جنگنده اف-117

جنگنده اف-117 ، اولین جنگنده رادار گریز دنیا، به تاریخ خواهد پیوست

جنگنده اف-117 نایت هاوک، که اولین جنگنده رادار گریز عملیاتی دنیا بود، در سال 2008 رسما بازنشسته شد. اما تا به امروز این جنگنده بارها بر فراز آسمان نوادا و جاهای دیگر دیده شده است.

جنگنده اف-117 در اوایل دهه 80 میلادی و پس از تحقیقات وسیع در زمینه نو‌ظهور “پنهان‌کاری”، توسعه یافت. هواگرد پنهان‌کار به گونه‌ای طراحی می‌شود که کشف آن برای رادارها مشکل باشد. نیروی هوایی و کمپانی لاکهید 59 فروند از این جنگنده را به صورت کاملا سری طراحی، تولید و عملیاتی کردند. وظیفه این جنگنده پنهان‌کار که در حقیقت یک بمب افکن ارتفاع بالا بود، نفوذ به شبکه پدافند هوایی پیشرفته شوروی و نابود کردن اهداف با ارزش، با استفاده از بمب‌های هدایت لیزری بود.

جنگنده اف-117

جنگنده اف-117 برای اولین بار در عملیات هدف مشروع یا حمله آمریکا به پاناما در سال 1989 در عملیات رزمی مورد استفاده قرار گرفت و در ساعات آغازین این عملیات، دو بمب 900 کیلوگرمی را بر سر نیروهای دفاعی پاناما پرتاب کرد. در سال‌های بعد این جنگنده در 1991 علیه عراق، در 1999 علیه یوگسلاوی، در 2001 علیه افغانستان و در 2003 مجددا علیه عراق مورد استفاده قرار گرفت.

جنگنده اف-117

بقایای تنها اف-117 سرنگون شده که در جریان بمباران یوگسلاوی سرنگون شد و اکنون در موزه هوانوردی بلگراد نگهداری می شود.

ناوگان اف-117 به دلیل کسب توانایی حمل بمب‌های هدایت شونده توسط اف-22، در سال 2008 بازنشسته شد. این هواگردها از آن زمان در شرایط “ذخیره قابل پرواز” نگه داری می‌شدند، به این معنی که در صورت نیاز امکان سرهم کردن مجدد و برگرداندن آن‌ها به شرایط قابل پرواز وجود داشت. براساس گزارش‌ها، جنگنده اف-117 تا اواخر 2016 توسط خلبانان لاکهید مارتین بر فراز آسمان نوادا به پرواز در می‌آمد که ویدئو‌های زیادی از آن‌ها در سایت‌های مختلف موجود است.

اکنون این هواپیما بلاخره به شکل دائمی از خدمت خارج خواهد شد. قانون بودجه دفاعی آمریکا در امسال، نیروی هوایی را موظف می‌کند که یکی از این جنگنده‌ها را از حالت نظامی خارج کند. یعنی تمامی سامانه‌های تسلیحاتی و بخش‌های سری آن جدا خواهد شد. پس از آن تا زمانی که کل ناوگان از خدمت خارج شود، هر سال 4 فروند از اف-117‌ها از حالت نظامی خارج می‌شوند. این پروسه 15 سال به طول خواهد انجامید.

جنگنده اف-117

چه سرنوشتی در انتظار هواگردهایی است که از حالت نظامی خارج شده‌اند؟ احتمالا اکثرشان و یا همه آن‌ها در ورودی پایگاه‌های هوایی یا موزه‌های هوانوردی در سرتاسر آمریکا نصب شوند و این گونه اولین هواپیمای پنهان‌کار دنیا، به تاریخ بپیوندد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*