره‌مندی این گوشی از چیپست اسنپدراگون ۸۳۵، از ورژن ۳.۰ فناوری شارژ سریع کوالکام بهره می‌برد. متاسفانه شارژر سریع مدل پریمیوم (که داخل جعبه‌ی آن قرار دارد)، در اختیار ما قرار داده نشده بود تا بتوانیم عملکرد آن را ارزیابی کنیم، اما به گفته‌ی کمپانی سازنده، تنها ۳۰ دقیقه شارژ کردن دیوایس با استفاده از این شارژر کافی است تا ۴۲ درصد ظرفیت باتری پر شود.

با توجه به اینکه پرچمدار فعلی سونی از نمایشگر نسبتا بزرگ با رزولوشن 4K بهره می‌برد، می‌توان گفت که ظرفیت ۳۲۳۰ برای آن کمی ناکافی به نظر می‌رسد، اما اگر کمی مصرفتان را کنترل کنید و بیش از حد به انجام بازی‌های سنگین نپردازید، احتمالا بیش از یک بار در روز به شارژ کردن نیاز پیدا نخواهید کرد. البته سونی حالت Stamina Mode را برای این باتری در نظر گرفته است که با فعال شدن آن (به طور خودکار و در زمانی که شارژ باتری به ۱۵ درصد می‌رسد)، تعدادی از قابلیت‌های گوشی را غیر فعال می‌کند تا گوشی مدت بیشتری روشن بماند؛ البته حالتی نیز تحت عنوان Ultra Stamina Mode وجود دارد که تنها تعدادی از اپ‌های پیشفرض را فعال نگه می‌دارد تا زمانی که برای مدت طولانی به منبع شارژ دسترسی ندارید، شارژ باتری گوشی را برای چند روز حفظ نماید.

فناوری مهمی نیز به نام شارژ تطبیقی Qnovo طبق روند پرچمداران اخیر سونی در ایکس زد پریمیوم تعبیه شده است که با زیر نظر گرفتن روند فعالیت الکتروشیمیایی سلول‌‌های باتری، شرایط برق‌رسانی و شارژ شدن را به گونه‌ای تنظیم می‌کند که عمر مفید باتری افزایش یابد؛ Qnovo ادعا می‌کند که با بهره‌گیری از این قابلیت، باتری اکسپریا ایکس زد پریمیوم نسبت به باتری‌های معمولی می‌تواند صدها بار چرخه‌ی شارژ بیشتری را بدون آسیب دیدن طی کند که این رقم قابل توجهی محسوب می‌شود.

یک ویژگی هوشمند دیگر که برای باتری اکسپریا XZ premium در نظر گرفته شده، قابلیت Battery Care است. این قابلیت به طور هوشمند، عادات کاربر هنگام شارژ گوشی را آنالیز می‌کند تا متوجه شود که چه زمان‌هایی کاربر گوشی را برای مدت طولانی در شارژ رها می‌کند (به طور مثال قبل از خواب شبانه). سپس به طور خودکار، این قابلیت شارژ باتری را در این زمان‌ها بر روی ۹۰ درصد نگه می‌دارد و طوری برنامه‌ریزی می‌کند که کمی قبل از بیدار شدن کاربر، شارژ باتری تکمیل شود و باتری با شارژ کامل و برای مدت طولانی به برق متصل نباشد.

بنچمارک و قدرت سخت افزاری ؛ همه چیز در بهترین وضعیت ممکن

بررسی سونی اکسپریا ایکس زد پریمیوم - Sony Xperia XZ Premium: مشخصات و امکانات

به لطف بهره‌مندی اکسپریا ایکس زد پریمیوم از پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۳۵ کوالکام، عملا افت سرعت و کندی در پرچمدار جدید سونی معنایی ندارد. این پردازنده‌ی ۶۴ بیتی که سریع‌ترین چیپست موبایل تولید شده توسط کوالکام محسوب می‌شود، در کنار ۴ گیگابایت حافظه‌ی رم و واحد پردازش گرافیکی آدرنو ۵۴۰، پتانسیل سخت افزاری فوق‌العاده‌ای برای اجرای سنگین‌ترین بازی‌های گرافیکی و البته محتوای واقعیت مجازی در ایکس زد پریمیوم را فراهم می‌کند.

این چیپست هشت‌هسته‌ای تحت فرآیند لیتوگرافی ۱۰ نانومتری طراحی شده و از دو خوشه‌ی چهار هسته‌ای تشکیل شده است. چهار هسته‌ی Kryo با فرکانس پردازشی ۲.۴۶ گیگاهرتزی مسئولیت پردازش‌های سنگین چند هسته‌ای و چهار هسته‌ی Kryo با فرکانس ۱.۹ گیگاهرتزی مسئولیت انجام وظایف روزمره را بر عهده دارند.

