ایلان ماسک اعلام کردن که تمامی منابع اسپیس ایکس صرف ایجاد تمدن بر روی مریخ خواهند شد!

ایلان ماسک : تمامی منابع اسپیس ایکس صرف ایجاد تمدن بر روی مریخ خواهد شد!

ایلان ماسک به تازگی در یک سخنرانی در کنگره بین‌المللی فضانوردی (IAC) استرالیا، از اختصاص دادن تمام منابع اسپیس ایکس (SpaceX) به ساخت موشک مریخ خبر داد.

مدیرعامل کمپانی اسپیس ایکس در صحبت‌های تازه‌اش به خارج از رده شدن تمامی موشک‌های این شرکت، یعنی فالکون 9،‌ فالکون سنگین و فضاپیمای دراگون و تمرکز منابع اسپیس ایکس برای ساخت موشک غول‌پیکر جدید کمپانی اشاره کرد. این موشک که با نام‌های «سیستم حمل و نقل بین سیاره ای» (ITS) و “BFR” شناخته می‌شود، با هدف اصلی ایجاد تمدن بر روی مریخ ساخته خواهد شد.

ماسک اظهار کرد که در آینده نزدیک، تمام سودهای اسپیس ایکس از پروژه‌های مشترک با ناسا (NASA) و درآمد شرکت از ارسال ماهواره برای مشتریان مختلف، صرف ساخت BFR می‌شوند. همچنین، اطلاعات جدیدی در مورد کوچک کردن سیستم حمل و نقل بین سیاره ای و کاهش تعداد موتورهای اصلی آن منتشر شد؛ ماسک در گردهمایی سال گذشته ادعا کرده بود که طرح ITS شامل 42 موتور رپتور می‌شود، اما در سخنرانی امسال اعلام شد که این تعداد به 31 موتور کاهش می‌یابد. سایر جزئیات وسیله نقلیه اسپیس ایکس برای سفر به مریخ، شامل سوخت‌رسانی مداری و سیستم فرود موشک هم نسبت به قبل تغییری نکرده‌اند.

ایلان ماسک اعلام کردن که تمامی منابع اسپیس ایکس صرف ایجاد تمدن بر روی مریخ خواهند شد!

تصویری خیالی از ITS در حال تحویل محموله‌ای فضایی

البته سیستم حمل و نقل بین سیاره ای علاوه بر توانایی ارسال فضانوردان به مریخ استفاده‌های مختلف دیگری هم خواهد داشت؛‌ به عنوان مثال به واسطه توانایی‌های شگفت‌انگیز این موشک، امکان به‌کارگیری آن برای ارسال محموله‌های فضایی به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS)، ارسال کاوشگر به خارج از جو زمین و حتی انجام ماموریت‌های مرتبط با ماه هم وجود دارد. تاکنون موشک فالکون 9 برخی از این اقدامات را انجام می‌داد، اما با تخصیص منابع اسپیس ایکس به توسعه ITS، وظیفه تامین هزینه‌های این شرکت عظیم هوافضا از دوش فالکون 9 برداشته می‌شود.

ماسک در سخنرانی‌اش گفت که سیستم حمل و نقل بین سیاره‌ ای همانند موشک فالکون 9 قابلیت استفاده مجدد را خواهد داشت و به همین دلیل، استفاده از آن برای ماموریت‌های مختلف، هم برای اسپیس ایکس و هم برای سایر مشتریان، بسیار به صرفه‌تر خواهد بود. از طرف دیگر راکت‌های سری فالکون برای همیشه از رده خارج نخواند شد و در صورت وجود تقاضا،‌ ماموریت‌های کوچک‌تر و یا دلخواه را انجام خواهند دارد.

ایلان ماسک اعلام کردن که تمامی منابع اسپیس ایکس صرف ایجاد تمدن بر روی مریخ خواهند شد!

عکس پایگاه ماه آلفا که توسط ایلان ماسک منتشر شد.

همانطور که انتظار می‌رفت، ایلان ماسک با انتشار رندری از ایستگاه فضایی ماه در حساب اینستاگرام خود و صحبت‌هایش در مورد به کار گیری ITS برای انجام ماموریت های مرتبط با ماه، نقشه‌هایی برای سود بردن از تمرکز دولت آمریکا و سایر آژانس‌های فضایی در جهت ارسال مجدد انسان به قمر زمین، در سر دارد. با وجود اینکه ارسال محموله به فضا و ماموریت های این چنین برای اسپیس ایکس سودآور هستند، ایجاد تمدن بر روی مریخ نیازمند منابع مالی بزرگ‌تری بوده و با توجه به صحبت‌های جدید مایک پنس (Mike Penc)،‌ معاون رئیس جمهور آمریکا، در مورد سیاست‌های جدید دولت ایالات متحده در جهت فرستادن فضانوردان به ماه،‌ نمایش پتانسیل منابع اسپیس ایکس برای این منظور اقدامی هوشمندانه از طرف ماسک است.

