سیستم حمل و نقل بین سیاره ای SpaceX

سیستم حمل و نقل بین سیاره ای SpaceX در خدمت سفرهای طولانی زمینی!

ایلان ماسک در کنفرانس صنعت فضایی امروز از برنامه‌های خود مبنی بر استفاده از سیستم حمل و نقل بین سیاره ای SpaceX به منظور سفر میان شهرهای مختلف زمین خبر داد.

به نظر می‌رسد ایلان ماسک و شرکت اسپیس ایکس برنامه‌های جدیدی برای سفر به ماه و مریخ دارند. اما صحبت‌های این مدیر ارشد با وعده‌ای باورنکردنی به پایان رسید: سیستم حمل و نقل بین سیاره ای SpaceX به منظور سفر میان شهرهای مختلف زمین به کمک راکت، مورد استفاده قرار می‌گیرد. ماسک در پایان صحبت‌های خود اعلام کرد مردم به واسطه این سیستم پیشرفته می‌توانند سفرهای طولانی در سیاره زمین را از هر جایی به جای دیگر، با قیمتی در حدود یک بلیط هواپیمایی اقتصادی، ظرف تنها 30 دقیقه انجام دهند.

ایده استفاده از سیستم حمل و نقل بین سیاره ای SpaceX فعلا به صورت تئوری مطرح شده است

به گفته ماسک، راکت آینده این شرکت با اسم رمز BFR، یک سفینه فضایی عظیم را بیرون از زمین برده و سپس، سفینه حامل مسافران روی پدهای شناور اطراف شهرهای بزرگ فرود خواهد آمد. اگرچه هنوز ایده این راکت و سفینه فضایی آن به صورت تئوری مطرح شده، ولی او امیدوار است کار ساخت این سفینه فضایی طی 6 تا 9 ماه آینده آغاز شود.

در ویدیوی منتشر شده توسط اسپیس ایکس، ما مسافران را می‌بینیم که به کمک قایقی بزرگ، خود را به پدهای شناور روی آب در اطراف نیویورک رسانده و سوار راکتی می‌شوند که ماسک قصد دارد به وسیله آن، انسان‌ها را در سال 2024 به مریخ بفرستد. البته اینجا مقصد مسافران متفاوت بوده و مردم به جای سیاره مریخ، مسافر شهر شانگهای خواهند بود.

ظرف مدت تنها 39 دقیقه و 7 هزار مایل (11 هزار کیلومتر) آن‌طرف‌تر، سفینه فضایی حامل مسافران از اتمسفر عبور کرده و روی پدهای شناور فرود می‌آید؛ درست مشابه کاری که این شرکت همراه با راکت‌های فالکون 9 انجام می‌دهد. از جمله دیگر مسیرهایی که در این ویدیو نمایش داده می‌شوند نیز می‌توان به مسیر هنگ کنگ به سنگاپور در مدت 22 دقیقه، لندن به دوبی یا نیویورک در مدت 29 دقیقه و لس آنجلس به تورنتو در مدت 24 دقیقه اشاره کرد.

این روش را در صورت عملی شدن می‌توان سریع‌ترین راهی عنوان کرد که تا کنون توسط بشر معرفی شده است. در این سیستم، سرعت سفینه فضایی در بیشترین میزان خود به چیزی در حدود 18 هزار مایل بر ساعت (حدود 29 هزار کیلومتر بر ساعت) می‌رسد.

ماسک در آخرین لحظات سخنرانی خود، ایده استفاده از سیستم حمل و نقل بین سیاره ای SpaceX به منظور سفر میان شهرهای مختلف را مطرح کرد. به همین جهت از نظر ایرادات و یا موضوعات منطقی، اطلاعات بسیار کمی در اختیارمان قرار دارد. در حقیقت عمده صحبت این مدیر توانمند حول نحوه استفاده آنها از این سیستم جدید و منسوخ شدن راکت‌های فالکون می‌چرخید. با توجه به اعدادی که در ابتدای صحبت به آنها اشاره شد و اطلاعاتی که از پیش در اختیارمان داریم، می‌توان حدس زد طی هر سفر، بین 80 تا 200 نفر منتقل می‌شود. با این حال، متاسفانه اطلاعات دیگری همچون نحوه دریافت مجوزهای لازم یا زمان عملی شدن آن در دست نیست. تجربه‌ای که با انجام چنین سفری در انتظار مسافران خواهد بود، یکی دیگر از مهم‌ترین فاکتورهای موجود است. آیا مردم حاضرند برای چند ساعت، خود را در این شرایط سخت و استرس‌زا قرار دهند؟

موضوع فرود سفینه نیز اهمیت بسیاری دارد که خوشبختانه ماسک و شرکتش در فرود آوردن راکت‌های فالکون 9 روی خشکی و دریا موفق بوده‌اند. به علاوه، او صحبت‌های خود در این کنفرانس را با تجربه موفقیت‌آمیز اسپیس ایکس در 16 فرود پشت سر هم راکت فالکون 9 آغاز کرد. اما تفاوت در فرود یک راکت 14 طبقه بدون سرنشین با یک کشتی فضایی بزرگ حامل مسافران، موضوعی‌ست که امیدواریم در آینده نزدیک، به تفصیل در رابطه با آن بشنویم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. فک کن با چیزی شبیه موشک جا به جات کنن????

  2. اینکه کلی هزینه اش میشه تازه برای چند کشور بیشتر توجیه پذیر نیست بعدشم فک کن این همه شرکت هواپیمایی میشینن میزارن این طرح اجرا بشه