طی بررسی اکسپریا ایکس زد پریمیوم تقریبا ما در هیچ سناریویی با افت عملکرد و یا لگ‌های ناگهانی مواجه نشدیم و همانطور که گزارش‌های پیش از این مدعی بودند، پرچمدار سونی از سریعترین گجت های هوشمندی است که تا به حال تولید شده است. بهبود عملکرد دوربین هنگام فوکوس خودکار و پردازش سریع‌تر تصویر نهایی و پشتیبانی از دایرکت ایکس ۱۲ از پیامدهای به‌کارگیری این چیپست جدید هستند و خود تراشه نیز ۳۵ درصد کوچک‌ترشده است و به ادعای کوالکام، ۲۵ درصد مصرف انرژی بهینه‌تری دارد.

اما این عملکرد سریع با یک انتخاب بسیار مناسب دیگر نیز از سوی سونی همراه شده است که باعث می‌شود حتی هنگام انجام بازی‌ به مدت طولانی و یا تماشای محتوای 4K برای چند ساعت، بدنه‌ی گوشی چندان داغ نشود و بتوانید بدون اذیت شدن، به استفاده‌ی خود از قدرت فوق‌العاده‌ی آن ادامه دهید. این سیستم کنترل دما به شکل سه لایه‌ی مسی بر روی قسمت‌های اصلی مدار و قطعات الکترونیکی کشیده شده است که باعث پخش شدن مساوی و انتقال سریع دما به خارج می‌شود.

برخورداری از بلوتوث ۵، ظرفیت داخلی ۶۴ گیگابایتی و امکان ارتقای حافظه تا سقف ۲۵۶ گیگابایت از طریق کارت‌ حافظه‌ی جانبی میکرو اس دی نیز از دیگر مشخصات سخت افزاری مهم این گوشی محسوب می‌شوند. در نهایت بهترین راه برای اینکه عملکرد فنی این قطعات را در مقایسه با سایر پرچمداران بازار متوجه شویم، این است که به سراغ بررسی امتیازات بنچمارک اکسپریا ایکس زد پریمیوم برویم:

 

صدا و موسیقی

بررسی سونی اکسپریا ایکس زد پریمیوم - Sony Xperia XZ Premium: مشخصات و امکانات

در بررسی اکسپریا ایکس زد پریمیوم به بخش صدا می‌رسیم. پرچمدار سونی از دو اسپیکر استریو در قسمت بالا و پایین نمایشگر برخوردار است که به عقیده‌ی خیلی از کاربران، این نحوه‌ی قرارگیری بهترین حالت برای تعبیه‌ی اسپیکرهای گوشی است. در واقع این طراحی باعث می‌شود که هنگامی که گوشی را در دست خود گرفته‌اید برای بازی و تماشای ویدیو، دستان شما جلوی بلندگوها را نپوشانند و کیفیت صدا افت نکند.

کمپانی سازنده اعلام کرده است که تلاش زیادی برای بهبود تجربه‌ی موسیقیایی کاربران در اکسپریا ایکس زد پریمیوم به کار گرفته است، اما چیپ‌ست به کار رفته در این مدل مشابه نسل‌های قبل است و به همین دلیل، در بحث شدت صدای خروجی مثل خیلی از گوشی‌ های موبایل دیگر، با عملکرد متوسطی روبه‌رو هستیم. البته شفافیت صدا در سطح بسیار خوبی قرار دارد و هنگامی که هدفون را به این گوشی متصل می‌کنید، محدودیت شدت صدا نیز برطرف می‌شود؛ البته هدفون‌های این گوشی توسط دفتر سونی در اختیار ما قرار داده نشد تا بتوانیم کیفیت و عملکرد آنها را به طور جداگانه بررسی کنیم.

در نرم افزار پخش موسیقی مدل پریمیوم ایکس زد شاهد چند قابلیت هوشمند هستیم که هرکدام به شیوه‌ای نرم افزاری باعث ارتقای صدای خروجی خواهند شد. قابلیت DSEE HX که تنها با هدفون‌های سیمی کار می‌کند، با به‌کارگیری الگوریتمی خاص، فایل‌های فشرده نظیر mp3 را تحت تاثیر قرار می‌دهد تا جزئیات صدای آنها به موسیقی‌های باکیفیت نزدیک‌تر شود. قابلیت ClearAudio+ بهترین تنظیمات ممکن برای گوش دادن به موسیقی‌های مختلف را به طور هوشمند فراهم می‌کند و Dynamic Normalizer نیز با یکسان‌سازی موسیقی‌های مختلف، باعث می‌شود که ناهماهنگی کمتری هنگام گوش دادن به فایل‌های متفاوت (در یک آلبوم یا به طور کلی) با شدت‌های مختلف را تجربه کنید.