همچنین، تلاش برای کاوش مجدد ماه تنها مدنظر دولت آمریکا نیست؛ آژانس‌های فضایی دیگری از روسیه،‌ چین،‌ اروپا و شرکت‌های فعال مختلف در زمینه هوافضا هم در تلاش برای ایجاد پایگاه بر روی قمر زمین هستند و هر کدام پتانسیل تامین هزینه‌های شرکت ایلان ماسک برای سفر به مریخ را دارند.

با وجود این تلاش‌ها، تمرکز ایلان ماسک همچنان بر روی فرستادن انسان به مریخ بوده و در این راه، پیش‌بینی‌های جالبی از طرف او مطرح شده است؛ ماسک در نشست سال گذشته ادعا کرد که اولین گروه فضانوردان در سال 1403 خورشیدی زمین را به مقصد مریخ ترک خواهند کرد و در صحبت‌های امسال هم از ارسال ITS به سمت سیاره سرخ در سال 1401 خبر داده شد.

بنابراین، بر اساس این پیش‌بینی‌ها اسپیس ایکس تنها 5 سال فرصت دارد که یک موشک جدید را ساخته، آن را به طرف یک سیاره دیگر پرتاب کرده و سالم بر روی سطح سیاره بنشاند. در صورت موفقیت ماسک در این راه، سیستم حمل و نقل بین سیاره ای با وزنی بین 20 تا 50 تن، سنگین‌ترین فضاپیمای فرود آمده بر سطح مریخ خواهد بود؛ تا پیش از این،‌ بیشترین جرم فرود آمده بر روی سیاره سرخ 900 کیلوگرم بود.

ایلان ماسک اعلام کردن که تمامی منابع اسپیس ایکس صرف ایجاد تمدن بر روی مریخ خواهند شد!

رندر شهر مریخی اسپیس ایکس در حساب اینستاگرام ایلان ماسک

از آنجایی که هنوز هیچ فضانوردی از طرف کمپانی اسپیس ایکس به خارج از جو زمین فرستاده نشده است، مدت زمان اعلام شده توسط ماسک کمی دور از ذهن به نظر می‌رسد؛ تا پیش از این پیش‌بینی‌های متعددی از طرف این شرکت مطرح‌شده بود که تحقق آن‌ها در زمان مشخص موفقیت‌آمیز نبود. به عنوان مثال انتظار می‌رفت که فضانوردان تا انتهای سال جاری میلادی با استفاده از منابع اسپیس ایکس به ایستگاه فضایی بین‌المللی سفر کنند، اما این ضرب‌الاجل تا دو سال آینده به تعویق افتاده است. موشک فالکون سنگین هم قرار بود که بر اساس پیش‌بینی‌ها تا سال 1392 به فضا فرستاده شود، اما ماسک اعلام کرد که توسعه آن با مشکلات پیش‌بینی ‌نشده‌ای همراه بوده و تا چند ماه دیگر به فضا پرتاب خواهد شد.

هنوز صحبتی از مکان زندگی ساکنان مریخ و نحوه ادامه حیات پس از رسیدن انسان به سیاره سرخ به میان نیامده است؛ سال گذشته ماسک اعلام کرد که اسپیس ایکس خود را شرکتی متمرکز بر بخش حمل و نقل ماموریت سفر به مریخ می‌داند و زنده نگه داشتن بشر بر روی این سیاره وظیفه سایر کمپانی‌هاست. در انتهای سخنرانی در کنگره بین‌المللی فضانوردی، ایلان ماسک ترجیح داد که به جای ارائه جزئیات بیشتری در مورد استعمار مریخ، به استفاده از منابع اسپیس ایکس برای گردش انسان به دور سیاره زمین اشاره کند.

ایلان ماسک اعلام کردن که تمامی منابع اسپیس ایکس صرف ایجاد تمدن بر روی مریخ خواهند شد!

تصاویری خیالی از توسعه کلنی مریخ توسط ایلان ماسک

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. بهتر بود اول ماه رو خونه دوم میکردیم و تاجایی که مردم عادی هم بتونن اونجا برن بعد از تجربه اش استفاده میکردن و با پیشرفت فناوری برای قرن بعد میرفتن مریخ حالا مریخ چی داره که اینقدر مریخ مریخ میکنن ؟؟؟؟