بیوگرافی پاول دورف

پاول دورف کیست؟ بیوگرافی Pavel Durov مدیرعامل تلگرام

پاول دورف (Pavel Durov) مدیرعامل تلگرام کیست و چرا به او لقب مارک زاکربرگ روسیه را داده‌اند؟ گجت‌ نیوز به بررسی بیوگرافی پاول دورف می‌پردازد.

تلگرام بی‌شک، محبوب‌ترین اپلیکیشن پیام‌رسان این روزهای ایران است و با داشتن ویژگی‌های جذابی نظیر کانال، گروه و… به سرعت توانست در میان ایرانی‌ها جا خوش کند و به اپلیکیشن شماره یک آن‌ها تبدیل شود.

چنین اپلیکیشنی قطعا باید خالقی متفکر و باهوش داشته باشد، سازنده‌ای که بتواند جوانب مختلف قضایا را بررسی کرده و با آپدیت‌های متعدد، اپلیکیشن خود را به‌روز نگه دارد. بیوگرافی پاول دورف می‌تواند اطلاعات جامعی را در مورد مارک زاکربرگ روسیه در اختیار شما قرار دهد و به شما ثابت کند که دادن چنین صفتی به او، کاملا کار درستی بوده است.

پاول دورف، کار آفرین موفق روسی است که در تاریخ ۱۸ مهر ۱۳۶۳ در شهر لنینگراد (سن‌پترزبورگ امروزی) به دنیا آمد، اما بیشتر دوران بچگی‌اش را در کشور ایتالیا سپری کرد، چرا که پدرش والری، در آن‌جا کار می‌کرد. دورف پیش از ساخت تلگرام، موفق شده بود با طراحی شبکه اجتماعی VK بر سر زبان‌ها بیافتد. وی برادری به نام نیکولای دورف دارد که در زمینه برنامه‌نویسی و ریاضیات درس خوانده و در تاسیس شبکه اجتماعی VK و البته اپلیکیشن مسنجر تلگرام، همیار پاول بوده است. موسس تلگرام در سال ۲۰۱۷ به عضویت رهبران جوان انجمن جهانی اقتصاد در آمد.

دورف پس از گذراندن تحصیلات در ایتالیا، سرانجام در سال ۲۰۰۱ به زادگاهش روسیه بازگشت و موفق شد در سال ۲۰۰۶، از دانشگاه ایالتی سن‌پترزبورگ در رشته فلسفه فارغ‌التحصیل شود. زندگی شخصی پاول دورف به تفصیل در کتاب The Durov Code. The True Story of VK and its Creator -که به زبان روسی چاپ شده- آمده است.

پاول دورف چند سال پیش، شبکه اجتماعی VKontakte (که بعدها نامش را به VK تغییر داد) تاسیس کرد؛ VK همان شبکه‌ای است که ماجراهای مربوط به بازی نهنگ آبی از آن‌جا آغاز شد. به گفته‌ خیلی‌ها، دورف برای طراحی VK از فیسبوک الهام گرفته است؛ VK در زمانی که توسط پاول و نیکولای دورف اداره می‌شد، ارزشی بالغ بر ۳ میلیارد دلار داشت!

در ۲۰۱۳ بود که دورف برخلاف میل باطنی‌اش، ۱۲ درصد از سهامش را به ایوان تاروین فروخت که این فرد هم پس از آن، سهام دریافتی را به کمپانی اینترنتی بزرگ روسیه، یعنی Mail.ru واگذار کرد. این کمپانی بزرگ به مرور زمان تمامی سهام VK را خرید و امروز، تنها مالک این شبکه اجتماعی به حساب می‌آید.

پاول دورف روز یکم آوریل ۲۰۱۴ استعفای خود را به هیئت مدیره شبکه اجتماعی VK اعلام کرد و خیلی‌ها را در شوک فرو برد. در حالی که کاربران گزارشات ضد و نقیضی در مورد علل جدایی دورف منتشر می‌کردند، خود پاول دو روز بعد اعلام کرد که این کار او، شوخی اول آوریل (April Fool) بوده است. همچنین جالب است بدانید که دورف پس از خروج از VK، به افرادی برای ساخت شبکه مجازی Galaxy – Chat & Play کمک کرد.

پاول دورف بارها در اظهاراتش گفته است که او فردی آزادی‌خواه و البته گیاه‌خوار است. او در سال ۲۰۱۲ مقاله‌ای مفصل و پر سر و صدا نوشت که در آن از راه‌هایی برای بهتر کردن روسیه گفته بود. دورف در روز تولد ۲۷ سالگی‌اش در سال ۲۰۱۱، یک میلیون دلار به Wikimedia Foundation کمک کرد.

طراحی، ساخت و پشتیبانی کامل از پیام‌رسان تلگرام رقمی بالغ بر ۲۶۰ میلیون‌دلار روی دست پاول دورف هزینه گذاشت.  جالب است بدانید که پاول دورف دید جالبی نسبت به پول در آوردن از پیام‌رسان‌ها دارد؛ این کارآفرین روسی بارها در اظهاراتش گفته که اعتقادی به درآمدزایی از طریق اپلیکیشن‌های پیام‌رسان ندارد؛ چرا که با ورود به این زمینه، دیگر نمی‌توان خصوصی ماندن اطلاعات کاربران را تضمین کرد. او معتقد است که برای چنین اپلیکیشن‌هایی، باید یک حامی مالی بزرگ داشت؛ دورف به طور مداوم در جهان سفر می‌کند.

نکاتی جالب در مورد پاول دورف

او نحوه کدنویسی را در مدرسه آموخت و موفق شد با استفاده از آموخته‌هایش، صفحه‌‌ی خوش‌‌آمد کامپیوترهای مدرسه را تغییر دهد و در آن‌ها برای معلم‌هایی که ازشان متنفر بود، کلمات رکیک بنویسد! برادر او نیز در زمینه کدنویسی، فردی ماهر به حساب می‌آید.

دورف پس از ترک دانشگاه در سال ۲۰۰۶، به همراه برادرش شبکه اجتماعی VK را تاسیس کرد. همانطور که پیش‌تر گفتیم، این شبکه اجتماعی به نحوی، نسخه روسی فیسبوک به حساب می‌آید. VK به طرز شگفت‌انگیزی در میان کاربران روسی محبوب شد و توانست چیزی حدود ۳۵۰ میلیون کاربر جذب کند.

دورف توانست از شبکه اجتماعی‌اش پول بسیار زیادی به دست بیاورد؛ چیزی حدود ۲۶۰ میلیون‌دلار!

دورف اغلب اوقات لباس‌های جالبی به تن می‌کند؛ او معمولا سیاه‌پوش است، مثل شخصیت نئو در سری فیلم‌های ماتریکس.

دفتر اصلی شبکه اجتماعی VK در طبقات پنجم و ششم Singer House (ساختمانی نمادین در مرکز سن‌پترزبورگ) قرار داشت.

پاول دورف برای سر پا نگه‌داشتن تلگرام، ماهانه یک میلیون دلار خرج می‌کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. آی صهیونیسم شیا د سر ما رو کرده تو گوشی سر خودشم تو کتاب جمع کردن پول مرگ بر صهوینیسم دنیا پرست .درود برخودم

  2. دمش گرم منم نرم افزار میخونم امیدوارم یه روزی مثل این ادما جز بهترینا باشم … پولم که اصن مهم نی الکی مثلا :))

  3. اگه دنباله پول نیست پس دنباله تخت بودن زمینه؛؟اینا همه فراماسونن میخان قورتمون بدن