ویژگی دیگری نیز تحت عنوان بهینه‌سازی اتوماتیک در نرم افزار پخش موسیقی این گوشی وجود دارد که در صورت فعال بودن، هدفون‌های متصل به اکسپریا ایکس زد پریمیوم را آنالیز می‌کند و با تشخیص تنظیمات مورد علاقه‌ی کاربر هنگام گوش دادن به موزیک، بهترین شرایط ممکن را به طور انحصاری برای آن کاربر  در نظر می‌گیرد.

سیستم عامل و رابط کاربری ؛ ساده و به‌روز

بررسی سونی اکسپریا ایکس زد پریمیوم - Sony Xperia XZ Premium: مشخصات و امکانات

اکسپریا ایکس زد پریمیوم سونی به عنوان گل سرسبد گوشی های هوشمند این برند ژاپنی به ورژن جدید ۷.۱.۱ اندروید نوقا متصل مجهز شده و خبر خوب این است که به‌روزرسانی آن به اندروید ۸ اوریو در آینده‌ای نزدیک نیز انجام خواهد شد. در کنار این نسخه‌ی به‌روز، کمپانی سازنده از رابط کاربری خلوت و سبکی در این گوشی استفاده کرده که نسبتا به اندروید خام نزدیک‌تر است و سرعت اجرای اپلیکیشن‌ها و جابه‌جایی بین بخش‌های مختلف آن به راحتی و بدون هیچگونه کندی و افت سرعتی انجام می‌گیرد.

در حالت پیشفرض یک صفحه به عنوان صفحه‌ی هوم و یک صفحه در کنار آن وجود دارد که تعدادی از اپلیکیشن‌های پیشفرض درون آن قرار گرفته‌اند. البته اگر طرفدار پیشمایش نرم افزارها به صورت صفحه به صفحه مشابه آی او اس باشید، امکان حذف این صفحات اضافه نیز وجود دارد؛ در این بخش امکان تنظیم محل قرارگیری اپلیکیشن‌ها بر اساس میزان استفاده، اسم، تاریخ و یا یک ترتیب دلخواه نیز وجود دارد.

از هرجای صفحه دستتان را به سمت داخل بکشید، بخش جست‌جو باز می‌شود که می‌توانید نرم افزارهای مختلف را با نوشتن اسم آنها پیدا کنید. قسمت نوتیفیکیشن‌ها هم که با سوایپ کردن از سمت بالا به سمت داخل باز می‌شود، شباهت بسیار زیادی به اندروید خام گوگل دارد و ظاهر ساده‌ی این بخش، مخصوصا زمانی که تعداد زیادی اعلان جدید داشته باشید، می‌توانید مدیریت آنها را آسان‌تر کند. میانبرهایی نظیر اتصال به بلوتوث، وای فای، وضعیت باتری، چراغ قوه و هات اسپات نیز در این قسمت قرار دارند که البته می‌توانید آنها را ویرایش کرده و با یک درگ اند دراپ ساده، آیکون میانبرها را به سلیقه‌ی خود به آن اضافه کنید.

سونی علاوه بر این اپلیکیشن‌های پیشفرض که اکثر آنها کاربردی هستند، تعدادی قابلیت ویژه نیز در اکسپریا ایکس زد پریمیوم تعبیه کرده است که قابلیت Smart cleaner یکی از آنهاست. این قابلیت به طور خودکار و با تشخیص اپلیکیشن‌هایی که مدتی بدون استفاده مانده‌اند، حافظه‌ی کش و ظرفیت دستگاه را خالی می‌کند تا عملکرد کلی بهبود پیدا کند. یکی دیگر از مهمترین امکانات این رابط کاربری، بخش بکاپ‌گیری اختصاصی اکسپریا است که امکانات کاملی برای گرفتن پشتیبان از فایل‌های کاربر فراهم می‌کند. این قابلیت می‌تواند تمام اطلاعات مهم نظیر مخاطبان، تقویم‌ها، تاریخچه‌ی تماس، شبکه‌های وای فای و اپلیکیشن‌های ذخیره شده داخل دیوایس را جمع‌آوری کند و آنها را بر روی حافظه‌ی داخلی، یک حساب کاربری آنلاین گوگل و یا یک حافظه‌ی خارجی که از طریق یو اس بی به گوشی متصل شده، ذخیره نماید؛ امکان زمان‌بندی این بکاپ‌گیری نیز وجود دارد تا کاربر بتواند به راحتی برای آن برنامه‌ریزی کند:

