قدرتمندترین تلسکوپ فضایی

ناسا پرتاب قدرتمندترین تلسکوپ فضایی را باری دیگر به تاخیر انداخت

قدرتمندترین تلسکوپ فضایی ناسا (NASA) -که با نام جیمز وب (James Webb) شناخته می‌شود- این بار قرار است در سال ۲۰۱۹ روانه فضا شود.

تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا (که به نام JWST، مخفف James Webb Space Telescope شناخته می‌شود) پس از بارها تاخیر در پرتاب شدن به فضا، باری دیگر با این اتفاق رو به رو شده است. ناسا تاریخ جدید پرتاب قدرتمندترین تلسکوپ فضایی را بین ماه‌های مارس و ژوئن ۲۰۱۹ (۱۰ اسفند ۹۷ تا ۹ تیر ۹۸) اعلام کرده است؛ گفتنی است که این کمپانی آمریکایی، پیش‌تر قرار بود قدرتمندترین تلسکوپ فضایی را در اکتبر ۲۰۱۸ به فضا بفرستد.

آزانس فضایی ناسا اعلام کرده که به دنبال انجام برخی تحقیقات و به علت بررسی مجدد اجزای این تلسکوپ و آزمایش کردن آن، متوحه شده است که به زمان بیشتری نیاز دارد و به همین دلیل، تاریخ پرتاب را به تعویق انداخته است. البته می‌توان گفت که این تاخیر، تا حدی به اندازه و پیچیدگی‌های داخلی فضاپیمای وب و البته تابش نور خورشید بستگی دارد. ناسا در این رابطه می‌گوید:

بر اساس تجربه‌های قبلی‌مان متوجه شدیم که نصب و راه‌اندازی بیش از ۱۰۰ دستگاه تولیدکننده حفاظ خورشیدی در اطراف فضاپیمای وب، زمان بیشتری را از ما می‌گیرد؛ البته باید همه دستگاه‌ها را چندین بار در شرایط مختلف نیز مورد آزمایش قرار دهیم.

ناسا اخیرا قراردادی با ESA (آزانس فضایی اروپا) امضا کرده است و به کمک این کمپانی روند پرتاب را پیش می‌برد و بر اساس فاکتورهای مختلف، تاریخ عرضه دقیق را مشخص می‌کند. برآوردهای صورت گرفته از سوی ناسا برای قدرتمندترین تلسکوپ جهان به این نتیجه منتهی شده است برای انجام تمامی آزمایش‌ها، زمان زیادی لازم است.

توماس زربوچن، معاون رئیس ماموریت‌های علمی ناسا، در بیانیه‌ای گفته است:

تغییرِ صورت‌گرفته در تاریخ لانچ تلسکوپ جیمز وب، به هیچ وجه نباید شما را در مورد عملکرد آن دچار نگرانی کند. ما فقط می‌خواهیم مطمئن شویم که همه‌چیز طبق برنامه پیش می‌رود و مشکلی وجود ندارد.

قدرتمندترین تلسکوپ جهان پس از پرتاب به فضا، خواهد توانست فضا را تا کیلومترها کاوش کند و سیارات مختلفی که پس از بیگ بنگ (Big Bang) به وجود آمده‌اند را مورد بررسی قرار دهد. همانطور که بارها گفتنیم، جیمز وب به عنوان بزرگ‌ترین و قدرتمندترین تلسکوپ جهان شناخته می‌شود و قطری ۲۱ فوتی دارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. تاریخ شمسی رو اشتباه نوشتید
    درستش: “10 اسفند 97 تا 9 تیر 98”