هایما اس 5 توربو

جک اس 3 یا هایما اس 5 توربو ؟ مقایسه دو کراس اوور جدید بازار ایران

در این مطلب می‌خواهیم دو کراس اوور جدید بازار ایران یعنی جک اس 3 (JAC S3) کرمان موتور و هایما اس 5 توربو (Haima S5) ایران خودرو را با یکدیگر مقایسه کنیم.

این روزها جدال چینی‌های بازار ایران ابعاد تازه‌ای به خود گرفته و حتی بسیاری از کارشناسان در مورد واگذاری بازار داخلی خودروی کشورمان به خودروسازان چینی هشدار می‌دهند. با این وجود شرکت‌های داخلی مانند کرمان موتور و ایران خودرو در راستای تقاضای بازار و نیاز مشتریان، هر روز محصول جدیدی از کشور چین را وارد کشورمان می‌کنند تا بتوانند سهم بیشتری از بازار را به دست آورند و از کورس تولید کراس اوور نیز جا نمانند.

اخیرا شرکت‌های کرمان موتور و ایران خودرو، پیش فروش دو کراس اوور کوچک شهری را آغاز کرده‌اند و به زودی تحویل این محصولات نیز آغاز خواهد شد. جک اس 3 کرمان موتور و هایما اس 5 ایران خودرو هر دو در محدوده قیمتی 75 میلیون تومان در بازار ایران عرضه می‌شوند و به همین دلیل اکنون یک مقایسه کلی بین این خودروی چینی خواهیم داشت. جک S3 با ظاهری شبیه به محصولات نسل قبلی هیوندای در برابر هایما S5 با ظاهری خشن و طراحی متفاوت قرار می‌گیرد.

جک اس 3 برادر کوچک‌تر S5 است که از چند سال پیش وارد بازار کشورمان شده و تا حدودی هم مورد توجه مشتریان ایرانی قرار گرفت. این کراس اوور شهری پس از مدل‌های اولیه جی 5 و اس 5 طراحی شده و زبان جدید طراحی شرکت چینی جک در روح آن دمیده شده است. نماد جدید طراحی این شرکت، سمبل شاخ گاو است که در تمامی محصولا جدید به چشم می‌خورد و مدل اس 3 نیز از این قاعده مستثنی نیست. در طراحی جک اس 3 سعی شده پیکره کلی اس 5 که از شاسی بلندهای هیوندای الهام گرفته، حفظ شود اما طرح نهایی آن پختگی لازم را ندارد.

این کراس اوور چینی از یک پیشرانه 4 سیلندر 1.6 لیتری با قدرت 107 اسب بخار و گشتاور 155 نیوتن متر بهره می‌برد که با یک گیربکس CVT هماهنگ می‌شود. این پیشرانه پیش از این در ایران و روسیه، عملکرد خوبی از خود به نمایش گذاشته بود. استاندارد آلایندگی یورو 5، مصرف سوخت شهری 6 لیتر در هر صد کیلومتر و حداکثر سرعت 175 کیلومتر بر ساعت از ویژگی‌های فنی این خودرو محسوب می‌شود. همچنین صندوق عقب خودرو، 600 لیتر فضای بار در اختیار قرار می‌دهد.

هایما اس 5 توربو نیز در مقایسه با برادر بزرگ‌ترش یعنی اس 7 که پیش از این وارد بازار ایران شده بود، طراحی مدرن‌تری و به‌روزتری دارد. خطوط برجسته در سراسر بدنه در کنار جلوپنجره بزرگ و چراغ‌های جدید، ظاهر اسپورتی را به خودرو بخشیده اما در کل این خودرو در مقایسه با جک اس 3 ظاهر زمخت‌تری دارد. فضای داخلی خودرو نیز نسبت به S3 ضعیف‌تر کار شده و در مجموع ضعف‌هایی در طراحی به چشم می‌خورد.

امکانات بیشتر هایما اس 5 توربو نسبت به جک اس 3

هایما اس 5 از امکانات بیشتری نسبت به جک اس 3 برخوردار است و همین موضوع یکی از برگ برنده‌های محصول جدید ایران خودرو به شمار می‌رود. استارتر و سیستم ورود بدون کلید، سامانه‌های توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، کنترل کشش و کمکی حرکت در سربالایی، 6 کیسه هوا، صندلی راننده با قابلیت تنظیم در 6 جهت به صورت الکترونیکی و 4 جهت برای صندلی شاگرد، صفحه نمایش 7 اینچی مجهز به جی پی اس و پورت‌های اس دی و USB از جمله تجهیزات ایمنی و رفاهی خودرو محسوب می‌شوند.

این کراس اوور کوچک شهری از پیشرانه 4 سیلندر 1.5 لیتری توربوشارژ با قدرت 161 اسب بخار استفاده می‌کند که با بهره‌گیری از توربوشارژ قادر به تولید حداکثر گشتاور 223 نیوتن متر بوده و دارای استاندارد آلایندگی یورو 5 و مصرف سوخت ترکیبی 8 لیتر در هر 100 کیلومتر است. همچنین قدرت تولید شده توسط این پیشرانه به وسیله گیربکس CVT به محور جلو منتقل می‌شود.

در مجموع، هایما اس 5 توربو خودروی قدرتمندتر و بهتری نسبت به جک اس 3 به نظر می‌رسد. از جمله مزایای این خودرو نسبت به محصول جدید کرمان موتور می‌توان به اتاق بزرگ‌تر، هندلینگ بهتر، موتور قدرتمندتر، امکانات بیشتر و خدمات فروش گسترده‌تر اشاره کرد. شاید بتوان تنها نقطه ضعف محصول جدید ایران خودرو نسبت به جک اس 3 را مصرف سوخت بیشتر و طراحی ضعیف‌تر آن دانست.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. من میگم این دو تا خودرو را با هم ترکیب کنن و نتیجه را اعلام بفرمایند.