مزایا و معایب

مزایا

  • مرغوبیت بالای متریال به کار رفته در بدنه
  • پردازنده سریع و قدرت سخت افزاری بسیار بالا
  • فیلمبرداری فوق سریع با نرخ ۹۶۰ فریم بر هر ثانیه
  • نمایشگر 4K HDR
  • ارگونومی مناسب گوشی

معایب

  • طراحی تکراری
  • عدم برخورداری دوربین اصلی از OIS
  • حاشیه‌های زیاد نمایشگر از اطراف
  • ریستارت شدن گوشی به محض درآوردن خشاب سیم‌کارت
  • استعداد بالای بدنه نسبت به جذب چربی و اثر انگشت

جمع بندی؛ حیف از طراحی تکراری و کهنه!

بررسی سونی اکسپریا ایکس زد پریمیوم - Sony Xperia XZ Premium: مشخصات و امکانات

در پایان بررسی اکسپریا ایکس زد پریمیوم باید بگوییم که پرچمدار جدید سونی به معنای واقعی کلمه، یک گوشی لوکس و بالارده است. در تمام بخش‌ها از عملکرد سخت افزاری گرفته تا نمایشگر و امکانات دوربین، همه چیز همان‌قدر سریع و روان است که یک پرچمدار امروزی باید باشد. اما شاید بزرگترین حسرت ما این باشد که چرا این ژاپنی خوش‌سابقه، همچنان بر همان سبک طراحی قدیمی پافشاری می‌کند و حاضر به تحول در این زمینه نیست. شاید اگر سونی در این زمینه بهتر عمل می‌کرد و این غول سخت افزاری را در اندام قلمی‌تری روانه‌ی بازار می‌کرد، اکسپریا ایکس زد پریمیوم می‌توانست نقش ویژه‌ای در نجات بخش موبایل این کمپانی از رکود فعلی ایفا کند.

در پایان مطلب از دفتر سونی در ایران که این گوشی را برای بررسی اختصاصی در اختیار گجت نیوز قرار داده است، تشکر می‌کنیم.

امتیاز گجت نیوز

loading…!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

10 دیدگاه

  1. نمایشگر عالی باکیفیت 4Kپردازنده قدرتمنددوربین پرسرعت با قابلیت فیلمبرداری 960fps

  2. سلام به همه دوستان گوشی من xzp خیلی ازش راضی ام

  3. اره صادق درست میگه داخل تمام مقایسه های انجام شده سرعت سونی از سام هنگ یا سام بمب بهتره چه قدر شما از سامسونگ طرفداری میکنید .واقعا که …

  4. سلام و خسته نباشید به شما،واقعا من از این طراحی های سونی خوشم میاد و از بین برندهای دیگه واقعا به دلم میشینه،یکی از نکات جذاب بودن گوشی های سونی اینه که کمیابه

  5. با سلام و خسته نباشی.دوستان عزیز این اطلاعت سخت افزاری که گذاشتین اشتباه گوشی سونی امتیازاتش از اس هشت سامسونگ بیشتره چرا همش تو سر برند سونی میزنین

    • صادق جان امتیاز انتوتوی ایکس زد پریمیوم اصلاح شد.
      در ضمن امتیاز گلکسی اس ۸، مربوط به نسخه‌ای از این گوشیه که دارای پردازنده‌ی اگزینوس ۸۸۹۵ هستش.

  6. دوستم و بسیاری از افراد بنچمارک گرفتن ۱۷۰هزار شده،
    اما چرا برا شما ۱۴۴هزار شد؟
    دشمنی شما با سونی چ دلیلی داره؟
    کدوم عقلی قبول داره که سنپدراگون 835 با حافظه ufs 2.1 ,بنچمارک ۱۴۴ بگیره؟

  7. بررسی بسیار عالی و کامل…خسته نباشید به مدیران و نویسندگان گجت نیوز…..گوشی عالی هستش ولی بزرگترین ایراد این گوشی نبود لرزشگیر اپتیکال هستش که ایراد بزرگی به این خاطر از شرکت سونی میشه گرفت

  8. خدا کنه طراحی امنی بالانس رو بذاره کنار ممنون بابت نقد و بررسی یکم دیر بود ولی بازم عالی یه خسته نباشید ویژه هم خدمت دست اندرکاران مجموعه گجت نیوز